پژوهش جدید محققان دانشگاه کالیفرنیا در لسآنجلس نشان داده که زبان مورد استفاده در کتابهای جدید نشانگر چگونگی مادیتر و خودخواهتر شدن جوامع در طول 200 سال گذشته است.
به گزارش ایسنا، بررسی واژگان مورد استفاده در بیش از 1.5 میلیون کتاب انگلیسی و آمریکایی منتشر شده در بین سالهای 1800 تا 2000 به نمایش چگونگی تغییر ارزشهای فرهنگی در آن زمان پرداخته است.
محققان در دو قرن گذشته متوجه افزایش واژگانی مانند «انتخاب کردن» و «گرفتن» و کاهش واژگانی مانند «موظف بودن» و «دادن» شدند.
همچنین تعدد کلماتی مانند «احساس کردن» و «عمل کردن» نشانگر آن است که انسانها در جامعه مدرن بیشتر با احساسات خود در تماس هستند.
روانشناسان این پژوهش مدعی شدهاند تغییرات در زبان نشان میدهد که چگونه جوامع انگلیس و آمریکایی در اثر شهریتر و ثروتمندتر شدن، بیشتر خودخواه شدهاند.
برای دستیابی به این نتایج، محققان از برنامه Ngram Viewer گوگل برای شمارش بسامدهای واژگان در یک میلیون و 160 هزار کتاب از نویسندگان آمریکایی استفاده کردند.
این نرمافزار به کاربران اجازه میدهد تا تعداد واژگان درون کتابها را به سرعت شمارش کنند. کتابهای مورد پژوهش نیز شامل داستان، مقالات غیرتخیلی و کتابهای درسی بودند.
همین کار بر روی 350 هزار کتاب منتشر شده در انگلیس نیز انجام شده و پس از آن آزمایشات با همخانوادههایی برای هر واژه هدف تکرار شدند.
محققان دریافتند که کاربرد واژگانی که از تمرکز فزایندهای برخوردار بوده، مانند «بچه»، «منحصربفرد»، «فرد» و «خود» طی دو قرن افزایش یافته بود.
استفاده از کلماتی مانند «گرفتن» بین سال 1940 تا دهه 1960 کاهش و دوباره در دهه 1970 افزایش یافته بود که ممکن است نشانگر حس همکاری و سطوح پایینتر نفع شخصی در جریان جنگ جهانی دوم و کاهش آن پس از دوره جنگ باشد.
این محققان اکنون قصد دارند این کار را با کتابهای اسپانیایی، فرانسوی، روسی و چینی برای نمایش الگوهای جهانی در تغییر فرهنگ که در ادبیات بازتاب داشته، تکرار کنند.
نتایج این پژوهش در مجله Psychological Science منتشر شده است.