۱۲ مهر ۱۳۹۲

چپ چشم هستید یا راست چشم؟

آیا می دانستید همان طور که بعضی از ماها راست دست هستیم و بعضی ها هم چپ دست، یکی از چشم های ما هم چشم غالب است و چپ چشمی و راست چشمی هم وجود دارد؟
 
تقریبا در دو سوم افراد چشم راست غالب است و در یک سوم افراد چشم چپ. به علاوه هیچ ربطی بین راست دست بودن و راست چشم بودن وجود ندارد و بنابراین یک فرد راست دست می تواند، چشم چپش غالب باشد.
  • حالا سؤال این است که چگونه می توان فهمید که کدام چشم ما، چشم غالب است؟
خیلی ساده! مطابق عکس زیر، دست هایتان را دراز کنید و با کف دست ها یک مثلث کوچک بسازید، حالا از این مثلث به چیزی که مثلا می تواند دستگیره در باشد، نگاه کنید. دستگیره را در مرکز مثلث قرار بدهید.
حالا به نوبت چشم راست و چشم چپتان را ببندید، چشمی که در هنگام باز بودنش، دستگیره همچنان در مرکز مثلث باقی می ماند، چشم غالب شماست.
در اشخاص نزدیک بینی که درجه نزدیک بینی دو چشمشان متفاوت است، اغلب چشمی که بیشتر نزدیک بین است، چشم غالب است. انتظار ما این است که طبق قانون طبیعیت عضو قوی تر، سریع تر یا بهتر، ترجیح داده شود، اما در این مورد، این طور نیست!
  • حالا سؤالی که پیش می آید این است که این است که راست چشم بودن یا چپ چشم بودن، اصلا اهمیتی دارد یا نه؟
تصور کنید که برای آدم نزدیک بینی عینک تجویز شود، در این صورت اگر هر دو چشم او دقیقا اصلاح شوند، شخصی که به غالب بودن چشم معیوب ترش عادت داشت، ممکن است قدری احساس ناراحتی کند، پس شاید بهتر باشد، چشم معیوب تر کمی کمتر از نرمال اصلاح شود.
اهمیت دیگر این مسئله در اشخاصی است که سمت دست و چشم غالبشان با هم متفاوت است یا اصطلاحا Cross-dominance دارند، مثلا چشم راست و دست چپ غالب دارند. پیش از این تصور می شد که در بعضی از ورزش ها مثل بیسبال، کریکت یا گلف، این دسته افراد نتایج بهتری می گیرند، اما مطالعات جدید این برتری را اثبات نکرده است.
به عنوان یک نکته حاشیه ای جالب است بدانید که دسته بزرگی از مشاهیر در دسته فوق قرار می گیرند، آدریانو، کوبی بریانت، سسک فابرگاس، لیرون جیمز، ماریا شاراپووا، بتههون، تام کروز، جیمی هندریکس، میکلانژ، لئوناردو داوینچی، رابرت دنیرو، آلبرت اینشتین، ریچارد فاینمن، بنجامین فرانکلین و نیکولا تسلا همگی دست غالب و چشم غالبشان در دو سوی مختلف قرار داشته است. (+)
اهمیت دیگر این مسئله در جراحی های یک طرفه کاتاراکت یا جراحی های انکساری و تجویز لنزهای تماسی است، چون می تواند پیشبینی کننده میزان رضایت بیماری از اقدامات پزشکی فوق باشد.

منشا ژنتیکی خیانت

چرا برخی از زنان و مردان به همسران شان خیانت می کنند؟ این سؤالی است که بسیاری از زنان از خود می پرسند. برای یافتن پاسخ این سؤال، تا به حال مجموعه زیادی از پژوهش ها برای درک علمی چگونگی متعهد ماندن همسران نسبت به هم انجام شده است.
 
همیشه و همه جا این ترس همراه زنان است که مبادا روزگاری زنی دیگر وارد زندگی شوهرشان شود و همه چیز بر باد رود؟ برای یافتن پاسخ این سؤال، تا به حال مجموعه زیادی از پژوهش ها برای درک علمی چگونگی متعهد ماندن همسران نسبت به هم انجام شده است. دانشمندان همه چیز از عوامل زیستی که به نظر می رسد بر پایداری ازدواج اثر می گذارد تا پاسخ روانشناختی افراد در مقابل وسوسه ها را مورد بررسی قرار داده و به نتایج جالبی هم دست پیدا کرده اند. در اینجا تعدادی از این پژوهش را برای تان آورده ایم؛ پژوهش هایی که کمک تان می کند مرد خیانتکار را بشناسید.

پژوهش شماره 1

به دنیا آمده تا خیانت کند
به طور متوسط مردان 10 برابر بیشتر از زنان هورمون تستوسترون (هورمون جنسی که اعتماد به نفس را زیاد می کند و فرد را جاه طلب تر می کند) در بدن شان وجود دارد. مردان آلفا گروهی هستند که بدن شان بیشتر از میزان استاندارد هورمون تستوسترون تولید می کند و در نتیجه همین میزان بالای تستوسترون برخی ویژگی های شخصیتی و فیزیکی خاص در آنها به وجود می آید؛ ویژگی هایی که احتمال خیانت را در آنها بالا می برد.
خیانت
  • وقتی هورمون تستوسترون در بدن مردان آلفا بالا می رود، آنها احساس می کنند که در مرکز جهان قرار دارند.
  • وقتی هورمون تستوسترون بالا می رود اندام ها دچار عارضه های منفی بسیاری می شوند.
  • بالا رفتن هورمون تستوسترون سبب افزایش خودبینی و منیت فرد می شود.
  • نگاه فرد به اطراف و جنس مخالف جنبه ای منفی می یابد تا جایی که در برخی موارد حالت بیمارگونه پیدا می کند.
  • در موارد معدود بالا رفتن بیش از اندازه هورمون تستوسترون باعث تغییر کلی شخصیت می شود، یعنی فرد شخصیتی ضداجتماع پیدا می کند و مراودت با او برای اطرافیان آزاردهنده می شود.
  • این ویژگی ها می تواند در روابط اجتماعی اثرات منفی بسیاری داشته باشد.
مردان آلفا
اگر در سن ازدواج هستید یا خواستگاری دارید که در انتخاب او تردید دارید، توصیه می کنیم حواس تان باشد که او جزو مردان آلفا نباشد و گرنه ممکن است در زندگی زناشویی آینده تان مجبور باشید سختی های بیشتری را تحمل کنید و بسیاری از دیده ها را نادیده بگیرید، چرا که بالا بودن هورمون تستوسترون باعث می شود آنها بیشتر به سمت زنان دیگر جذب شوند. این تحقیقات در سال 2012 در نشریه تخصصی Marital & Family Therapy منتشر شد البته ممکن است آنقدر خواستگارتان ویژگی های مثبت داشته باشد که ویژگی های منفی اش را بپوشاند.

پژوهش شماره 2

رنگ صورت خبر می دهد از سر درون
در پژوهشی دیگر که در دانشگاه وبسکانسین انجام شده محققان به این نتیجه رسیده اند که افرادی که پهنای چهره شان در مقایسه با ارتفاع چهره شان زیادتر است، بیشتر احتمال دارد که درگیر رفتارهای غیراخلاقی شوند. آنها با توجه به این مطالعه تاکید می کنند با استفاده از فیزیک (به طور خاص ساختار استخوانی چهره مردان) می توان به شخصیت آنها پی برد.
به گفته میشل هازلهان، یکی از محققان این مطالعه، نسبت پهنا به ارتفاع چهره در سن بلوغ مشخص می شود و در همین سن، هورمون تستوسترون نقش مهمی در تعیین تفاوت های ظاهری چهره دختران و پسران دارد بنابراین می توان نتیجه گرفت که میزان تستوسترون در ساختار استخوانی صورت تاثیر می گذارد.
محققان نسبت پهنا به ارتفاع چهره را زمانی بالا می دانند که از 1/9 بیشتر باشد. از افراد معروفی که چنین نسبتی در ساختار چهره خود داشته اند می توان به جان.اف.کندی (2/15)، ریچارد نیکسون (2/20) و کن لی (1/86) اشاره کرد. همچنین بیل کلینتون (2/70) و جان ادواردز (2/38) را می توان به این فهرست اضافه کرد که هر دو به رفتارهایی که از نظر اخلاقی بحث برانگیز بوده اند، معروف هستند.
تستوسترون بیشتر مدیریت بهتر
مردانی که تستوسترون بیشتر دارند خصوصیات مثبت هم زیاد دارند. این مردان پرخاشگرترند و بیشتر مجذوب خودشان می شوند. البته به این راحتی هم نمی توان گفت این ویژگی بدی است چون مطالعات نشان می دهد این مردان مدیران بهتری هستند و عملکرد مالی بهتری دارند. آنها در نقش مدیران اجرایی، موفقیت های مالی بیشتری به دست می آورند. ما نمی خواهیم بگوییم که افرادی که نسبت پهنا به ارتفاع چهره شان بالاست، سرنوشت شان حتما با رفتارهای غیراخلاقی گره خواهد خورد چرا که عوامل زیادی مانند مسئولیت، احساس تعلق به دیگران، استانداردهای شفاف اخلاقیات و مانند آنها می تواند این احساس را تعدیل و کنترل کند.

پژوهش شماره 3

بگذارید همسرتان بخوابد
محققان اخیرا مورد دیگری را دریافته اند که بر اساس آن خواب کافی می تواند فرد را از خیانت به همسرش بازدارد. آنها دریافته اند بخشی از مغز که مسئول کنترل بر نفس است با کمبود خواب تحت تاثیر قرار می گیرد و می تواند به تصمیمات بسیار نادرست منجر شود. از آنجایی که کنترل بر نفس تا حد زیادی تعیین کننده میزان مقاومت انسان در برابر وسوسه هاست، خواب دارای وقفه می تواند بدین معنی باشد که افراد بیشتر از حد افراط کرده و برای مثال به خیانت روی می آورند. دانشمندان در پژوهش خود تنها 22 دقیقه اختلاف میان خواب افرادی که خیانت کرده اند و دیگران مشاهده کرده اند. این در حالی است که پیش از این دانشمندان نشان داده بودند کمبود خواب باعث کاهش میل جنسی شده و همچنین خستگی و تنش را به همراه دارد.
خیانت مردان

پژوهش شماره 4

زنان مردان خیانتکار را می شناسند
تیمی از محققان دانشگاه غرب استرالیا در پژوهش خود نشان داده اند که زنان می توانند تنها با نگاه کردن به چهره یک مرد ناشناس بفهمند آیا وی خیانت خواهد کرد یا خیر. این محققان حدود 200 عکس از مردان و زنان را به نمایش گذاشته و دریافتند که زنان می توانند دقیق تر از آنچه انتظار می رفت، خیانتکاران را تشخیص دهند.
به گفته آنها، ایده توانایی قضاوت زنان در مورد خیانت مردان تنها با نگاه کردن به آنها در حقیقت درست است. در این پژوهش که در دسامبر 2012 در مجله Biology Letters منتشر شده به 34 مرد و 34 زن، 189 تصویر رنگی از چهره های قفقازی نشان داده شده و از داوطلبان خواسته شد تا این چهره ها را بر اساس قابل اطمینان بودن آنها رتبه بندی کنند. نتایج این آزمایش نشان داد زنان از قابلیت بیشتری نسبت به مردان برای تشخیص چهره های دارای سابقه دروغ و خیانت برخوردارند. اما چرا چنین است؟! دانشمندان می گویند شاید زنان از آن جهت به این قابلیت رسیده اند که هزینه شکست برای آنها بیشتر است.

پژوهش شماره 5

خیانت در ژن کدام مردان است؟
محققان سوئدی با انجام پژوهشی روی مقوله ازدواج، ژن تقلب یا خیانت را در مردان پیدا کردند آنها می گویند اگر مردان فاقد این نوع ژن خاص در مغزشان باشند، شوهران وفاداری خواهند بود وعاشق همسرشان باقی خواهند ماند. دکتر هاس والوم، متخصص ژنتیک رفتاری در انستیتو کارولینسکای استکهلم که سرپرستی این پژوهش را عهده دار بوده، در این باره گفت: مردان حامل 2 نسخه از این ژن دو برابر بیشتر از مردانی که یک نسخه از آن را دارند، دچار سوء تفاهمات زناشویی می شوند. این ژن که روی بیش از هزار زوج آزمایش شده در واقع فعالیت هورمونی موسوم به «واسوپرسین» را تنظیم می کند.
این ژن دیکته می کند که گیرنده های واسوپرسین چگونه در مغز قرار بگیرند. این محققان با بررسی 552 مجموعه ژنی در دوقلوها دریافتند مردانی که نوع خاصی از این ژن را دارند، بیشتر در روابط زناشویی خود دچار سوء تفاهم شده و کمتر در مقوله ازدواج موفق هستند.

پژوهش شماره 6

آیا خیانت ارثی است؟
آیا خیانت ارثی است و می توان در ژنتیک فرد آن را پیدا کرد؟ این سؤالی است که گروهی از پژوهشگران دانشگاه ایالتی نیویورک از خود پرسیدند و برای یافتن پاسخ خود دست به آزمایش زدند. آنها 181 فرد جوان را از نظر سابقه رفتارهای زناشویی و مصرف الکل و قمار و دیگر رفتارهای ناهنجارمورد مطالعه قرار دادند. سپس DNA آنها را تحت بررسی قرار دادند.
آنها به این نتیجه رسیدند که ظاهرا این ژن با رفتارهای مورد نظر رابطه دارد و رفتارهای لذت جویانه فرد را کنترل می کند. حالا اگر در ژن تغییری صورت گیرد که ما آن را 7R+ می نامیم، فرد بیشتر به دنبال مصرف الکل یا قمار یا داشتن رابطه های متعدد با افراد مختلف خواهد رفت. طبق این تحقیق، 50 درصد افراد دارای ژن 7R+ چنین رفتارهایی از خود بروز می دهند، در حالی که تنها 22درصد افراد فاقد این ژن ممکن است چنین رفتارهایی نشان دهند. البته محققان تاکید کرده اند این نتایج به هیچ وجه یک رابطه علت- معلولی مستقیم را نشان نمی دهد بلکه می تواند مطرح کننده وجود یک ارتباط ژنی با برخی رفتارهای اینچنینی باشد.

تکرار جملات سخت (اگه میتونی بگو )


آیا تا به حال در جمع دوستان یا خانواده شما شخصی بوده که با گفتن یه جمله سخت شما رو تشویق به تکرار اون جمله کرده باشه!؟ آیا تا به حال ضایع شده اید!؟ دیگر نگران نباشید!
 
ما برای شما برنامه تلافی ویژه ای داریم مجموعه ای از جملات تکرار نشدنی براتون جمع آوری کردیم که شما را به جنگ با آنها تشویق میکند با ما همراه باشید در تکرار تکراری جملات تکراری!
  • 5 بار بگو:
دستم در دبه بود دبه درش دستم بود!
  • 3 بار بگو:
ﯾﻪ ﯾﻮﯾﻮﯼ ﯾﻪ ﯾﻮﺭﻭﯾﯽ
  • 5 بار بگو:
لای رولت رنده ی لیمو رفته
  • این جمله رو اگه 2 بار هم بتونی بگی هنر کردی!:
چه ژست زشتی
  • 3 بار تکرار کن:
دل به دلت دله این دله دل مرده بده بده دل که بد آورده
  • 5 بار سریع بگو:
سه دزد رفتن به بز دزدی یه دزد یه بز دزدید یه دزد دو بز دزدید
  • 3 بار بگو:
سه سیر سرشیر سه شیشه شیر!
  • 3 مرتبه تکرار کن:
لیره رو لوله لوله رو لیره
  • این جمله رو 5 بار تکرار کن:
ششلیک شنسل شنسل ششلیک
  • 3 بار پشت سر هم بگو:
سپر عقب ماشین جلویی زد به سپر جلو ماشین عقبی
  • این جمله رو 5 بار تکرار کن:
کانال کولر تالار تونل
  • جمله سخت زیر رو 5 بار تکرار کن:
قوری گل قرمزی
  • 5 بار سریع بگو:
افسر ارشد ارتش اتریش
  • 5 بار بگو:
اگزیستانسیالیسم!
  • 7 بار بگو:
شست، سشوار کرد
  • پنج بار تکرار کن:
شیخ شمس علی در شمس آباد
  • سه بار سریع بگو:
6 سیخ جیگر سیخی 6 هزار
  • 3 مرتبه سریع بگو:
تاجر تو چه تجارت می کنی، تو را چه که چه تجارت می کنم؟
  • هقت بار سریع بگو:
لورل روی ریل راه میرفت
  • سه بار تکرار جمله سخت:
دختر خر ما تو دخل و خرج خیط کاشته بود
  • سریع و پشت سر هم چند بار بگو:
کارل و لرل کارها رو رله کردن
  • 5 بار سریع بگو:
دزدی دزدید ز بز دزدی بزی عجب دزدی که دزدید ز بز دزدی بزی
  • 7 بار بگو سریع:
دست راست ماست، سسه
  • سریع 3 بار بگو:
کوکتل کتلت، کتلت کوکتل
  • هفت بار سریع بگو:
رالی لاری
  • به لکنت زبون نیوفتی! 5 بار بگو:
سمسار تو سمساریش پوست سوسمار داشت
  • حالا جمله زیر رو تکرار کن چند بار:
منوچهر با یه بقچه پر تربچه، توی باغچه، خورد پیازچه!
  • پشت سر هم 5 بار بگو:
ریله رو روله روله رو ریله
  • جمله زیر رو 3 بار تکرار کن:
انگور انبه ازگیل اورانگوتان
  • سین و شینت نزنه ایشالا 5 بار بگو:
سه سیخ سوشی، سیخی شیش هزار
  • سریع 5 بار بگو:
زیرۀ ریزه میزه از زیر میز می ریزه
  • زود، تند، سریع 3 بار بگو:
غولارو با قند گول می زنیم
  • 7 بار زود بگو:
ریش شیری سیبیل شیری، سیبیل شیری ریش شیری
  • 3 بار سریع بگو:
این باد چه بد باد بدی بود که من باد به بد بادی این باد دگر باد ندیدم
  • 5 بار تکرار کن:
به نام وجودی که وجودم از وجود پر وجودش بوجود آمده است.
این جمله ترکی هست، 5 بار بگو:
” سانجلاندرانلاردانده ”
یعنی: این از اونها (میوه یا هر چیز دیگه ای) هست که اگه بخوریش دل درد میگیری.
  • و در آخر جمله انگلیسی زیر رو یه بار هم بتونی بگی قبوله!
Three witches watch three Swatch watches. Which witch watch which Swatch watch
یعنی: سه جادوگر به سه ساعت سواچ نگاه میکنند؛ کدام جادوگر به کدام ساعت نگاه میکند.
در پایان امیدواریم هیچکدومتون لکنت زبان نگرفته باشید!

ژاپنی ها عينك مترجم ساختند













محققان ژاپنی از یک نوع عینک جدید رونمایی کرده اند که می تواند حروف ژاپنی را به طور همزمان با نگاه کاربر به زبان مبدا ترجمه کند.
عینک جدید ژاپنی که در یکی از بزرگترین نمایشگاه های گجت در ژاپن رونمایی شده این امکان را برای یک فرد کاملا ناآشنا به زبان ژاپنی فراهم می کند که برای مثال بتواند وارد رستوران شود و از منوی غذاها که کاملا به زبان ژاپنی نوشته شده بدون هیچ گونه مشکلی غذا سفارش دهد.
این عینک برای مسافرانی که به ژاپن سفر می کند امکان ترجمه تمام علائم جاده ای و خیابانی را به زبانی قابل فهم و به طور لحظه ای فراهم می کند.
NTT DoCoMo به عنوان بزرگترین شرکت عرضه کننده شبکه های موبایلی به عنوان سازنده این گجت آن را در نمایشگاه فناوریهای پیشرفته رونمایی کرده که از دیروز سه شنبه اول اکتبر (9 مهرماه) افتتاح شد.
این عینک با فناوری بالا از ترکیب دوربینها، رایانه ها استفاده می کند تا ترجمه ای مناسب از زبانی ارائه کنند که کاربر به آن نگاه می کند.
شرکت DoCoMo طی بیانیه ای اظهار داشت: فناوری تشخیص حروف موجب می شود که ترجمه لحظه ای زبان برای مسافران هنگام خواندن منو رستوران و سایر متون ساده شود.
گفته می شود که تولید چنین گجتی برای مسافران خارجی که به ژاپن سفر می کنند خبر خوشی است و آنها می توانند در نقاط محلی تری که زبان انگلیسی و سایر زبانها مشاهده نمی شود نیز حضور داشته باشند، چرا که جدا از منطقه های بزرگ توریستی سایر نقاط شهری در ژاپن چندان با زبان انگلیسی سروکار ندارد.
درحالی که ژاپن برای المپیک 2020 آماده می شود این عینکها می تواند برای گردشگرانی که می خواهند در یک رستوران ساده ژاپنی غذا می خورد موثر واقع شود.
براساس اعلام شرکت تولید کننده این عینک ها برای المپیک 2020 آماده خواهند شد.


فروش عقاب ایرانی 2.2 میلیاردی! +عکس

روزگارنو: فروش جوجه عقاب سفيد 2.2 ميلياردي در كويت/پرنده مورد معامله، یک جوجه عقاب ایرانی کاملاً سفید رنگ است که به علت قدرت و چابکی که در تعقیب شکار دارد، درنوع خود کم نظیر است.


یک جوجه عقاب سفید ایرانی که توسط کبوتر مجهز به تور ویژه شکار شده بود، در مزایده‌ای در کویت به مبلغ 750 هزار دلار (بیش از 2.2 میلیارد تومان) به فروش رفت.

رقابت شدیدی که میان تاجران کویتی و نمایندگان تاجران کشورهای حوزه خلیج فارس برای خرید یک نوع عقاب کمیاب درگرفت، با فروش این عقاب به قیمت 209 هزار دینار کویت (نزدیک به 750 هزار دلار آمریکا) به پایان رسید.

پرنده مورد معامله، یک جوجه عقاب ایرانی کاملاً سفید رنگ است که به علت قدرت و چابکی که در تعقیب شکار دارد، درنوع خود کم نظیر است.

به نوشته روزنامه کویتی الوطن، این "عقاب ایرانی" تا بامداد دوشنبه (8 مهر)، آزاد بود، تا اینکه 9 کویتی متخصص در شکار و تربیت عقاب موفق شدند این عقاب کم نظیر را از طریق فرستادن یک کبوتر که "تور صید عقاب" به همراه داشت، به دام بیاندازند.

خبر در دام افتادن این جوجه عقاب به دست صیادان از طریق پایگاه های اجتماعی منتشر شد و مزایده ای برای فروش آن از سوی هواداران پرندگان شکاری به راه افتاد.

حمود الرویعی کارشناس عقاب درباره نوع این عقاب ها گفت که این پرنده که اصل آن از کوه های ایران است، پرنده ای نادر است و همین مساله موجب گران بودن قیمت آن شده است.

وی در ادامه گفت که این جوجه عقاب که سنش از یک سال بیشتر نیست، بسیار نادر است و از سال ها پیش کسی نتوانسته است که چنین عقابی را شکار کند و به همین دلیل، قیمتش دو چندان شده است.

پرنده های شکاری از اواسط سپتامبر (اواخر شهریور) هر سال به علت کاهش دمای هوا، به مدت دو ماه محل زندگی خود در کوه های ایران، پاکستان و روسیه را ترک می کنند.

این پرنده ها همواره به دنبال مناطق گرم تر هستند و همین مساله باعث می شود که افراد مشتاق به صید و آموزش شکار به این پرندگان در حاشیه خلیج فارس، فعالیت خود را افزایش دهند؛ از این رو قبل از فرا رسیدن بهار، این پرنده کمیاب نصیب شخصی شد که روزنامه " الوطن " کویت نام او را فاش نکرد. 

شتاب انسان به سوی نابودی جهان +عکس

روزگارنو: آب به طور متناوب به عنوان یک قربانی، یک شریک، یک شخصیت، یک طعمه یا چیز جالبی که سبب عطف توجه دیگری شود، یک منبع، یک پایان، تهدید و لذت معرفی شده است. اینک اما این ماییم که داریم او را از چرخه حیات خارج می کنیم! ما در حال دست- اندازی در 71 درصد از کره خاکیم و ...


« آب ضروری ترین نیاز ما برای زندگی است؛ اما ما زمانی این ضرورت را به جد لمس و درک خواهیم کرد که دیگر راهی برای جبران نباشد». این فقط سخن خبرنگار ما نیست؛ بلکه دغدغه یک عکاس مشهور است.

بنا بر این گزارش، ادوارد برتینتسکی، دغدغه های جدی خود درباره نقش آب در زندگی را تبدیل به پروژه ای کرده و حاصلش هم عکس هایی شده دیدنی و تآمل بر انگیز.

این عکاس معتقد است که آب به طور متناوب به عنوان یک قربانی، یک شریک، یک شخصیت، یک طعمه یا چیز جالبی که سبب عطف توجه دیگری شود، یک منبع، یک پایان، تهدید و لذت معرفی شده است. اینک اما این ماییم که داریم او را از چرخه حیات خارج می کنیم! ما در حال دست- اندازی در 71 درصد از کره خاکیم و داریم خاک را و خودمان را به یاری علوم فنی و مهندسی به پرتکاه نیستی راه می بریم!

ادوارد برتینتسکی در این تصاویر، بخشی از دست- اندازی ما را به تصویر کشیده است و از ما می خواهد که با طبیعت مهربان باشیم:

























۸ مهر ۱۳۹۲

ایران بزرگ


ایران نمایانگر یکی از ریشه دار ترین، تنها ترین و سره (اصیل) ترین شهریگری (تمدنهای جهان است که توانسته است به عنوان یکی از شگفت انگیزترین خواستگاه ها که در شهریگری (تمدن) بشری شرکت جسته مورد توجه قرار گیرد.بنا بر شهادت بازمانده های باستانی، مردمان (آدمیان) از زمان های بسیار کهن در کشور ما می زیسته اند. به درستی که شمار بسیاری تپه، سنگ نبشته و نشانه های شهریگری (تمدن) باستانی گواهی و یادبودی از اقامتگاه نیاکان ما در سده های "پالِئو" و "نوسنگی" در خود دارند.به هر روی، زمانی که مردمانی نام خود را بر این کشور گذاشتند به 3000 سال پیش از میلاد برمی گردد ؛ زمانی که آریایی ها، یک شاخه از مردم هند و اروپایی، در کوچ درازمدتشان از آسیای کوچک به این کشور سرسبز رسیدند و مستقر شدند.این کوچ نشینان باستانی، در این دوره از تاریخ، تا چنان مراحل برتری رشد کردند که سایه ی خود را بر سر خاندان (قبیله) های همسایه ی خود، خیلی پیشتر از یونانیان باستان، افکندند.به هر روی، و در پی آمد فراز و نشیب های بسیار، کشور ما کشورگشایان و تاخت و تاز گران بسیاری را می شناسد؛ اسکندر، چنگیز خان، تیمور لنگ و بسیاری کسان دیگر، ولی او شایستگی آن را داشت که بار دیگر به پا خیزد و آن کشور گشایان را در خود غرق کند و با خود وفق دهد.امروزه، ایران تنها در یک بخشی جزئی از مرز بسیاری بزرگی که در آغاز تاریخ نوشته شده در آن بود جای داردشناخته شده به عنوان ایران بزرگ از نظر جامعه ی متفق القول خاورشناسان، این کشور بهفرم یک فلات بلند از رود فرات در باختر به رود سند در خاور و از جلگه های زیرین دریای مازندران در شمال تا کرانه ی خلیج همیشه پارس در جنوب گسترده شده است.فلات ایران که آسیا را به اروپا و آفریقا پیوند می دهد نه تنها از نقطه نظر جغرافیایی که در همه ی دوره های تاریخ جهان موقعیتی مهم و ارزشمند را دارا بوده است.ایران کمابیش از 25 درجه تا 40 درجه ی عرض جغرافیایی شمالی و 44 درجه تا 63.5 درجه ی طول جغرافیایی خاوری (شرقی) از نصف النهار گرینویچ جای گرفته استبنابراین همه ی خاک آن در منطقه ی معتدل شمالی، جنوب غربی آسیا و در خاورمیانه جای دارد. پهنه (مساحت) ایران امروز 1.648.000 کیلومتر مربع است، در حدود دو سوم فلات ایران و یک بیست و پنجم آسیا را اشغال می کند.بیش از نیمی از خاک ایران با کوه های بلند پوشیده شده است، که بیشتر آن ها توسط دو رشته کوه البرز و زاگرس تقسیم شده اند. برابر با یک چهارم خاک ایران بیابان است و 7.7% از زمین آن پوشیده از جنگل های سبز و خرم است. "دماوند" با بلندای 5.671 متر، بلندترین ستیغ در رشته کوه البرز و همه جای ایران است. این آتشفشان خاموش همانند فوجیاما در ژاپن به نظر می رسد و جایگاه ویژه ای در ادبیات و هنر (به ویژه کوزه گری) ایرانیان دارد.تهران، پایتخت ایران، در سراشیبی این کوه بزرگ در رشته کوه البرز جای دارد. دریای مازندران در شمالایران با پهنه (مساحت) 438.400 کیلومتر مربع و بزرگ ترین دریاچه ی روی زمین است، پس به حق دریا نامیده می شود. پیرامون (محیط) دریای مازندران 6.379 کیلومتر است، جنوبی ترین کرانه ی آن که تنها به پهنای 5 کیلومتر گسترده می شود، در بخش آب های ایران است.سرانجام، خلیج همیشه پارس در جنوب ایران از راه تنگه ی هرمز به آب های آزاد وصل شده است و ارزش بسیاری از دیدگاه استراتژیکی دارد. خلیج پارس از زمان های بسیار دور یکی از کهن ترین راه های آبی است که توسط آدمیان به کار برده شده است؛ پهنه ی آن تا تنگه ی هرمز 232.850 کیلومتر مربع است. خلیج فارس از اروند رود تا دهانه ی تنگه ی هرمز با فرا گرفتن کناره ی جنوب غربی ایرانامتداد می یابد.ایران (در زمان نوشته شدن این مقاله) دارای 24 استان، 195 شهر و شهرک و 500 بخش (ناحیه) است. جمعیت در ایران بنابر آخرین سرشماری، 60 میلیون تن است. ( برگرداننده : اکنون، 85 خورشیدی، کمابیش 70 میلیون تن است.)همسایگان ایران جمهوری شوروی پیشین در شمال، افغانستان و پاکستان در خاور، ترکیه و عراق در باختر و شیخ نشینان تازی (عرب) در پایین کرانه ی خلیج همیشه پارس در جنوب. دولت ایران"جمهوری اسلامی" است و دین رسمی آن "اسلام" است؛ 98% از مردم ایران مسلمان که 91آنان شیعه هستند. زبان گفتاری و نوشتاری رایج در ایران فارسی است.مشهور ترین اقلیت های مذهبی زرتشتیان، مسیحیان ارمنی و یهودیان هستند.از زمان باستان تا کنون نژاد های گوناگون مانند لر، کرد، ترک، گیلک، بلوچ و تیره های دیگر در سرزمین باستانی سوم زندگی کرده اند و نقشی ارزشمند در پایه گذاری شهریگری (تمدنجهان نوین بازی کرده اند که شایسته ی سپاسگزاری است.


تشخیص صدای قلب انسان زیر آوار زلزله

جدیدترین فناوری ارائه شده توسط محققان ناسا و وزارت امنیت کشور ایالات متحده یک رادار است که به گروه های امداد این امکان را می دهد که با شنیدن صدای قلب انسان از پشت بتنهای 6 متری افراد بیشتری را هنگام وقوع فجایع طبیعی نجات دهند.
 
این رادار که نام آن یابنده (finder) سر نام عبارت "یافتن افراد در مواقع اضطراری و وقوع فاجعه " انتخاب شده، دستگاهی است که می تواند ضربان قلب انسانی را که زیر 9 متر مصالح ساختمانی دفن شده و یا پشت بتن 6 متری قرار دارد شناسایی کند. این ارقام هنگامی که در فضای باز باشد تا 30 متر افزایش می یابد.
یکی از مهمترین موانع پیش روی محققان در ساخت این دستگاه فناورانه این حقیقت بود که به دنبال یک فاجعه مصالح ساختمانی فرو ریخته موجب می شد که سیگنالهای رادار به نحو پیچیده ای پاسخ دهد.
ادوارد چو مدیر این پروژه در آزمایشگاه رانش جت ناسا در رابطه با ساخت این دستگاه گفت: ایزوله کردن سیگنالهای ضعیف یک ضربان قلب در میان سیگنالهای پر سر و صدا کار دشواری بود.
محققان برای غلبه بر این مشکل که دربرگیرنده پردازش پیشرفته اطلاعات برای گزینش سیگنالهای ضعیف بود، به تجارب و تخصص محققان در آزمایشگاه رانش جت ناسا اتکا کردند. فناوری رادار مایکروویو به قدری حساس است که می تواند الگوی تنفس و ضربان قلب انسان و حیوان را از هم متمایز کند، در نتیجه تیم نجات با استفاده از آن می توانند به سرعت بازماندگان فجایع طبیعی چون زلزله را شناسایی کرده و نجات دهند.
آزمایش Finder ماه ژوئیه گذشته آغاز شده و اعضای تیم نجات از این نمونه اولیه در بیش از 65 آزمایش جستجو استفاده کردند.
دانشمندان در نظر دارند آخرین اصلاحات Finder یا یابنده را انجام داده و آن را بهار سال آینده برای مصرف تجاری وارد بازار کنند.

ابزار های جاسوسی

از دیرباز تا امروز برای پیروزی در رقابت ها و جنگ ها از اشخاصی به عنوان جاسوس استفاده کرده اند. امروزه این اشخاص به تجهیزاتی مجهز هستند که بهتر است با بعضی از آنها آشنا شویم.

عینک های جاسوسی

مهندسان و طراحان سخت افزار، یک عینک آفتابی تهیه کردند که در داخل قاب آن یک عدسی کوچک و ظریف تعبیه شده است که کاربران می توانند با استفاده از آن تنها با فشار یک کلید از نمای روبه روی خود عکس بگیرند و در حافظه این عینک ذخیره کنند. این دوربین توانایی ثبت تصاویر با وضوح 1/3 مگاپیکسلی را دارد. این عینک به عینک جاسوسی معروف است. زیرا می توان تنها با برگرداندن سر به سمت سوژه مورد نظر، بدون اینکه کسی متوجه شود از آن عکس گرفت. ضمنا دستگاه کنترل از راه دور این دستگاه می تواند در جیب شخص قرار گیرد و کاربر در حالی که دست خود را داخل جیب کرده و به سوژه نگاه می کند، از آن عکس بگیرد.

چاپگر عکس فوری


این چاپگر بدون جوهر، یک چاپگر کوچک قابل حمل است که براحتی و از طریق یک کابل به دوربین رقمی (دیجیتالی) یا تلفن همراه متصل می شود و می تواند عکس مورد نظر را در هر زمان و مکانی چاپ کند. اندازه عکس های چاپ شده با استفاده از این دستگاه دو در سه اینچ است.

دوربین های حشره ای

دارپا، پروژه جدیدی روی دوربین ها و میکروفون های بسیار کوچک آغاز کرده است که بر اساس آن دوربین های بسیار کوچکی روی حشرات نصب می شود و منبع انرژی این دوربین ها از انرژی بال زدن این حشرات تغذیه خواهد شد.


تلفن خودکاری

این بار شاهد هستیم که طراحان، تلفن همراه را به شکل خودکار طراحی کرده اند این خودکار کلیه امکانات یک تلفن همراه را دارد و از طریق درگاه USB نیز به رایانه متصل می شود.

فلش امن

این حافظه جانبی بسیار امن، ظاهری شبیه کنترل از راه دور قفل مرکزی در توقفگاه ها(پارکینگ) یا کنترل تلوزیون دارد و می تواند 16 گیگا بایت از اطلاعات شما را به کمک کلمه عبور به عهده بگیرد. جداره خارجی این محصول از جنس آلمینیوم ضد آب و ضد ضربه بوده و با درگاه USB کار می کند. برد الکترونیکی آن به بهترین شکل ممکن در این جداره جاسازی و حفاظت می شود و امکان دسترسی به آن به این راحتی وجود ندارد. تنها کافیست به خودتان زحمت دهید و یک کلمه عبور 7 تا 15 رقمی از اعداد تعیین کرده و بخاطر بسپارید. شما می توانید اطلاعات موجود بر روی این فلش را بر سطوح مختلف طبقه بندی و برای دسترسی هریک یک رمز عبور مجزا تعریف کنید. با یک دکمه هم می توانیدکلیه کلمات عبور و سطوح دسترسی را به حالت اولیه باز گردانده و برای انجام تنظیمات مجدد اقدام کنید.

قلم جاسوسی (1)

با کمک این قلم می توانید اطلاعات خود را یاداشت کنید از میان خطوط دشمن بگذرانید و بعد به طرف مقابل بگویید که با یک سشوار یا بخاری جوهر سیاه را نمایان کند. همچنین پیغام جادویی پس از سرد شدن دوباره مثل روز اول ناپدید می شود.

قلم جاسوسی (2)

این قلم برخلاف ظاهرش یک دوربین فیلم برداری فوق العاده ظریف است که با داشتن 8 گیگا بایت حافظه داخلی می تواند چند ساعت تصویر برداری کند و سپس آن را به سرعت و مستقیم به رایانه انتقال دهد.


قلم جاسوسی (3)


با استفاده از این قلم جدید شما می توانید متن پیامک یا رایانامه های خود را با دست خط خود نوشته و برای دوستان خود ارسال کنید. این قلم از طریق بلوتوث با رایانه یا تلفن همراه شما ارتباط برقرار کرده و وضعیت ارسال پیام شما روی نمایشگر این قلم نمایش داده خواهد شد.


اسکنر با ظاهر موش واره


این موش واره الجی با اسکنر تعبیه شده در داخل آن قادر است تا کاغذی به اندازه A3 را اسکنکند.