۱۶ آبان ۱۳۹۲

ژاپنی‌ها از یک قطره خون، موش ساختند

این موش با یک سلول خونی شبیه‌سازی شده است
پژوهشگران ژاپنی توانسته‌اند با استفاده از تنها یک قطره خون، یک موش را شبیه‌سازی کنند.

براساس گزارشی که در نشریه علمی "زیست‌شناسی تولیدمثل" منتشر شده است، برای این شبیه‌سازی از سلول‌هایی استفاده شده است که در سیستم گردش خون یک موش بودند.
پژوهشگران گفته‌اند که موش شبیه‌سازی شده، ماده بوده و طول عمری معادل یک موش معمولی داشته است. او قابلیت تولید مثل نیز داشت.

این پژوهش در مرکز رایکن بایوریسورس انجام شده و گزارش شده است که پژوهشگران در یک موسسه مرتبط دیگر اخیرا نزدیک به ۶۰۰ نمونه ژنتیکی مشابه از یک موش را شبیه‌سازی کرده‌اند.

سلول‌هایی که تاکنون برای شبیه‌سازی موش به کار رفته‌اند، از چندین بخش مختلف از جمله گلبول‌های سفید خون در غدد لنفاوی، مغز استخوان و کبد برداشته شده‌اند.

اما در مطالعه‌ای که نتیجه‌اش اخیرا منتشر شد، گروه پژوهشگران ژاپنی بررسی کرده‌اند که آیا سلول‌های سیستم گردش خون هم برای شبیه‌سازی قابل استفاده هستند یا نه. این سلول‌ها در مقایسه با دیگر سلول‌های مورد استفاده در شبیه‌سازی، برای پژوهشگران در دسترس‌تر هستند.

هدایت گروه پژوهشگران ژاپنی به عهده آتسو اوگورا در مرکز رایکن بایوریسورس بود. آنها نمونه خونی را که برای شبیه‌سازی استفاده کرده‌اند، از دم یک موش برداشتند، گلبول‌های سفید آن را جدا کردند و هسته یاخته را برای شبیه‌سازی به کار بردند.

پژوهشگران ژاپنی در گزارش خود نوشته‌اند که مطالعه‌شان "برای اولین‌بار نشان داد که با استفاده از هسته یاخته سلول‌های خونی می‌توان موش شبیه‌سازی کرد."

پژوهشگران در ژاپن برای سال‌ها در زمینه شبیه‌سازی موش فعالیت کرده‌اند.


تمامی رکورد های ایران در گینس





پارسینه: کشور گربه ای شکل ما، "ایران" در چشم بیشتر ناظران بیشتر به نفت و خاویار و شعر شناخته می شود، اما بر اساس کتاب رکوردهای جهانی گینس، ایران صاحب رکورد در سی و شش مورد است،بازخوانی این موارد تلخ و شیرین می تواند عبرت آموز باشد و تصویر واقع بینانه تری از "ایران" در اختیار ما قرار دهد، این رکوردها، ز این قرار است :

1- بيشترين توليد پسته

2- بيشترين توليد خاويار

3- بيشترين توليد خانواده توت

4- بيشترين توليد زعفران (80% کل توليد جهانی)

5- بيشترين توليد زرشک

6- بيشترين توليدميوه آلويي (از قبيل شفت وگيلاس وغيره )

7- بالاترين دمای ثبت شده روی سطح زمين (70.7 درجه سانتيگرد در کوير لوت)

8- بيشترين تلفات انسانی در سرما و کولاک برفی (4000 نفر در کولاک سال 1350 کشته شدند، ميزان بارش برف 8 متر در 5 روز)

9- بزرگترين واردکننده گندم

10- بيشترين فرار مغز ها

11- بيشترين نسبت زن به مرد در مدارس و دانشگاه ها (1.23 زن در مقابل هر مرد)

12- بالاترين ميزان تشعشات زمينی، با شدت سالانه 260 ميلی سيورت در رامسر (مقايسه= يک عکس راديوگرام سينه 0.05 ميلی سيورت، ميدانهای اطراف چرنوبيل 25 ميلی سيورت)

13- بيشترين تعداد زمين لرزه های بزرگ (بالای 5.5 ریشتر)

14- دقيق ترين تقويم دنيا (تقويم جلالی)

15- بيشترين مصرف ترياک و هرويين (امريکا بيشترين مصرف كوكايين را دارد)

16- بيشترين تعداد تغيير پايتخت در طول تاريخ (تهران سي و دومين پايتخت ايرانست)

17- کهنترين کشور دنيا (تاسيس شده در 3200 سال قبل از ميلاد مسيح)

18- ميزبان بزرگترين جميعت مهاجر جهان (اکثرا عراقی و افغانی)

19- بزرگترين توليد کننده فيروزه

20- بزرگترين منابع روی در جهان

21- بزرگترين توليد کننده و صادر کننده فرش های دست بافت (75% کل توليد جهانی)

22- بيشترين شتاب پيشرفت توليد علم و تکنولوژی در جهان (340000% رشد در طول 37 سال 1349-1387، شتاب رشدی يازده برابر متوسط جهان در سال 1388, رشد سالانه کنونی 25.7%)

23- بزرگترين سيستم بانکی اسلامی (کل سرمايه 236 ميليارد دلار)

24- بالاترين ميزان وابستگی به انرژی (بيشترين اتلاف انرژی در جهان)

25- بزرگترين منابع انرژی هيدروکربن (گاز و نفت با هم، با ارزش 14000 ميليارد دلار بر حسب قيمت جهانی 75 دلار هر بشکه نفت)

26- بالاترين تناسب ذخاير به توليد برای نفت در جهان(با ميزان توليد کنونی ايران معادل 89 سال ذخاير نفتی دارد)

27- بیشترین آمار بیماران مبتلا به سرطان در جهان

28- بزرگترين فوران چاه نفت در تاريخ (نشت چاه نفتی قم در سال 1335 سه ماه ادمه داشت با فوران روزی 125000 بشکه نفت، ارتفاع فوران 52 متر، مقايسه با نشت نفتی خليج مکسيکو با خروج سه ماه 53000 بشکه در روز)

29- بالاترين آلودگی ديوکسيد گوگرد در هوای شهری

30- قديميترين منبع مصنوعی يا ساختگی آبی جهان با قدمت 2700 سال (قنات گناد آباد هنوز هم آب 40000 نفر را فراهم ميکند)

31- بزرگترين مجموعه جواهرات در جهان (جوهرات شاهی ايران در موزه بانک مرکزی ايران بزرگترين گنجينه جوهرات جهانست)

32- کهن ترين امپراتوری جهان (هخامنشيان اولين ابرقدرت تاريخ بودند و در اوج قدرت بر 44% کل جميعت جهان حکومت ميکردند که اين بالاترين درصد جميعت تحت يک دولت در تاريخ هم هست)

33- بيشترين تعداد تلفات در جنگ شيميايی (100000 کشته و 100000 زخمی در جنگ با صدام، ايران همچنين دومين رتبه تلفات تاريخ را بر اثر سلاح های کشتار دست جمعی بعد از ژاپن دارد)

34- بيشترين تعداد شيعه ها در جهان (89% جميعت ايران)

35- بالاترين رشد مصرف گاز طبیعی

36- بيشترين رشد تعداد خودروهای گازسوز 




کودک معلول ایرانی؛ رکورددار شنا

رضا پژمان کودک 9ساله با وجود معلولیت رکورددار کرال پشت و سینه کشور است.

به گزارش ایرنا، رضا پژمان کودک 9 ساله ای، که به طور مادر زاد از هر دو پا و دست راست معلول است، در مدت 4 ماه با یادگیری شنا به صورت حرفه ای موفق به ثبت دو رکورد در 50 متر کرال سینه و کرال پشت معلولان شده است.

عکس های عادل پازیار از یک روز با این ورزشکار افتخارآفرین را در زیر می بینید.















"هما" لوگوی برتر خطوط هوایی جهان




صدای آمریکا  -  آژانس خبری ترابری هوایی جهان معروف به «اسکیفت» با معرفی ٣٠ لوگوی برتر شرکتهای هوایی، لوگوی هما، نماد هواپیمایی ملی ایران (ایران ایر) را به دلیل جذابیت تصویری، سادگی طرح، زیبایی رنگ و رسایی پیام بعنوان برترین لوگوی شرکت هوایی جهان انتخاب کرده است.

هرچند ایران ایر مدتهاست به دلیل تحریم های جهانی، از فرودآمدن در بسیاری از فرودگاه های جهان محروم شده، با این حال اسکیفت، نماد هما را بعنوان زیباترین و هنری ترین لوگو انتخاب کرده است.

به گزارش اسکیفت گرچه تصویر پرنده در لوگوی بسیاری از شرکتهای هوایی دیده می شود؛ با این همه جذابیت بصری لوگوی اسطوره ای ایران ایر را به اوج برده است.

پرنده هما که از دیرباز در فرهنگ ایران زمین، نماد خوشبختی و سعادت بوده است، هنوز در مناطق کویری زندگی می کند و بازتاب هنری آن در فرهنگ ایرانی به شکل سردیس در سنگ برجسته های تخت جمشید و نقوش پارچه ای هخامنشی و بعدها در دیوان شاعران کلاسیک ایران از جمله حافظ بجا مانده است.

همین سردیس ها، نقوش پارچه ای و اشعار، الهام بخش «ادوارد زهرابیان» هنرمند ایرانی-ارمنی برای طراحی لوگوی شرکت هواپیمایی ملی ایران هما شده بود.

ادوارد زهرابیان ٢٢ ساله بود که در مسابقه طراحی هما شرکت کرد. آگهی این مسابقه را روزنامه های کیهان و اطلاعات سال ۱۳۴۰ منتشر کرده بودند.

او با یادآوری دستمایه و انگیزه های طراحی این نماد می گوید بهترین الگو پرنده‌ای یگانه می‌توانست باشد و بنا به نظر گریشمن، این پرنده اسطوره‌های ایرانی را، در تخت جمشید توانستم پیدا کنم. سرستون پرنده‌نمایی بود که سه خصلت متفاوت داشت: سر عقاب، گوش‌های گاو و یال‌های اسب داشت.

آقای زهرابیان در آن زمان برای این طراحی جایزه ای به ارزش ۵۰۰ تومان دریافت کرد. او پس از انقلاب، از ایران مهاجرت کرد. شاید همین غیبت موجب شد تا نام فرد دیگری به عنوان طراح آرم هما در کتاب «نشانه ها» نوشته مرتضی ممیز آورده شود. آقای زهرابیان می گوید با ممیز تماس گرفته و اسناد مربوطه را نشانش داده و در چاپ بعدی کتاب این اشتباه تصحیح شده است.

خالق نماد هما از این که لوگویی که برای هما طراحی کرده همچنان روی بدنه هواپیماهای ایران ایر وجود دارد، خرسند است.

میلیاردها سیاره قابل سکونت در راه‌شیری



دویچه وله : محاسبه تازه پژوهشگران علم نجوم از وجود میلیاردها سیاره مشابه سیاره ‌زمین در راه شیری خبر می‌د‌هد. بر اساس این محاسبه از هر پنج ستاره مشابه خورشید، یکی دارای سیاره‌ی قابل سکونت است.
پژوهشگران علوم نجوم مدت‌هاست بر این باورند که سیاره‌های مشابه سیاره زمین در راه شیری کم نیستند. گروهی از این پژوهشگران اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که در راه شیری میلیاردها سیاره ‌وجود دارند که دست‌کم اندازه آن‌ها به بزرگی کره ‌زمین است. بسیاری از این سیاره‌ها نیز در محدوده قابل سکونت از ستاره مادر خود در گردش هستند.
این محدوده در فاصله‌ا‌ی از ستاره مادر قرار دارد که دارای دمای مناسب برای جریان آب‌ بر سطح سیاره و به این ترتیب امکان حیات بر روی آن است.
گروهی از پژوهشگران آمریکایی اکنون با بررسی اطلاعات جمع‌آوری شده توسط تلسکوپ ‌فضای "کپلر" به نتیجه شگفت‌‌انگیزی رسیده‌اند. این نتیجه حاکی از آن است که تقریبأ از هر پنج ستاره راه‌شیری یکی دارای سیاره‌‌ی است که شرایط مشابه کره‌زمین دارد و قابل سکونت است.
سیاره‌ی قابل سکونت در فاصله ۱۲ سال نوری
"اریک پتیگورا" یکی از این پژوهشگران، از دانشگاه برکلی کالیفرنیا می‌گوید: «نزدیک‌ترین ستاره مشابه خورشید با سیاره‌ی به بزرگی سیاره زمین و در محدوده قابل سکونت احتمالأ تنها ۱۲ سال نوری با ما فاصله دارد. این ستاره با چشم غیرمسلح قابل دید است.»
اریک پتیگورا معتقد است که چنین فاصله‌ی شگفت‌انگیز است. یک سال نوری مسافتی است که نور در طول یک سال طی می‌کند. قطر راه‌شیری حدود ۱۰۰ هزار سال نوری است.
تپتیگورا و همکاران وی نتیجه محاسبات خود را در مقاله‌ی در "مجموعه مقالات آکادمی علوم" منتشر کردند. در این مقاله شیوه ارزیابی اطلاعات جمع‌آوری شده توسط تلسکوپ کپلر شرح داده شده است.
لسکوپ کپلر سیاره‌های حدود ۱۵۰ هزار ستاره را در راه شیری رصد کرده است. رصد این سیاره به طور تصادفی و در محدوده‌ای صورت گرفته که تلسکوپ کپلر فعال بوده است.
کپلر به طور تصادفی اطلاعات سیاره‌هایی را ثبت کرده که با حرکت در مدار ستاره مادر خود، سایه اندکی بر ستاره مادر انداخته و از زمین قابل مشاهده بودند.
پیش‌تر با استفاده از این روش سیاره دوقلوی سیاره ‌زمین که "سیاره کپلر ۷۸ب" نامگذاری شده و همینطور یک منظومه هفت‌سیاره‌ای کشف شده بود.
ضریب محاسبه شمار سیاره‌های قابل سکونت
 پژوهشگران پس از بررسی اطلاعات ۱۵۰ هزار ستاره ‌توجه خود را به ۴۲ هزار ستاره معطوف کردند که مشابه‌، کمی کوچکتر یا سردتر از ستاره خورشید هستند. تلسکوپ کپلر در مدار این ستاره‌ها دست‌کم ۶۰۳ سیاره یافته بود.
از این تعداد، ده سیاره به بزرگی زمین هستند و در محدود‌ه‌ای با دمای مناسب برای شکل‌گیری و ادامه حیات و در مدار ستاره مادر خود گردش می‌کنند.
پژوهشگران در محاسبات خود سپس این نکته را در نظر گرفتند که تلسکوپ کپلر نمی‌توانسته تمام سیاره‌هایی را که دارای شرایط مناسب سکونت هستند رصد کرده باشد. با در نظر گرفتن این نکته، ضریبی به دست می‌آید که نشان می‌دهد حدود ۲۲ درصد ستار‌ه‌های مشابه خورشید سیاره‌هاِی مشابه کره‌زمین دارند.
با این ضریب می‌توان نتیجه گرفت که ۱۰۰ میلیارد ستاره مشابه خورشید در راه‌شیری، دارای میلیاردها سیاره در محدوده قابل سکونت خود هستند.
ناروشن بودن احتمال وجود حیات
پژوهشگران آمریکایی البته تأکید می‌کنند که نتیجه محاسبه تازه آن‌ها به معنای آن نیست که تمامی این سیارات برای حیات جانداران مناسب هستند.
جفری مارسی، یکی از این پژوهشگران از دانشگاه برکلی می‌گوید: «برخی از این سیاره‌ها اتمسفر فشرد‌ه‌ی دارند که موجب داغ شدن سطح آن‌ها و رسیدن به دمایی می‌شود که قابل تحمل برای ملکول‌های مشابه دی‌ان‌ای نیست.»
وی در ادامه می‌افزاید: «اما برخی دیگر می‌توانند دارای سطحی سنگی باشند که می‌تواند نگهدارنده آب‌جاری مورد نیاز ارگانیسم‌های زنده باشد.» با این حال هنوز روشن نیست که احتمال وجود حیات بر روی یک سیاره قابل سکونت چقدر است.

هفت حقیقت بسیار شگفت‌انگیز درباره انسان: تعداد سلول‌های انسان بیش از ستارگان آسمان/160 هزار کیلومتر عروق خونی در بدن


وجود 75 تریلیون سلول در بدن در کنار 160 هزار کیلومتر عروق خونی، تنها بخشی از پیچیدگی‌های خارق‌العاده بدن انسان محسوب می‌شوند.
 به گزارش ایسنا، بدن انسان از ویژگی‌های شگفت‌انگیزی برخوردار است و با توسعه دانش و فناوری‌های جدید، دانشمندان هر روز به ابعاد تازه‌یی از اسرار قسمت‌های مختلف بدن دست پیدا می‌کنند.
 مغز انسان
 مغز انسان روزانه 200 کیلوکالری استفاده می کند که نیرویی معادل یک لامپ 10 وات است؛ در حالت خواب میزان استفاده از انرژی نیز به پایین ترین حد خود می‌رسد.
 جایگزین شدن سلول های بدن
 تقریبا هر هفت سال یکبار، بدن اقدام به جایگزین کردن سلول های قدیمی می کند؛ در زمان محدود خواندن این مطلب 25 میلیون سلول در بدن می میرند، اما مشکل خاصی برای بدن ایجاد نمی شود.
 سلول های سازنده بدن انسان بطور مرتب در حال از بین رفتن و جایگزین شدن هستند و در طول روز 300 میلیارد سلول جدید برای جایگزین شدن با سلول های مرده تولید می شوند.
 هر هفت سال یکبار تقریبا تمامی سلول های بدن بطور کامل جایگزین می شوند؛ این جایگزینی برای اکثر سلول های بدن رخ می دهد، اما سلول های حیاتی در بدن مانند سلول های مغز، قلب یا استخوان قابل بازسازی مجدد نیستند.
 تعداد سلول‌های بدن بیش از تعداد ستارگان
 حدود 400 میلیارد ستاره در کهکشان راه شیری وجود دارد، اما سلول های بدن انسان چندین برابر ستارگان است.
 بدن انسان حاوی بیش از 75 تریلیون سلول است و هر سلول دارای هزاران نوع مختلف مولکول های چند وجهی برای تعامل با یکدیگر هستند.
 هزاران کیلومتر عروق خونی در بدن
 در بدن یک انسان بالغ بیش از 160 هزار کیلومتر عروق خونی وجود دارد که این میزان رگ چهار بار دور زمین کشیده می‌شود.
 سرعت بالای انتقال پیام های عصبی
 سرعت انتقال پیام های عصبی در بدن متفاوت است، اما سریع ترین سرعت بالغ بر 402 کیلومتر در ساعت تخمین زده می شود که معادل خودروهای مسابقه است.
 این سرعت بالا تنها در سلول های عصبی دیده می شود که به ارسال فوری اطلاعات نیاز دارند؛ با این حال بدن برای این سرعت بالا به انرژی بسیار کمی نیاز دارد.
 کنترل سلول های بدن توسط ذهن
 ذهن از یک مکانیسم فوق العاده برخوردار بوده و کنترل عملکرد تمام سلول‌های بدن را برعهده دارد.
 بر این اساس، افکار و ایده‌های مثبت به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و افکار منفی باعث تضعیف بدن می‌شود.
 عناصر گرد و غبار ستارگان در بدن انسان
 اکسیژن، نیتروژن و اتم‌های کربن در بدن انسان، در کنار سایر عناصر سنگین پیش از این در چهار میلیارد سال قبل در ستارگان ایجاد شده‌اند.
 

۱۳ آبان ۱۳۹۲

7 عکس فضایی ماندگار

خبرآنلاین: ناسا به تازگی مجموعه‌ای از عکس‌های آرشیو تلسکوپ فضایی چاندرا را منتشر کرده که پیش از این هرگز دیده نشده‌اند. این تصاویر مربوط به رویدادهای عظیم پرتوی ایکس در عالم است.

 علاقه‌مندان اخترشناسی سعی کنید آرامش خودتان را حفظ کنید. ناسا به تازگی تصاویری از آرشیو خود را منتشر کرده است که پیش از این هرگز دیده نشده‌اند. این پرتره‌های خیره کننده از جهان با استفاده از تلسکوپ فضایی پرتو ایکس چاندرا تهیه شده‌اند؛ تلسکوپی که در سال 1999 / 1378 به فضا پرتاب شده است.

به گزارش پاپ‌ساینس، ناسا در توضیح تلسکوپ خود می‌گوید: «رصدخانه پرتو ایکس چاندرا تلسکوپی است که به طور خاص برای شناسایی پرتوهای ایکس نواحی بسیار داغ کیهان؛ مانند ستارگان در حال انفجار، خوشه‌های کهکشانی و ماده اطراف سیاه‌چاله‌ها طراحی شده است.» این گفته بدان معنی است که چاندرا ثبت کننده برخی از مهیج‌ترین رخدادهای تاریخ بوده است.

بووووم!


پدیده بنفش‌رنگی که در این عکس مشاهده می‌شود، موج ضربه‌ای حاصل از انفجار ستاره‌ای عظیم در کهکشان راه شیری است. در پس‌زمینه، ستارگان عکس‌برداری شده توسط پروژه نقشه‌برداری دیجیتال آسمان (DSS) مشاهده می‌شود. موج ضربه‌ای این عکس حدود 2400 سال نوری پهنا دارد.

فیس!


در مرکز این عکس، کهکشانی با سیاه‌چاله‌ای فوق پر جرم قرار دارد و تمام فضای اطراف آن توسط ستون‌های عظیمی از تشعشع پر شده است. هر کدام از این ستون‌ها 590 هزار سال نوری درازا دارند.

در این عکس ترکیبی دو دسته متفاوت داده وجود دارد. رنگ نارنجی نشان دهنده داده‌های رادیویی به دست آمده از تلسکوپ زمینی VLA است، و رنگ بنفش پرتوهای ایکس دریافت شده توسط تلسکوپ فضایی چاندرا را نشان می‌دهد. اخترشناسان تخمین می‌زنند که اجرام این عکس 410 میلیون سال نوری از زمین فاصله دارند.

کمان‌دار


پدیده‌ای که در عکس بالا می‌بینید، بازوی کمان‌دار (قوس) کهکشان راه شیری است. بخش اعظم این اطلاعات، داده‌های نور مرئی هستند که توسط رصدخانه جنوبی اروپا تهیه شده است. داده‌های تلسکوپ چاندرا که به رنگ آبی نشان داده شده، به احتمال فراوان بادهای خورشیدی ناشی از ستارگان جوان هستند.

قلب سیاه


تلسکوپ فضایی چاندرا در مرکز کهکشان NGC 4945 موفق به کشف سیاه‌چاله‌ای فوق پر جرم شده است؛ کهکشانی که حدود 12 میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد.

یک چیز گرد


پدیده‌ای که در عکس می‌بینید، ابر نواختری در ابر ماژلانی کوچک است. ابر نواختر توسط داده‌های تلسکوپ چاندرا شناسایی شده است، و سایر اجرام اطراف این انفجار ستاره‌ای با استفاده از داده‌های فروسرخ به تصویر کشیده شده‌اند.

یک چیز جعبه‌ای


داده‌های تلسکوپ فضایی چاندرا که به رنگ بنفش به تصویر کشیده شده است، بقایای داغ انفجاری ستاره‌ای را نشان می‌دهد. در اطراف بقایای این انفجار ابر نواختری، می‌توان اجرام دیگری را مشاهده کرد که با استفاده از داده‌های فروسرخ (رنگ زرد) و داده‌های نوری (رنگ‌های آبی، سبز و قرمز) شناسایی شده‌اند.

نمایش واقعی


طی 100 سال گذشته، اخترشناسان 8 ابر نواختر را در بازوهای مارپیچی کهکشان NGC 6946 مشاهده کرده‌اند. به همین دلیل نام مستعار «کهکشان آتش‌بازی» را برای آن انتخاب کرده‌اند. داده‌های تلسکوپ چاندار به شناسایی 3 مورد از این ابر نواخترها کمک کرده است. در عکس بالا داده‌های تلسکوپ چاندرا به رنگ بنفش، و داده‌های نور مرئی با رنگ‌های دیگر نشان داده شده است.

گلایه دهقان فداکار از حذف داستانش



خبرگزاری مهر: ریزعلی خواجوی، دهقان فداکار که به عنوان نماد فداکاری برای دانش آموزان دهه های ۵۰ و ۶۰ هجری خورشیدی هیچگاه از یاد و خاطره این نسل زدوده نمی شود، امروز از گلایه ها و آرزوهای خود می گوید.

 معمولاً افرادی که به قول خودشان سنی از آنها گذشته و به قولی چند قواره پیراهنی بیش از کوچکترها پاره کرده اند با دیدن یا شنیدن برخی نواها، تصاویر و موضوعات به یادآوری خاطراتی سوق داده می شوند که برخی از آنها دریغ و افسوس و بعضی دیگر حسی شیرین را نصیبشان می کند.

شنیدن موسیقی مربوط به دوران کودکی، ورق زدن آلبوم زرد شده و در حال پوسیدن مادربزرگ، حیاط خلوت شلوغ و در هم ریخته منزل پدری، کوچه بن بست ساکت، زیرزمین نمور خانه خاندایی، مدرسه دوران ابتدایی، زمین فوتبال خاکی که همیشه زخم و زیلی از آن باز می گشتیم و باغ و بوستان کنار جاده که سفره غذای بین راهی را در آن پهن می کردیم و هزار و یک عامل خاطره انگیز دیگر تنها گوشه ای از این موارد است.

اما در این میان، کتاب های درسی مختلفی که برخی با خوش ذوقی آنها را در صندوقچه کوچکی نگاه داشته اند، خود لذت دیگری است که می توان با ورق زدن گاه و بی گاه آنها، خاطرات شیرین مدرسه، صدای خوش آب بابای معلم، بوی نم حیاط، گرد گچ و تخته سیاه، دود بخاری نفتی و ... را در ذهن خود تداعی کرد.

دهقان فداکار، درسی که به یادها ماند
درس هایی به یاد ماندنی نظیر چوپان دروغگو، خوش سلیقگی های کوکب خانم و میهمانان ناخوانده اش، سهل انگاری کبری و تصمیم او برای جبران، بابایی که نان به خانه خانه می برد، حسنکی که مدام از سوی حیوانات طویله صدا می شود، آقای هاشمی که با خانواده مسیر نیشابور و کازرون را می پیمود و روباهی که با حیله گری چشم طمع به پنیر کلاغ بخت برگشته داشت نیز از جمله خاطره انگیز ترین موضوعات کودکان دیروز است.

اما آنچه بیش از هر درس دیگری حس نوستالژیک متولدان اواخر دهه چهل و دهه های پنجاه و شصت را قلقلک می دهد، فداکاری چوپانی آذری است که با درآوردن پیراهن خود در کوران سرد کوهستان منطقه میانه و آتش زدن آن بر روی یک چوب دستی، جان تعداد کثیری از هموطنان سوار بر قطارش را نجات می دهد؛ ماجرایی شیرین و خواندنی که امروز دیگر ردی از آن در کتب درسی دانش آموزان امروزی نمی توان یافت.

ریزعلی خواجوی همان دهقان فداکار است که تا چند سال قبل و تا پیش از پخش برنامه ای تلویزیونی از او خیلی ها نمی دانستند که داستان مذکور واقعی است و ریزعلی نیز همچنان به زندگی خود ادامه می دهد. امروز ریزعلی به بهانه برپایی یادواره شهدای دانش آموز بخش رودهن یکی از میهمانان عزیز شرق استان تهران بود که در مصاحبه ای کوتاه پای برخی دردل های او نشستیم.

ریزعلی خواجوی با همان لحجه شیرین آذری خود اظهار داشت: من نمی دانم چرا درس دهقان فداکار از کتاب های درسی حذف شده است؛ به جای آنکه حمایت کنند نام و آن ماجرا را از کتب درسی برداشته اند. وی ادامه داد: پتروس(اشاره به داستان پتروس فداکار) انگشت خود را در یک سد نگه داشته و کم مانده همه آن را طلا کوب کنند، اما من و همسرم امروز در جایی زندگی می کنیم که روز و شب باید چراغ خانه روشن باشد تا فضا تاریک نماند، حیاطی هم نداریم تا کمی هوای تازه تنفس کنیم.

دهقان فداکار اضافه کرد: روستایی که در آن زندگی می کردیم حتی راهی مناسب برای تردد خودرو نداشت و مجبور شدیم تا به کرج آمده و آنجا ساکن شویم.

دیدار با رهبر، تنها آرزوی دهقان فداکار

ریزعلی خواجوی، دیدار با رهبر معظم انقلاب را تنها آرزوی خود عنوان کرد و افزود: حال دیگر سنی از من گذشته و آرزوی چندانی ندارم، تنها آروزی من از مسئولان دیدار با رهبر است. وی در پاسخ به پرسشی که در صورت حضور در محضر رهبر چه درخواستی از ایشان خواهی کرد، گفت: «هدف فقط دیدار با آقا و زیارت ایشان است و مطالبه دیگری ندارم.» بر پایه این گزارش، ریزعلی خواجوی به عنوان یکی از نمادهای فداکاری ایران، از جمله میهمانان ویژه آیین امروز یادواره شهدای دانش آموز بخش رودهن از شهرستان دماوند بود که از سوی رضا طاهرخانی، بخشدار رودهن با تقدیم لوح سپاس، تجلیل شد.

گوش زمین 50 ساله شد +عکس

خبرآنلاین: رصدخانه رادیویی آرسیبو پنجاه ساله شد؛ رادیوتلسکوپی که دستاوردهایی فراوان همچون نخستین نقشه از سیاره ناهید و ارسال نخستین پیام به هوشمندان فرازمینی را به ارمغان آورد.

 زمانی‌که دانشگاه کرنل رصدخانه آرسیبو را در پورتوریکو و نزدیک خط استوا ساخت، بشر هنوز روی ماه قدم نگذاشته بود. با این وجود، این رصدخانه قادر بود بدون آنکه نیازی به حرکت دادن بشقاب 300 متری خود داشته باشد، به مشاهده سیارات منظومه شمسی بپردازد.

 از زمان ساخت رصدخانه آرسیبو، این رصدخانه کمک‌رسان نسل‌های مختلف اخترشناسان بوده است. در اوایل کار، اخترشناسان رادار و ابزارهای رادیویی آن را برای کشف پایه‌های علم اخترشناسی؛ مانند سرعت چرخش سیارات عطارد و زهره، و تهیه نقشه عوارض سطحی ماه و سیارات همسایه زمین به کار گرفتند. بعدها، داده‌های این رصدخانه منجر به کشف نخستین منظومه سیاره‌ای شد که به دور خورشیدی بیگانه می‌چرخید. امروزه، این رصدخانه کماکان یکی از بزرگ‌ترین رادیو تلسکوپ‌های فعال دنیا است و 24 ساعت شبانه‌روز در خدمت دانشمندان است. اخترشناسان از داده‌های آرسیبو خصوصا برای مطالعه اجرام دوردست مانند کهکشان‌ها، سیارک‌ها و تپ اخترها استفاده می‌کنند.

به افتخار پنجاهمین سالگرد تولد این رصدخانه در روز 1 نوامبر / 10 آبان، به برخی از بزرگ‌ترین لحظات تاریخ این رصدخانه و دیگر عکس‌های دیدنی آن نگاهی می‌اندازیم.

1- گیرنده آنتن رادیویی رصدخانه آرسیبو



2- الو، زهره؟


در سال 1967 / 1346، دانشجویی به نام ری یورگن با استفاده از داده‌های آرسیبو عارضه‌ای جدید را روی زهره کشف کرد که بعدها ماکسول نامیده شد. شاید به نظر شما این تصویر بی‌کیفیت و مات به نظر رسد؛ اما در زمانی‌که اخترشناسان هنوز مشغول تعیین اطلاعات پایه‌ای همچون سرعت چرخش سیارات داخلی منظومه شمسی بودند، گنجی ارزشمند به شمار می‌رفت. پس از اصلاح و نوسازی آرسیبو، این رصدخانه توانست تا تصاویر سطحی شفاف‌تری را تهیه کند.

3- طرح اولیه رصدخانه آرسیبو


4- گوش دادن به تپ اخترها


در اواخر دهه 1960 میلادی / 1340 شمسی، اخترشناسانی که به داده‌های آرسیبو و سایر رادیوتلسکوپ‌های دنیا گوش می‌دادند، نخستین تپ اخترها را کشف کردند. تپ اخترها ستاره‌های نوترونی چرخانی هستند که از انفجارهای ابر نواختری ستارگان سنگین باقی مانده‌اند. این ستارگان پالس‌هایی رادیویی را در بازه‌های منظم از خود ساطع می‌کنند، که باعث شده بود اخترشناسان در ابتدا فکر کنند که آنها پیام‌هایی از بیگانگان هوشمند فرازمینی هستند.
اخترشناسان هنوز از داده‌های آرسیبو برای مطالعه تپ اخترها استفاده می‌کنند، اگرچه امروزه ابزارهای دیگری نیز برای تهیه تصاویر شفاف‌تر ساخته شده است. عکس بالا تپ اختر بادبان را در صورت فلکی بادبان (شراع) نشان می‌دهد؛ تپ اختری که عکس آن همین امسال و توسط رصدخانه فضایی پرتو ایکس چاندرا ناسا تهیه شده است.

5- حفاری انجام شده برای نصب بازتابنده تلسکوپ


6- نقشه‌برداری از همسایگان


در دو دهه اول عمر آرسیبو، داده‌های راداری این رصدخانه به اخترشناسان کمک کرد بدون آنکه زمین را ترک کنند، نقشه سطح ماه و سیارات نزدیک به زمین را ترسیم کنند. عکس بالا، تصویری است که همچون قطعات کنار هم چیده شده کاشی، نقشه سطح زهره را نشان می‌دهد. نقشه‌برداری آرسیبو از سطح مریخ به ناسا کمک کرد تا محل فرود مریخ‌نشین وایکینگ 1 را تعیین کنند.

7- نمایی از سازه اصلی رصدخانه پیش از تکمیل


8- سرنخ‌های روشن


انعکاس امواج رادار از سطح یخ، با انعکاس آن از سطح صخره‌های سیلیسی که بخش اعظم عطارد را پوشانده است تفاوت دارد. با استفاده از همین ویژگی و داده‌های رادار رصدخانه آرسیبو، اخترشناسان موفق شدند نخستین شواهد وجود یخ قطبی روی جهنم داغ‌ترین سیاره منظومه شمسی را به دست آورند. بعدها، فضاپیماهایی که به ملاقات این سیاره رفتند، شواهد محکم‌تری در تایید این یافته پیدا کردند. عکس بالا نواحی اطراف قطب شمال عطارد را نشان می‌دهد که بر اساس داده‌های آرسیبو در آنجا یخ وجود داشت.

9- تجهیزات سال‌های دور رصدخانه آرسیبو


10- دهانه‌های ماه


در دهه 1990 / 1370، اخترشناسان با استفاده از داده‌های آرسیبو اقدام به جستجوی یخ در دهانه‌های برخوردی ماه نمودند. این عکس از داده‌های آرسیبو طی همین دوره ساخته شده است، که البته در نهایت منجر به یافت هیچ چیز نشد. علامت مثبت سفیدرنگ نشانگر قطب شمال ماه است.

11- نمای رصدخانه آرسیبو از فضا


12- دنیاهای دیگر


نخستین مدرک از وجود منظومه‌ای سیاره‌ای که به دور ستاره‌ای به جز خورشید ما در حال گردش است، توسط آرسیبو به دست آمد.

13- نمایی از سازه مرکزی بازتابنده تلسکوپ


14- سیارک استخوانی


این استخوان سگ در حقیقت سیارکی با شکل غیرعادی است که کلئوپاترا-216 نام دارد. در سال 2000 / 1379، نرم‌افزارهای رایانه‌ای با تحلیل سیگنال‌های راداری آرسیبو این مدل سه‌بعدی از جرم مذکور را خلق کردند. سیارک کلئوپاترا حدود 220 کیلومتر طول دارد.

فکرشو بکن اگر میشد چی میشد!!!!!؟؟؟؟


فکرشو بکن اگر میشد چی میشد!!!!!؟؟؟؟

زنگ بزنی آژانس بین المللی انرژی اتمی، بگی یه ماشین می خوام

آخر شبا رفتگرا سوار جاروهاشون بشن برن خونه
... موهات "فر" باشه , روش پیتزا بپزی
خانواده مذهبی باشه اسم دخترو بذاره سیندر الله
شب خواب ببینی که 1 ماه داری میری سر کار, صبح که بیدار شدی حقوقشو بگیری
پشه ها به جای اینکه خونمون رو بمکن،
میومدن چربی های اضافه بدنمون رو می مکیدن
رادیو رو روی یه موج سه متری تنظیم می کردی می رفتی موج سواری
ماهی از آب در بیاد تو ساحل سیگارشو بکشه برگرده تو آب
تو مطب نفر قبل از تو که مي ره تو اطاق دکتر، بري در بزني بگي زود باش
ورودی ِلاس وگاس بزنه : به شهر شهیدپرور ِ لاس وگاس خوش آمدید !!!؟
همسر دلخواهت رو از بین گزینه های موجود دانلود کنی؟
سیاست کثیف رو ببری حمام تمیزشه
بوق زدن ممنوع باشه ماشینتو بذاری رو ویبره
حراست دانشگاه دم در با دقت نگات کنه ، اشکالای آرایشیتو بگه ، برات درسش کنه. لوازم آرایش بهت قرض بده ، یادت بده چجور آرایشی بهت میاد ...؟
هر پشه ای وارد خونه ت شه در جا تبدیل شه به یه تراول 50 تومنی !؟
تو باغچه خونه ت درخت پیتزا داشتی !؟
توی کُشتی حریفتو خاک کنی یه فاتحه هم بخونی بری
رو مانیتورت مگس بشینه، با موس بگیریش، بندازیش تو ریسایکل بین !؟
سايه ات سفيد باشه
با پرگار مثلث بکشی!؟
تو گوگل سرچ می کردی "نیمه گم شده ی من " عکساشو واست می آورد راحت پیداش می کردی!!!؟
شامپو ضدِ شوره بخوری ، دلشوره هات تموم بشه...؟
بفهمن اصغر فرهادی دوپینگ کرده همه جایزه هاشو بگیرن
روی رادیو، تور بکشی بشه رادیاتور
یکم از هوای اطراف وایرلستو بکنی توی کیسه
هر وقت اینترنت نداشتی یه سیم بندازی توش استفاده کنی
درخت خرما و گردو رو پیوند بزنی
خرما گردوئی بده !؟
رگ قلبت بگیره به جای اینکه بالون بزنن پاراگلایدر بزنن
واسه کاردستی ِ مدرسه یه ساختمون ِ هشت طبقه ی 32 واحدی ِ اسکلت فلزی ببری
یه دختر رو برات نشون کنند با سنگ بزنیش
بری مکه به جای سنگ زدن به شیطون یه چاقو در بیاری بکنی تو شکمش خیال همه رو راحت کنی
چشم و مغز و قلبمون یه جلسه تشکیل بدن تکلیفشونو با ما روشن کنن

يـــادش بخيــــر اون وَختــــا ...

فرهنگ نیوز سبک زندگی های مثبت گذشته را در قالب کاریکاتور (کمیک استریپ) با موضوعات مختلف یادآوری و با امروز مقایسه نموده است که در این مجال تقدیم شما دوستان می شود. امیدوارم خوشتون بیاد و ضعف و قوت های زندگی ها در زمینه های مختلف اعم از مصرف گرایی، کسب و کار، رسم و رسوم، همسایه داری، اخلاق ورزشی و قهرمانی، وضعیت تعلیم و تربیت، ازدواج جوانان، خواستگاری و مجالس عروسی و خیلی چیزهای دیگری که در گذشته پر رنگ تر و نمایان تر از حال بود رو دریابید.


مصرف گرایی




کسب و کار



فرهنگ دیروز و امروز



همسایه داری



اخلاق ورزشی و قهرمانی



وضعیت تعلیم و تربیت



ازدواج جوانان



خواستگاری



مجالس عروسی