۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۳

کوچکترین عینک سه بعدی دنیا بر چشمان آخوندک


دانشمندان دانشگاه نیوکسل برای بررسی دید سه بعدی، کوچکترین عینک سه بعدی دنیا را بر چشمان یک آخوندک قرار دادند و همانطور آخوندککه ما در سینما با عینک سه بعدی به تماشای فیلم می نشینیم، این آخوندک "عینکی" هم جلوی یک مانیتور قرار داده شد تا تصاویری را که کامپیوتر تولید کرده تماشا کند.

هدف از این تحقیق یک میلیون پوندی در موسسه علوم اعصاب (نوروساینس) دانشگاه نیوکسل این است که مکانیسم دید سه بعدی آخوندک را بشناسند و ببینند آیا چنین مکانیسمی در انسان یا دیگر مهره‌داران وجود دارد یا منحصر به آخوندک است.



کتر جنی رید، سرپرست این تیم تحقیقاتی می‌گوید: "آخوندک‌ها مغز کوچکی دارند، اما شکارچیانی با دید بسیار پیشرفته هستند که می توانند با مهارتی ترسناک شکار خود را به دام بیندازند."

دانشمندان احتمال می‌دهند که بینایی آخوندک به دید مهره‌داران شباهت داشته باشد. در مهره‌داران مغز از روی تفاوت تصویر شی در دو چشم، موقعیت و جای آن را تعیین می‌کند، اما احتمالا در آخوندک قدرت پردازش سه بعدی مغز تکامل بیشتری یافته است.
روش کار در تحقیق دانشگاه نیوکاسل به این صورت است که عینک سه بعدی پنج میلی متری را با موم عسل به چشمان آخوندک می‌چسبانند و به او تصاویر کامپیوتری را کلیک نشان می‌دهند.
آخوندک در حال تماشای یک تصویر متحرک با عینک سه بعدی
آخوندک در حال تماشای یک تصویر متحرک با عینک سه بعدی

دکتر ویوک نیت‌یاناندا، یکی از محققان این پروژه می‌گوید "هدف ما این است که با ایجاد خطای دید، آخوندک را گمراه کنیم، همانطور که فیلم سه‌بعدی مغز ما را فریب می‌دهد."

دانشمندان می خواهند بفهمند آیا آخوندک مثل انسان و میمون اشیا متحرک را در عمق میدان می‌بیند یا نه.

اگر آخوندک در دیدن اشیا متحرک با عینک سه بعدی به اشتباه بیفتد، به تصور اینکه شی به او نزدیک می‌شود به آن حمله خواهد کرد.

اما اگر آخوندک مانند انسان تصاویر سه بعدی را پردازش نکند در آن صورت به گفته دکتر نیت‌یاناندا، "هر نوع احتمالی" مطرح می‌شود و برای برنامه نویسی برای دید سه بعدی روبوت‌ها باید الگوریتم‌های ساده‌تری طراحی کرد.
اگر آخوندک هم مثل انسان اشیا متحرک را ببیند، از نتایج مطالعه این توانایی در این حشره می توان در تکنولوژی های آینده استفاده کرد.
آخوندک
آخوندک در فارسی شترزنک، فال‌بین و قاطرکُش هم نامیده می‌شود

در واقع این تحقیق، مدل پیشرفته آزمایشی است که ساموئل راسل در سال ۱۹۸۳ انجام و نشان داد آخوندک دید سه بعدی دارد.

او با قرار دادن منشور در مقابل آخوندک، در آنها خطای دید ایجاد کرد و آخوندک‌ها به هدف خیالی حمله کردند.

دانشمندان قصد دارند با رفتارشناسی مشاهده‌ای و بررسی‌های الکتروفیزیولوژیک، الگوریتم‌های عصبی جدیدی را برای دید سه بعدی طراحی کنند.

برای ساخت چشم روبوتی و دید کامپیوتری، تشخیص سه بعدی و عمق میدان اهمیت اساسی دارد و شناخت بیشتر مکانیسم بینایی آخوندک می‌تواند اطلاعاتی مهمی را در اختیار پژوهشگران قرار دهد.

تصاویر کره زمین،اگر سطح دریاها افزایش یابد


سطح آب دریا در جهان از سال 1880 حدود 20 سانتی‌متر افزایش پیدا کرده است و محققان پیش‌بینی می‌کنند که با تداوم پدیده گرمایش جهانی و ذوب یخ‌های قطبی این میزان تا سال 2100 به بیش از 98 سانتی‌متر برسد.

برای ترسیم وضعیت آینده کره زمین در صورت افزایش سطح دریا، «مارتین واگیک» طراح گرافیک از اسلواکی نقشه‌ای طراحی کرده است که زمین را در شرایط بالا آمدن 79 متری سطح آب دریا در مقایسه با وضعیت کنونی‌اش نشان می‌دهد.

در صورت ذوب شدن یخچال‌های عظیم در اطراف قطب شمال و جنوب، حدود 13 میلیون کیلومتر مکعب آب وارد اقیانوس‌ها می‌شود که باعث به زیر آب رفتن مناطق زیادی از کره زمین خواهد شد.

بطور مثال در اروپا بیش از نیمی از انگلیس ناپدید می‌شوند و اثری از شهرهای لندن، آمستردام (هلند) و برلین (آلمان) وجود نخواهد داشت.

در آمریکا نیز بخش‌های زیادی از ساحل شرقی شامل نیویورک، هوستون، میامی، نیواورلئان و واشنگتن به زیر آب فرو خواهند رفت؛ همچنین آمازون به دریای عظیمی مبدل شده و برزیل را در بر می‌گیرد.

به گفته محققان، ذوب شدن کلاهک‌های یخی در دو قطب زمین باعث افزایش 80 تا 100 متری سطح آب دریا می‌شود؛ بیش از 70 درصد جمعیت جهان در مناطق کمتر از 100 متر بالاتر از سطح دریا ساکن هستند و بالا رفتن سطح آب دریا می‌تواند به بروز فاجعه‌ای عظیم تبدیل شود.

افزایش دمای اقیانوس‌ها باعث آب شدن تکه یخ‌های شناور در غرب قطب جنوب شده و از سال 1992 تاکنون سالانه 65 میلیون تن از یخ‌ها از بین رفته‌اند.

تحقیقات صورت گرفته توسط محققان دانشگاه هاوایی نیز نشان می‌دهد، شهرهای بزرگی مانند نیویورک و لندن با توجه به بالا آمدن سطح دریا، در معرض خطر غیرقابل سکونت شدن قرار دارند.

اگر سطح دریاها افزایش یابد،نقشه زمین چه شکلی پیدا می کند؟ + تصاویر

اگر سطح دریاها افزایش یابد،نقشه زمین چه شکلی پیدا می کند؟ + تصاویر

اگر سطح دریاها افزایش یابد،نقشه زمین چه شکلی پیدا می کند؟ + تصاویر

اگر سطح دریاها افزایش یابد،نقشه زمین چه شکلی پیدا می کند؟ + تصاویر

5 سوال متداول درباره عطسه کردن


شاید بسیار دیده باشید برخی افراد را که وقتی عطسه می‌کنند، دیگر عطسه کردن ر‌هایشان نمی‌کند و پشت سر هم شروع به عطسه می‌کنند. شاید خود شما هم جزو همین افراد باشید. آیا می‌دانید دلیل چنین عطسه‌هایی چیست؟
شدت و شکل عطسه کردن در افراد مختلف، متفاوت است
عطسه‌ کردن از احساس خارش در پشت بینی شروع می‌شود و سپس نفس حبس شده و در نهایت نیز جریان هوا با شدت و به صورت عطسه کردن خارج می‌شود.
آلرژی، بیماری و بسیاری عوامل دیگر می‌توانند شروع‌ کننده خروج شدید بزاق و مخاط باشند. اما چرا انسان‌ها و حتی حیوانات عطسه می‌کنند؟ لایوسانیس در نوشتاری گزارش داد: عطسه‌ کردن یکی از مکانیسم‌های دفاعی و طبیعی بدن برای بیرون کردن مواد خارجی است و ریه‌ها و دیگر اعضای بدن را از آلودگی حفظ می‌کند.
1-چه عواملی موجب عطسه‌ کردن می‌شوند؟
عوامل بسیاری همچون سرماخوردگی ساده، مواد آلرژی‌زا، محرک‌های فیزیکی، عوامل زیست محیطی، سرمای هوا و نور خورشید می‌توانند موجب عطسه‌ کردن شوند. عطسه زمانی اتفاق می‌افتد که بافت پوششی تنفسی که یک لایه سلولی پوشاننده دیواره داخلی بینی است، تحریک شده و مغز نیز واکنش عطسه‌ کردن را نشان می‌دهد.
2-چرا بعضی‌ها پشت‌سرهم عطسه می‌کنند؟
برخی افراد معمولا پشت سرهم و چند بار متوالی در یک نوبت عطسه می‌کنند که به گفته پزشکان این افراد اغلب مبتلا به آلرژی هستند و حتی در فصولی هم که آلرژی‌ شایع نیست به همین روال عطسه می‌کنند. همچنین عطسه‌های متوالی می‌توانند ناشی از تیک‌ عصبی یا تلاش بدن برای خارج ساختن ذرات گردوغبار باشد.
3-سرعت عطسه چقدر است؟
در لحظه عطسه کردن، جریان هوا با سرعت 150 کلیومتر در ساعت از بدن خارج می‌شود و محققان همچنین دریافتند عطسه ممکن است بیش از آنچه تصور می‌شود سرعت داشته باشد.
4-چرا هنگام عطسه کردن چشمان خود را می‌بندیم؟
واکنش عطسه‌ کردن موجب می‌شود بدن تمامی ماهیچه‌های خود را از پلک تا عضله حلقوی منقبض کند. هرچند علت این اتفاق همچنان نامشخص است اما برخی متخصصان معتقدند که دلیل آن می‌تواند نحوه ارتباط اعصاب در سیستم عصبی بدن باشد برخی نیز تصور می‌کنند که بدن با حفاظت از چشم‌ها در واقع از مجاری عبور هوا در بینی محافظت می‌کند که البته جزئیات این پدیده هنوز مشخص نیست.
5-چرا برخی افراد با صدای بلند عطسه می‌کنند؟
شدت و شکل عطسه کردن در افراد مختلف، متفاوت است که این اختلاف از تفاوت‌ها در خودکنترلی فرد و آناتومی بدن نشات می‌گیرد. نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد 45 درصد افرادمردم در مکان‌های خصوصی و عمومی متفاوت از هم عطسه می‌کنند.

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳

مد شدن خطرناکترین شکل بخشش‌ در ایران


خبر آنلاین: حکم الهی قصاص، حق شرعی و قانونی هر مسلمانی است که عزیزش را به ناحق از دست داده، رنج کشیده، داغ دیده و کمرش را به سختی راست کرده است. اما بخشش بعد از اعدام، تصمیمی است که اگرچه سخت گرفته شده اما دیر گرفته شدنش توالی خطرناکی را از جریحه‌دار شدن احساسات جامعه تا آسیب‌های جسمی و روحی متهمی که یک بار مرگ را به چشم دیده و ناباورانه از آن گریخته رقم می‌زند.

«26 فروردین‌ماه، جوان مازندرانی تا مرز قصاص رفت و درست چند لحظه قبل از آنکه طناب دور گردنش محکم شود، با بخشش اولیای دم از مرگ نجات پیدا کرد. موج رسانه‌ای این بخشش که به خبرگزاری‌های خارجی هم رسید، با واکنش‌های همدلانه‌ای در جامعه همراه بود که «نه به اعدام» اولیای دم را تحسین می‌کرد. بخشش‌هایی که 6 بار دیگر در گوشه و کنار ایران تکرار شد و البته دو مورد مشابه و قابل تامل در آنها شانس بیشتری برای رسانه‌ای شدن پیدا کردند؛ بخشش مجرم چند دقیقه بعد از اجرای حکم!


مد شدن خطرناکترین شکل بخشش‌ در ایران

در آخرین روزهای فروردین‌ماه اولیای‌ دم جوانی که 14 سال قبل در بندرعباس به دست پدر دختر مورد علاقه‌اش کشته شده بود، 2 دقیقه بعد از اجرای حکم از تصمیمشان منصرف شدند و پیکر نیمه‌جان مرد 67 ساله را از دار پایین کشیدند. چند دقیقه بعد، قاتل به بهداری منتقل شد تا بعد از درمان از جنبه عمومی جرم محاکمه شود.

اولیای‌ دم پیش از اجرای حکم از خانواده متهم درخواست دیه 4 میلیارد تومانی کرده بودند که با موافقت خانواده متهم قرار بود در ازای بخشش، این مبلغ به آنها پرداخت شود اما در نهایت نظر اولیای دم تغییر کرد و قصاص را به دیه توافق‌شده ترجیح دادند. این تصمیم دو دقیقه بعد از اجرای حکم باز هم عوض شد تا متهم زنده بماند و پرونده با بخشش و توافق‌های مالی سابق بسته شود.

کمتر از یک هفته بعد اما همین خبر با کمی تفاوت روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت؛ بخشش قاتل، 3 دقیقه بعد از اجرای حکم. این‌بار ولی‌ دم مقتول تبریزی، 3 دقیقه بعد از آنکه پیکر نیمه‌جان قاتل روی طناب دار تاب خورد، از حق قصاص خود گذشت تا سرنوشتی مشابه متهم بندرعباسی برای قاتل فرزندشان رقم بخورد؛ پیکر نیمه‌جان، بهداری و ادامه محکومیت ...

در پرونده‌های جنایی ایران قصاص قاتل پای چوبه دار اتفاق تازه‌ای نیست؛ آنقدر که وکیل مدافعان متهمان به تجربه دریافته‌اند که نه قطعی شدن حکم به معنی امید آخر است و نه مشخص شدن تاریخ اجرای حکم. در خاطرات حرفه‌ای آنها گاهی برگ آخر ولی‌ دم تا لحظه قصاص رو نشده باقی می‌ماند. درست مثل 7 بخششی که از ابتدای امسال شامل حال مجرمانی از شهرهای نور و نیشابور و بندرعباس و بیجار و داراب و ساری و تبریز شد. با این حال بخشش بعد از اجرای حکم اتفاق تازه‌ای است که دو بار تکرار شدنش، احتمال سومین و چهارمین و دهمین تکرار آن را قوی‌تر می‌کند؛ احتمال باب شدن بخشش در وقت اضافه و شانس تماشای همزمان لبخند جامعه و آرامش انتقام.

حکم الهی قصاص، حق شرعی و قانونی هر مسلمانی است که عزیزش را به ناحق از دست داده، رنج کشیده، داغ دیده و کمرش را به سختی راست کرده است. اما بخشش بعد از اعدام، تصمیمی است که اگرچه سخت گرفته شده اما دیر گرفته شدنش توالی خطرناکی را از جریحه‌دار شدن احساسات جامعه تا آسیب‌های جسمی و روحی متهمی که یک بار مرگ را به چشم دیده و ناباورانه از آن گریخته رقم می‌زند.

این بخشش خطرناک است. وجدان اجتماعی که برای قضاوت به قهرمان‌های مطلق احتیاج دارد، با این بخشش دیرهنگام در دوگانگی مبهمی گرفتار می‌شود که نمی‌داند وضعیت را چطور تفسیر کند. نمی‌داند سناریویی را که هم انتقام دارد، هم بخشش، هم مرگ، هم زندگی، هم منفعت مالی و هم شهرت و محبوبیت چه بنامد.

چنین بخششی شاید برای جماعتی که در چند قدمی چوبه دار موبایل به دست، جان دادن متهم را ثبت می‌کنند روایت هیجان‌انگیزی با پایان مبهم و دراماتیک در پی داشته باشد اما برای عموم مردم، قضاوت سردرگمی را به بار خواهد آورد که ارزش‌های اخلاقی را از تعریف‌های اصیل خود دور می‌کند و جا می‌اندازد که قرار گرفتن در جایگاه ولی دم به معنای فرصتی است که می‌توان همه‌جوره در آن برنده بود. می‌شود انتقام گرفت، متهمی را ادب کرد، بخشید و تحسین اجتماعی را جلب کرد و در نهایت از معامله‌ای (عموما مادی) در ازای این گذشت بهره برد.»
 

جملاتی خاص-- E --






"تنهایی
مهربانم کرده است
شبیه سربازی
که از روی برجک دیده بانی
برای تک تیرانداز آنسوی مرز
دست تکان می دهد..."

دور آخر رولت روسی



"دوست داشتن کسی که
معنی دوست داشتنت را نفهمد
درست مثل توضیح دادن قانون نسبیت
برای مادر بزرگت است
تو چانه میزنی و او بافتنی اش را می بافد..."

آلبرت انیشتین


"گاهی حضور کسی اهمیت ندارد اما غیبتش خیلی آزاردهنده خواهد بود..."

سمفونی مردگان ـــ عباس معروفی



"آیا هیچ وقت با آدم هایی برخورد کرده اید که به نظر می رسد از روی تصادف نیست که بر سر راه شما قرار گرفته اند، بلکه نوعی حکمت بسیار دردناک در آن هست که زندگیتان را ناگهان از این رو به آن رو میکنند ...!"

کاناپه قرمز ـــ میشل لِبر



"آنقدر مدارا کرده ام که دیگر مدارا عادتم شده است
وقتی خیلی نرم شدی همه تو را خم می کنند..."

سیمین دانشور ـــ سووشون




"باید از گفتنی هایی گفت که شاید بسیاری آن را می دانند، ولی شهامت ابراز آن را ندارند."

لئو تولستوی



"من به هیچ وجه چیزی را مسخره نمی کنم. این قدرت را دارم که به چیزی که نمی توانم درک کنم احترام بگذارم."

هاینریش بل ــــ عقاید یک دلقک



"ازدواج هم چيز جالبيه، مثل ارتش مي مونه! با وجودي كه همه ناراضين ولي بازم داوطلب داره!"

شیرینی شانس __ جک لمون



"اگر انسانی بیش از دیگران بداند، تنها می شود!"

کارل گوستاو یونگ



"تظاهر به عادی بودن یعنی داشتن لبخند بر لب وقتی میل به گریه دارد آدم را میکشد! "

برنده تنهاست - پائولو کوئلیو



"ﺁﺩﻡ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﺎﯾﺪ ﺍﺯ ﺭﻭﯼ ﻣﻨﺖ ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﻭﺳﻂ ﺩﻋﻮﺍ ﺳﺮ آﺩﻡ ﻣﯿﮕﺬﺍﺭﻧﺪ شناخت..."

بهومیل هرابال



"به کسی که دوستش داری بگو که چقدر بهش علاقه داری و چقدر در زندگی براش ارزش قائل هستی، چون زمانی که از دستش بدی
مهم نيست که چقدر بلند فرياد بزنی...
او ديگر صدايت را نخواهد شنيد!!"

پابلو نرودا


"بزرگترین پشیمانی ام ساعت ها جمله ساختن برای کسانی بود که لیاقت یک کلمه هم نداشتند...!"

ایلهان برک


"اگر من شخصی بودم که فقط میخواست برنده شود،تا کنون باید وارد عرصه ی دیگری می شدم.فکر نمیکنید اگر من در ذهنم خط پایانی را متصور بودم سالها پیش میبایست از آن گذر کرده باشم."

بیل گیتس


"در زندگی وقتی کاری برای انجام یا چیزی برای عشق ورزیدن یا بارقه ای برای امیدوار بودن داشتید،آنگاه بدانید فرد شادی هستید."

ارسطو


"جالب‌ترین خصوصیت بشر تناقض است!
به شدت عجله داریم بزرگ شویم،
و بعد دلمان برای کودکی از دست رفته‌مان تنگ می‌شود.
برای پول در آوردن خودمان را مریض می‌کنیم،
بعد تمام پولمان را خرج می‌کنیم تا دوباره سالم شویم.
طوری زندگی می‌کنیم که انگار هرگز نمی‌میریم،
و طوری می‌میریم که انگار هرگز زندگی نکرده‌ایم..."

پائولو کوئلیو



"اگر خوشبختی را برای يک ساعت می خواهيد، چرت بزنيد.
اگر خوشبختی را برای يک روز می خواهيد، به پيك نيك برويد.
اگر خوشبختی را برای يک هفته می خواهيد، به تعطيلات برويد.
اگر خوشبختی را برای يک ماه می خواهيد، ازدواج كنيد.
اگر خوشبختی را برای يک سال می خواهيد، ثروت به ارث ببريد.
اگر خوشبختی را برای يک عمر می خواهيد، ياد بگيريد كاری را كه انجام می دهيد دوست داشته باشيد ........."

استیو جابز


"مادر با یک دست گهواره وبا دست دیگردنیا را تکان میدهد."

ناپلئون بناپارت


"در تنگنای حیرتم از نخوت رقیب
یا رب مباد آنکه گدا معتبر شود"

حافظ


"این آینده کدام بود
که بهترین روزهای عمر را
حرام دیدارش کردم؟"

حسین پناهی



"از میان دو واژه ی "انسان" و " انسانیت"؛
اولی در میان کوچه ها
و
دومی در لابلای کتابها سرگردان است..."

ویکتور هوگو



"خوشبختی اون چیزی نیست که آدم از بیرون ببینه
خوشبختی تو دل آدمه... دل اگه خوش باشه... آدم خوشبخته!"

روسری آبی – کارگردان: رخشان بنی اعتماد



"روزهایی هست که دلم می خواهد زندگی در ِ پُشتی داشته باشد، که از در ِ پُشتی فرار کنم، یعنی به تمام معنی در را باز کنم و به قول ِ قدیمی ها بزنم به چاک، توی راهروهای عجیب گم شوم و دری پیدا کنم که به ناکجا می رود، همان دری که رو به خیابانی بی آخر باز می شود و لابد فرارم می دهد از همه چیزهایی که دوست ندارم."

 شرمین نادری - 40چراغ،




"نمی دانم پس از مرگم چه خواهد شد
نمی دانم پس ازمرگم چه خواهد شد
نمی خواهم بدانم کوزه گر از خاک اندامم
چه خواهد ساخت
ولی بسیار مشتاقم
که ازخاک گلویم سوتکی سازد
گلویم سوتکی باشد
به دست کودکی گستاخ و بازیگوش
و او یکریز پی در پی
دم گرم خودش را بر گلویم سخت بفشارد
و خواب خفتگان خفته را آشفته تر سازد
بدین سان بشکند در من
سکوت مرگبارم را."

دکتر علی شریعتی



"همیشه از موسیقی می ترسیدم
چون نمی دانستم می خواهد مرا به چه دنیایی ببرد."

فرانـتس کافکا


"خوب بود می توانستم کاسه ی سر خودم را باز بکنم و همه ی این توده ی نرم ِ خاکستری ِ پیچ پیچ ِ کله ی خودم را در آورده بیندازم دور ، بیندازم جلو سگ."

صادق هدایت


"چرا نمی تونی آزادیِ خودت رو قبول کنی ؟ چرا می خوای به یک آدمِ دیگه بچسبی تا بتونی زندگی کنی؟"

رگتایم - ای. ال. دکتروف



"خوش به حالت
پيش ِ‌ خودت هستی"

علیرضا روشن



"لعنتی روزا فقط میگذرن..تموم نمیشن."

راننده تاکسی - مارتین اسکورسیزی



"بدون حکومت می توان زندگی کرد
امـا
بــدون کتــاب هــرگـــــز."

آبــراهــام لیـنکلن


"این جا که ماییم هر لبخندی خنجری ست و هر که با تو همخون تر به خون ات تشنه تر"

مکبث - ویلیام شکسپیر



"من راه تو را بسته ، تو راه مرا بسته
امیّد ِ رهایی نیست ، وقتی همه دیواریم"

حسین منزوی



در حسرت ِ زندگی ِ دیگران : برای این است که از بیرون که نگاه می کنی زندگی ِ دیگران یک کل است که وحدت دارد اما زندگی ِ خودمان ، که از درون نگاهش می کنیم ، همه اش تکه تکه و پاره پاره به نظر می آید. هنوز هم در پی ِ سراب ِ وحدت می دویم.

یادداشت ها - آلبر کامو
 
 
 
"انسان برای آن ایمان دارد که ایمان دارد. انسان برای آن دوست دارد که دوست دارد : از این بیشتر دلیلی لازم نیست ! ..."

 ژان کریستف - رومن رولان
 
 
 
 
"من آرزوی بودن همه‌چیز را می‌کنم جز آرزوی انسان بودن را."

نیما یوشیج - حرف های همسایه
 
 
 
"لعنت به شما،
که جز عشق ِ جنون‌آسا
همه چیز ِ این جهان ِ شما
جنون‌آساست!"

احمد شاملو
 
 
 

"زندگی همان معنایی را دارد که ما خود به زندگیمان میدهیم. "

میدانم که هیچ نمیدانم - کارل پـوپـر
 
 
 
"چگونه پیدایت کنم ؟
وقتی به یاد نمی آورم
چگونه گُمت کرده ام"

گروس عبدالملکیان
 
 
 
"چه سخت و چه تلخ است کابوس های شبانه ، کابوس های بیداری در خانه ای که دیگر احساس می کنی خانه ی تو نیست ، در جایی که دیوارهایش به تو می گویند این جا دیگر جای تو نیست."

سلوک - محمود دولت آبادی
 
 
 
"رفتنت آنقدرها که فکر می کنی
فاجعه نیست!
من مثل بیدهای مجنون
ایستاده می میرم!"

 نزار قبانی
 
 
 
"از دو چيز می ترسم، يکی از خوابيدن و ديگری از بيدار شدن."

غلامحسین ساعدی
 
 
 
"از چه دلتنگ شدی؟
دلخوشی ها كم نيست..."

سهراب سپهری
 
 
 
"ما فقط می توانیم حسّی را زیر پایمان لگد کنیم ، ولی نمی توانیم آن را اصلاً نداشته باشیم ."

گزیده ای از نامه های فروغ فرخزاد به ابراهیم گلستان
 
 
 

موجودی قدیمی تر از دایناسورها +عکس

تاپ ناپ: خرچنگ نعلی مشهور به فسیل زنده گونه جانور دریازی است که قدمت آن‌ها به ۳۰۰ملیون سال قبل(۱۰۰ ملیون سال پیش از دانیاسورها ) باز می‌گردد. خرچنگ نعل اسبی نقش بسزایی در اکولوژی خلیج‌ها و همچنین در داروسازی ایفا می‌کنند به طور نمونه ترکیبی از خون این جانور به عنوان دارو مورد استفاده قرار می‌گیرد. بدن این جانور شامل سه بخش جلویی(cephalothorax) که شبیه نعل اسب می‌باشد، بخش شکمی(abdomen)که با یک لولا به بخش جلویی متصل است وبخش دم می‌شود. خرچنگ نعلی جزء جانوران در حال انقراض می‌باشد.

خرچنگ نعلی،موجودی قدیمی تر از دایناسورها +عکس

خرچنگ نعلی،موجودی قدیمی تر از دایناسورها +عکس

خرچنگ نعلی،موجودی قدیمی تر از دایناسورها +عکس

خرچنگ نعلی،موجودی قدیمی تر از دایناسورها +عکس

خرچنگ نعلی،موجودی قدیمی تر از دایناسورها +عکس

خرچنگ نعلی،موجودی قدیمی تر از دایناسورها +عکس

خرچنگ نعلی،موجودی قدیمی تر از دایناسورها +عکس

خرچنگ نعلی،موجودی قدیمی تر از دایناسورها +عکس

خرچنگ نعلی،موجودی قدیمی تر از دایناسورها +عکس

خرچنگ نعلی،موجودی قدیمی تر از دایناسورها +عکس

خرچنگ نعلی،موجودی قدیمی تر از دایناسورها +عکس

خرچنگ نعلی،موجودی قدیمی تر از دایناسورها +عکس

خرچنگ نعلی،موجودی قدیمی تر از دایناسورها +عکس

خرچنگ نعلی،موجودی قدیمی تر از دایناسورها +عکس

خرچنگ نعلی،موجودی قدیمی تر از دایناسورها +عکس

عکس: کارت ویزیت های بسیار خلاقانه!


اهمیت کارت ویزیت، لوگو و سایر عواملی که بتوانند تصویری ایده آل از کسب و کار به مشتریان ارائه دهند بر هیچ مدیر، بازرگان، کار آفرین و سرمایه گذاری پوشیده نیست. ابتکار در طراحی هر یک، می تواند سرعت جذب مشتری را به صورت فزاینده ای افزایش دهد.

 
کارت ویزیت یک مرکز یوگا در ونکوور کانادا که مانند تشکچه یوگا پیچیده می شود

ابتکار کارت های ویزیت +عکس

کارت ویزیت یک کارخانه شکلات در هند به صورت زرورق شکلات

ابتکار کارت های ویزیت +عکس

کارت ویزیت اسفنجی یک فروشگاه مواد شوینده در برزیل؛ تهیه شده از اسفنج واقعی در ابعاد کارت های ویزیت عادی

ابتکار کارت های ویزیت +عکس

کارت ویزیت یک مربی بدنسازی در ترکیه

ابتکار کارت های ویزیت +عکس

کارت ویزیت یک شرکت مبلمان خانگی که به شکل کاناپه در می آید.

ابتکار کارت های ویزیت +عکس

کارت ویزیت شرکت طراحی فضای سبز که با آب دادن و نور کافی سبز می شود!

ابتکار کارت های ویزیت +عکس

کارت ویزیت مرکز مشاوره و روان درمانی زوج های جوان

ابتکار کارت های ویزیت +عکس

کارت ویزیت کارمندان شرکت لگو که مطابق با رنگ و مدل موی هر فرد طراحی شده است!

ابتکار کارت های ویزیت +عکس

راز عمر جاودانه در خون این پیرزن است؟

خبرآنلاین: مرگ امری مسلم در زندگی است. اما تحلیل‌های اولیه خون یکی از پیرترین و البته سالم‌ترین زنان دنیا سرنخ‌هایی از آنچه که واقعا رخ می‌دهد در اختیار محققان قرار داده است.


شاید راز عمر جاودانه در خون این پیرزن نهفته باشد

هندریج فن‌آندل شیپر متولد 1890 / 1269 مسن‌ترین زن دنیا بود؛  پیرزنی که همچنین به خاطر سلامت جسمی‌اش مشهور بود. سیستم گردش خون فوق‌العاده‌ای فن‌آندل شیپر تا آخرین لحظات عمرش عاری از هر نشانه بیماری بود. وقتی که او در سال 2005 / 1384 در سن 115 سالگی از دنیا رفت، بدنش را وقف علم کرد؛ کاری که با حمایت همه‌جانبه تمام خویشاوندان وی همراه بود که توافق کرده بودند درآمد ناشی از بررسی‌های علمی، و همچنین نام این پیرزن، باید در اختیار عموم قرار گیرد.

طی سال‎های گذشته، محققان خون و سایر بافت‌های بدن او را آزمایش کردند تا دریابند چگونه تحت تاثیر سن و سال فن‌آندل شیپر تغییر کرده‌اند. همان‌طور که انتظار می‎رفت، یافته‌های آنها (که به تازگی در نشریه ژنوم ریسرچ منتشر شده) نشان می‌دهد که طول عمر ما ممکن است در نهایت توسط توانایی سلول‌های بنیادی در جایگزینی روزانه بافت‌های قدیم با بافت‌های تازه محدود شود. وقتی سلول‌های بنیادی به حالتی از فرسودگی می‌رسند که محدویتی در طول عمر آنها ایجاد می‌کند، خود را به تدریج از بین می‌برند و به طور پیوسته ظرفیت بدن را برای بازآفرینی دوباره بافت‌ها و سلول‌های حیاتی همانند خون کاهش می‌دهند.

دو سلول کوچک

در مورد فن‌آندل شیپر، به نظر می‌رسد در سپیده‌دم زندگی وی، حدود دو سوم از گلبول‌های سفید خونش که در لحظه مرگ در بدن وی باقی مانده بودند، تنها از دو سلول بنیادی سرچشمه گرفته بودند؛ مساله‌ای که نشان می‌داد بیشتر یا تمام سلول‌های بنیادی که وی زندگی‌اش را با آنها شروع کرده بود، پیش از آن سوخته و مرده بودند.

هن هولستگ از دانشگاه پزشکی UV هلند که سرپرستی تیم تحقیقاتی را بر عهده داشت، می‌گوید: « آیا برای تعداد تقسیمات سلول‌های بنیادی حدی وجود دارد، و آیا این دلیل محدود بودن زندگی انسان است؟ یا می‌توان با سوخت‌گیری از سلول‌هایی که از قبل در زندگی ذخیره کرده‌ایم، این مساله را دور زد؟»

شواهد دیگر از خستگی سلول‌های بنیادی فن‌آندل شیپر از مشاهداتی سرچشمه می‌گرفت که نشان می‌داد گلبول های سفید شدیدا تلومر‌ها را از پا در آورده‌اند. تلومرها گونه‌های محافظ روی کروموزوم‌ها هستند که مانند فتیله در هر بار تقسیم سلولی می‌سوزند. به طور متوسط، تلومرهای گلبول‌های سفید 17 بار کوتاه‌تر از تلومر‌های سلول‌های مغز هستند؛ سلول‌هایی که به سختی در تمام طول عمر تکرار می‌شوند.

گروه تحقیقاتی توانست با مطالعه روی الگوی جهش‌هایی که داخل سلول‌های خونی رخ می‌دهند، تعداد گلبول‌های سفید تولید شده از سلول‌های بنیادی فن‌آندل شیپر را شمارش کند. این الگوها به نحوی در تمام سلول‌ها مشابه بود که محققان نتیجه گرفتند همگی آنها از یک یا دو سلول بنیادی مادر سرچشمه گرفته‌اند.

نقطه خستگی

هولستگ می‌گوید: «تخمین زده می‌شود که ما انسان‌ها با 20 هزار سلول بنیادی خونی به دنیا می‌آییم، و در هر لحظه حدود هزار عدد از آنها به طور هم‌زمان برای تجدید قوای خون فعالیت می‌کنند. در طول زندگی، تعداد سلول‌های بنیادی فعال کم می‌شود. همچنین طول تلومرهای آنها نیز به تدریج کوتاه می‌شود تا به مرحله‌ای می‌رسد که این سلول‌ها می‌میرند؛ نقطه‌ای که خستگی سلول‌های بنیادی نامیده می‌شود.»

هولستگ می‌گوید دیگر یافته چشمگیر آنها این موضوع بود که جهش‌های رخ داده در سلول‌های خونی همگی بی‌ضرر بودند. این جهش‌ها ناشی از اشتباه رونویسی دی‌.ان‌.ای در طول زندگی فن‌آندل شیپر بود، زمانی‌که سلول‌های بنیادی «مادر» خون وی تقسیم می‌شدند تا کپی‌های ایجاد کنند که خون مرتبا توسط آنها جایگزین می‌شد.

به گفته هولستگ، این نخستین باری است که که الگوهای جهش‌های جسمی (سوماتیک) در چرخه حیات، آن هم در چنین شخص مسن و در عین حال سالمی مورد بررسی قرار می‌گیرد. فقدان جهش‌هایی که باعث بروز خطر بیماری و سرطان می‌شود، نشانگر آن است که فنآاندل شیپر سیستمی فوق‌العاده‌ای برای بازسازی یا عقیم‌سازی سلول‌هایی با جهش‌های خطرناک داشت.

فرصت جهش

کریس تیلور-اسمیت از موسسه Wellcome Trust Sanger انگلستان می‌گوید: «نوآوری این مطالعه آن است که برای نخستین بار تجمع جهش‌های سوماتیک در بافت‌های یک شخص مسن بررسی می‌شود. این موضوع در نقطه مقابل جهش‌های هنگام تولد (germ-line) قرار دارد که در مطالعات پیشین اندازه‌گیری شده است.»

تیلور-اسمیت می‌گوید: «وقتی جهش رخ می‌دهد، فرصتی برای انتخاب به وجود می‌آید و برخی از جهش‌های سوماتیک منجر به سرطان می‌شود. اکنون ما طیفی از جهش‌ها را در بافت‌های عادی و غیرسرطانی مانند خون مشاهده می‌کنیم. بنابراین می‌توانیم اندیشیدن درباره نتایج بهداشت را آغاز کنیم.»

به گفته هولستگ، این نتایج امکان جوان‌سازی سالخوردگان را به واسطه تزریق سلول‌های بنیادی که از زمان تولد یا سال‌های اول زندگی دخیره شده‌اند، افزایش می‌دهد؛ سلول‌های بنیادی که عاری از جهش هستند و تلومر‌هایی با طول کامل دارند. وی می‌گوید: «اگر اکنون نمونه‌ای بگیرم و زمانی‌که مسن‌تر شدم آن را مجددا به خودم تزریق کنم، دوباره تلومری طولانی خواهم داشت. البته ممکن است این کار تنها در خصوص خون و نه دیگر بافت‌های بدن امکان‌پذیر باشد.»

در نهایت، هولستگ امیدوار است با مقایسه ژنوم فن‌آندل شیپر با افرادی که به دلیل بیماری خیلی زود می‌میرند، سرنخ‌هایی از ژن‌های محافظ در برابر بیماری آلزایمر به دست آورد.

عکس: طبیعت قلعه رودخان در گیلان

طبیعت قلعه رودخان در نزدیکی فومن - گیلان


عکس: پارگلایدرباز ها در آسمان تبریز

خبرگزاری فارس: تمرینات لند با پارگلایدر در کنار دریاچه قوری گل تبریز.

تمرینات لند با پارگلایدر

تمرینات لند با پارگلایدر

تمرینات لند با پارگلایدر

تمرینات لند با پارگلایدر

تمرینات لند با پارگلایدر

تمرینات لند با پارگلایدر

تمرینات لند با پارگلایدر

تمرینات لند با پارگلایدر

تمرینات لند با پارگلایدر

تمرینات لند با پارگلایدر

تمرینات لند با پارگلایدر

تمرینات لند با پارگلایدر

تمرینات لند با پارگلایدر

تمرینات لند با پارگلایدر

تمرینات لند با پارگلایدر

تمرینات لند با پارگلایدر

تمرینات لند با پارگلایدر

تمرینات لند با پارگلایدر

تمرینات لند با پارگلایدر

تمرینات لند با پارگلایدر

تمرینات لند با پارگلایدر

تمرینات لند با پارگلایدر