۵ مرداد ۱۳۹۲

بدبخت ترین مولکول مغز يافته شد










دانشمندان بدبخت ترین مولکول مغز را شناسایی کرده اند؛ پروتئینی که در تمامی احساسات استرس، اضطراب و افسردگی نقش دارد. این کشف می تواند راه را به سوی ساخت داروهای جدیدی برای کنترل این مشکلات هموار می سازد.
محققان از منبع نوری الماس که یک شتابگر ذرات و تولید کننده قدرتمند ترین پرتو ایکس جهان در هارول در اکسفورد شایر است، برای مطالعه مولکول هایی که در سطح بیرونی سلول هایغده هیپوفیز قرار دارند، استفاده کردند.
محققان پیش از این می دانسته اند که غده هیپوفیز نقش مهمی را با آزاد سازی مواد شیمیایی استرس به خون، در اضطراب و افسردگی ایفا می کند. با این حال چگونگی بروز این واکنش مشخص نبود با این حال پروتئینی به نام CRF1 مظنون اصلی این واکنش ها تلقی می شد.
فیونا مارشال یکی از پژوهشگران این بررسی از شرکت کشف داروی Heptares Therapeutics گفت: بیماری های مرتبط با استرس از جمله افسردگی و اضطراب سالانه یک چهارم از بزرگسالان را درگیر خود می کنند اما آنچه که بسیاری از مردم نمی دانند این است که این بیماری ها توسط پروتئین هایی در مغز کنترل می شوند که یکی از آنها، همین CRF1 است.
وی افزود: آنچه که ما انجام دادیم مشخص کردن ساختار این پروتئین است که چگونگی عملکرد آن را نشان می دهد و از این رو می توانیم داروهایی را برای کنترل آن طراحی کنیم.
پروتئین CRF1 در غشای بیرونی سلول های هیپوفیز قرار دارد و در آنجا مترصد مولکول های استرس آزاد شده توسط هیپوتالاموس می ماند. وقتی این مولکول ها را شناسایی می کند؛ سلول والد خود را فعال می سازد تا هورمون هایی را آزاد کند در بلند مدت موجب اضطراب و افسردگی می شود.
محققان با استفاده از این شتابگر قدرتمند کل ساختار اتمی مولکول را روشن کرده و یک شکاف را درون آن شناسایی کردند که می تواند هدف ایده آلی برای ساخت داروهای جدید باشد.
مارشال اظهار داشت: اکنون شکل این پروتئین را می شناسیم و از این رو می توانیم  مولکولی را طراحی کنیم که درون شکاف آن قرار گرفته و آن را مسدود سازد از این رو پروتئین CRF1 غیر فعال می شود و از این رو فرایند زیست شیمیایی که در نهایت به استرس منجر می شود از همان ابتدا متوقف می کنیم.
نتایج این تحقیقات درنشریه نیچر منتشر شده است.

نزدیک شدن دنباله دار قرن به زمین












دنباله دار آیسون که از آن با عنوان روشنترین دنباله داری یاد می شود که طی یک قرن مشاهده شده در ماه جاری و یا ماه آینده میلادی از خط انجماد می گذرد و در صورتی که خورشید به آن رحم کند در فصل پاییز از زمین قابل مشاهده خواهد بود.
حدود 10 هزار سال پیش، دنباله دار آیسون (ISON) دورترین لایه منظومه شمسی ما را که به آن ابر اورت گفته می شود، ترک کرد، پاییز امسال در ماه نوامبر این دنباله دار یخی به نقطه اوج سفر خود می رسد و شرایطی را برای مشاهده آن توسط رصدگران زمین فراهم می کند.
دنباله دار آیسون سپتامبر گذشته توسط دو ستاره شناس تازه کار روسی کشف شد. دانشمندان آیسون را به عنوان دنباله دار قرن توصیف کرده اند و براساس اظهارات آنها این دنباله دار طی مسیر خود و رسیدن به نقطه حضیض خورشیدی یا نزدیک ترین فاصله با خورشید منظومه ما، جان سالم به در می برد.
آیسون یک دنباله دار خورشید خراش است، این اجسام به علت وجود احتمال تخریب آنها به واسطه نزدیکی مدارشان به خورشید، به این نام مشهور شده اند، مدار این نوع اجسام در فاصله یک میلیون 367 هزار کیلومتری از خورشید حرکت می کند و دانشمندان تخمین زده اند که نزدیک ترین عبور آیسون از مقابل خورشید زمین در فاصله یک میلیون 174 چهار کیلومتری خواهد بود.
در طول ماه جاری یا شاید در ماه آگوست، آیسون قرار است از خط انجماد مرزی که در فاصله 370 میلیون کیلومتری تا 450 میلیون کلیومتری خورشید عبور کند. تشعشع ستاره ما از این فاصله روی این دنباله دار تأثیر گذاشته و قسمت اعظم آب آن را گرفته و موجب می شود که آیسون روشن تر به نظر برسد.
مسیر این دنباله دار از این نقطه به بعد سخت تر می شود، پس از عبور آن در ماه اکتبر از کنار مریخ و پس از آن مشتری در اواسط نوامبر تشدید تشعشع خورشیدی موجب ذوب شدن مواد بیشتری در آیسون می شود و فشار ذرات خورشیدی ممکن است که این دنباله دار را به قطعاتی بشکند و طوفانهای خورشیدی ممکن است دنباله آن را از هم بدرد.
در این سفر پرمخاطره همه چشمها به دنباله دار قرن دوخته شده است. تصویر این دنباله دار پیش از این توسط تلسکوپ فضایی هابل و فضاپیمای سوئیفت ثبت شده و در ماه های آینده ناسا برنامه هایی برای رصد آن با تلسکوپ خورشیدی خود دارد.
ناسا در ماه سپتامبر یک بالون رصدگر دنباله دار را به فاصله 37 کیلومتری بالای سطح زمین ارسال می کند تا بتواند تصاویری از آیسون با کمترین مداخله جوی بگیرد.
اگر خورشید با دنباله دار آیسون مهربان باشد، دنباله دار قرن طی چند هفته در ماه نوامبر قابل مشاهده خواهد بود.

دلفین‌ها یکدیگر را با نام صدا می‌زنند!

دانشمندان دانشگاه سنت اندروز دریافته‌اند که دلفین‌ها اسامی خاص برای یکدیگر داشته و همدیگر را مانند انسان‌ها صدا می‌کنند.
ایسنا: دانشمندان دانشگاه سنت اندروز دریافته‌اند که دلفین‌ها اسامی خاص برای یکدیگر داشته و همدیگر را مانند انسان‌ها صدا می‌کنند.

براساس یافته‌های دانشمندان، دلفین‌های پوزه بطری تنها موجودات پس از انسان هستند که از شکل‌های خاص سوت برای اعضای خانواده و دوستان اجتماعی استفاده می‌کنند.

پژوهش دلفین‌های پوزه بطری در آب‌های اطراف اسکاتلند نشان داد که آنها به صدای سوت ها جواب می‌دهند.

این یافته‌ها نشان داده که دلفین‌ها از سوت‌های نشانه‌دار به عنوان القابی برای مورد خطاب قرار دادن یا تماس با همتایان خود در دریا استفاده می‌کنند که کاملا مشابه شیوه انسانی اسم صدا کردن توسط انسان‌ها است.

محققان صدای ساختگی ضبط شده از سوت‌های نشانه‌دار دلفین‌ها را در دریا پخش کردند که شامل سوت‌های دلفین‌های آشنا در یک گروه و نمونه‌ها غیرآشنا از گروه دیگر بود.

دلفین‌ها یکدیگر را با نام صدا می‌زنند!

بررسی واکنش‌ها از روی یک قایق کوچک نشان داد که دلفین‌ها به سوت‌های نشانه‌دار پاسخ داده و در برابر سوت‌های دیگر بی‌تفاوت می‌ماندند.

سوت دلفین‌ها که شامل جیرجیرهای بم بوده که بسته به عمق آب و بسامد آنها از فاصله 20 کیلومتری قابل شنود است.

به گفته محققان، خطاب با نام یکی از خصوصیات تعریفی زبان انسان بوده و دلفین‌ها نیز از شیوه شیوه شناسایی منحصربفرد خود با سوت نشانه‌دار برخوردارند.

باورها بر این است که گروههای اجتماعی دائم‌التغییر دلفین‌ها در کنار دید ضعیف آنها در زیر آب باعث ایجاد این پدیده شده است.

این پژوهش در مجله مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شده است.

مراقب این پشه های عجیب باشید

خبرنگاران جوان: حشرات دنیای پیچیده ای دارند و بسیاری از آن ها را حتی با سال ها تحقیق هم نمی توان شناخت چرا که گونه های مختلفی از این موجودات بر روی کره زمین زندگی می کنند و برای شناخت همه آن ها سال ها زمان لازم است.

پشه یک از حشراتی است که با آن به خوبی آشنا هستید زیرا این روزها فصل حضور آن هاست. این حشره های کوچک را هر بار ببینیم خواهیم کشت اما نمی دانیم چه قدر این موجودات پیچیده هستند. در سراسر دنیا نزدیک به 250 هزار نوع متفاوت از پشه ها وجود دارد که با نام های مختلف زندگی می کنند و انواع بسیاری از آن ها تا به حال شناخته شده اند. برخی از آن ها عجیب و برخی دیگر نادر و کمیاب هستند. 

پشه نعل اسبی 

یکی از عجیب ترین پشه های دنیا را می توان در جنگل های خاصی در اروپا پیدا کرد. این پشه دارای بدنی جالب است که بیشتر آن را شبیه به سوسک یا ملخ ها می کند اما یکی از پشه های عجیبی است که تا به حال پیدا شده است. بدن این پشه از جنسی سخت ساخته شده که از او در برابر خطرات حفاظت می کند. تا به حال دانشمندان نتوانسته اند روش تغذیه این نوع پشه را پیدا کنند و هنوز یکی از ناشناس ترین پشه های دنیا به حساب می آید. 



پشه برفی 

همانطور که می دانید پشه ها رابطه درستی با سرما و برف ندارند اما این نوع خاص متفاوت ترین پشه است چرا که تنها روزهای سرد سال و در سردترین نقاط جهان زندگی می کند. "پشه برفی" حشره ای است که در شرایط سخت جوی زندگی می کند و بیشتر به عنوان یک حشره ضد یخ زدگی عمل می کند. نیش این پشه باعث میشود تا حیوانات بتوانند سرماهای سخت را تحمل کنند. نکته جالب در مورد این پشه آن است که نمی تواند پرواز کند و بالی ندارد. 



پشه خفاش

این پشه از نزدیک بسیار شبیه به یک خرچنگ یا عنکبوت است به همین علت بسیاری آن را اشتباه می گیرند. این پشه تنها روی بدن خفاش ها دیده می شود و پای آن تنها برای پرش از روی یک خفاش به خفاش دیگر استفاده می شود. این پشه ها تنها از خون استفاده می کنند و معمولا تا دوران بلوغ، در خانه های خود که در دیوار غار درست می کنند مانده و سپس وارد بدن خفاش ها میشوند. 



پشه اسکی کار 

یکی از پشه های بسیار جالب در دنیا را می توانید روی دریاچه های نمک پیدا کنید.این پشه در کنار دریاچه های نمک زندگی کرده و روی سطح دریاچه مانند اسکی بازها حرکت می کند چرا که توانایی پرواز در این نوع پشه نیز وجود ندارد. این پشه بال های بسیار ریزی دارد که تنها قدرت اسکی را به او می دهد. این پشه ها می توانند از نمک یا حشرات و گردهای بسیار ریز موجود در هوا استفاده کنند زیرا اندازه خودشان هم بسیار کوچک است. 



پشه شپشی 

یکی از انواع پشه که ممکن است روی بدن انسان زندگی کند ولی شاید برای شما عجیب باشد اگر بشنوید که برخی از آن ها تمام عمرشان را روی بدن یک میزبان می گذرانند. بدن این پشه تخت و البته بسیار ریز است همچنین این پشه در اوایل زندگی اش بال دارد ولی وقتی وارد موی بدن یک میزبان می شود بال هایش را از دست می دهد و به همین دلیل همیشه همانجا مستقر می شود. پشه های شپشی مانند دیگر پشه ها از خون تغذیه می کنند و برخی از نمونه های آن ها روی بدن حیوانات نیز دیده می شود.

۳۰ تیر ۱۳۹۲

مفهومی فاز بالا

ایـــن روزهـــا هــــوا خیلـــی غبـــار آلــــود اســـت؛
گـــرگ را از ســـگ نمــی تـــوان تشخیـــص داد !
هنگـــامـــی گـــرگ را می شنـــاسیـــم؛
کـــه دریـــده شـــده ایــــم

.
.
.
دروغ رو هــمــه مــیــگـــن ؛
امــا اونــجــاش بــه آدم فــشــار مـــیــاد
کــه هــمــراه بــا شــنــیـــدن دروغ
خــر هـــم فـــرض بــشـــی …
.
.
.
می خواهی قضاوتم کنی ؟
کفش هایم را بپوش
راهم را قدم بزن
دردهایم را بکش
سال هایم را بگذران
بعد قضاوت کن !
.
.
.
بـرای قـــد کشــیدنــم ،
خیــلی هـا ..
کــوتـــــاه آمــدنــد …!
.
.
.
اعتقادات هر کسی‌ مثل مسواکه ،
خواهشا تو حلق بقیه نکنین !
.
.
.
اگه کثافت رو با خودکار معطر بنویسی هم
چیزی از معناش کم نمیشه !
درست مثه آدمهای گندی که
لباس و آرایش و موقعیت خوب دارن !
.
.
.
اینـجــــا ، زمین …
ارزانــــتر از هـمه چـــــیز ، انــسان !
نـــــرخَ ش هـــــم بـــــروز نــیست !
امّــــا ،
مصـــرفـش تـــــاریـــــخ دارد !
سلام ، تـــــولــــــدش !
و انــــــــقضـــایــــــــش ؛
خــــداحــــافــــظ !
.



.
.
نسلـی هستــیـم ،
که روزهــا میخــوابیــم..
و شبــهـا بیـــــداریـــم !
چــون..
تــاریـکی شب ، بـــرامــون..
قــابــل تحمـّـل تــر از “تـــاریــکی” روزهــامــونــه !
.
.
.
اگر آزادی همزاد وفاداری نباشد دنیا طویله می شود…
.
.
.
انسان های ساده را احمق فرض نکنید ؛
باور کنید آنها خودشان نخواستند که “هفت خط” باشند …
.
.
.
مــزرعـه را..
ملـــخ هــا جــویــدنــد !
و مــا ..
بــــرایِ کـلاغهــا “متـــرسک” سـاختــــیم !
و ایـن بــود ،
شــروعِ جـــــهالــت …!
.
.
.
آرزوی کسی نباش
آرزوی آدم ها قیمت دارند
جایگزین دارند
تاریخ مصرف دارند!
.
.
.
.
چـه غــم انگــــیـز اسـت ..
ســرنــوشـتِ مــاهــیِ کــوچــک ..
وقتــی ،
بــه هــوایِ جُــفتِ خــود ..
بــه اقــــیـانــوس مــی زنــــد ..
و نهــــــنگ هــــا ..
عــاشقَـش مــی شـــونـــــد !
.
.
.
نیمه گمشده را بیخیال شو لطفا ، اگر سهم تو بود که گم نمی شد !
همین نیمه ای که هستی رو پیدا کن …
.
.
.
بسیاری از شکست های زندگیم
به خاطر دروغ هایی بود که باید می گفتم اما نگفتم !!
.
.
.
بعضی ها ،
هیچ وقت آدم نمی شوند !
در چرخه ی تکامل …
چگونه ظاهرِ آدم یافتند ، نمیدانم !
خصلتشان زخم زدن است !
و
خراشیدنِ روح !
حالا تو بگو ،
چگونه در کنارِ چنین گرگهایی ..
اگر چنگ در نیاوری !
دوام می یــابــی !
.
.
.
یه میز هرچقدرم که گرون قیمت و شیک و سلطنتی باشه
اگه ۴تا پایه ش مثل هم و یه اندازه نباشن میز نمیشه …
کسی رو پیدا کن که پایه ت باشه !
.
.
.
با کسی زندگی کن که مجبور نباشی
یه عمر برای راضی نگه داشتنش فیلم بازی کنی . . .
.
.
.
تـــا زمــانــی کــه ..
خــواستـه ای از کسـی نـــداری …
خــواستـــنـی هستـی !
.
.
.
این جا
آنقدر شاعرانه دروغ می گویند
و آنقدر در دروغ هایشان شاعر می شوند
که نمیدانم
در این سرزمین
با اینهمه فریب
چگونه ست که دلم هنوز
خواب باران را دوست دارد!
.
.
.
یک بار ، یک بار و فقط یک بار می توان عاشق شد …
عاشق زن ، عاشق مرد ، عاشق اندیشه ، عاشق وطن ، عاشق خدا ، عاشق عشق …
یک بار و فقط یک بار … بار دوم دیگر خبری از جنس اصل نیست !
.
.
.
.
.
هیچکـــس نمـی دانــد
چقــدر جـایِ شـادمـانیهـای بـی سـبب در دل نســلِ مـا خـالیسـت …!
.
.
.
آهای روزگار !
برایم مشخـــص کن
اینبــار کــدام سازت را کوک کــرده ایی تا برایم بزنـــی
می خواهـــم رقصــم را با سازت
هماهنگ کنم … !
.
.
.
یکدیـــ ! ــــگر را گـــــــــم کرده ایم
تا یــــــ ! ــــکی دیگر را پیدا کنیم
به همین سادگی… !
.
.
.
الان که کلی حرف واسه گفتن داریم
دیگه زنگ انشا نداریم . . !
.
.
.
بعضی ها خود را یکرنگ می پنـــدارند
آری به راسـتی یک رنــگنــد !
اما سپـــیــــد 
کافیست یکـــبار با منــشـــور گـــذر زمـان دیــدشــان
تا فهــمیــد کــه همه رنـــگهـای عــالم رابلـــدنــد !
.
.
.
روزها نمی گذرند،
ما میگذریم
از هم
و هیچکس سوالى نکرد
حداکثر سرعت مجاز
چه بود . . !
.
.
.
.
مردم این روزها قیمت هر چیزی رو میدونن ،
ولی ارزش هیچی رو نمیدونن ..!
.
.
.
بزرگتــرین اشتبــاه یک مـَرد اینـه کـه
بـه مَـرد دیگـه ای فرصـت ایجــاد لبخـند
روی لبهـای زنِ موردِ علــاقه اش رو بـده  
.
.
.
همیشه چوب ســــــــوختنی نیست … خـــــوردنی هم هست
ما گاهی چوبِ ســـــــادگیمون رو میـــــــــخوریم . . .
.
.
.
قانون روی میز است و عدالت زیر میز!
.
.
.
ایــنـجـــــــا …
دســت هــر کـــس را کــه مـیـگـیــــری بــرای {بـلـنــــد شـــدن}
آمـــاده مــی شــــود بــرای {ســـوار شــــدن}
.
.
.
این دیوانگیست …
که همه شانس ها را لگدمال کنیم بخاطر اینکه
در یکی از تلاشهایمان ناکام مانده ایم . . .
.
.
.
آدم هزاران متر زیر خط فقر باشه اما ۱میلیمتر هم زیر خط فهم نباشه !
.
.
.
.
زمین جایگاهی برای فرار ندارد
آسمان بمب و موشک می بارد
ستاره های نگهبان هم که می پایند
مانده ام پایبند کدام عشق بمانم
به زندگی …
.

.
.
سَـــرسَـــری رد شـــو ،
و ..
زنـــــدگـــــی کـن !
دقّــــت ،
دق اَت مــــی دهـــــد !
.
.
.
اعتماد های رفته
مرام های مرده
باور های زنده به گور شده
بر کدامین
مزار فاتحه بخوانم
.
.
.
نـــدیـــــــده ای ؟
همـان انـگشت ،
که “مـاه” را نشـان میــداد ..
“مــاشــه” را کـــشـــــیـــد !
.
.
.
لانـــه ات را ،
بـــر حبــابِ حــوصلــهء مـــردُمــان نـــساز !
تــــا ،
آوارهء بیحــــــوصـلگــی شــــان نـــــشوی !
.
.
.
آدمها می روند و یادشان می رود بگویند به کجا…؟
آدمها می روند و یادشان می رود برگردند …
و آدمها هیچ وقت ” آدم ” نمی شوند …!