۲۹ تیر ۱۳۹۲

گزارشی از یک خانواده نابغه ایرانی

خبرگزاری فارس:  زهرا زبان انگلیسی و فارسی را به راحتی می‌خواند و می‌نویسد، جدول ضرب را کامل حفظ است، حدود یک جزء از قرآن را حفظ است و از هر موضوعی اطلاعاتی را برایت رو می‌کند.
 
شیرازه در ادامه نوشت،، آقای حبیب الله بناکار، کارمند بازنشسته سازمان حج و زیارت و همسر خانه دارش صاحب سه فرزند هستند که هر سه آنها ضریب هوشی بالایی دارند یا به روایتی نابغه هستند.

زهرا 6 ساله، ابوالفضل 4/5 ساله، امیر حمزه 2/5 ساله فرزندان نابغه آقای بناکار هستند.

زهرا زبان انگلیسی و فارسی را به راحتی می خواند و می نویسد، جدول ضرب را کامل حفظ است، حدود یک جزء از قرآن را حفظ است و از هر موضوعی اطلاعاتی را برایت رو می کند. خیلی شیطنت می کند، درست مثل دو برادر تیزهوش دیگرش که لحظه ای آرام نمی گیرند و مدام بالا و پائین می پرند.

برادر کوچک زهرا امیرحمزه 2/5 ساله، مقداری انگلیسی بلد است و اعداد را به خوبی می شناسد. تا لحظه ای که ما آنجا هستیم مدام با گوشی پدرش ور می رود و با آن کار می کند. امیر حمزه 2/5 ساله هم عکس می گیرد و هم شماره. برایمان آهنگ نیز پخش می کند.

برادر دیگر زهرا هم ابوالفضل حدود 100 لغت انگلیسی حفظ است، الفبای فارسی و انگلیسی را کامل بلد است و انگلیسی را به خوبی می خواند.

 

پدر بچه ها: نهنگ در استخر می میرد!


پدرش می گوید: اعتقادم این است که نهنگ در استخر می میرد! خدا را شکر فرزندان من سطح هوشی بالایی دارند. وضعیت آموزشی فسا مثل استخر است و مطمئناً نهنگ در استخر می میرد.

او در ادامه از مسئولین می خواهد فکری به حال امثال فرزندان او کنند که دارند در این فضا فدا می شوند.

حبیب الله بنا کار می گوید: از چهار سال پیش متوجه شدیم زهرا نابغه است. این خبر از شبکه های مختلف صدا و سیما شبکه یک، سه، پنج پخش شد.

هرجا مراجعه کردیم گفتند برای زیر سه سال برنامه ای نداریم/ از نروژ به ما زنگ زدند!

زمانی که اثبات شد آی کیو زهرا 165 است و همانطور که می دانید 140 به بالا نابغه خوانده می شود به جاهای مختلفی نامه نوشتم و کمک خواستم که از این استعداد خدادادی زیر نظر دولت استفاده شود تا در آینده برای مملکت مفید باشد، اما هر جا که مراجعه کردیم گفتند: ما در قبال بچه های زیر سه سال مسئول نیستیم. پدر زهرا می گوید «متاسفانه کسی به ما کمکی نکرده اما اگر می خواستم به راحتی کشورهای دیگر ما را می پذیرفتند. در این مورد حتی از نروژ به ما زنگ زدند!»

ضریب هوشی بالای زهرا هم کارگشا نیست!


حبیب الله ادامه می دهد: «به دکتر دوگانی نامه نوشتیم؛ ولی تاکنون نتیجه ای نگرفتیم. برای من هم شرایط فراهم نیست که بخواهیم به تهران یا شیراز مهاجرت کنیم. آقای بنا کار می گوید: خواهشم از مسئولین این است از لحاظ آموزشی فکری به حال بچه های نخبه کنند. برای ثبت نام زهرا به مدرسه شاهد مراجعه کرده ایم که سطح آموزشی آن قدری بالاتر است؛ آنها هم به جای اینکه خوشحال باشند که چنین نخبه قرار است به مدرسه آنها بیاید می گویند شرایط آن را نداریم و این جای تامل دارد.

داریم صحبت می کنیم که ابوالفضل می پرد وسط حرفمان و با زبان شیرین کودکانه اش می گوید: می خواهید برایتان نقاشی بکشم؟ می گوییم: بکش.

ابوالفضل می گوید: برایتان یک موجود عظیم الجثه می کشم. بلافاصله می گوید: نه، نه برایتان یک موجود عظیم الجثه تکامل یافته می کشم!

در 2/5 سالگی روزنامه می خواند

از یک سالگی فهمیدیم که این بچه با بچه های دیگر فرق دارد. مادر زهرا کوچولو این را می گوید. او آبان ماه سال 1385 دخترش را در بیمارستان شریعتی فسا به دنیا آورده. آن موقع او و شوهرش نمی دانستند فرزندشان در 2/5 سالگی یک روزنامه خوان حرفه ای خواهد شد.

داستان تیزهوشی زهرا از زمانی شروع شد که یک روز یعنی درست در سن یک و نیم سالگی، مادرش دست او را گرفت و به مهد کودک برد؛ ما روی یک نیمکت نشستیم. زهرا با کنجکاوی به اطرافش نگاه می کرد.

مربی مهد، شعری را که جلسه گذشته یاد داده بود با بچه ها تمرین می کرد. من خیلی اتفاقی سر این کلاس رفتم تا ببینم اگر خوب است زهرا را در آنجا ثبت نام کنم. هنوز هم زهرا آن شعر را از بر است.

معصومه فردای آن روز متوجه شد زهرا یک و نیم ساله، همان شعری را که معلم در مهد با بچه ها تمرین کرده حفظ است و می خواند: «تو ای که داده ای به من، زبان و پا و دست و سر، دو تا فرشته داده ای، به نام مادر و پدر...»

مادر جوان باورش نمی شد که زهرا با یک بار شنیدن شعر در کلاس آن را حفظ کرده باشد. داستان زندگی دختر بچه فسایی هم از همان روز ورق خورد. کم کم مادر زهرا متوجه شد دخترش از هوش خوبی برخوردار است. شاید هم دعاهای بی حد و اندازه ی پدرش نتیجه داده بود.


در سفر حج خیلی دعا کردم

پدر زهرا با اصرار گزارشگر شیرازه می گوید: زمانی که همسرم باردار بود به سفر عمره رفتم. باورتان نمی شود. آن قدر دعا کردم و آن قدر از خدا خواستم تا اینکه با به دنیا آمدن زهرا حاجت روا شدم.

حبیب الله از خدا خواسته بود، صاحب فرزندی باهوش و سالم شود. این را زمانی فهمید که دخترش را برای گرفتن تست هوش پیش یکی از مشاوران شهرستان فسا برد. آن موقع زهرا دو سال بیشتر نداشت اما با واکنش هایش به سوالات تست هوش حاضران را متعجب کرده بود؛ از آقای مشاور گرفته تا پدرش!

«آقای مشاور یک سری تست از زهرا گرفت. بعد به هوش زهرا امتیاز 165 داد و گفت این بچه نابغه است»

حالا از آن روز مدت ها گذشته و در این فاصله زهرا به کمک مادرش توانسته یک دنیا چیز یاد بگیرد، همه حیوان ها را از روی عکس شان می شناسد و نامشان را می داند، 1000 لغت انگلیسی را حفظ کرده و می تواند تا 10000 بشمرد. البته کنار اینها مادرش نخواسته زهرا از قرآن خواندن هم عقب بماند. او کل سوره های قرآن را از رو می خواند. البته تصور نکنید این دختر بچه از یک سالگی هوش بالایش را به نمایش گذاشته است.

حبیب الله از 14 ماهگی دختربچه شیرین زبانش می گوید: در آن سن کم مادر زهرا به او رنگ ها و اشکال هندسی را یاد داده بود، و دخترم درباره ی هرکدام از رنگ ها و اشکال که از او می پرسیدند با لحن شیرین و بچه گانه اش توضیح می داد.

من دانشمند جهانم!

زهرا سوال های عجیب هم زیاد می پرسد، کافی است جلوی او بنشینید و از یک موضوع فنی صحبت کنید، دخترک بعد از تمام شدن حرف شما شروع می کند به پرسیدن مطالبی که در ذهنش علامت سوال ایجاد شده، و البته چندان عجیب هم نیست که ادعایش بزرگتر از سن و سالش باشد. ادعاهایی مثل «من دانشمند جهانم!».

ممنوعیت سفارش کتاب به دلیل واژه "ایرانی"

"پی‌پل" پرداخت آنلاین هزینه‌ی کتابی درباره‌ی زندگی ایرانیان در داخل خانه‌های خود را ممنوع کرد. دلیل این امر واژه "ایرانی" در عنوان کتاب است که در لیست سیاه غیررسمی این سایت تجارت الکترونیک جا دارد.

"پی‌پل"، سامانه‌ انتقال پول الکترونیکی از طریق اینترنت، سفارش و خرید اینترنتی کتاب عکسی درباره‌ی ایران را ممنوع کرد.

موسسه‌ی ایتالیایی"فابریکا" که یکی از شرکت‌های زیرمجموعه‌ی گروه مد "بنتون" است چندی پیش کتاب مجموعه‌ی عکسی از زندگی مردم ایران در داخل خانه‌های خود با عنوان "اتاق نشیمن ایرانی" را منتشر کرد.

 مسئولان فابریکا در وبلاگ رسمی شرکت خود نوشتند که چند روز بعد از انتشار کتاب با تعجب دیدند که نمی‌شود کتاب را اینترنتی سفارش و پولش را از طریق پی‌پل پرداخت کرد.

دان هیل، یکی از مسئولان فابریکا و دست‌اندرکاران انتشار کتاب نوشت:«نمی‌توانستیم سفارش‌های آنلاین برای خرید کتاب  را دریافت کنیم و نمی‌دانستیم چرا. بعد از پیگیری و تماس‌های مختلف بالاخره معلوم شد که مشکل در پی‌پل است.»
بنا به نوشته‌ی وبلاگ رسمی شرکت "فابریکا"، پی‌پل حساب این شرکت را به دلیل این‌که عنوان کتاب واژه‌ی "ایرانی" داشت، مسدود کرد. سایت اخبار فن‌آوری "بازفید" نیز می‌گوید واژه‌ی "ایران" و "ایرانی" اگرچه به شکل رسمی در لیست سیاه نیست، اما به شکل غیررسمی جزو واژه‌های ممنوعه محسوب می‌شود.

وب‌سایت "بازفید" گزارش داد که شرکت "پی‌پل" به درخواست‌آن‌ها برای گفت‌وگو پاسخی نداده است.

 پی‌پل خود یکی از شرکت‌های زیرمجموعه‌ی "ای‌بی" است که از بزرگ‌ترین سرویس‌های خرید آنلاین جهان است. این شرکت آمریکایی در راستای تحریم‌های گسترده آمریکا علیه نظام بانکی و نقل‌وانتقال پول به ایران، واژه‌ی ایران و ایرانی را ممنوع و مشمول سانسور محسوب کرده است.

دان هیل در وبلاگ فابریکا نوشت که بعد از تماس‌های مکرر با پی‌پل و در حالی که در ابتدا کسی به سوال آن‌ها پاسخی نداد، پی‌پل بالاخره در نامه‌ای تایید کرد که "ایران" و "ایرانی" به شکل غیررسمی در "لیست سیاه" این شرکت بین‌المللی تجارت الکترونیک قرار دارد. پی‌پل دلیل این امر را تحریم‌های بین‌المللی علیه تجارت و نظام بانکی ایران اعلام کرد.

دان هیل نوشت:«یکی از اهداف اصلی انتشار این کتاب درباره‌ی زندگی در خانه‌های ایرانی این بود که جهان بداند مردم ایران فرقی با مردم دیگر کشورها ندارند و زندگی شخصی آن‌ها هم چیزی شبیه به زندگی ما در غرب است.» او با تاکید بر اعمال سانسور "پی‌پل" نوشت که این سانسور نشان داد که  انگار غرب اصرار دارد بگوید ایرانی‌ها شبیه آن‌ها نیستند.

"پی‌پل" بالاخره این کتاب را از لیست ممنوعه غیررسمی خود خارج کرد و حالا کاربران می‌توانند کتاب را سفارش دهند. اما مشخص نیست که آیا واژه‌های "ایرانی" و "ایران" هم از لیست سیاه پی‌پل خارج شدند یا نه.

راز 10 رفتار غيرارادي انسان؛ از سکسکه تا گريه

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،انسان ها در زندگي روزمره خود رفتارهايي بروز مي دهند که بسياري از آن ها عجيب و منحصر به فرد است.در اين مطلب به بررسي ۱۰ رفتار عجيب و ناخواسته انسان و دلايل انجام هر يک از آ ن ها مي پردازيم.

گريه

 چقدر عجيب است که غم و اندوه موجب ريختن آب از چشم هايمان مي شود. در بين تمامي موجودات تنها ما انسان ها هستيم که به دليل احساساتمان اشک مي ريزيم. به گفته محققان، علت اين رفتار علاوه بر ابراز احساس همدردي با اطرافيان، خارج کردن برخي مواد مضر از بدن است.

در واقع اشک ها حاوي مجموعه اي از هورمون ها و پروتئين هاي ناخوشايند هستند که وقتي بدن احساس غم و اندوه و استرس مي کند، توليد مي شوند و به همين دليل است که پس از يک گريه مفصل، در نتيجه خارج شدن اين مواد مضر، احساس تخليه هيجان مي کنيد.

سکسکه

سکسکه اسپاسم غيرارادي ديافراگم است که غشاي ماهيچه اي در قفسه سينه است که در فرآيند تنفس نقش بسيار مهمي ايفا مي کند حال اگر اين ماهيچه در اثر وجود غذاي زياد درون معده و يا برعکس گرسنگي تحريک شود، يک دوره سکسکه اتفاق مي افتد. سکسکه با وجود آن که آزاردهنده است، براي بدن هيچ فايده اي ندارد. 

البته برخي محققان معتقدند اين رفتار مي تواند بقايا و آثار يک رفلکس مکشي مربوط به انسان هاي اوليه باشد. در هر حال اين فرآيند براي انسان امروزي بيشتر آزاردهنده است که البته براي رفع آن راهکارهايي همچون حبس کردن نفس، ترساندن خود، بلعيدن يک قاشق شکر و نوشيدن آب توصيه مي شود که البته تمامي اين راهکارها از طريق توقف موقت ريتم تنفس عمل مي کنند.

خواب

 ما تقريبا يک سوم زندگي مان را در خواب به سر مي بريم. هيچ انساني نمي تواند بي خوابي را بيش از چند روز تحمل کند و فرآيند خواب يکي از ناشناخته ترين رفتارهاي انسان است. خواب باعث تقويت مکانيسم بدن از توليد مواد شيميايي مورد نياز براي فعاليت در زمان بيداري تا تنظيم و سازمان  دهي مجدد نورون ها در مغز و سيستم اعصاب مي شود.

خواب REM با فعاليت بالاي نوروني خود که مدت زمان طولاني تر را در شب دربرمي گيرد، در واقع به رشد و توسعه مغز منجر مي شود. محققان خواب را براي تقويت حافظه و توان يادگيري حياتي مي دانند. خواب همچنين خاطرات را به حافظه طولاني مدت منتقل مي کند و براي انجام فعاليت هاي فکري روزمره، براي بدن نوعي زمان ريست شدن و استراحت فراهم مي کند.

مرگ


 اگر بخواهيم فني صحبت کنيم، مرگ يک فعاليت روزمره نيست اما هر روز در اقصي نقاط جهان رخ مي دهد. ما مي ميريم چون سلول هايمان مي ميرند.گرچه سلول ها به دفعات براي مدت دست کم ۷۰ سال جايگزين مي شوند اما قادر به ادامه اين فرآيند تا ابد نيستند. درون هر سلول تلومراز در انتهاي کروموزوم هاي ما حاوي اطلاعات ژنتيکي است که با هر تقسيم سلولي، کوتاه تر مي شود. 

تلومراز در ابتدا به حد کافي طولاني است اما در نهايت کوتاه و کوتاه تر مي شود تا اين که تمامي اطلاعاتي که در خود دارد، از بين مي رود و ديگر سلول ها قادر به تقسيم نيستند.

 البته دانشمندان سخت در تلاشند تا راه حلي براي افزايش طول عمر پيدا کنند و مي گويند به زودي قادر به ۲ برابر کردن متوسط طول عمر خواهند بود. برخي تصور مي کنند مو و ناخن ها پس از مرگ به رشد ادامه مي دهند در حالي که چنين نيست، در واقع پس از مرگ، بدن خشک شده و موجب جمع شدن پوست مي شود و در نتيجه قسمت هايي از ناخن ها و مو که زير پوست بوده است، نمايان مي شود و اين تصور را ايجاد مي کند که اين قسمت ها رشد کرده اند.

ديد سه بعدي

 آيا تا به حال از خود پرسيده ايد که چشم ها چگونه سه بعدي مي بينند. اين در واقع نوعي خطاي ذهن است. مغز ما از نوعي ناهمخواني دوچشمي بهره مي برد که به معناي تفاوت جزئي بين تصاوير مشاهده شده توسط چشم راست و چپ است. مغز ما از ۲ نسخه مخدوش و تحريف شده از يک صحنه براي بازسازي عمق آن استفاده مي کند. 

براي يک شيء نماي نزديک به منظور تصميم گيري درباره فاصله آن، مغز نقطه تلاقي و همگرايي ۲چشم و يا زاويه اي را ثبت مي کند که چشم ها از ميان آن روي جسم تمرکز مي کنند. در زمان نگاه کردن به اشيا در حين حرکت نيز ما به طور ناخودآگاه مسافت را از طريق ثبت تفاوت در سرعت نزديک و دور شدن اجسام برآورد مي کنيم.

سرخ شدن چهره

 واکنش قرمز شدن گونه ها در واقع يک پاسخ مشترک بين تمامي انسان در قبال توجه اجتماعي است که در همه رخ مي دهد و تنها شدت و ضعف آن متفاوت است. به طور معمول اين حالت مي تواند در زمان ملاقات يک فرد بسيار مهم، تجربه يک حس قوي در يک موقعيت اجتماعي و يا مورد تحسين و تمجيد زياد قرار گرفتن ايجاد شود.

 اين فرآيند بدين شکل رخ مي دهد که رگ ها در صورت گشاد و فراخ شده و موجب افزايش جريان خون در ناحيه گونه ها و ايجاد نوعي چهره گلگون مي شود. البته دانشمندان هنوز علت وقوع اين فرآيند و عملکرد و فايده آن را نمي دانند.

خنده

 وقتي يک جوک مي شنويد و يا دچار يک حس بامزه مي شويد، ناگهان اين تمايل در شما ايجاد مي شود که بارها و بارها با تغيير حالت ماهيچه ها شروع به فرياد زدن کنيد. خنده حقيقتا مکانيسم عجيبي دارد. روان شناسان معتقدند اين واکنش رفتاري نوعي سيگنال به ديگران از طريق انتشار احساسات مثبت، کاهش استرس و کمک به انسجام گروهي است. بنا به همين دلايل برخي حيوانات نيز در حين انجام بازي هاي جمعي، لبخند مي زنند و مي خندند.

پلک زدن


 اين عجيب نيست که پلک مي زنيم. اين فرآيند که يک دهم ثانيه به طول مي انجامد، ذرات گرد و غبار را پاک و مايعات روغني را روي کره چشم منتشر مي کند. اما چيزي که عجيب است آن است که ما متوجه نمي شويم که هر ۲تا۱۰ثانيه دنيا در تاريکي فرو مي رود. دانشمندان دريافته اند که مغز انسان نوعي توانايي براي ناديده گرفتن خاموشي هاي موقت و لحظه اي دارد. 

در واقع عمل پلک زدن موجب توقف فعاليت در چندين ناحيه از مغز مي شود که مسئول رديابي تغييرات محيطي هستند و بدين شکل است که شما جهان اطراف خود را به طور مستمر و بي وقفه مشاهده مي کنيد.

خميازه

 براي برخي کافي است که تنها درباره خميازه مطلبي بخوانند تا شروع به خميازه کشيدن بکنند. برخي محققان معتقدند خميازه مانند خنده نوعي وسيله براي برقراري ارتباط و کمک به سازمان دهي رفتار گروهي است. خميازه با سرايت از يک فرد به ديگري در واقع نوعي اطلاعات را منتقل مي کند به اين معني که «من خسته ام» يا «اين برنامه کسل کننده است». 

اين رفتار در واقع نوعي ابزار ارتباطي انسان هاي نخستين بوده است و با بررسي اسکن هاي مغزي گروهي که خميازه مي کشيدند، محققان دريافتند که با خميازه الگوهاي رفتاري در نواحي از مغز که مرتبط با تقليد است، فعال مي شود.

خواب رفتن دست و پا


 اين واکنش در واقع فرياد از خفه شدن است.اگر به دست يا پاي شما خون نرسد، به نوعي از کار مي افتند. اگر شما دست يا پاي خود را در وضعيتي قرار دهيد که در جريان خون خللي ايجاد شود، اعصاب اين ناحيه در اثر سوءتغذيه دچار اختلال در عملکرد مي شود و در اين حالت شما احساس سوزش، درد يا کرخي در ناحيه محروم از خون مي کنيد چون نورون هاي حسي شما به طور موقت از کار مي افتند. حس سوزن سوزن شدن نيز در اثر فشار مستمر روي يک عصب ايجاد مي شود.

۲۶ تیر ۱۳۹۲

مجموعه تصاویر شگفت انگیز از فضا

چندین تصویر خارق العاده از فضا را که از سوی ناسا و سازمان های پژوهشی وابسته به آن به نمایش گذاشته اند،  تا از زیبایی های دنیای خارج از جو زمین لذت ببرید.



1. در سایه ی زحل



با زحل غول پیکر معلق در سیاهی و پناه گرفتن Cassini Space از تابش خیره کننده ی خورشید، این فضاپیما توانست حلقه های اطراف زحل را به نحوی که تاکنون دیده نشده اند، ثبت نماید و آن حلقه های ناشناخته ی سابق را برای محققان آشکار کند.


2. تماشای زمین از فاصله ۹۰۰ میلیون مایلی دورتر



روز ۱۹ جولای کاوشگر کاسینی تصاویر جدیدی از زحل گرفته و آنها را به مرکز تحقیقاتی ارسال کرد. در این تصویر خورشید تاحدودی در پشت این سیاره قرار گرفته و انعکاس نور خوبی برای عکس برداری کاوشگر کاسینی فراهم کرده است. ولی اگر کمی در مورد این تصویر دقت کنید متوجه می شوید که زحل تنها جرم قابل مشاهده در آن نیست. اگر دقت کنید می توانید گوی آبی رنگ موجود در پس زمینه، یعنی زمین را مشاهده نمایید.


3. Mystic Moutain (کوهی از گرد و غبار و خاک)



این تصویر با کیفیت بالا، توسط تلسکوپ هابل ارسال شده است.



4. سحابی خرچنگ



یک اَبَراختر باقیمانده از یک انفجار ستاره ای بزرگ.



5. سحابی عقاب



6. سحابی چشم گربه یا (سحابی گل رز)


یکی از پیچیده ترین فرم های شناخته شده است. یازده حلقه یا پوسته از گاز به همراه یک هسته درخشان، این چشم گربه ای را ایجاد کرده اند.


این اتفاق در سال 1999 _2000 به حقیقت پیوست... در حالی که خداوند 1400 سال پیش در مورد آن در سوره ی مبارکه ی الرحمن ذکر کرده بود! این عکس برداری ( ناسا NASA ) توسط تلسکوپ فضاپیماهایی (سحابی چشمان گربه) به انجام رسید که در مورد انفجار ستارگانی بود که بیش از 3000 سال نوری از زمین فاصله داشت. NASA نام این انفجار عظیم را ( انفجار گل رز سرخ) گذاشتند. جالب اینجا بود که این نام با نامی که خدا برای این انفجار سحابه ای انتخاب کرده بود یکی بود! این نام مطابق بود با نامی که خداوند در سوره ی الرحمن اشاره کرده بود:

فَإِذَا انشَقَّتِ السَّمَاء فَکَانَتْ وَرْدَةًکَالدِّهَانِ 37 فَبِأَیِّ آلَاءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ 38

پس آنگاه که آسمان شکافته شود تا چون گل سرخ گون و چون روغن مذاب و روان گردد ( 37 ) پس کدامین نعمت های خدایتان را انکار می‌کنید؟ ( 38 )
ترجمه مرحوم الهی قمشه ای(ره)

"آیه شریفه 38 و 37 سوره مبارکه الرحمن"



7. کهکشان مارپیچی M۱۰۱



8. کهکشان ستاره انفجاری M۸۲



9. سحابی مخروطی (NGC ۲۲۶۴)



سحابی واقع شده در فاصله ۲۶۰۰ سال نوری از زمین.



10. باقی مانده ابر نواختر SN ۱۰۰۶



اَبَر نو اختر (یا Supernova)، ستاره‌ ای دارای‌ نور متغیر است که‌ روشنی‌ اش‌ صد میلیون‌ برابر خورشید می باشد.



11. سیاره مشتری



12. مارپیچ های موجود بر روی مشتری



13. Io : قمر مشتری



نزدیک ترین ماه به سیاره ی مشتری که دارای کوه های آتشفشانی فعال یا به نقلی فعال ترین آتشفشان در منظومه شمسی است.



14. فراسوی کهکشان



تلسکوپ فضایی هابل، تاکنون توانسته چندین سیاره فوق خورشیدی را فراسوی کهکشان کشف کند.



15. یکی از قطب های مریخ



16. خوشه ی ستاره ای از دید کاوشگر کپلر



17. سحابی اژدهای مخفی



18. نمایی واضح از باقی مانده ی ابر نواختر Tycho



19. کهکشان NGC ۳۰۰



20. آناتومی یک شهاب ثاقب

۲۵ تیر ۱۳۹۲

ابداعات خلاقانه و جالب با وسایل قدیمی

ابداعات خلاقانه و جالب با وسایل قدیمی 

ابداعات خلاقانه و جالب با وسایل قدیمی

ابداعات خلاقانه و جالب با وسایل قدیمی

ابداعات خلاقانه و جالب با وسایل قدیمی

ابداعات خلاقانه و جالب با وسایل قدیمی

ابداعات خلاقانه و جالب با وسایل قدیمی

ابداعات خلاقانه و جالب با وسایل قدیمی

ابداعات خلاقانه و جالب با وسایل قدیمی

ابداعات خلاقانه و جالب با وسایل قدیمی

ابداعات خلاقانه و جالب با وسایل قدیمی

ابداعات خلاقانه و جالب با وسایل قدیمی

ابداعات خلاقانه و جالب با وسایل قدیمی

ابداعات خلاقانه و جالب با وسایل قدیمی

ابداعات خلاقانه و جالب با وسایل قدیمی

ابداعات خلاقانه و جالب با وسایل قدیمی

چند ایرانی در اینجا عکس یادگاری گرفته اند؟

خبرگزاری فارس: یک سال از زمانی که دولت، جزیره ابوموسی را به عنوان منطقه نمونه گردشگری مصوب کرد می گذرد اما قرار بود با ارزان سازی سفر به این جزیره، هر ایرانی یک عکس یادگاری در آنجا داشته باشد، آیا شما عکس یادگاری تان را در ابوموسی گرفته اید؟

بومی های جنوب ایران می گویند در هیچ جای خلیج فارس و دریای عمان، دریایی به خوش رنگ و لعابی سواحل ابوموسی و هوایی لطیف تر از هوای این جزیره وجود ندارد. اما اگر یک صفت دیگر هم در وصف این جزیره ایرانی قرار باشد به کار بیاید «مظلومیت» آن است.

ابوموسی از جمله جزایر خلیج فارس است که سران کشورهای حاشیه، هر از گاهی دست درازی که نه، زبان درازی درباره مالکیت آن می کنند به طوری که آخرین بار در سال گذشته، حکمران امارات از سفر استانی رئیس جمهور ایران به جزیره ابوموسی که جزئی از استان هرمزگان است انتقاد کرده بود، انتقادی که برای هر شنونده ای مضحک به نظر می رسید.

موضوعی که در پی آن، موضع گیری های مقامات در کشور بالا گرفت و دولت هم فروردین ماه سال 91 در سفر استانی خود به هرمزگان، تبدیل جزیره ابوموسی به منطقه نمونه گردشگری را تصویب کرد.

در پی این مصوبه، وعده ها بود که از پس یکدیگر اعلام می شد، «راه اندازی تورهای ارزان قیمت به ابوموسی»، «ارائه یارانه برای سرمایه گذاری در این جزیره»، «انجام عملیات باستان شناسی در جزیره» و ... اما یکی از این اظهارنظرها و وعده ها کمی جذاب تر به نظر می رسید و آن هم اظهارات موسوی، رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در 30 فروردین 91 بود با این مضمون که «هر ایرانی باید یک عکس یادگاری در ابوموسی داشته باشد.»
 

یک سال پس از تب و تاب وعده ها برای ابوموسی

حالا با گذشت یک سال از تب و تاب وعده های رنگارنگی که برای رونق سفر به ابوموسی و به قولی کوبیدن میخ هر ایرانی در این جزیره ملی گذشته است، باید دید مردم چقدر نسبت به این جزیره شناخت دارند؟ آیا در سبد مقاصد سفر مردم نام ابوموسی دیده می شود؟

کدام تبلیغات در سطح شهرها یا رسانه ملی یا حداقل در صفحات روزنامه ها برای سفر به ابوموسی به چشم می خورد؟ اصلاً سفر به جزیره ابوموسی ارزان سازی شد؟ نتایج باستان شناسی در ابوموسی چه زمانی در اختیار عموم مردم قرار می گیرد؟ از همه اینها جذاب تر اینکه ایرانی ها چگونه به جزیره ابوموسی برسند که بتوانند یک عکس یادگاری بگیرند؟


مساحت جزیره ابوموسی 25 کیلومتر است در جنوبی ترین نقطه ایران در استان هرمزگان که در نقشه ها و اسناد قدیمی به نام «بوموو»، «گپ سبزو»، «بوموسو» به معنای مکان سبز خوانده شده است و از جزایر هفده گانه موجود در خلیج فارس است. این جزیره، نزدیک به 3 هزار نفر سکنه، اعم از بومی ها و کارکنان وزارت نفت و دفاع دارد و گردشگران اوقات خود را با جاذبه هایی چون ورزش های ساحلی، ماهیگیری، رصد ستارگان در شب، غواصی و... می توانند پر کنند.

هنوز سفر به ابوموسی از تهران به صورت مستقیم امکانپذیر نیست و مردم باید به بندرعباس سفر کنند تا بتوانند از خدمات آژانس گردشگری که تور ابوموسی برگزار می کند استفاده کنند.

مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری وعده داده بودند که تورهای ترکیبی سفر به ابوموسی از طریق کیش و قشم راه اندازی می شود یعنی گردشگران به طور مثال در سفر 3 روزه خود به کیش یک روز را هم در ابوموسی سپری می کردند اما در تماس های خبرنگار فارس با حداقل 50 آژانس گردشگری که تبلیغات آنها در روزنامه های کثیرالانتشار به چاپ می رسد مشخص شد که پیدا کردن تور ترکیبی به جزیره ابوموسی امکانپذیر نیست.

از سوی دیگر بنا به گفته های محمد حسین اکبری، دبیر کمیته فنی سازمان هواپیمایی کشوری هیچ پرواز مستقیمی از تهران به جزیره ابوموسی هم برای مردم وجود ندارد در نتیجه همچنان راه حل سفر به ابوموسی سفر به بندرعباس و بعد از آن سفری کوتاه به ابوموسی است.

اما چرا سفری کوتاه؟ ابوموسی جزیره ای کوچک است که ساکنانش دو گروه هستند یک بخش اعرابی که مهمان ایران هستند و بخش دیگر هم خود ایرانی های بومی و مقیم جزیره. اما در این جزیره امکانات و هتل هایی برای اقامت طولانی گردشگران وجود ندارد.

به گفته علی محبی، فرماندار ابوموسی تنها تاکنون 3 سرمایه گذار، حاضر به فعالیت در ابوموسی شده اند یکی در حال ساخت هتل 4 ستاره، دیگری در حال ساخت یک فروشگاه و سرمایه دار بعدی نیز در تدارک احداث یک پاساژ است.

البته فرماندار ابوموسی ابن را هم گفته است که مسائل امنیتی ابوموسی برای حضور گردشگران که بارها به آن اشاره می شد نیز کاملاً حل شده است.

پرواز چارتر به ابوموسی هم ممنوع!


فرماندار ابوموسی به برخی رسانه ها نیز اعلام کرده است که «برخی سرمایه گذاران برای ایجاد پروازهای چارتر و برقراری خطوط ترابری دریایی به مقصد ابوموسی اعلام آمادگی کرده اند که مورد موافقت قرار گرفته است.» اما مرور خبرهای اسفندماه سال 1391 حاکی از ممنوعیت پروازهای چارتر در کشور است.

کاپیتان حمید رضا پهلوانی، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری 29 اسفندماه 91 با بیان اینکه ریشه فساد صنعت حمل و نقل هوایی، پرواز‌‌های چارتر است، گفت: مجوز پرواز چارتر را به هیچ خط هوایی نمی دهیم و تا زمانی که در این صنعت هستم ، جواز پروازهای چارتری صادر نمی‌شود.

وی طی بخشنامه ای پروازهای چارتر را ممنوع کرد و از فروردین ماه امسال با فروش بلیت به صورت چارتر از سوی شرکت های هواپیمایی و آژانس ها برخورد جدی می شود.

اما 17 تیرماه امسال برای رونمایی از لوح ثبت آئین های پهلوانی و ورزش های زورخانه ای در ابوموسی توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، پرواز مستقیمی از تهران به ابوموسی انجام شد که در رسانه ها از آن به عنوان پرواز چارتر تهران - ابوموسی نام بردند. در این پرواز ورزشکاران و تعدادی خبرنگار حضور داشتند.

راه اندازی پرواز چارتر تهران - ابوموسی را خبرنگار فارس از محمد حسین اکبری، دبیر کمیته فنی هواپیمایی کشوری پیگیری کرد که وی تصریح کرد: هیچ پرواز چارتری، دیگر در کشور وجود ندارد اما درباره این یک مورد خاص، پرواز مستقیم از تهران به ابوموسی، کل بلیت های این هواپیما پیش خرید شده بوده و چارتر، نبوده، نرخ آن هم، قیمت مصوب هواپیمایی بوده است.

وی ادامه می دهد: دیگر چیزی تحت عنوان «چارتر» در کشور وجود ندارد حتی برای ابوموسی ولی در موارد خاص، سازمانها و دستگاه ها می توانند کل بلیت های هواپیما را پیش خرید کنند و سفر انجام شود.

مدیر کمیته فنی هواپیمایی کشوری درباره پرواز مستقیم از تهران به ابوموسی نیز تأکید می کند که هیچ پرواز مستقیمی وجود ندارد و تنها شرکت نفت ایر، بعضی پروازها را برای کارکنان خود از تهران به ابوموسی دارد.
 

چطور باید به ابوموسی رسید که عکس یادگاری گرفت؟

با این تفاسیر، مردم برای دیدن و گردش در ابوموسی از تهران می توانند به بندرعباس سفر کنند و از آنجا هم به ابوموسی بروند، اما با وجود اینکه خبری از تورهای ترکیبی در تماس با آژانس های گردشگری در پایتخت نیست و یا اگر هم وجود دارد این قدر، محدود و بی سر و صدا است که مخاطبان آن یعنی مردم از آن بی خبر هستند، آیا می توان امید داشت که ارزان سازی سفر برای یک بار تجربه ابوموسی محقق شده باشد؟

با یک حساب سرانگشتی، فقط هزینه بلیت رفت و برگشت هواپیما به بندرعباس برای یک نفر، حدود 355 هزار تومان است و از آنجا هم حداقل 100 هزار تومان برای رفتن به ابوموسی هزینه می شود که جمعاً می شود 455 هزار تومان. البته اگر هزینه های اقامت هم به این عدد اضافه شود بعید است که دیگر بتوان عنوان «ارزان قیمت» را برای این سفر غرورآفرین، نام نهاد و انتظار داشت که سیل گردشگران به این جزیره، سرازیر شود.

مردم کشورمان، هر چند که سنگین، سفر می کنند و کوله بارشان چندین برابر خودشان است اما شیفته سفر هستند و اگر نقاطی از کشور باشد که جاذبه های آن به خوبی برایشان تشریح شده باشد برای یک بار هم که شده، سفر به آن منطقه را تجربه می کنند حال چه بهتر که این سفر، برای آنها کم هزینه، تمام شود، پس اگر جزیره ابوموسی، چشم انتظار گام های گردشگران داخلی است ابتدا باید تبلیغات گسترده و مطلوبی از آن صورت گیرد و دوم اینکه سفر به آنجا آسان سازی شده و نرخش پایین بیاید تا رغبت به سفر، سمت و سو بگیرد.

گفت وگوی با مردم، گواه بر این ادعاست که عمدتاً آنها سفر به این جزیره را سخت و پرهزیته برمی شمارند در حالی که حضور گردشگر، در هر نقطه ای، رونق اقتصادی را برای آن منطقه به همراه دارد و دولت، به خوبی با ارائه تسهیلات و تخفیف هایی برای سفر تمام اقشار جامعه به نقاط حساسی چون جزیره ابوموسی که ابعاد سیاسی دارد، می تواند آغازگر تحول بزرگی در این منطقه باشد و وسوسه های کشورهای حاشیه را پایان دهد. از سوی دیگر نیز، حضور پررنگ مردم در این جزیره، دلگرم کننده سرمایه گذاران برای توسعه زیرساخت های لازم از جمله هتل ها و مراکز اقامتی، پاساژها و مراکز خرید و... مثل سایر جزایری چون کیش و قشم خواهد شد.

هر ایرانی دوست دارد در هر نقطه وطنش عکس یادگاری بگیرد اما باید متولیان گردشگری در کشور، شرایط رسیدن همه مردم را به همه نقاط فراهم کنند.