۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۲

ایــران ســرزمیــن زیبــای مــن + طبــیعت زیبــای بهــاری

ایــران ســرزمیــن زیبــای مــن + طبــیعت زیبــای بهــاری














































سه دختر کمتر از 30سال ایرانی که خیلی مشهور و پولدارند!!


ثریا دارابی، پریسا تبریز و رکسانا ورزا سه نفری هستند که با اینکه به سن ۳۰ سال نرسیده اند توانسته اند کارهای مهمی را انجام دهند.




ثریا دارابی که اکنون ۲۹ ساله است در دنیای اینترنت چهره ای شناخته شده به حساب می آید. آخرین ابتکار او سایتی به نام Zady است که هنوز فعالیتش را شروع نکرده ولی درآمدی ۳/۱ میلیون دلاری از مرکز آموزش ملی آمریکا داشته است. ثریا دارابی پیش از این با راه انداختن سایت Foodspotting مشهور شد و ثروت زیادی به دست آورد. در این سایت کاربران می توانند، عکس ها غذاهای جالب و خوشمزه ای را که هر روز می خورند، به اشتراک بگذارند. این سایت شاید برای خیلی ها حکم وقت گذرانی را داشته باشد اما برای پایه گذار آن، سودی سه میلیون دلاری داشته است.



پریسا تبریز به عنوان برگ برنده امنیتی گوگل شناخته می شود، مدیر گروه مهندسی امنیت اطلاعات گوگل است و بهبود امنیت محصولات گوگل از جمله مرورگر کروم را بر عهده دارد. یک تیم از هکرها زیر نظر پریسا تبریزی با ۲۹ سال سن برای پیدا کردن مشکلات امنیتی محصولات گوگل کار می کنند.



رکسانا ورزا هم به عنوان یکی از چهره های جوان و خلاف مایکروسافت شناخته می شود که مسئولیت برخی پروژه های مهم این شرکت را در اروپا بر عهده دارد.

جملاتی که به ذهنتان آرامش می بخشند


ما همان افکارمان هستیم، اگر نتوانیم افکارمان را تغییر دهیم نمی توانیم هیچ تغییر دیگری ایجاد کنیم. شما قطاری از افکار دارید که هنگام تنهایی، سکوت و زمانی که غرق در افکارتان هستید سوار آن می شوید. ارزشی که برای خودتان قایل هستید و شادی هایی که در زندگی دارید همه بستگی به جهتی دارند که قطار به آن سو در حرکت است.
 
اگر واقعا می خواهید در زندگیتان تغییری ایجاد کنید باید ابتدا ذهن و افکارتان را تغییر دهید و آن را از هر نوعتفکر آزاردهنده ای که شما را به عقب می راند پاک کنید. در این مطلب جملاتی گردآوری شده که به شما کمک می کنند بتوانید ذهنتان را آزاد کرده و تغییرات دلخواهیتان را در زندگی ایجاد کنید.
1- شما ساخته شده اید که فقط یک انسان باشید، انسانی که خودتان تصمیم گرفته اید باشید.
2- کارهای خوب انجام دهید و احساس خوبی داشته باشید، کارهای بد انجام دهید و احساس بدی داشته باشید، این قانون ساده زندگی است.
3- شما همانی هستید که امروز انجام می دهید نه آنی که تصمیم دارید فردا انجام دهید.
4- همه ما تصمیم می گیریم اما در نهایت تصمیم ها ما را می سازند.
5- آنچه می تواند تغییرات اساسی ایجاد کند کاری نیست که شما گاهی انجام می دهید، بلکه کارهایی که طبق برنامه انجام می دهید و قانون دارند می توانند تغییر ایجاد کنند.
6- با خودتان صادق باشید، هرگز خودتان را به خاطر کارهایی که انجام داده اید و احساس خوبی به آنها داشته اید سرزنش نکنید.
7- کاری را که اطمینان دارید درست است انجام دهید.
8- تا زمانی که از خودتان راضی نباشید هیچ مقدار پولی نمی تواند شما را خوشحال کند.
9- اگر در قلبتان احساس آرامش می کنید مطمئن باشید که کار درستی انجام داده اید.
10- نگران نباشید که دیگران فکر می کنند اهداف شما رویایی و غیرمنطقی به نظر می رسند. بیشتر اوقات ایده های رویایی همان هایی هستند که جهانی را به شگفتی وامی دارند.
11- اگر مانند دیگران فکر می کنید در واقع خودتان هیچ فکری نمی کنید.
12- خودتان، خودتان را کنترل کنید در غیر این صورت فرد دیگری شما را کنترل می کند.
13- گاهی اوقات ایستادن در برابر دوستان به اندازه ایستادن در برابر دشمنان دشوار می شود.
14- ناراحت ترین افراد جهان کسانی هستند که دایم نگرانند دیگران چه فکری در موردشان می کنند.
15- زمانی که کسی از شما انتقادهای غیر واقعی کرده یا سرنوشت بدی را برای شما پیش بینی می کند، در مورد شما صحبت نمی کند بلکه درون خودش را برای شما آشکار کرده است.
16- اگر فقط به فکر سود و زیان خودتان نباشید دنیایی از فرصت های بی نظیر به دست می آورید.
17- تاکنون هیچ انسانی با توانایی ها و ویژگی های شما در دنیا وجود نداشته، پس به خودتان ببالید که منحصر به فرد هستید و سعی کنید اثر خوبی از خودتان برجای بگذارید.
18- انسان مهربان و دوست داشتنی در دنیایی خوب و دوست داشتنی زندگی می کند و انسان بدبخت که از دیگران متنفر است در دنیایی بد و تنفرآمیز به سر می برد. دنیای اطراف شما نمایانگر خود شما است.
19- نگرانی موجب می شود کوچکترین اشیا، بزرگترین سایه ها را داشته باشند.
20- در ذهنتان بر چیزهایی که دوست دارید تمرکز کنید نه بر چیزهایی که از آنها وحشت دارید، این کار رویاها را برایتان واقعی می کند.
21- نگران شکست ها و ناکامی ها نباشید بلکه نگران فرصت های خوبی باشید که حتی آنها را امتحان نکرده اید.
22- بهانه نیاوردن بهتر از بهانه بد آوردن است.
23- برای به دست آوردن چیزی که تا به حال نداشته اید باید کارهایی را انجام دهید که تا به حال انجام نداده اید.
24- مشکلات ما دوستان ما هستند البته در صورتی که ما را قوی تر کنند.
25- هر کسی می تواند از مشکلات فرار کند، این ساده ترین واکنش است اما مواجه شدن با مشکلات شجاعت است و فرد را قوی تر می کند.
26- یکی از بزرگترین نعمت هایی که داریم این است که نمی دانیم در آینده چه اتفاقی برایمان می افتد.
27- نگران مسائلی که کنترلی بر آنها ندارید، نباشید.
28- لذت ها و خوشحالی های زودگذر ارزش دردهای طولانی مدت را ندارند.
29- شاید صبر کردن گاهی اوقات تلخ باشد اما میوه آن شیرین خواهد بود.
30- هر چه کمتر انتظار داشته باشید بیشتر از زندگی لذت می برید.
31- آنچه برای شما بی ارزش است برای دیگری رویای بزرگی است.
32- کاری که می کنید، جایی که می رویدت وانسانی که هستیدنمی تواند شما را خوشحال کند، اینکه زندگی را چگونه می بینید شما را خوشحال می کند.
33- انسان ها فقط چیزهایی را می بینند که خودشان دوست دارندببینند.
34- اگر بیش از حد برای ارزشیابی خودو دیگران وقت بگذارید هرگز نمی توانید خودتان یا دیگران را دوست داشته باشید.
35- دنیا را از شیشه جلو ببینید نه از آینه های کناری.
36- انتخاب اینکه چه زمانی و چگونه بمیرید با شما نیست اما انتخاب چگونه گذران زمان باقی مانده تا مرگ با شما است.
37- پشیمانی ها را کنار بگذارید، آنها فقط بهانه های افراد شکست خورده هستند، هنوز فرصت های زیادی روبروی شما است.
38- جمله شما چیست؟ چه جمله ای به شما کمک می کند تا ذهنتان را از افکار آزاردهنده ای که شما را به عقب می کشاند، رها کنید؟

عجیب ترین مجسمه های دنیا


در سراسر دنیا مجسمه های عجیب و جالبی وجود دارند. از یک اردک-خوک صورتی بزرگ پلاستیکی گرفته تا دستی غول پیکر که از بیابان بیرون زده است. یا مثلا در مرکز کشور چک شاهد مجسمه فایبرگلاسی از روانکاو مشهور تاریخ، یعنی زیگموند فروید را می بینید که گویا در حال پرتاب شدن روی سنگفرش های وسط خیابان است.
 

1-دست بیابان – بیابان آتاکاما، شیلی

در حدود 47 مایلی از جنوب دهکده آناتوفاگاستا، در وسط بزرگراه بی آب و علف بیابان آتاکاما، یکمجسمه دست با ارتفاع 11 متری از زمین بیرون زده است. این مجسمه به گونه ای است که تصور می کنید غولی بزرگ زیر توفان خاک شده است. اما این توهم و خیال نیست. این مجسمه با نام «دست بیابان» در اوایل دهه 80 میلادی توسط مجسمه ساز شیلیایی ساخته شده است. البته این تنها مجسمه دستی نیست که این هنرمند ساخته است. دست مشابه آن نیز در شهری در اوروگوئه وجود دارد.

2- پوسانکا – تورکو، فنلاند


پوسانکا – نوعی تلفیق زبان فنلاندی از دو کلمه خوک و اردک – نوعی مجسمه پلاستیکی از اردک و خوک است. این مجسمه بزرگ که در فضای شهر کار گذاشته شده است محصول فکری هنرمندی به نام آلوار گولیشن است. بنابر اظهارات خود هنرمند، این مجسمه نوعی انتقاد به فناوری های مدرن و ادای احترام به سنت های پیشرفته شهر است. نخستین ایده او تلفیق کامیون نفت کش و جاروبرقی صنعتی بود که به منظور مکیدن سموم حاصل از نفت و بنزین ساخته شده بود.

3-دو عاشق – پورتو مونت، شیلی

با نگاه به ساحل پورتو مونت در جنوب شیلی متوجه دو مجسمه بزرگی می شوید که عاشقانه در کنار هم نشسته اند. شاید به نظر برسد این دو عاشق غمگین بسیار غرق در احساسات خود هستند و قصد جلب توجه ندارند. اما به دلیل بزرگی همه متوجه آنها می شوند. این مجسمه در طول زمان دچار آسیب هایی شده است.

4-میگوئلین – شانگهای

چه کودک بزرگی! میگوئلین حدود 4 متر ارتفاع دارد و همچون یک کودک نفس می کشد، پلک می زند و می خوابد. این مجسمه غول پیکر توسط یک کارگردان اسپانیایی به نام ایزابل کویست ساخته شده است. این کودک چشم آبی و خندان، میلیون ها بازدیدکننده از نمایشگاه بین المللی 2010 در شهر شانگهای را به سمت خود جذب کرد. با اینکه این نمایشگاه در اکتبر همان سال اتمام یافت اما این مجسمه همچنان در آنجا هست.

5-مردی با ماهی – شیکاگو

اینکه یک مجسمه بزرگ ماهی را در مقابل یک آکواریوم بزرگ قرار دهند کاملا منطقی به نظر می رسد اما گذاشتن مجسمه ای از ماهی که یک مرد غول پیکر آن را در آغوش گرفته است در جلوی آکواریوم بزرگ Shedd در شهر شیکاگو چندان معنایی ندارد. هیچ توضیحی برای این مجسمه نداریم. اما از سال 2001 میلادی، بازدیدکننده های این آکواریوم پیش از ورود با این مجسمه روبه رو می شوند. این مجسمه حدود 4 متر ارتفاع دارد و توسط هنرمند معاصر آلمانی به نام استفان بالکنهول ساخته شده است.

6- مردی که از دیوار عبور می کند – پاریس

مجسمه6
در یکی از خیابان های آرام و بی صدای مونتمار، از دیدن مردی که تلاش می کند از دیوار بیرون بیاید تعجب خواهید کرد. هر چه نزدیک تر شوید، متوجه می شوید این یک مجسمه برنزی است و واقعیت ندارد. این مجسمه از داستان کوتاه فرانسوی «مردی که می تواند در میان دیوارها حرکت کند» الهام گرفته است. هنرمندی به نام مارسل آیمه این مجسمه را از روی شخصیت مردی که نیروی ماورای طبیعه دارد و از آن برای دزدی از بانک ها استفاده می کرده، ساخته است.

7-آویزان– پراگ

این مجسمه ترس و وحشت زیادی در دل رهگذرها ایجاد کرده است و بیشتر آنها با پلیس تماس گرفته اند و تصور می کردند انسانی واقعی از آنجا آویزان است. این مجسمه که نشان دهنده مردی است که در معرض افتادن روی سنگفرش های خیابان زیر پای خود قرار دارد در واقع مجسمه فایبرگلاسی با اندازه های واقعی از روانکاو مشهور یعنی زیگموند فروید است. این مجسمه را هنرمند اهل چک به نام دیوید کرنی ساخته است. این مجسمه تا پیش از مستقر شدن در پراگ، در استکهلم، برلین و لندن نمایش داده شده است.

8-گل شکوفا – بوینس آیرس

در ساعت 8 صبح هر روز صبح، این گل غول پیکر استیل و آلومینیوم در کاخ ملل متحده باز می شود. این مجسمه را هنرمندی آرژانتینی به نام ادورادو کاتالانو ساخته و در سال 2002 میلادی نصب شده است. این مجسمه همچون گل های واقعی با حرکت خورشید باز و بسته می شود – فقط در اندازه ای بسیار بزرگ تر. هنگامی که به طور کامل باز می شود – حدود 20 دقیقه بعد از 8 صبح – گلبرگ های فلزی این گل تا 32 متر آن طرف تر را اشغال و آب استخری که روی آن قرار دارد را منعکس می کنند. هنگام شب، گلبرگ ها بسته می شوند و به رنگ قرمز می تابند و طول آن به حدود 23 متر می رسد.

9-مجسمه پطر کبیر – مسکو

این مجسمه که با نام «300 سال از ناوگان روسی» نیز شناخته می شود، مجسمه ای ساخته شده از برنز، استیل و مس است از سال 1996 میلادی که ساخته شده تا کنون بحث های زیادی داشته است. یکی از بلندترین مجسمه های دنیا با ارتفاع حدود 91 متر - نشان دهنده پطر کبیر – در بالای یک گالیون (کشتى بزرگ داراى سه یا چهار دکل که در قرون 5‏1‏ و 6‏1‏ به عنوان کشتى جنگى و یا کشتى تجارتى به کار برده مى شد) که بالای کشتی های دیگر قرار دارد، ایستاده است. این مجسمه تاحدی خنده دار به نظر می رسد زیرا این اثر هنری زوراب سرتلی در اصل مجسمه ای از کریستف کلمب بوده است. هنگامی که آمریکا و اسپانیا این مجسمه را قبول نکردند، سر کلمب برداشته و با سر پطر جایگزین شد.

شهامت گذشتن از گردوها


حکایت میکنند که روزی مردی ثروتمند سبدی بزرگ را پر از گردو کرد، آن را پشت اسب گذاشت و وارد بازار دهکده شد، سپس سبد را روی زمین گذاشت و به مردم گفت این سبد گردو را هدیه میدهم به مردم این دهکده، فقط در صف بایستید و هر کدام یک گردو بردارید. به اندازه تعداد اهالی، گردو در این سبد است و به همه می رسد."
 
مرد ثروتمند این را گفت و رفت. مردم دهکده پشت سر هم صف ایستادند و یکی یکی از داخل سبد گردو برداشتند. پسربچه باهوشی هم در صف ایستاد. اما وقتی نوبتش رسید در کنار سبد ایستاد و نوبتش را به نفر بعدی داد. به این ترتیب هر کسی یک گردو برمی داشت و پی کار خود می رفت. مردی که خیلی احساس زرنگی می کرد با خود گفت: "نوبت من که رسید دو تا گردو برمی دارم و فرار می کنم. در نتیجه به این پسر باهوش چیزی نمی رسد."
م
او چنین کرد و دو گردو برداشت و در لابه لای جمعیت گم شد. سرانجام وقتی همه گردوهایشان را گرفتند و رفتند، پسرک با لبخند سبد را از روی زمین برداشت و بر دوش خود گذاشت و گفت: "من از همان اول گردو نمی خواستم این سبد ارزشی بسیار بیشتر از همه گردوها دارد." این را گفت و با خوشحالی راهی منزل خود شد.
خیلی ها دلشان به گردوبازی خوش است و از این غافلند که آنچه گرانبهاست و ارزش بسیار بیشتری دارد سبدی است که این گردوها در آن جمع شده اند. خیلی ها قدر خانواده و همسر و فرزند خود را نمی دانند و دایم با آنها کلنجار می روند و از این نکته طلایی غافلند که این سبدی که این افراد را گرد هم و به اسم خانواده جمع کرده ارزشی به مراتب بیشتر از لجاجت ها و جدل های افراد خانواده دارد. خیلی ها وقتی در شرکت یا موسسه ای کار می کنند سعی دارند تک خوری کنند و در حق بقیه نفرات مجموعه ظلم روا دارند و فقط سهم بیشتری به دست آورند. آنها از این نکته ظریف غافلند که تیمی که در قالب شرکت، آنها را گرد هم جمع کرده مانند سبدی است که گردوها را در خود نگه می دارد و حفظ این سبد و تیم به مراتب بیشتر از چند گردوی اضافه است.
بسیاری اوقات در زندگی گردوها آنقدر انسان را به خود سرگرم می کنند که فرد اصلا متوجه نمی شود به خاطر لجاجت و یا یکدندگی و کله شقی و تعصب و خودخواهی فردی و گروهی در حال از دست دادن سبد نگهدارنده گردوهاست و وقتی سبد از هم می پاشد و گردوها روی زمین ولو می شوند و هر کدام به سویی می روند، تازه می فهمند که نقش سبد در این میان چقدر تعیین کننده بوده است.
بیایید در هر جمعی که هستیم سبد و تور نگهدارنده اصلی را ببینیم و آن را قدر نهیم و نگذاریم تار و پود سبد ضعیف شود. چرا که وقتی این تور نگهدارنده از هم بپاشد دیگر هیچ چیزی در جای خود بند نخواهد شد و به هیچ کس سهم شایسته و درخورش نخواهد رسید. دیگر فرصت ها برابر در اختیار کسی قرار نخواهد گرفت و آرامش و قراری که در یک چهارچوب محکم و استوار قابل حصول است به دست نخواهد آمد.

اقدامات لازم برای سکونت در مریخ +عکس

 پذیرش اولیه داوطلبان سفر یکطرفه به مریخ از روز هشتم ژانویه 2013 (19 دی 92) آغاز شده و مهلت ارسال درخواست ها آگوست 2013 پایان می یابد؛ این طرح تنها مختص دانشمندان یا خلبانان جت های جنگی نبوده و تمامی افراد علاقه مند با حداقل 18 سال سن می توانستند داوطلب حضور در جمع پیشگامان مستعمره مریخ (Mars Colony pioneer) شوند.

در پی فراخوان بین‌المللی طرح بلندپروازانه اعزام انسان به سفری بی بازگشت به مریخ، هزاران نفر از سراسر جهان برای حضور در این ماموریت اعلام آمادگی کرده اند که در بین آنها بیش از 70 ایرانی نیز حضور دارند. بسیاری معتقدند این ماجراجویی فضایی که تبلیغات گسترده ای پیرامون آن صورت گرفته به دلیل مشکلات ومسائل فنی فراوان پیش روی آن قابل تحقق نخواهد بود اما از قرار، مسوولان پروژه Mars One و دانشمندان علاقه‌مند، این طرح را کاملا جدی گرفته اند و هر روز اخبار و مطالب تازه ای در خصوص ابعاد مختلف این ماموریت منتشر می‌شود.

در این گزارش مروری داریم بر تازه‌ترین بررسی های انجام شده درباره جنبه های مختلف ماموریت Mars One.

سازمان خصوصی و غیرانتفاعی Mars One با هدف ساخت مستعمره انسانی بر سطح سیاره مریخ تأسیس شده است؛ ساختار این سازمان متشکل از بنیاد غیرانتفاعی Mars One و شرکت Interplanetary Media Group است.

«باس لانس دورپ»، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت هلندی Mars One در این پروژه پرهزینه از تجارب ارزشمند مشاورانی مانند دکتر «جرارد هوفت»، برنده جایزه نوبل و «برایان انکه»، مفسر موسسه تحقیقاتی ساوث وست برخوردار است.

در سال 2011 اعضای بنیاد Mars One گردهم آمدند تا برنامه استراتژیکی برای فرستادن انسان به مریخ تدوین کنند. سال نخست به انجام تحقیقات و انجام مشاوره با کارشناسان آژانس های فضایی و شرکت های خصوصی هوافضا در سراسر جهان اختصاص پیدا کرد.

در گام بعدی از شرکت های فعال در حوزه هوافضا برای ارائه مشارکت در این پروژه و توسعه فناوری های مورد نیاز دعوت شد و به طور همزمان برنامه بین‌المللی انتخاب مسافران آینده مریخ آغاز شد.

هزینه ساخت مستعمره انسانی در مریخ

بودجه پیش بینی شده برای این پروژه شش میلیارد دلار اعلام شده است که حدود 66 درصد هزینه ها تنها به ارسال و فرود فضاپیمای حامل ساکنان مریخ اختصاص دارد؛ شرکت Mars One برای تأمین بخشی از هزینه های این پروژه به دنبال جذب حامیان مالی است.

علت انتخاب مریخ به عنوان سکونتگاه دوم بشر

«چرا مریخ؟» این مهمترین سوالی است که در ذهن بسیاری از مردم ایجاد می شود؛ پس از زمین، سیاره مریخ قابل سکونت ترین سیاره در منظومه شمسی محسوب می شود.

خاک این سیاره حاوی آب است و هوای نسبتا مناسبی دارد؛ نور کافی خورشید امکان استفاده از پنل های خورشیدی را فراهم می کند و لایه نازک جو نیز یک لایه محافظ در برابر پرتوهای کیهانی و نور خورشید ایجاد می کند.

ریتم شبانه‌روز نیز شباهت زیادی با زمین دارد و هر روز در این سیاره 24 ساعت و 39 دقیقه و 35 ثانیه است.

شرایط داوطلبان سفر بدون بازگشت به مریخ

پذیرش اولیه داوطلبان سفر یکطرفه به مریخ از روز هشتم ژانویه 2013 (19 دی 92) آغاز شده و مهلت ارسال درخواست ها آگوست 2013 پایان می یابد؛ این طرح تنها مختص دانشمندان یا خلبانان جت های جنگی نبوده و تمامی افراد علاقه مند با حداقل 18 سال سن می توانستند داوطلب حضور در جمع پیشگامان مستعمره مریخ (Mars Colony pioneer) شوند.

بهره هوشی مناسب و سلامت کامل جسمی و روحی از جمله شروط اصلی برای ثبت نام اولیه در این طرح عنوان شده است؛ همچنین داوطلبان باید در تست های سلامت روان و آمادگی لازم برای مقابله با شرایط روانی دشوار و پر استرس این سفر بی بازگشت حد نصاب لازم را کسب کنند.

نحوه انتخاب ساکنان آینده مریخ

هدف نهایی در این طرح، انتخاب 24 تا 40 فضانورد دوره دیده است که در گروه های چهار نفری هر دو سال یکبار راهی سیاره سرخ شوند.

مراحل انتخاب اولیه فضانوردان از بین داوطلبانی که تاکنون در سایت ثبت نام کرده اند، از 22 آوریل 2013 میلادی (دوم اردیبهشت 92) آغاز شده است و فرآیند انتخاب جهانی داوطلبان از طریق برنامه های تلویزیونی به صورت مستقیم پخش می شود.

پس از این مرحله، دوره هفت ساله تمرین و آماده سازی فضانوردان برای سفر به مریخ در مناطق خشک و متروک زمین در اقامتگاه های شبیه سازی شده آغاز می‌شود؛ در سال 2022 و چند ماه قبل از آغاز رسمی مأموریت، کمیته انتخاب Mars One تصمیم نهایی برای انتخاب نخستین ساکنان مریخ را اتخاذ می کند که احتمالا شامل دو زن و دو مرد از قاره های مختلف جهان است.

مهاجرت مادام العمر به مریخ

افرادی که در فهرست نهایی ساکنان آینده مریخ قرار می گیرند، اطمینان دارند که هرگز به زمین بازنخواهند گشت؛ در این شرایط مریخ به سکونتگاه مادام العمر و محل زندگی، کار و مرگ آنها مبدل می شود.

سفر به مریخ چند روز طول می کشد؟

سفر به مریخ حدود هفت ماه به طول می انجامد که کمی بیشتر از اقامت شش ماهه فضانوردان در ایستگاه فضایی بین المللی (ISS)‌ است؛ با توجه به اینکه مدارهای زمین و مریخ کاملا گرد نیستند، طول مدت این سفر بستگی به زمان پرتاب دارد که بین شش تا هشت ماه متغیر است.

ساکنان آینده مریخ چگونه به زندگی ادامه می دهند؟

فضای اختصاص یافته به هر فضانورد در داخل کپسول ها 50 مترمربع است و 200 مترمربع فضای داخلی نیز به اتاق خواب، محوطه کار، اتاق نشیمن و واحدهای پرورش گیاهان اختصاص یافته است.

فضانوردان با ترک محل سکونت خود و برای در امان ماندن از پرتوهای کیهانی باید از لباس های ویژه (Mars Suit) استفاده کنند.

ساکنان آینده مریخ در طول حیات مادام العمر خود در سیاره سرخ به صورت روزانه و مستمر گزارش هایی را به مراکز کنترل زمینی ارسال کرده و نحوه زندگی و کشفیات خود را با ساکنان زمین به صورت زنده و مستقیم به اشتراک می گذارند.

این گروه در مدت حضور در تمرینات بر روی زمین و سفر بی بازگشت به مریخ در استخدام شرکت Mars One خواهند بود.

امکان فرزند دار شدن در مریخ وجود خواهد داشت؟

نخستین ساکنان مستعمرات انسانی در مریخ قطعا به تولید مثل نیز فکر خواهند کرد؛ تشکیل خانواده و صاحب فرزند شدن در سیاره سرخ جزو یکی از چالش برانگیزترین مسائل در خصوص این سفر بی بازگشت محسوب می شود.

پزشکان تأکید می کنند که دیدگاه روشنی نسبت به احتمال باردار شدن و زایمان در شرایط گرانش ضعیف مریخ که 38 درصد گرانش زمین است، ندارند.

«نوربرت کرافت» از محققان اسبق ناسا در حوزه روانشناسی مأموریت های فضایی طولانی مدت و مدیر بخش پزشکی این پروژه تأکید می کند: نحوه باردار شدن در مریخ نخست با انجام آزمایشات بر روی حیوانات مورد بررسی قرار می گیرد و با دریافت نتایج در خصوص بارداری انسان نیز تصمیم گیری خواهد شد.

اصلی‌ترین چالش پیش رو برای سفر به مریخ

«نوربرت کرافت»، اصلی ترین چالش پیش رو برای عملی شدن این طرح را نحوه تعامل و همکاری اعضا در طول سفر بسیار طولانی از زمین تا مریخ و پس از آن زندگی تا آخر عمر بر سطح سیاره سرخ عنوان می‌کند.

برای کاهش مدت سفر به مریخ می توان از سوخت بیشتری استفاده کرد، اما این کار هزینه های اجرایی پروژه را به شدت افزایش می دهد.

در مقابل می توان با مصرف سوخت کمتر هزینه ها را کاهش داد، اما این مساله در سفرهای بدون سرنشین قابل انجام است و برای سفرهای سرنشین دار باید در کوتاه ترین زمان ممکن فضانوردان را به مقصد منتقل کرد.

گرانش مریخ که تنها 38 درصد گرانش زمین است، چالش دیگری است که احتمالا باعث تغییرات فیزیولوژیکی بدن از جمله کاهش تراکم استخوانی، ضعف عضلانی و مشکلات گردش خون می شود.

بیماری ها و مشکلات حاد پزشکی نیز در مریخ قابل درمان نیستند؛ همچنین اگر لباس مخصوص فضانوردان در محیط خارج از کپسول ها صدمه ببیند، احتمال مرگ فرد وجود دارد.

به خطر افتادن حیات بالقوه در مریخ

در حالیکه «کنجکاوی»، مریخ‌نورد جدید ناسا نتایج قابل توجهی در خصوص احتمال وجود حیات در سیاره سرخ به دست آورده است، مأموریت ارسال انسان به این سیاره می‌تواند حیات بالقوه در مریخ را مورد تهدید قرار دهد.

هر انسانی که قدم بر سطح سیاره مریخ بگذارد، بیش از 100 تریلیون میکروب به همراه خواهد داشت که می تواند ارگانیسم های احتمالی موجود در مریخ را نابود کند.

«باس لانس دورپ» مدیرعامل Mars One تأکید می کند، این مأموریت حداکثر تلاش خود را برای عدم دخالت در حیات بالقوه مریخ انجام می دهد و انتخاب محل ساخت مستعمره انسانی، تهدیدات احتمالی را به حداقل می رساند.

نقشه راه پروژه سفر به مریخ

• سال 2013: فضانوردان برگزیده در منطقه ای سرد و متروک مشابه مستعمره مریخی، مراحل آماده سازی و تطبیق یافتن با شرایط سیاره سرخ را پشت سر می گذارند.

• سال 2014: مراحل آماده سازی تجهیزات مربوطه از جمله ساخت نخستین ماهواره ارتباطی مریخ آغاز می شود.

• سال 2016: نخستین محموله در ژانویه این سال راهی سیاره سرخ شده و 10 ماه بعد در اکتبر همان سال بر سطح مریخ فرود می آید؛ این محموله شامل 2500 کیلوگرم قطعات مجزا، پنل های فتوولتائیک خورشیدی و تجهیزات مختلف است.

• سال 2018: نخستین مریخ نورد در نظر گرفته شده برای این مأموریت، وظیفه یافتن منطقه ایده آل در محدوده تعیین شده برای ساخت مستعمره انسانی را آغاز می کند؛ عملکرد مریخ نورد خودمختار است، اما بیشتر عملکردهای آن با دستورات ارسالی از زمین کنترل می شود.

• سال 2021: شش کپسول بر سطح سیاره سرخ ساخته می شود که شامل دو واحد اقامتی، دو واحد تأمین آب و اکسیژن و دو واحد تأمین تجهیزات است؛ دو مریخ نوردی که به این سیاره ارسال شده اند، وظیفه انتقال تمامی اجزاء به محل احداث کلونی را برعهده دارند.

• سال 2022: تمامی امکانات تولید آب و اکسیژن در اوایل این سال آماده بهره برداری می شود. در ماه سپتامبر (شهریور) نیز چهار فضانورد نخست آماده انجام این سفر می شوند.

• سال 2023: نخستین ساکنان مریخ بر سطح سیاره سرخ گام می گذارند؛ وظیفه اولیه این گروه نصب تیوب های بین کپسول های مجزا، پیکربندی و فعال سازی واحدهای تولید غذا، نصب و تعویض پنل های خورشیدی فتوولتائیک است. چند هفته پس از استقرار نخستین گروه از فضانوردان، پنج محموله باری برای ساخت واحدهای بیشتر به همراه مریخ نورد سوم در سیاره سرخ فرود می آیند.

• سال 2025: گروه دوم شامل چهار ساکن جدید مستعمره مریخی به فضانوردان گروه نخست می پیوندند.

طرح های دیگر برای سفر به مریخ

پروژه های معدودی از جمله Mars Foundation، Mars Society، MarsDrive و The Mars Initiative قصد اجرایی کردن سفر به مریخ را دارند، اما در این بین اصلی ترین پروژه به فرستادن نخستین توریست فضایی به سیاره سرخ اختصاص دارد؛ در این مأموریت یک زوج فضانورد تا پنج سال آینده راهی این سیاره خواهند شد.

«دنیس تیتو» مهندس سابق ناسا در سال 2001 میلادی با پرداخت 20 میلیون دلار به روسیه، عنوان نخستین فضانورد خصوصی جهان را به خود اختصاص داد و اکنون در حال سرمایه گذاری در پروژه ارسال فضانورد به مریخ است.

در پروژه خصوصی «الهام مریخ» (Inspiration Mars) یک زوج فضانورد سفری 501 روزه به سیاره سرخ را در یک کپسول نیمه تنگ 182 متر مربعی سپری خواهند کرد.

برنامه این سفر با هزینه یک میلیارد دلاری برای ژانویه 2018 برنامه ریزی شده است و در طول این سفر رفت و برگشت 16 ماهه، فضانوردان تا مسافت 160 کیلومتری سیاره سرخ سفر خواهند کرد.

ژانویه 2018 آخرین زمان در دوره 15 ساله ای محسوب می شود که مریخ در نزدیک ترین فاصله با زمین قرار می گیرد و در صورت لغو برنامه، مأموریت تا سال 2031 قابل انجام نخواهد بود.

این سفر«بازگشت آزاد» نامیده می شود؛ بدین معنا که فضانوردان در اطراف مریخ گردش کرده و با استفاده از گرانش سیاره سرخ در مسیر بازگشت قرار می‌گیرند، اما هیچ برنامه پشتیبانی برای نجات فضانوردان در فاصله 120 میلیون کیلومتری از زمین در نظر گرفته نشده است.

«تابر مک کالوم»، مدیر فنی مأموریت «الهام مریخ» به همراه همسرش «جین پویتنر» از کاندیداهای بالقوه انجام این سفر محسوب می شوند.

وی خاطر نشان می‌کند: در حال طراحی کپسول و ایمن سازی حداکثری انجام این سفر هستیم، اما خطرات انجام این مأموریت از جمله ذرات باردار جریان های خورشیدی و پرتوهای کیهانی غیرقابل انکار است.

در فیلمی که اسپیس منتشر کرده از مردم درباره طول مدت سفر به مریخ سوال و پاسخهای جالبی داده شده است. یک ماه،‌ دوسال، 60 سال و حتی 300 سال از جمله تصورات پاسخ‌دهندگان درباره طول زمان سفر بوده است!

اقدامات لازم برای سکونت در مریخ
    طرح اولیه سفر بی بازگشت به مریخ در سال 2011

اقدامات لازم برای سکونت در مریخ

    پروژه شرکت هلندی Mars One‌ برای ساخت نخستین مستعمره انسانی در مریخ

اقدامات لازم برای سکونت در مریخ

    شبیه سازی سفر به مریخ در در اقامتگاه های در مناطق خشک و متروک زمین

اقدامات لازم برای سکونت در مریخ

    فرود نخستین محموله بر سطح سیاره مریخ در سال 2016

اقدامات لازم برای سکونت در مریخ

    فرود نخستین مریخ نورد در سال 2018 و آغاز مراحل ساخت و ساز در سیاره سرخ

اقدامات لازم برای سکونت در مریخ

    نصب و راه اندازی شش کپسول برای اقامت ساکنان آینده مریخ

اقدامات لازم برای سکونت در مریخ

    افزایش تعداد کلونی ها همزمان با انتقال گروه های بعدی فضانوردان

اقدامات لازم برای سکونت در مریخ

    نمای داخلی از اقامتگاه ساکنان مریخ

اقدامات لازم برای سکونت در مریخ

    واحدهای پرورش گیاهان و مواد غذایی در داخل اقامتگاه ساکنان مریخ

اقدامات لازم برای سکونت در مریخ

    تردید در خصوص توانایی بارداری در گرانش ضعیف سیاره مریخ

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۲

در 30 ثانیه آینده بدن شما چه خواهد کرد؟




8 بار نفس خواهید کشید و 0.3 گرم دی اکسید کربن تولید خواهید کرد /
 قلب شما 36 بار خواهد زد/ شما 72 میلیون گلبول قرمز تولید خواهید کرد/
خون شما 4 مایل خواهد پیمود/ 174،000 سلول پوست خواهید انداخت/
6 بار چشمک خواهید زد/ و بدن شما 100 وات انرژی تولید خواهد کرد.




عکس / روستای اورامانات

 مهر : اورامانات به معنی سرزمین اهورایى نام منطقه‌ای کوهستانی در استان کردستان ایران و عراق با دره‌های پرپیچ ‌و خم و عمیق و رودبارهای متعدد است.خانه‌هاى این روستا با سنگ و اغلب به صورت خشكه و به صورت پلكانى ساخته شده است.