۳ فروردین ۱۳۹۲

داستان زیبای معنای دوست داشتن واقعی!


خانواده بسیار فقیری بودند که در یک مزرعه و یک کلبه کوچک کنار مزرعه کار و زندگی می کردند، کلبه آنها نه اتاقی داشت و نه اسباب و اثاثیه ای. اعضای خانواده از برداشت محصولات مزرعه آنقدری گیرشان می آمد که فقط شکمشان را به سختی سیر کنند.
 
داستان زیبای معنای دوست داشتن واقعی!
اما یک سال بدون هیچ علتی، محصول کمی بیشتر از حد معمول بدست آمد، در نتیجه کمی بیش از نیازشان پول بدست آوردند…
زن کاتالوگ کهنه و خاک گرفته ای را بیرون کشید و ورق زد، همچنان که صفحات آنرا یکی یکی ورق می زد افراد خانواده هم دورش جمع می شدند، بالاخره زن آینه ی بسیار زیبایی دید و به نظرش رسید که از همه چیز بهتر است. پیش از آن در خانه هرگز آینه ای نداشتند. از آنجایی که پول کافی برای خریدنش داشتند، زن آن را سفارش داد. یک هفته بعد وقتی در مزرعه سرگرم کار بودند مردی سوار بر اسب از راه رسید او بسته ای در دست داشت، و خانواده به استقبالش رفتند .
زن اولین کسی بود که بسته را باز کرد و خود را در آینه دید و جیغ زد: جک، تو همیشه می گفتی من زیبا هستم، من واقعاً زیبا هستم! مرد آینه را بدست گرفت و در آن نگاه کرد لبخندی زد و گفت: تو همیشه می گفتی که من خشن هستم ولی من جذاب هستم. نفر بعدی دختر کوچکشان بود که گفت: مامان، مامان، چشمهای من شبیه توست. در این اثنا پسر کوچکشان که بسیار پر انرژی بود از راه رسید و آینه را قاپید. او در چهار سالگی از قاطر لگد خورده بود و صورتش از ریخت افتاده بود، او فریاد زد: من زشتم ! من زشتم! و در حالی که بشدت گریه می کرد به پدرش گفت : پدر، آیا من همیشه همین شکل بودم ؟
- بله پسرم ، همیشه .
- با این حال تو مرا دوست داری ؟
- بله پسرم، دوستت دارم !
- چرا؟ برای چه من را دوست داری ؟
- چون مال من هستی!!!
...
و من هر روز صبح وقتی صادقانه به درونم نگاه می کنم و می بینم که زشت است ، از خدا می پرسم آیا دوستم داری ؟ و او همیشه مهربانانه جواب می دهد: بله! و وقتی از او می پرسم چرا دوستم داری ؟
او می گوید : چون مال من هستی.

هشدار: موجودات دریایی در آب های اقیانوس


انتشار دی اکسید کربن، علاوه بر گرمایش زمین، باعث افزایش اسیدیته آب های اقیانوس ها شده است. این تغییر باعث شده در برخی نقاط، پوسته های سخت مرجان ها و صدف های نرم تنان دچار خوردگی غیرعادی شود.
 

در سال های اخیر، بالاخره، بحث ها بر سر لزوم کنترل انتشار گازهای گلخانه ای و به خصوص دی اکسید کربن در مجامع بین المللی بالا گرفته است. پیش از این، محققین بسیاری، پیامدهای این روند را گوشزد کرده بودند، اما به دلایل متفاوت، هنوز هم اقدامات موثری در این زمینه صورت نگرفته است. حالا، روز به روز، شاهد تاثیرات این روند بر روی زمین، جانوران و حتی زندگی خود انسان ها هستیم. از جمله مواردی که به تازگی اعلام شده، آسیب دیدن موجودات دریایی بر اثر افزایش بی سابقه اسیدیته آب های زمین است.
به نظر می رسد که در بخش کوچکی از اقیانوس جنوبی، صدف حلزون های دریایی در حال حل شدن است. نتایج بررسی های اخیر نشان می دهد که حیات موجودات دریایی، مدت زمانی است که در حال آسیب دیدن بر اثر اسیدی شدن آب اقیانوس ها است، پدیده ای که انسان، مسئول و مسبب آن است.

به گزارش نیوساینتیست، گراینت تارلینگ از موسسه بریتانیایی مطالعه قطب جنوب واقع در کمبریج انگلستان به اتفاق همکارانش، در اوائل سال 2008/ 1387، دسته ای از حلزون های دریایی آزاد در اقیانوس جنوبی به نام پتروپادها را گرفته و مورد بررسی قرار دادند. آن ها با استفاده از میکروسکوپ الکترونی، به این نتیجه رسیدند که لایه خارجی صدف های سخت این موجودات، نشانه هایی از خوردگی غیرطبیعی روی خود دارد.
در واقع دی اکسید کربنی که ما انسان ها هر روز در اتمسفر زمین منتشر می کنیم، تنها باعث گرمایش زمین نمی شود. بلکه همزمان، شیمی اقیانوس ها را هم تغییر می دهد. دی اکسید کربن در آب حل می شود و اسید کربنیک تولید می کند که باعث می شود آب اقیانوس، کم تر اسیدی تر باشد. در حال حاضر، pH آب اقیانوس ها، حدود 0.1 در قرن کم تر می شود، سرعتی که طی 300 میلیون سال اخیر بی سابقه بوده است.
اندازه گیری های آزمایشگاهی نشان می دهد که موجوداتی که پوسته های سخت دارند، مانند مرجان ها یا نرم تنان دریایی، از اسیدی شدن آب اقیانوس آسیب می بینند. این موجودات برای ساختن پوسته های محکم خود، از آب، کربنات کلسیم می گیرند، اما وجود اسید کربنیک بیشتر در آب، به معنای وجود یون های هیدروژن بیشتر در آب است. یون های هیدروژن با یون های کربنات واکنش نشان می دهند و در نتیجه مانع از این می شوند که این یون ها، کربنات کلسیم تشکیل بدهند.

کمبود آراگونیت

در این میان، آسیب پذیرترین موجودات، آن هایی هستند که صدف ها و یا پوشش سخت خود را کاملا از آراگونیت می سازند، مثل همین پتروپادها. آراگونیت شکلی از کربنات کلسیم است که نسبت به بالا رفتن میزان اسیدی بودن محیط خارجی بسیار حساس است. شواهد موجود نشان می دهد که تا سال 2050/ 1429، در اغلب اقیانوس های زمین، کمبود شدید آراگونیت وجود خواهد داشت.
در حال حاضر، آراگونیت هنوز در بسیاری از اقیانوس های زمین، به نسبت فراوان است، اما تارلینگ حدس می زند که برخی نقاط همین حالا هم از این کمبود متاثرشده اند.
وی آب های اقیانوس را در نزدیکی جنوب جورجیا بررسی کرد، جایی که آب های عمیق به سطح می آیند. این آب به طور معمول، آراگونیت کمی دارد که بدان معنا است که آب های سطحی، دارای مواد معدنی کمی هستند، اما تا به حال، میزان این ماده در این آب ها مشکل ساز نبوده است. حالا با افزوده شدن تاثیر اسیدی شدن آب های اقیانوس به این منطقه، اوضاع تغییر کرده و بررسی های تارلینگ نشان می دهد که میزان مواد معدنی در آب های این منطقه به طرز خطرناکی پایین آمده است.
به گفته تارلینگ، مناطق تهی شده از آراگونیت هنوز نادر و محدودند، اما تا سال 2050/ 1429، ممکن است بسیار گسترده و وسیع شده باشند. اقیانوس های قطبی سریع تر از سایر آب ها تغییر خواهند کرد و با اختلاف زمانی چند دهه کوتاه، آب های مناطق حاره ای هم این تغییرات را در خود نشان خواهند داد. تارلینگ در این باره می گوید: «بسته های آب های خالی از این مواد معدنی بزرگ تر و بزرگ تر خواهند شد تا روزی که به هم برسند و همه جا را فرا بگیرند.»
توبی تیرل از مرکز ملی اقیانوس نگاری واقع در ساوتامپتون انگلستان بر این باور است که خالی شدن آب ها از آراگونیت، در اقیانوس قطب شمال زودتر از اقیانوس قطب جنوب اتفاق خواهد افتاد. به گفته وی، همین حالا هم تاثیرات این کاهش را در مناطقی از سواحل شمالی مثلا کانادا می توان دید.

اما راه چاره چیست؟

آیا می توان این موجودات و در مجموع اقیانوس ها را نجات داد؟ درست مانند مسئله گرمایش زمین و نجات بسیاری از گونه ها، از جمله خودمان، چاره تنها و تنها به کاهش انتشار گاز دی اکسید کربن توسط انسان وابسته است. البته پیش از این افرادی پیشنهاد کرده اندکه برای نجات اقیانوس و موجودات ساکن در آن، از تاثیرات اسیدی شدن آب ها، چندین تن آهک به دریا ریخته شود. پیشنهاددهندگان این راهکار، امیدوار بودند بتوان از این طریق، اسیدیته آب اقیانوس را به تعادل برگرداند، اما به گفته تیرل، این کار به احتمال زیاد عملی و مفید نیست، چرا که میزان آهکی که باید در آب ریخته شود و البته هزینه های آن، بسیار هنگفت است. به علاوه، کسی نمی داند تاثیرات جانبی چنین راه حلی چه خواهد بود.

آشنایی کامل با عقاب


عمر عقاب از همه پرندگان نوع خود درازتر است عقاب می تواند تا 70 سال زندگی کند. ولی برای اینکه به این سن برسد باید تصمیم دشواری بگیرد.
 
زمانی که عقاب به 40 سالگی می رسد: چنگال های بلند و انعطاف پذیرش دیگر نمی توانند طعمه را گرفته را نگاه دارند. نوک بلند و تیزش خمیده و کند می شود شه بالهای کهن سالش بر اثر کلفت شدن پرها به سینه اش می چسببند و پرواز برای عقاب دشوار می گردد.

در این هنگام عقاب تنها دو گزینه در پیش روی دارد. یا باید بمیرد و یا آن که فرایند دردناکی را که 150 روز به درازا می کشد پذیرا گردد. برای گذرانیدن این فرایند عقاب باید به نوک کوهی که در آنجا آشیانه دارد پرواز کند. در آنجا عقاب نوکش را آن قدر به سنگ می کوبد تا نوکش از جای کنده شود. پس از کنده شدن نوکش ٬ عقاب باید صبر کند تا نوک تازه ای در جای نوک کهنه رشد کند٬ سپس باید چنگال 4 پیش را از جای برکند. زمانی که به جای چنگالهای کنده شده٬ چنگالهای تازه ای در آیند٬ آن وقت عقاب شروع به کندن همه پرهای قدیمی اش می کند. سرانجام ٬ پس از 5 ماه عقاب پروازی را که تولد دوباره نام دارد آغاز کرده… و 30 سال دیگر زندگی می کند.

عقاب (سلطان پرندگان)

عقاب یکی از بزرگ ترین و نیرومندترین پرندگان جهان است. عقابها منظری مغرور و ترسناک و قدرت شکارگری بسیار دارند. برخی از عقابها حین پرواز شکار خود را صید می کنند. عقاب طلائی را گاه سلطان پرندگان گفته اند. البته عقابها همیشه درنده خو به نظر نمی رسند. عقابها سخت از خطر، مخصوصاً انسان گریزان هستند و بندرت به آدمی حمله می کنند. عقاب توانائی بلند کردن یک آدم کوچک اندام را دارد. عقاب معمولاً از 76 تا 89 سانتی متر از نوک منقار تا انتهای دم طول، و از 3 تا 6 کیلو وزن، و بالهایش دومتر بلندی دارد. سر عقاب بزرگ وپوشیده از پر است. چشمانی درشت دارد که هریک از آنها در یک طرف سرش قرار دارد. از قدرت بینائی فراوان بهره مند می باشد. عقابها می توانند از فراز آسمانها شکار خود را ببینند و از نقاط بلند همچون صاعقه بر سر شکار نگون بخت فرود آیند. منقار نیرومند و تندی دارند. منقار عقاب طلائی به پنج سانتی متر می رسد. برخی از عقابها منقاری بزرگتر دارند. رنگ وبال وطول و شکل عقابها از منطقه تا منطقهٔ دیگر اختلاف دارد به طوریکه در عقابهای آسیائی و اوروپائی و آمریکائی تفاوت آن نمایان است. عقابها با پاهایی نیرومند و به رنگ زرد و روشن دارند. عقابها برای درهم شکستن شکار خود از منقار و چنگال پاهای خود استفاده می کنند. پاهای عقاب طلائی پوشیده از پر (ریش) است، اما قسمت پائین پاها بدون پر می باشد.

محل زندگی عقابها

علفزار و جنگل های زمین های پست و بر فراز کوه های بلند ونا هموار، و در نقاط دور دست، و در نقاط تقریباً دست نخورده انسان زندگی می کنند. با پرها و بالهای بلند، عقاب می تواند به آسانی پرواز و شکار خود را از زمین بلند کند. عقاب گاه، با بالهای خود به شکار ضربه می زند. اما نمی تواند با بالهایش بجنگد. عقاب هنگام جنگ از منقار و پاهای نیرومند خود استفاده می کند، بیشتر عقابها قهوه ای رنگ و یا سیاه رنگ هستند. جوجه عقابها تا سن بلوغ خود که چهار سال طول می کشد پر و بال کامل ندارند.
بال عقاب معمولاً از 25 تا 35 سال تقریباً عمر می کنند، البته گاه تا 45 سال و حتی بیشتر هم عمر کرده اند. قلمرو عقاب از پنجاه تا 170 کیلومتر مربع پیش بینی کرده اند. آشیانه عقابها بیشتر بر فراز بلندی ها، بالای درختان بلند وشکاف صخره ها وکوه های مرتفع و پرتگاه ها می باشد. روی کت نیروهای نظامی آلبانی یک عقاب سیاه دو سر وجود دارد. بر روی لباس نظامی نیروهای ارمنستانی یک عقاب و شیر طلایی وجود دارد. روی لباس نظامی نیروهای اتریش یک عقاب سیاه وجود دارد. روی کت نیروهای نظامی مصر یک عقاب طلایی که به سمت چ‍پ نگاه میکند وجود دارد. همچنین روی لباس فرم نظامی بسیاری از کشورها از جمله مکزیک, اردن, عراق, اندونزی, نیجریه, نیروی هوایی پاکستان, فیلیپین, پاناما, روسیه، رومانی, صربستان, سوریه نیز عقاب وجود دارد. عقاب دوسر نماد امپراتوری بیزانس بود.

عقاب طلایی

این جانور در ایران در امتداد دو رشته کوه البرز و زاگرس و کویرهای مرکزی سکونت دارد. ماده از نر بزرگتر است و جز این تفاوتی ندارند. در 4 تا 5 سالگی بالغ می شود. عقاب طلایی نام خود را از پرهای طلایی و برنزی تاج، سر و پشت گردنش گرفته است. قهوه ای تیره است و از دور به سیاهی می زند. ساق یا چکمه ای و از هر دو طرف پوشیده از پر است. در هنگام پرواز بالها کمتر به بالا خم شده و تقریبا مسطح است.
مناطق صخره ای، چشم اندازهای فراخ را به زمینهای هموار و مناطق جنگلی ترجیح می دهد. عقاب طلایی تنها با یک جفت دیده می شود و تک همسر است و احتمالا تا پایان عمر پیوند جفتها برقرار می ماند.
این جانور برای شکار استراتژیهای گوناگونی دارد. هر کدام قلمرویی به وسعت 90 کیلومتر دارند و می توانند طعمه ای به وزن 6/3 کیلوگرم را طی پرواز حمل کنند. سرعت متوسط عقاب طلایی 50 کیلومتر در ساعت ثبت شده است که می تواند در زمان شیرجه آن را به 320 برساند. این حیوان به طور متوسط روزانه 300 گرم گوشت می خورد که عمدتا از پستانداران تغذیه می کند و پرندگان انتخاب دوم آن است. چند لانه دارند که به طور چرخشی از آن استفاده می کنند و در شرایط لانه می توانند 3 متر قطر و 4 متر ارتفاع داشته باشند. معمولا 2 تخم می گذارند و تا 45 روز روی آنها می خوابند.

عقاب طلایی در اساطیر

ابوریحان بیرونی می نویسد که عقاب بال گشوده را که پرچم ایرانیان بود بر سر نیزه بلندی در پیشاپیش سپاهیان می گرفتند. گزنفون تاریخ نویس یونانی می گوید: «پرچم ایرانیان عقابی بود از زر ناب که بر سر نیزه می افراشتند.» و در پیوند با به فال نیک گرفتن آن و اینکه نمادی از بهروزی و پیروزی بوده است، داستانی درباره کوروش بزرگ نوشته است که هنگامی که وی با سپاهیان خود به جنگ آشور می رفت پدرش او را تا مرز کشور پارس همراهی کرد و در آنجا عقابی دید که پیشاپیش آنان در پرواز است. پدر کوروش آن را به فال نیک گرفت و با خود گفت که پسرش در این جنگ پیروز خواهد شد.
بر روی یک قطعه کاشی که در کاوشهای باستان شناسی در تخت جمشید یافت شده، نقش شاهینی با بالهای گشاده دیده می شود که در چنگال خود گویی را گرفته و گوی دیگری نیز بر سر دارد. به گمان پژوهشگران این عقاب بال گشوده نمادی از خداوند است که بر روی پرچم هخامنشیان نیز نقش می شده است. زیرا بیشتر تاریخ نویسان گذشته یادآوری کرده اند که بر پرچم ایران عقابی نقش بسته بوده است که آن را پیشاپیش سپاه می گرفتند، و این خود نمادی از پیروزی بوده است.

۲۷ اسفند ۱۳۹۱

سخنانی بسیار زیبا و عمیق برای لحظه ای تفکر و اندیشیدن از دکتر علی شریعتی


سخنانی بسیار زیبا و عمیق برای لحظه ای تفکر و اندیشیدن
از دکتر علی شریعتی

می خواستم زندگی کنم ، راهم را بستند
ستایش کردم ، گفتند خرافات است
عاشق شدم ، گفتند دروغ است
گریستم ، گفتند بهانه است
خندیدم ، گفتند دیوانه است
دنیا را نگه دارید ، می خواهم پیاده شوم !

زنده بودن را به بیداری بگذرانیم که سالها به اجبار خواهیم خفت !

در عجبم از مردمی که خود زیر شلاق ظلم و ستم زندگی می کنند و بر حسینی می گریند که آزادانه زیست و آزادانه مرد.

انسان مجبور نیست حقایق را بگوید ولی مجبور است چیزی را که می گوید حقیقت داشته باشد .
  
خدایا چگونه زندگی کردن را به من بیاموز چگونه مردن را خود خواهم آموخت !
  
تهمت و دروغ را دشمن سفارش میدهد و منافق می سازد و عوام فریب پخش می کند و عامی آن را می پذیرد .

 خدایا شهرت منی را که می خواهم باشم قربانی منی را که می خواهند باشم ، نکن !
  
زمانی مصاحبه گری از معلم صداقت و صمیمیت ، دکتر علی شریعتی پرسید : به نظر شما چه لباسی را به زن امروز بپوشانیم ؟
دکتر علی شریعتی در جواب گفتند : نمی خواهد لباسی بدوزید و بر تن زن امروز نمائید . فکر زن را اصلاح کنید او خود تصمیم می گیرد که چه لباسی برازنده اوست !

انسان به اندازه ای که به مرحله انسان بودن نزدیک می شود ، احساس تنهایی بیشتری می کند .

انسان عبارت است از یک تردید ، یک نوسان دائمی ، هر کسی یک سراسیمگی بلاتکلیف است .

خداوندا ! من با تمام کوچکیم یک چیز از تو بیشتر دارم و آن هم خدایی است که من دارم و تو نداری !

هر کس بد ما به خلق گوید ما چهره دل نمی خراشیم ما خوبی او به خلق گوییم تا هر دو دروغ گفته باشیم !

خدایا هر که را عقل دادی ، چه ندادی؟ و هر که را عقل ندادی ، چه دادی ؟

با شیطان هم داستان شدم تا در برابر هیچ آدمی سر تسلیم فرود نیاورم.

هرگز از کسی که همیشه با من موافق بود ، چیزی یاد نگرفتم !

مادرم می گفت : عاشقی یک شب است و پشیمانی هزار شب ؛ هزار شب است پشیمانم که چرا یک شب عاشقی نکرده ام !

گاه گاهي به يادت غزلي مي خوانم تا نگويي که دلم غافل از آن عهد و وفاست .خوبرويان همه گر با دل من خوب شوند ، خوب من ، با همه خوبان حساب تو جداست !
 
یه مرداب برای بدست آوردن یه نیلوفر سالها میخوابه تا آرامش نیلوفر به هم نخوره ! پس اگر کسی رو دوست داری برای داشتنش حتی شده سالها صبر کن !
 
بزرگترین اقیانوس آرام است ! آرام باش تا بزرگترین باشی !

بازی شـــــــگفت انــــــــگیز مـــــغز را ببیـــنید!!


بازی شـــــــگفت انــــــــگیز مـــــغز را ببیـــنید!!

بازی شـــــــگفت انــــــــگیز مـــــغز را ببیـــنید!!
۱- در صورتی که حرکت نقطه متحرک را تعقیب کنید تنها یک رنگ را می بینید، صورتی!!
۲- حالا لحظاتی به علامت + که در وسط قرار دارد خیره شوید. نقطه متحرک را پس از لحظاتی به رنگ سبز خواهید دید.

٣- حالا زمان بیشتری را بر روی علامت + تمرکز کنید، پس از لحظاتی نقاط صورتی آهسته آهسته ناپدید خواهند شد.
عجیب اینجاست که هیچ نقطه سبزی در این عکس در کار نیست و در واقع نقاط صورتی نیز نا پدید نمیشوند. این دلیل محکمی است که ما همیشه دنیای خارج را انگونه که هست نمی بینیم!!!

اگر بخواهيم (يك ايراني ميهن پرست )


اگر بخواهيم (يك ايراني ميهن پرست ) 

-اگر بخواهم درست سخن گفتن را بیاموزم !
شاهنامه فردوسی را می خوانم

- اگر بخواهم برای معشوق نکته ایی بنگارم !
سروده های مولانا جلال الدین بلخی را خواهم گفت

- اگر بخواهم نصیحت کنم !
اشعار سعدی شیرازی ، سخنم خواهد بود

- اگر بخواهم ندایی غیبی را بشنوم !
غزلیات خواجه حافظ شیرازی را خواهم خواند

- اگر بخواهم پندی دهم !
سخنان بزرگمهر حکیم را بکار خواهم گرفت

- اگر بخواهم ارزش فرهنگ ، میهن و ایران را بدانم !
کتاب سرخ ارد بزرگ را خواهم خواند

- اگر بخواهم خاطره ایی جاودانه داشته باشم !
به دیدار پاسارگاد و تخت جمشید خواهم رفت

- اگر بخواهم غرورم را باز یابم !
به دیدار نادرشاه افشار و باغ نادری خواهم رفت

- اگر بخواهم ارزش دانش و ادب را بدانم !
به دیدار خیام نیشابوری خواهم رفت

- اگر بخواهم وسعت ایران را ببینم !
نقشه هخامنشیان و اشکانیان و ساسانیان را خواهم دید

- اگر بخواهم داستانی بازگویم !
داستان های تاریخی بانو یاسمین آتشی را خواهم گفت

- اگر بخواهم قدرت خون آریایی ایرانیان را نشان دهم !
داستان پسرک سیزده ساله ایی را خواهم گفت که برای نجات خرمشهر ایران ، خود را به زیر تانگ افکند . داستان حسین فهمیده ...


بهار


بهار 

بوی باران، بوی سبزه، بوی خاک
شاخه های شسته، باران خورده، پاک
آسمان آبی و ابر سپيد
برگهای سبز بيد
عطر نرگس، رقص باد
نغمه و بانگ پرستوهای شاد
خلوت گرم کبوترهای مست
نرم نرمک ميرسد اينک بهار
خوش بحال روزگار …
خوش بحال چشمه ها و دشتها
خوش بحال دانه ها و سبزه ها
خوش بحال غنچه های نيمه باز
خوش بحال دختر ميخک که ميخندد به ناز
خوش بحال جان لبريز از شراب
خوش بحال آفتاب …
ای دل من، گرچه در اين روزگار
جامهء رنگين نمی‌پوشی به كام
بادهء رنگين نمی‌نوشی ز جام
نقل و سبزه در ميان سفره نيست
جامت از آن می كه می‌بايد تهی است
ای دريغ از «تو» اگر چون گل نرقصی با نسيم
ای دريغ از «من» اگر مستم نسازد آفتاب
ای دريغ از «ما» اگر کامی نگيريم از بهار …
گر نکوبی شيشهء غم را به سنگ

هفت رنگش ميشود هفتاد رنگ …
فريدون مشيري
 بهار

۱۰۰ نقطه‎ی ایران که قبل از مرگ باید دید

الف: این فهرست شامل طیف متنوعی از جاذبه‌های ایران است که از نواحی خاص همچون کویر حاج علیقلی و خلیج گوا‌تر تا پدیده‌هایی همچون آواز دشتی و مراسم حکومت زنان در یکی از روستاهای فریدن را در بر می‌گیرد. انتخاب صد جاذبه ممتاز در میان کشورهای توریستی جهان بسیار معمول بوده و نقش مهمی در برند شدن مقاصد گردشگری دارد. مجله جهانگردان همچنین در کنار این فهرست با درج یک فهرست خالی، از خوانندگان خود و ایرانگردان مجرب درخواست کرده است با ارسال فهرست پیشنهادی خود، به تکمیل فهرست صد جاذبه ممتاز ایران کمک کنند. فهرست صد جای ایران که قبل از مرگ باید دید، به انتخاب گروه کار‌شناسی مجله جهانگردان در پی آمده است: 

۱. آستان حضرت رضا (ع) 

۲. آستانة حضرت عبدالعظیم (ع) 

۳. آستان حضرت معصومه (س) 

۴. امامزاده بی‌بی حکیمه (س) 

۵. مجموعة بازار تبریز

۶. روستای کندوان

۷. دریاچة ارومیه

۸. غار سهولان

۹. غار کرفتو

۱۰. منطقة حفاظت شده مراکان

۱۱. قره کلیسا

۱۲. دریاچة نئور

۱۳. عشایر شاهسون

۱۴. بیابان خور و بیابانک

۱۵. مرنجاب

۱۶. شهر کاشان

۱۷. روستای ابیانه

۱۸. مجموعة میدان نقشجهان

۱۹. مسجد جامع اردستان

۲۰. ارگ بم

۲۱. نارین قلعه نائین

۲۲. جشن حکومت زنان در افوس

۲۳. عشایر لک ایلام

۲۴. درة لار

۲۵. بازار روز بوشهر

۲۶. دشتستان و تنگستان

۲۷. مجموعه مناطق حفاظت شدة جاجرود

۲۸. مجموعه کاخهای نیاوران

۲۹. مجموعه کاخهای سعدآباد

۳۰. قلعة بابک

۳۱. کاروانسرای قصر بهرام

۳۲. میدان آزادی تهران

۳۳. موزة هنرهای معاصر

۳۴. موزة فرش ایران

۳۵. موزة ایران باستان

۳۶. بازار تهران

۳۷. چهل قلة دنا

۳۸. تنگ صیاد

۳۹. کوچ ایل بختیاری

۴۰. خونیک و ماخونیک

۴۱. پارک ملی تندوره

۴۲. قشقایی‌ها در بهار فارس

۴۳. آبشار شوی

۴۴. دریاچة سد دز

۴۵. بافت قدیمی دزفول

۴۶. کاخهای آپادانا و ماندانا

۴۷. زیگورات چغازنبیل

۴۸. اندیکا

۴۹. غار کتله جور

۵۰. گنبد سلطانیه

۵۱. بسطام و خرقان، شاهرود

۵۲. جنگل ابر

۵۳. خلیج گوا‌تر

۵۴. شهر سوختة زابل

۵۵. منطقه حفاظت شدة بهشت گمشده

۵۶. آبشار مارگون

۵۷. تخت جمشید

۵۸. پاسارگاد

۵۹. حافظیه و سعدیه

۶۰. منطقة حفاظت شدة ارسباران

۶۱. الموت

۶۲. منطقة اورامانات

۶۳. قرآن تاریخی روستای نگل

۶۴. شهر خیالی لوت

۶۵. لوت زنگیاحمد

۶۶. جاده «دهسیف» به طبس

۶۷. بافت تاریخی کرمان

۶۸. مجموعة بیستون

۶۹. باداب سورت

۷۰. پارک ملی گلستان

۷۱. دیلمان

۷۲. میل گنبد

۷۳. ترکمن صحرا

۷۴. جنت رودبار

۷۵. قلعه رودخان

۷۶. ماسولة نو و کهنه

۷۷. جزیره قشم

۷۸. قلعة فلکالافلاک

۷۹. جنگلهای دوهزار و سه هزار تنکابن

۸۰. جواهرده

۸۱. ریگ جن

۸۲. غار علیصدر

۸۳. شهر همدان

۸۴. شیرکوه یزد

۸۵. چک چکو

۸۶. بافت تاریخی یزد

۸۷. کویر عقدا

۸۸. شیمبار

۸۹. عشایر کرد خراسان شمالی

۹۰. جزیرة هندورابی

۹۱. هفتاد قلة اراک

۹۲. چمستان مازندران

۹۳. جزیرة ابوموسی

۹۴. نوژیان لرستان

۹۵. غار کلماکره

۹۶. روستای اورامانات تخت

۹۷. آواز دشتی

۹۸. بندر کنگ

۹۹. کویر حاجعلیقلی

۱۰۰. کلیسای سنت استپانوس

تصویر متحرک: با تشکر از کمک همراهان عزیز!

با تشکر از کمک همراهان عزیز!

تصویر متحرک: با تشکر از همراهان عزیز!

رهبرانقلاب:امیدوارم نوروز به مردم خوش بگذرد

پایگاه اطلاع رسانی دفتر رهبر معظم انقلاب: حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از دست اندرکاران سفرها و خدمات نوروزی ، تأکید کردند: همه دستگاههای مسئول باید تلاش کنند تا سوانح و حوادث سفرهای نوروزی به حداقل ممکن برسد.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ظهر امروز (شنبه) در دیدار جمعی از دست اندرکاران سفرها و خدمات نوروزی، ضمن قدردانی فراوان از عواملِ دستگاهها و سازمانهای مختلف دست اندرکار سفرهای نوروزی، تأکید کردند: همه دستگاههای مسئول باید تلاش کنند تا سوانح و حوادث سفرهای نوروزی به حداقل ممکن برسد.

ایشان ارزش و اجر خدمت در ایام تعطیلات عید را بالاتر از ایام دیگر سال دانستند و افزودند: تمام این خدمات در میزان الهی محفوظ است و محاسبه خواهد شد.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: از آنجاییکه خداوند متعال شاکر و علیم است، علاوه بر آگاهی از زحمات و سختی های خدمت در ایام تعطیلات عید، قطعاً از این کارهای حسنه سپاسگزاری خواهد کرد.

حضرت آیت الله خامنه ای همچنین از خانواده های عوامل دست اندرکار سفرهای نوروزی که در ایام تعطیلات، شاهد دوری نزدیکان خود هستند تشکر فراوان کردند.

ایشان در ادامه حوادث سفرهای نوروزی را یکی از دغدغه های نگران کننده در این ایام خواندند و خاطرنشان کردند: تمام دستگاههای مؤثر در سفرها و مسئول حفظ انضباط جاده ای باید تلاش خود را برای به حداقل رساندن این حوادث بکار گیرند.

رهبر انقلاب اسلامی از مردم و مسافران هم درخواست کردند تا بیش از پیش مقررات و قوانین را رعایت کنند تا خدایی نکرده در این ایام شادی، برای آنان تلخکامی بوجود نیاید.

حضرت آیت الله خامنه ای در پایان گفتند: امیدوارم ایام عید و تعطیلات نوروز به همه مردم ایران خوش بگذرد و مردم این ایام را با شادی و شیرینی سپری کنند.

پیش از سخنان رهبر معظم انقلاب، سردار سرتیپ احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی گزارشی از برنامه ها و تدابیر در نظر گرفته شده برای سفرهای نوروزی و کاهش میزان سوانح و تلفات حوادث جاده ای بیان کرد.

وی «آموزش همگانی و نهادینه سازی فرهنگ انضباط اجتماعی»، «استفاده از فناوریهای نوین و سامانه های هوشمند کنترل ترافیکی»، «تصویب و اجرای قانون جدید راهنمایی و رانندگی»، «توسعه ناوگان ریلی»، «ایمنی راه و تسریع در خدمات رسانی به مجروحان حوادث» را از جمله دلایل کاهش سوانح و تلفات در سالهای گذشته برشمرد و گفت: انتظار این است که خودروسازان نیز برای ایمنی بیشتر خودروها تلاش جدی تری انجام دهند.

جالبترین مشخصات برج میلاد +تصویر


یک گروه کارشناسی ، برخی مقادیر ، اوزان و مواد به کار رفته در احداث برج میلاد را به مقیاس هایی ملموس تبدیل کرده است.
 
  • وزن کل سازه 161 هزار تن و معادل وزن 3578 تانک است .
  • لابی برج با زیر بنای 15 هزار مترمربع معادل 3 زمین فوتبال است.
  • ارتفاع کل برج 435 متر و معادل1ونیم برابر ارتفاع برج ایفل در فرانسه است.
  • زیر بنـای 12 هزار متر مربعی راس سـازه نیز برابر با 2 و نیم زمین فوتبال است.
  • دکل آنتن برج میلاد نیز با 120 متر طول، معادل ارتفاع یک ساختمان 40 طبقه است.
  • ارتفاع 315 متری شفت بتنی برج نیز برابر با ارتفاع یک ساختمان 105 طبقه است.
  • 230 کیلومتر کابل در احداث برج به کار رفته که طول آن معادل مسافت تهران، شمال است .
  • 25 کیلومتر نیز متراژ لوله مصرفی در برج میلاد است که چیزی مساوی با 4 و نیم برابر ارتفاع قله دماوند است.
  • 9 هزار چراغ و 100 هزار پیچ نیز از دیگر مواد مصرفی در ساخت برج میلاد است که با یک میلیون و 300 هزار نفر روز در این طرح به کار رفته است.
  • 2 برابر محیط کره زمین نیز مقیاس به دست آمده برای 80 هزار کیلومتر مسافت طی شده باآسانسورهای کارگاهی برج میلاد است.
  • همچنین میانگین سنی مهندسان طرح برج میلاد 31 سال عنوان شده است و 40 هزار نفر نیز از ابتدای زمان احداث تا کنون از این برج دیدن کرده اند.

جاذبـه ای طبیـعی و بی نظیـر در تگـزاس


همیلتون نام یک استخر طبیعی در منطقه ای حفاظت شده به همین نام در آمریکاست.
 

این استخر که در حقیقت یک غار است، در گذشته محل عبور یک رودخانه زیر زمینی بوده که بر اثر فرسایش سقف این غار فرو ریخته و به صورت امروزی در آمده است. این استخر در فاصله ی 37 کیلومتری غرب آستن در تگزاس آمریکا قرار دارد. از سال 1960 به بعد این استخر مورد توجه گردشگران و اهالی منطقه آستن قرار گرفت که بعنوان یک مکان تفریحی برای گذراندن تابستان از آن استفاده می کنند.

منطقه حفاظت شده همیلتون شامل زیست بومی به وسعت 940 متر مربع و استخری زیبا به رنگ سبز یشمی و دارای آبشاری به طول 15 متر است. از زمانی که این استخر به عنوان یکی از مناطق حفاظت شده آمریکا ثبت شد قوانین سختی برای بازدید کنندگان وضع شد؛ مثل: ممنوعیت ماهی گیری، دوچرخه سواری، توقف کردن بیش از یک روز، همراه داشتن سگ یا حیوانات خانگی دیگر و روشن کردن آتش که تمام این موارد باعث نشده تا از آمار بازدید کنندگان از این جاذبه طبیعی کاسته شود.







مشاهده تصورات انسان با اسکن مغزی برای نخستین بار



اسکنهای مغزی اکنون به محققان دانشگاه کرنل اجازه داده‌اند که برای اولین بار تصورات یک انسان را دقیقا شناسایی کنند.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این دستاورد جدید زمانی بدست آمد که دانشمندان از اسکنهای مغزی برای رمزگشایی مستقیم تصاویر از مغز استفاده کرده‌اند.
این محققان توانسته‌اند اعدادی را که افراد مشاهده کرده و خاطره‌ای که به یاد آورده‌اند را در کنار هم قرار داده و حتی فیلمهایی از آنچه آنها مشاده کرده اند را بازسازی کنند.
دانشمندان به 19 داوطلب توصیفاتی از چهار انسان خیالی را ارائه کردند. این شخصیت‌ها از ویژگی‌های متفاوت مطبوع، سرد و کناره‌گیر، اجتماعی و معاشرتی و خجالتی و مهار شده برخوردار بودند.
دانشمندان جنسیت این شخصیتها را با نامگذاری آنها به عنوان مایک یا کریس و سارا و جنی برای هر داوطلب معرفی کردند.
سپس مغز هر داوطلب با استفاده از دستگاه تصویربرداری رزونانس مغناطیسی کاربردی(اف‌ام‌آرآی) اسکن شد. این فناوری، فعالیت معزی را با تغییرات در گردش خون اندازه‌گیری کرد.
سپس از این افراد خواسته شد تا چگونگی واکنش این شخصیت‌ها را در برابر سناریوهای مختلف مانند مشاهده یک سرباز بی‌خانمان که تقاضای پول کرده، تصور کنند.
فعالیت مغزی برای تصور هر شخصیت با یک الگوی منحصربفرد از فعالیت مغزی در قشر پروفرانتال میانی مرتبط شد.
این منطقه از مغز به افراد کمک می‌کند تا ویژگیهای مرتبط با دیگران را استنباط کرده و بر اساس نتایج دانشمندان، این منطقه همچنین جایی است که مدل‌های شخصیتی را رمزگشایی، مونتاژ و به روزرسانی می‌کند.
این ناحیه همچنین با اوتیسم و اختلالت دیگر که انسانها را از تعاملات اجتماعی دور می‌کند، مرتبط است. افراد مبتلا به این اختلالات ممکن است نتوانند مدلهای شخصی درست از افراد دیگر را در مغز خود بسازند. این پیشرفتها در آینده می‌تواند به درمان اختلالات کمک کند.

حقایقی جالب در مورد عطسه




افکارنیوز: با اینکه واکنش به عطسه کردن در فرهنگ‌های مختلف، متفاوت است اما بخش اعظم آن یکسان و جهانی است. عطسه به علت‌های مختلف اتفاق می‌افتد، مثل قرارگیری در معرض نور زیاد، تغییر دمای ناگهانی، نسیم هوای سرد، عفونت‌ها و بیماری‌های مختلف و …
۱. عطسه کردن رفلکس اتوماتیک ما در زمانی است که یکدفعه هوا را از ریه‌ها به بینی و دهان وارد می‌کنیم. وقتی شروع به این کار می‌کنیم، قطع کردن آن دیگر غیرممکن خواهد بود.
۲. اگر همیشه سعی می‌کنید جلوی عطسه‌تان را با گرفتن بینی‌تان بگیرید، دیگر هیچوقت این کار را تکرار نکنید زیرا این کار ممکن است تخریب پرده گوش را به دنبال داشته باشد. کسانیکه سعی می‌کنند به این طریق عطسه‌شان را متوقف کنند، ممکن است دچار این مشکلات نیز بشوند: خونریزی بینی، تخریب رگ‌های خونی، و حتی کوری.
۳. در عطسه کردن، بخش پایینی مغز درگیر است. زمانی که این بخش دچار آسیب شود، فرد دیگر قادر به عطسه کردن نخواهد بود.
۴. عطسه کردن بخش مهمی از فرایند ایمنی بدن است زیرا از بدن ما دربرابر پادتن‌ها و عفونت‌های مختلف محافظت می‌کند. همچنین به بهبود سلامت ما کمک می‌کند.
۵. آداب عطسه کردن شامل گرفتن جلوی دهان و بینی با دستمال است. اگر این کار به درستی انجام نشود، میکروب‌ها به ۱۵۰ نفر دیگر که در نزدیکی فرد قرار داشته باشند، منتقل خواهند شد.
۶. در زمان خواب، عطسه اتفاق نمی‌افتد زیرا سیستم عصبی بدن که مسئول این رفلکس است نیز در حال استراحت است.
۷. نردیک ۱۹% درصد از افراد در زمان قرارگیری با نور مستقیم آفتاب، عطسه می‌کنند.
۸. عطسه کردن ممکن است علتی روانشناختی داشته باشد. ترس، ناراحتی، حساسیت و سایر احساسات ممکن است موجب تحریک عطسه شوند.
۹. ایگوانا حیوانی است که بیشتر از سایر حیوانات عطسه می‌کند. این حیوان با کمک عطسه از شر برخی نمک‌ها از بدنش خلاص می‌شود.