۱۱ آبان ۱۳۹۲

خون‌آشام‌های واقعی +عکس

خبرآنلاین: اگر از علاقه‌مندان فیلم‌های خون آشام‌ها هستید، باید بدانید که علاوه بر نمایشگر تلویزیون شما، در طبیعت هم می‌توان انواع و اقسام خون آشام‌ها را یافت، حتی در میان پرندگان!

خفاش‌های خون آشام


اسمش گویای همه چیز است: خفاش خون آشام احتمالا مشهورترین خون خوارهاست و همچنین تنها پستانداری است که منبع غذای اصلیش فقط خون است.

این خفاش‌ها شب‌زی هستند، کل روز را در داخل غارها به همراه صدها عضو دیگر خانواده خود می‌خوابند و شب‌ها برای شکار بیرون می‌آیند.

خفاش‌های خون آشام عموما از خون پستانداران تغذیه می‌کنند (چه کسی غذای گرم را ترجیح نمی‌دهد؟) و به رغم این که عمدتا احشام را ترجیح می‌دهند، بعضی وقت‌ها حتی خون انسان را هم می‌خورند. چیزی که کمتر کسی می‌داند این است که خفاش‌ها اول روی زمین فرود می‌آیند و از روی زمین به قربانی خواب آلود خود نزدیک می‌شوند.

ولی هر چه باشد، آنها با هم نوع خود مهربان هستند. وقتی یک خفاش خون آشام دیگر گرسنه باشد، می‌تواند از یک دوست بخواهد تا غذایش را با او به اشتراک بگذارد، و دوست سخاوتمندش بخشی از تازه‌ترین غذای خونی خود را به رفیق گرسنه‌اش هدیه می‌کند.

پشه‌


پشه‌ها که ماشین‌های دقیق و حساس خون‌خواری هستند، مثال کلاسیکی از حیواناتی هستند که فقط خون آرامشان می‌کند.

پشه‌ها برای میزبانانشان عمدتا آزارنده هستند، ولی در برخی جاها می‌توانند بدتر از این هم بشوند. در مناطقی که بیماری‌هایی مانند مالاریا یا تب دنگ از طریق نیش پشه‌ها منتقل می‌شود، این جانوران یک تهدید واقعی محسوب می‌شوند.

به رغم این که پشه‌ها برای نیششان معروف شده‌اند، آنها معمولا شش عضو دهانی دیگر دارند که هر یک نقش خاصی در گرفتن، بریدن و نوشیدن خون قربانی دارند.

بزاق پشه هم حاوی یک ماده ضد انعقاد است که مانع از لخته شدن خون قربانی پیش از پایان نوشیدن خون می‌شود. تنها پشه‌های ماده می‌توانند خون را بنوشند که آن را هم برای تخم گذاری خود لازم دارند.

چیز دیگری که باید هنگام ماه کامل در ذهن داشته باشید: گاز گرفتن پشه در شب‌های ماه کامل 500 برابر بیشتر می شود.

سهره خون آشام


سهره خون آشام یک پرنده کوچک بومی جزایر گالاپاگوس است که نام خود را از رژیم غذایی خون آلود خود گرفته است، که خون دیگر پرندگان بخشی از آن است؛ مخصوصا خون غازهای پا آبی، از محبوب‌ترین غذاهای او به شمار می‌رود.

این سهره به قربانی خود نوک زده و خون او را می‌نوشد. ولی نترسید، خون تنها بخشی از رژیم غذایی سهره است: بذر گیاهان و آب میوه‌ها و حتی تخم‌های دزدیده شده از دیگر پرنده‌ها هم بخش‌های دیگر میز غذای او را تشکیل می دهند.

زالو


زالوها معمولا بلای جان افرادی می‌شوند که تابستان‌ها در برکه‌ها شنا می‌کنند. آنها چنان خون آشام‌های مشهوری هستند که نامشان مترادف با گرفتن چیزی است که متعلق به شما نیست.

این جانوران که روزگاری به طور گسترده در طب سنتی به کار گرفته می‌شدند، کرم هستند و مانند بقیه کرم‌ها، واجد خصوصیاتی منجمله هرمافرودیت بودن.

وقتی زالوها می‌خواهند غذا بخورند، با مکنده‌های خود به قربانی می‌چسبند، و یک داروی بی‌حسی را آزاد می‌کنند که مانع از این می‌شود که قربانی بفهمد چه بر سرش می‌آید و علاوه بر آن، عامل ضد انعقاد هم هست. وقتی که زالو سهم غذای خود را خورد، از قربانی جدا می‌شود تا این خون تازه را هضم کند.

زالوها در زیست بوم‌های آب شیرین پیدا می‌شوند، و جایی در میانه هرم غذایی قرار دارند، این بدان معنی است که از چندین جاندار تغذیه می‌کنند و جانوران دیگری هم هستند که آنها را می‌خورند. به دلیل عامل بی‌حسی آزاد شده توسط زالو، زمان تشخیص آن برای قربانی خیلی زیاد است، که موجب می‌شود بتواند بدون دردسر مقدار زیادی از خون او را بخورد. برای چندش‌آورتر شدن داستان، باید بدانید که زالوها در هر دو انتهای خود مکنده دارند.

سرپاهای خون آشام


سرپای خون آشام، یک مخلوق باستانی است که در عمق تقریبا 800 متری دریا زندگی می‌کند، و احتمالا یکی از اسرار آمیزترین جانداران لیست ما است.

اسم ترسناک و ظاهر شبح‌وارش آن را ترسناک‌تر کرده، ولی از شواهدی که به تازگی به دست آمده‌اند، چنین برمی‌آید که احتمالا این جانور اصلا مهاجم نیست، و احتمالا تنها یک لاشخور اعماق دریاست که از پلانکتون‌ها و خرده ریزهایی که شامل باقیمانده دیگر مخلوقات دریایی هم باشند، تغذیه می‌کند.

ولی اگر این جانور بخواهد کاری کند که شایسته نامش باشد، قطعا نیازی به تغییر چهره‌اش نخواهد داشت. با آن چشم‌های آبی درشت ترسناک که امکان دیدن همه بستر دریا را برایش فراهم می‌کنند. از آن جالب‌تر، شیوه‌ای است که سرپای خون آشام برای دفاع از خود برمی‌گزیند؛ اندامش را چنان به دور بدنشش می‌پیچد که انگار کاملا خود را پشت و رو کرده است.

بید قاتل


اصطلاح بید قاتل اشاره به خانواده‌ای از حشرات مهاجم دارد که برخی از آنها (مانند بید قاتل امریکای جنوبی Rhodinus prolixus) فقط خون آشام‌ هستند، که یعنی تنها غذای آنها خون است. متاسفانه (برای قربانیانشان) این خون آشام همچنین ناقل ب یماری چاگاس نیز هست.

این بید خون آشام هم از بزاق خود به عنوان عامل بی‌حسی استفاده می‌کند، تا قربانیش گاز گرفتگی را حس نکند. این بید را «بید بوسه زن» هم می‌نامند، که تا وقتی ندانید که علت این نام گذاری این است که این بید عموما صورت قربانیانش را در نزدیکی لب و چشمانش گاز می‌گیرد، خیلی رومانتیک به نظر می‌رسد.

مارماهی


فقط ظاهر مارماهی برای کابوس دیدن شبانه کفایت می‌کند.

این خون آشام‌های زیر آبی، فقط غضروف و دندان هستند و می توانند هر اندازه ای از 13 تا 100 سانتی‌متر داشته باشند. مارماهی‌ها آرواره ندارند ولی تعداد زیادی دندان تیز دارند که در یک دهان مکنده مانند در کنار هم قرار گرفته‌اند، و می‌توانند به پهلوهای میزبان خود بچسبند تا یک سواری مفتی بگیرند و یک غذای مفتی بخورند.

به رغم این که در موارد معدودی، حمله به انسان هم گزارش شده است، تنها برخی از انواع آن زندگی انگلی دارند.
وقتی صحبت از خون خواری به میان می‌آید، مارماهی‌ها از قدیمی‌ترین‌ها هستند. شواهد فسیلی نشان می‌دهند که 300 میلیون سال پیش هم، مارماهی‌ها به همین شکل امروز خود وجود داشتند، و همانند امروز، از کوسه‌های ماقبل تاریخ تغذیه می‌کردند.

ساس


اگر یک جانور وحشتناک‌تر از مارماهی وجود داشته باشد ... ساس است.

شهرنشینان، همیشه در وحشت از این خون آشام‌های ساکت زندگی می‌کنند، که در سنت واقعی خون‌آشام‌ها، شب ظاهر می‌شوند تا خون به خواب‌رفتگان بی‌خبر از همه جا را بخورند.

گازهای پشت سر هم آنها موجب خارش، جوش و فشار روانی می‌شوند. آنها معمولا در تشک و لوازم چوبی پنهان می‌شوند و پیدا کردنشان کار ساده‌ای نیست. آنهایی که هدف حمله ساس‌ها قرار گرفته‌اند، از روی لکه‌های خون روی لباسشان این را می‌فهمند.

تا دهه 1980/1360  و به لطف استفاده گسترده از آفت کش د.د.ت، ساس‌ها هم خیلی از شهرها را ترک کردند. ولی در دهه اخیر، به خیلی از تخت خواب‌ها بازگشته‌اند و حتی نشانه‌هایی از مقاومت در برابر حشره کش‌ها را از خود نشان داده اند.

آنها از دوران غار نشینی ما، در حال نوشیدن خون ما بوده‌اند؛ و به نظر هم نمی‌رسد که به این زودی‌ها ذائقه خود را تغییر دهند

کلک سوار کردن آمریکایی‌ ها به روایت کیهان


روزنامه کیهان در ستون گفت و شنود خود نوشت است که گفت: از مذاکرات هسته‌ای چه خبر؟!
فرارو: روزنامه کیهان در ستون گفت و شنود خود نوشت است که گفت: از مذاکرات هسته‌ای چه خبر؟!

گفتم: آمریکایی‌ها باز هم مثل همیشه دارند کلک سوار می‌کنند.

گفت: مگه انتظار دیگری داشتی؟!

گفتم: به جای این که در مقابل امتیاز گرفتن از ایران، به ایران امتیاز بدهند، از کشورمان امتیاز نقد می‌خواهند اما...

گفت: اما وعده نسیه می‌دهند!

گفتم: نه بابا! کجای کاری؟ وعده نسیه هم نمی‌دهند! می‌گویند ایران فعالیت هسته‌ای خود را مطابق خواسته آمریکا کاهش بدهد و آمریکا در مقابل، احتمال دارد که از تحریم‌های جدید چشم‌پوشی کند!

گفت: یعنی «هیچ». تازه، این «هیچ» را هم احتمالا می‌دهند!

گفتم: چند نفر قرار بود با هم برای تفریح به بیرون شهر بروند، یکی گفت؛ تهیه غذا با من، دیگری گفت؛ چای و تنقلات هم بر عهده من، سومی گفت؛ وسیله نقلیه هم با من و دیگری که به مفت‌خوری عادت داشت گفت؛ من هم داداش و پسرخاله و پسرعمه‌ام را با خود می‌آورم!

۱۰ آبان ۱۳۹۲

میزان دارایی‌های بلوکه شده ایران در چین


علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، پنج‌شنبه سومین روز سفر خود به چین را در حالی در شانگهای گذراند که در همین 

روزها نوبخت معاون رئیس جمهور، میزان دارایی‌های بلوکه شده ایران در چین را ۲۲ میلیارد دلار اعلام کرد.

به گزارش تابناک، با مرور آمار تجارت سالانه ایران و چین و نیز اظهارات پیشین مقامات ایرانی، حجم احتمالی همه دارایی‌های بلوکه 

شده ایران در چین را تا ۴۷ میلیارد دلار نیز دانسته است. چین بزرگترین مشتری نفت ایران و دومین صادرکننده کالا به ایران است و 

بزرگترین واردکننده کالاهای غیرنفتی ایران نیز هست.

گفته می‌شود که ایران در فاصله سال ۲۰۰۷ تا اواسط سال ۲۰۱۱، حدود ۲۵ میلیارد دلار از دارایی‌های خود را از بانک‌های اروپایی به 

بانک‌های چین انتقال داده است تا در اروپا بلوکه نشوند و این دارایی‌ها هنوز در بانک‌های چین باقی مانده است.

به نظر می‌رسد ۲۲ میلیارد دلاری که رفع بلوکه آنها از مهم‌ترین دستور کارهای لاریجانی در سفر به چین بوده است، جدای از ۲۵ 

میلیارد دلاری است که پیش از این به بانک‌های این کشور انتقال داده شده است.





اموال بلوکه شده ایران در آمریکا چقدر است؟

عصر ایران: برآوردها حاکی است حدود ۵۰ میلیارد دلار از پول ایران در حساب‌های خارجی مسدود شده است که از این مبلغ 12 میلیارد دلار دارایی ایران در آمریکا بلوکه شده و در اروپا نیز ۳۵ میلیارد دلار به دلیل اعمال تحریم‌های بانکی متعلق به جمهوری اسلامی ایران وجود دارد. 
 
الف نوشت:  ۱۲ میلیارد دارایی بلوکه شده ایران در امریکا شامل اموال دیپلماتیک، وجوه نقد، اموال نظامی و اموال محمدرضا شاه و خانواده‌اش می شود که در پی حادثه ۱۳ آبان ۱۳۵۸ از سوی ایالات متحده مسدود و توقیف شد، هر چند بعدها با میانجیگری کشور الجزایر دو کشور بر سر استرداد دارایی ایران از سوی واشنگتن به توافق رسیدند اما در برخی استدلال‌های حقوقی اختلافاتی میان ایران و امریکا بروز کرد که دو کشور برای حل اختلافات خود به دیوان داوری لاهه مراجعه کردند. 
 
به موجب قرارداد الجزایر، امریکا متعهد شد که با اعاده «وضعیت مالی ایران» به قبل از ۲۳ آبان ماه ۱۳۵۸ کلیه دارایی‌ها و اموال مسدود شده ایران که پس از تسخیر سفارت جاسوسی توقیف کرده را آزاد کند اما این اتفاق هیچ گاه روی نداد. 
 
به همین دلیل «الف» برای آگاهی یافتن مخاطبان از چند و چون این ماجرا با دکتر داود هرمیداس باوند استاد حقوق و روابط بین‌الملل که سابقه طولانی فعالیت در وزارت خارجه و سازمان های بین‌المللی و همچنین تدریس در دانشگاه‌های رودآیلند، تهران، علامه طباطبایی(ره) و امام صادق(ع) دارد مصاحبه کرده است که در ادامه می‌آید. 

جناب دکتر باوند! یکی از اخباری که در برخی رسانه های غربی عنوان شده این است که دولت آمریکا در قبال گام های ایران در موضوع هسته ای ممکن است اموال بلوکه شده ایران را آزاد کند. این اموال و دارایی ها مربوط به چه زمانی است و این دارایی ها شامل چه مواردی می باشد؟ 

 
بعد از بیانیه الجزایر یک سری از دارایی‌های ایران که در حدود ۱۴ میلیارد دلار بودند و بلوکه شده بودند، آزاد شدند. این دارایی‌ها سر قضیه گروگان‌گیری بلوکه شده بودند. الان آنچه که درباره آن صحبت می‌شود در حدود ۱۲ میلیارد دلار است. در اروپا این دارایی‌ها در حدود ۳۵ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. 
 
دارایی‌های ایران که در آمریکا بلوکه شدند متنوع هستند. بعضی از این دارایی‌ها در بانک‌های آمریکا هستند. این دارایی‌ها مربوط به زمان محمدرضا پهلوی است که بابت خرید اسلحه پول آنها پرداخت شده بود ولی با وقوع انقلاب این سلاح‌ها به ایران تحویل داده نشدند. این تجهیزات نظامی شامل زیردریایی، هواپیمای آواکس، هواپیمای اف -۱۵ و ... است که هزینه آنها بیش از یک میلیارد دلار بود که الان بعد از گذشت سی و چند سال نزدیک به سه یا چهار میلیارد شده است. یک قسمت دیگر این اموال مربوط به پول‌هایی است که آنها را بلوکه کرده‌اند و مربوط به اموالی مانند ساختمان‌ها است که در نیویورک بود. مجموع این اموال را در حدود ۱۲ میلیارد دلار پیش بینی می‌کنند. 

فرایند مسترد کردن این اموال و دارایی‌ها و کلا رفع تحریم‌ها در آمریکا مرتبط با کدام نهاد یا مسئول است؟ 

 
این اموال در چهارچوب اختیارات رئیس جمهور آمریکا است که می‌تواند آنها را به تعلیق در بیاورد یا اینکه کلاً آنها را بردارد. مسئله این است که تحریم‌های یکجانبه مضاعف که کشور آمریکا علیه ایران صورت داده سه نوع است. 
 
نوع اول آن قسمتی از تحریم‌ها است که در اختیار رئیس جمهور آمریکا است که چندان مشکلی برای رفع آنها وجود ندارد. نوع دوم تحریم‌ها مصوبه‌های کنگره است ولی به رئیس جمهور آمریکا برای اجرا یا متوقف کردن آنها در این زمینه آزادی عمل داده است و در مورد آنها تاحدودی دست رئیس جمهور باز است. 
 
ولی نوع سوم مصوباتی است که باید اجرا شود حتی اگر رئیس جمهور این مصوبات را امضا نکند و به کنگره بازگردد و دوباره مورد تائید قرار گیرند رئیس جمهور مجبور به اجرای آنها است. این نوع تحریم‌ها هم گسترده‌تر و هم پیچیده تر هستند. این نوع تحریم‌ها مرتبط با مسائلی چون حقوق بشر، تروریسم و ... هستند. قاعدتاً دو نوع تحریمی که اول گفته شد رئیس جمهور در آنها آزادی عمل بیشتری دارد اما نوع سوم روند طولانی‌تر و پیچیده‌تری دارند و برای آنها به مصوبه کنگره نیاز است. 

یک سری از این اموال و دارایی‌ها به بهانه‌های شکایت های مختلف که از ایران در دادگاه‌های آمریکا مطرح شده به عنوان خسارت به کسانی که طرح دعوا کردند پرداخت شده تکلیف آنها چه می‌شود؟
 

نه اینطور نیست. پول هایی که در دعاوی ایران و آمریکا مطرح است اینگونه بوده که ایران یک میلیارد کنار گذاشته بوده و هر حکمی که علیه ایران صادر می شده از این ۱ میلیارد دلار برداشت می شده است. اگر این پول تا ۵۰۰ میلیون می رسیده مجددا باید این حساب را تا یک میلیارد شارژ می‌کرد. 
 
این کار طبق بیانیه الجزایر بوده است. ولی بعضی موارد هستند که مشمول این قضیه نشدند مثل خرید سلاح و پولی که ایران بابت آنها پرداخت کرده بود. از طرفی یکی یا دو تا از بازماندگان افرادی که در لبنان کشته شدند در دادگاه محلی نیویورک طرح دعوا کردند و از دولت ایران شکایت کردند. به موجب حقوق بین‌الملل دادگاه‌های محلی مجاز نیستند که دولت را محاکمه کنند ولی دادگاه نیویورک این کار را انجام داده است. 
 
در مقابل جمهوری اسلامی هم یک مصوبه‌ای در مجلس تصویب کرد و عمل مقابله به مثل انجام داد. اساس این مصوبه این بوده است که دولت آلمان به توسعه سلاح‌های شیمیایی عراق کمک کرده است و از این طریق اقامه دعوا کرد. دادگاه نیویورک در این ارتباط یک چهارصد میلیون دلار به نفع یکی از بازماندگان از اموال ایران اختصاص داده است یک مورد دیگر هم حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون بوده است و حکمش در دادگاه محلی نیویورک داده شده است و از آن محل تامین شده است. حالا این موارد را تا چه حد حساب خواهند کرد من اطلاع چندانی ندارم.

10 مسئله عجیبی که درمورد خودتان نمی دانستید



1) معده یک اسید فاسد ترشح می کند.

یک مایع بسیار خطرناک است که نیروهای امنیتی هیچ فرودگاهی نمی تواند از شما جدا کند: این مایع در معده تان قرار دارد. سلولهای معده شما اسید هیدروکلرویک ترشح می کنند که ترکیبی فاسد و خورنده است که برای ضدزنگ کردن فلزات استفاده می شود. این ترکیب فلز را داغان می کند اما لایه غشایی معده از این ماده سمی در دستگاه گوارش محافظت می کند تا غذاهای شما را تجزیه کند.

2) وضعیت بدن بر حافظه تاثیر می گذارد.

سالگرد ازدواجتان را یادتان نمی آید؟ اشکالی ندارد روی یک زانو خم شوید به یادتان می آید. خاطرات در حواس ما قرار گرفته اند. یک رایحه یا صدا یک خاطره خیلی دور از بچگی را برایتان زنده خواهد کرد. ارتباطات بین این حواس و خاطرات آشکار یا گاهی مرموز هستند. یک تحقیق جدید به کشف این ارتباطات کمک می کند. خاطرات گذشته وقتی در حالت و وضعیت بدنی مشابه قرار بگیرید سریعتر به ذهنتان می رسد.

3) استخوان ها برای تنظیم موادمعدنی بدن می شکنند.

علاوه بر محافظت از اندام ها و عضلات بدن، استخوان ها به تنظیم سطح کلسیم در بدن نیز کمک می کنند. استخوان ها حاوی فسفر و کلسیم هستند که دومی مورد نیاز عضلات و اعصاب می باشد. اگر ذخیره این عنصر در بدن کم باشد، برخی هورمون های خاص باعث می شود استخوان ها شکسته تا سطح کلسیم بالا رود تا جایی که به یک غلظت خاص و مناسب از این عنصر در خارج سلولها برسیم.

4) بیشتر غذایی که می خوریم برای مغز است.

مغز بااینکه فقط 2 درصد از وزن بدن را تشکیل می دهد، 20 درصد از اکسیژن و کالری های آن را می گیرد. برای تامین منابع کافی برای این عضو مهم بدن، سه سرخرگ مغزی اصلی بطور مداوم اکسیژن به مغز پمپاژ می کنند. هرگونه انسداد یا پارگی در یکی از این رگ ها باعث گرسنه ماندن سلولهای مغزی می شود و موجب می شود که عملکرد مغزی در آن ناحیه آسیب ببیند و منجر به سکته شود.

5) هزاران تخمک غیرقابل استفاده توسط تخمدان هستند.

وقتی خانم ها به اواخر چهل و اوایل پنجاه سالگی خود می رسد، چرخه ماهانه قاعدگی که سطح هورمون ها را در بدن او تنظیم می کند و تخمک ها را برای تلقیح آماده می کند، خاموش می شود. تخمدان ها  همینطور استروژن کمتر و کمتری تولید می کنند و این مسئله موجب تغییرات احساسی و جسمی در بدن زن می شود. فولیکول های رشد نیافته تخمک دیگر مثل قبل منظم تخمک تولید نمیکنند. یک دختر نوجوان به طور متوسط 34،000 فولیکول رشد نیافته تخمک دارد در حالیکه تقریباً فقط 350 تای آن در طول زندگی وی رشد می کنند و بالغ می شوند. تخمک های استفاده نشده بعداً خراب می شوند.

6) بلوغ ساختار مغز را تغییر می دهد.

می دانیم که تغییرات هورمونی در بدن برای تحریک رشد و آماده کردن بدن برای تولید مثل لازم هستند اما چرا نوجوانان اینقدر از نظر احساسی ناخوشایند هستند؟ هورمون هایی مثل تستوسترون رشد نورون های عصبی در مغز را تحت تاثیر قرار می دهند و تغییراتی که در ساختار مغز ایجاد می شود تغییرات رفتاری زیادی را در بر دارد. با بالغ شدن ناحیه جلویی غشای مغز، خامی احساسی، بی عاطفگی و قدرت ضعیف در تصمیم گیری را باید انتظار داشت.

7) موهای سلولی ماده مخاطی را حرکت می دهد.

اکثر سلولها در بدن پوششی مو مانند روی خود دارند که به عملکردهای بسیاری در بدن کمک می کند، از هضم غذاها گرفته تا شنوایی. در بینی، این موها به خشک کردن ماده مخاطی در حفره بینی تا گلو کمک می کند. هوای سرد این فرایند خشک کردن را کندتر می کند و باعث می شود که ماده مخاطی بالا بیاید و باعث شود که آب بینیتان بیاید.

8) دندان عقل فقط جای دندان ها در دهان را تنگ تر می کند.

سیر تکامل بی عیب و کامل نیست. اگر بود باید به جای دندان عقل بال در می آوردیم. گاهی اوقات ویژگی های بی استفاده در برخی انواع موجودات ایجاد می شود فقط به خاطر اینکه آسیبی نمیرساند. اما دندان عقل همیشه هم توسط دندانپزشکان جراحی و کشیده نمی شد. در گذشته، این دندانها یک ست دیگر از دندان های آسیاب بودند اما با رشد مغز، ساختار استخوان فک ما تغییر کرد و باعث شد که دیگر دهان جایی برای دندان عقل نداشته باشد.

9) دنیا با شما می خندد.

همانطور که وقتی کسی کنار شما خمیازه بکشد شما هم به خمیازه می افتید، شواهد جدید نشان می دهد که خنده هم تقلید برانگیز است. شنیدن خنده ناحیه مغز را تحریک به آن حرکت در صورت می کند. تقلید نقش مهمی در روابط اجتماعی دارد. اشاراتی مثل عطسه کردن، خندیدن، گریه کردن و خمیازه کشیدن راهی برای ایجاد روابط اجتماعی قوی بین یک گروه است.

10) پوست شما چهار رنگ دارد.

همه پوست ها در حالت عادی سفید کرم رنگ است. رگ های خونی نزدیک به سطح پوست سرخی به آن می دهد. رنگ دانه زرد هم پوست را تحت تاثیر قرار می دهد. همچنین ملانین قهوه ای رنگ همکه در واکنش به اشعات فرابنفش ایجاد می شود در تعداد بالا رنگ سیاهی به پوست می دهد. این چهار رنگ در اندازه های مختلف میکس شده و رنگ پوست همه نژادهای کره زمین را می سازد.


آیا میدانید ها در مورد بدن انسان !





آیا میدانید: دهان انسان روزانه یک لیتر بزاق تولید می‌کند ؟
آیا میدانید: عمر پرزهای چشایی انسان از ۷ تا ۱۰ روز است؟
آیا میدانیدبدن انسان پنجاه هزار کیلومتر رشته عصبی دارد ؟
آیا میدانید: تنها قسمت بدن که خون ندارد قرنیه چشم است ؟
آیا میدانید: ورزش کردن در گرما به کاهش اشتها کمک می‌کند ؟
آیا میدانید: هر تار موی انسان میتواند تا وزن ۱۰۰ گرم رشد کند ؟
آیا میدانید: هر چروک ایجاد شده در ابرو نتیجه ۲۰۰۰۰۰ اخم است ؟
آیا میدانید: استرس تا ۵ برابر سیستم ایمینی بدن را پایین می آورد ؟
آیا میدانید: دندان تنها بخش از بدن انسان است که ترمیم نمی شود ؟
آیا میدانید: طول رگهای بدن انسان پانصد و شصت هزار کیلومتر است ؟
آیا میدانید:  ضریب هوشی انسان های معمولی بین ۸۵ تا ۱۰۵ است ؟
آیا میدانیددر طول یک سال،  قلب یک انسان عادی ۴۰ میلیون بار می تپد؟

آیا میدانیددر تمام انسانهای کره زمین ۹۹۹ % شباهت ژنتیکی وجود دارد ؟
آیا میدانید: اولین دوقلوهای آزمایشگاهی اولین بار در سال ۱۹۸۱ به دنیا آمدند ؟
آیا میدانیددر یک سانتی متر پوست شما ۱۲ متر عصب و ۴ متر رگ و مویرگ است؟
آیا میدانید: اگر تمام رگهای خونی را در یک خط بگذاریم تقریبا ۹۷۰۰۰ کیلومتر میشود ؟
آیا میدانیدبدن یک انسان در طول عمرش به طور متوسط ۱۳۰۰ لیتر عرق تولید میکند ؟
آیا میدانید: کره زمین از ۱۰۲ عنصر بوجود آمده و این ۱۰۲ عنصر در بدن انسان وجود دارد ؟
آیا میدانید: لایه بیرونی پوست انسان هر ۲ هفته یکبار با سلولهای جدید تعویض میشود ؟
آیا میدانید: محققان اخیراً به این نتیجه رسیده اند که کلیه انسان ۵۰۰ عملکرد متفاوت دارد ؟
آیا میدانید: ساختمان عملکرد دست وال، سگ، پرندگان (بال ها) و انسان دقیقاً مشابه است ؟
آیا میدانید: معده شما هر دو هفته 1بار ماده مخاطی جدید ترشح میکند در غیر اینصورت خودش را هضم خواهد کرد ؟
آیا میدانیددر طول زمانی که این جمله را می خوانید حدود ۵۰ هزار سلول بدنتان میمیرد و سلولهای جدید جایگزین آن می شود ؟
آیا میدانیددر طـول یـک ساعت قلب شما آنقدر سخت کار می کند کـه مــی تـــوانــد انرژی حمل یک جسم یک تنی به اندازه یک کیلومتر از سطح زمین را تامین کند ؟
آیا میدانید: اگر بدن شما خشک و یخ زده شود ۱۰% به وزن آن اضافه خواهد شد که این مقدار وزن اضافی را مایکرو ارگانیسم هایی که بر روی بدن قرار دارند، تشکیل می دهند ؟
آیا میدانید: زمانیکه گوشت و شیر را با هم می خورید، بدن به هیچ وجه کلسیم شیر را جذب نمی کند و بهتر است میان مصرف گوشت و شیر حداقل ۲ ساعت فاصله باشد ؟
آیا میدانید: ما یک داروخانه کامل در بدن خود داریم و می توانیم هر دارویی را در بدن خود تولید کنیم ؟
آیا میدانید: شبکه چشم ۱۳۵ میلیون سلول احساس دارد که مسئولیت گرفتن تصاویر و تشخیص رنگهارا بر عهده دارد ؟
آیا میدانید: چشم انسان حدود ۱۳۵ میلیون سلول بینایی دارد که معادل یک دوربین ۱۳۵ مگاپیکسل عمل می کند ؟
آیا میدانید: چشم سالم انسان میتواند ده میلیون رنگ را مختلف را ببیند و آنها را از یکدیگر تمیز دهد ؟
آیا میدانید: کالبد شکافی انسانهای جدید بسیار بیشتر از انسانهای قدیمی طول میکشد ؟
آیا میدانید: قلب انسان هنگام تپیدن میان دو تپش استراحت میکند این یعنی اگر فرد ۷۰ سال عمر کرده باشد قلبش به اندازه ۴۰ سال استراحت کرده است ؟
آیا میدانید:  مغز یک انسان در طول یک روز بیشتر از تمام تلفن های جهان به سلول ها پیام عصبی می فرستد ؟
آیا میدانید :پیام های عصبی با سرعتی برابر با ۱۷۰ مایل در ساعت به مغز رسیده و از مغز به سلولهای عصبی می رسند ؟
آیا میدانید :  خطر بیماری قلبی و سرطان ریه در افراد غیر سیگاری که در خانه در معرض دود سیگار اطرافیانشان هستند، بیست و پنج درصد بیشتر از دیگران است ؟
آیا میدانید :  بدن ما به طور مداوم خود را ترمیم می کند هر سه ماه یکبار بافت استخوانی به طور کامل تعویض می شود و هر ماه پوست جدید رشد می کند به راحتی می توانیم فرآیند پیری را به تاخیر بیندازیم ؟
آیا میدانید :  بدن یک انسان معمولی به اندازه کافی شامل: سولفور برای کشتن تمام شپش های بدنیک سگ، کربن برای ساخت ۹۰۰ مداد، پتاسیم برای آتش زدن یک توپ فوتبال، چربی برای ساختن ۷ قالب صابون، فسفر برای درست کردن سر ۲۲۰۰ کبریت و آب برای پر کردن ۱۰ تنگ را دارد ؟
آیا میدانید :  پیشانی انسان مرکز دمای انسان است یعنی اگر شما دمای پیشانیتان را تغییر دهید دمای بدنتان هم به همان انداره تغییر میکند این یکی از دلایلی است که وقتی ما می خواهیم ببینیم که آیا تب داریم یا نه دستمان را روی پیشانی میگذاریم ؟



فلسفه و تاریخچه آبانماه و .....

فلسفه و تاریخچه آبانماه

آناهیتا



لطفآ در خواندن شکیبا باشید تا بدانیم که از ایران چه میدانیم



آبانگان یکی از جشن‌های ایرانی است که در ستایش و نیایش ایزدبانو آناهید که ایزد آب‌های روان بوده است، برگزار می‌شده است. زمان برگزاری این جشن در آبان روز از آبان برابر با روز دهم آبان بوده است.

آبان (نام ِ دیگر ِ ارِدْوی سورَ اَنَهیتَه/اَناهیتا) ایزدْبانوی ِ آبهای روی زمین و نگاهبان ِ پاکی و بی آلایشی در جهان ِهستی است. اناهیتا در اسطوره‌های ایرانی، یکی از تابناک‌ترین چهره‌ها و یکی از کارآمدترین نقشْ وَرزان است و در اوستا، سرود بلند و زیبایی به نام آبانْ یَشت با خیالْ نقش‌هایی دل پذیر، ویژهٔ نیایش و ستایش اوست:
... اوست بَرومندی که در همه جا بلندْ آوازه‌است.
اوست که در بسیار فَرّه مَندی، همچند ِ همهٔ ِ آبهای روی زمین است.
اوست زورمندی که از کوه ِ هُکَر به دریای ِ فراخْ کرت ریزد.
من -- اهوره مَزدا -- او را به نیروی خویش، هستی بخشیدم تا خانه و روستا و شهر و کشور را بپرورم و پشتیبان و پناه بخش و نگاهبان باشم ...



آبان به معنای آب و هنگام آب است و یکی از عناصر پاک کننده نزد پارسیان است. درباره پیدایش جشن آبانگان روایت است که در پی جنگ های طولانی بین ایران و توران، افراسیاب تورانی دستور داد تا کاریزها و نهرها را ویران کنند. پس از پایان جنگ پسر تهماسب که زو نام داشت دستور داد تا کاریزها و نهرها را لایروبی کنند و پس از لایروبی آب در کاریزها روان گردید. ایرانیان جاری شدن آب را جشن گرفتند. در روایت دیگری آمده است که پس از هشت سال خشکسالی در ماه آبان باران آغاز به باریدن نمود و از آن زمان جشن آبانگان پدید آمد. زردشتیان در این روز همانند سایر جشن ها به آدریان ها می روند و پس از آن به کنار جوی ها و نهرها رفته با خواندن اوستای آب زور (بخشی از اوستا) که توسط موبد خوانده می شود، اهورامزدا را ستایش کرده و درخواست فراوانی آب و نگهداری آن را می نمایند و پس از آن به شادی می پردازند.

در جشن آبانگان ، پارسیان به ویژه زنان در کنار دریا یا رودخانه­ ها ، فرشته­ ی آب را نیایش می­کنند. ایرانیان کهن آب را پاک (مقدس) می­ شمردند و هیچ­گاه آن­را آلوده نمی­کردند و آبی را که اوصاف سه­ گانه­ اش (رنگ - بو - مزه) دگرگون می­شد برای آشامیدن و شستشو به کار نمی­بردند.

«استرابون» جغرافیدان یونانی نیز می­آورد :

«... ایرانیان در آب روان، خود را شستشو نمی­دهند و در آن لاشه، مردار و آن­چه که نا پاک است نمی­اندازند ...»



«اَردوی سوره اَناهیتا Ardavi – Sura Anāhita» که نام آن با آب و آبادانی عجین شده است. ماه آبان از آن اوست و روز آبان (= دهم) از ماه آبان جشن آبانگان به افتخار او و در ستایش او برگزار می شده است و قدمت ستایش او به دوره های بسیار پیشین و حتی به زمان پیش از زردشت در تاریخ ایران میرسد .

آناهیتا به عنوان: افزونی دهنده ی جان و گله و دارایی و کشور، فزاینده ی گیتی یاد می شود. او تخمه ی همه ی مردان و زهدان همه ی زنان را برای زایش پاک می کند و زایش زنان را آسان کرده و شیر برای کودکان آن ها می آورد و پاک کننده ی همه آب ها است. اهورمزدا (خداوند) در اوستا به زرتشت این چنین می گوید که: " اردویسور اناهیتا را – که در همه جا گسترده، درمان بخش، دیوستیز و اهورایی کیش است – به خواست من بستای! 
آناهیتا را خدواند آب ها می دانند و او را سوار بر گردونه ای که چهار اسب آن را می کشند (باد و باران و ابر و تگرگ) و تاجی با صد ستاره بر سر همواره به زیبایی تصویر می کنن



آناهیتا در اوستا، دوشیزه‌ای بسیار زیبا، بلندبالا، پری‌پیکر، نیرومند، درخشان، پاک و آزاده وصف شده است. او، پوشاکی زرین بر تن، سینه‌آویزی از گوهر ناب، گوشواره‌ها و تاجی زرین دارد. در سرزمین‌های فراخی از باختر ایران باستان، ارمنستان، آناتولی، بابل، دِمُسک (دمشق) تا سارد و شوش، آناهیتا را ستایش می‌کردند و برای او جایگاه‌هایی در همة این شهرها ساخته و تندیس اورا در آن گذاشته بودند. او، همچنین نمادِ عشق پاک و بی‌پیرایه است که اساس پیمان زن‌‌ـ آشویی، و بنیان خاندان‌های پاکنهاد و زنان و مردان پاکروان و بی‌آلایش است.


آیین ها
در جشن «آبریزان» مردم به یكدیگر آب می‌پاشند. این جشن نیز یكی از شادترین جشنهای ایرانی است. 
برای ارجمندشماری آب در بین ایرانیان، آیین‌های دیگری نیز هست: ایرانیان پیش از بستن پیمان زناشویی، برسر عروس آب می‌ریزند. آب پاشیدن پشت سرِ مسافران، و جشن آب‌پاشان در نوروز و تیرگان نیز آیین‌های نیکویی هستند. ایرانیان در شبانگاه هرجشنی، آتش می‌افروزند و در پگاه، آب می‌پاشند. این هردو، برای پاکسازی دودمان از ناپاکی‌ها و عفونت‌ها لازم است. تن‌شویی با آب روان از آیین‌های باارزش مهرآیین‌ها می‌باشد. مهریان پیش از وارد شدن به مهرابه باید با آیین‌ ویژه‌ای غسل می‌کردند. ازاینرو، مهرابه‌ها در کنار چشمه‌های روان آب، در پای کوهساران بنا شده بودند. حافظ در غزلی به این آیین نیکوی ایرانیان و سبب آن اشاره کرده و می‌گوید:

شستشویی کن و آنگاه به خُرابات گرای
تـا نـگـردد ز تـو ایـن دیـر مغان آلوده


در آبانروز (دهم فروردین‌ماه) اگر باران ببارد، مردم آن را به فال نیک می‌گیرند و آن سال را پربرکت می‌انگارند. مردم در این روز از شادمانی به یکدیگر آب می‌پاشند و به شادی می‌پردازند. این آیین هنوز در شهرهای: همدان، اسپهان و دینور پابرجا مانده است. یکی دیگر از آیین‌های جادویی، دزدیدن آب است. این آیین، از رمزی جادویی‌، برای افزایش آب، بارش باران یا باران‌سازی برخوردار است. در آذربایجان به هنگام بهار اگر بارش باران کم بود، گروهی از بانوان کشاورزان با یک دَلو آب و یک چَمچه (قاشق چوبی بزرگ) پیچیده در پارچه به شهرها سرازیر می‌شدند و با خواندن ترانه‌های باران‌ساز، مردم را از رویداد کمیابی آب و باران خبر می‌کردند. این گروه را «سایاچی» می‌نامیدند. این آیین در برخی از شهرهای دیگر ایران نیز هست و در کهن‌روزگاران در نواحی شمالی میانرودان نیز برگزار می‌شد.

معنی آناهیتا 
آناهیتااز آنا و آهیته تشکیل شده که هیته به معنای چرک وپلید و نا یا آنا حرف پیشوند نفی است.آناهیتا به معنی بدور از چرک و پلیدی وپاک و بی آلایش است.آناهیتا در یونانی(آنانیتیس)،درارمنی(آناهیت)و در فارسی ناهید خوانده میشود.درسر چشمه راه بند سنگسر نیز این معبد وجود داشته که در گذشته ا ی نه چندان دور کاملا تخریب شده.در زمانی که سنگسر فاقد آب لوله کشی بوده و مادران زحمتکش ما برای شستن لباس بدانجا میرفتند ته مانده ای از آثار ساختمان این معبد را بیاد دارند.از خواص آّب این چشمه درمان سنگ کلیه و ثابت کننده رنگ پارچه های پشمی(سرگیرا،کژین و کارتی )را میتوان نام برد.

" آناهیتا " یادواره هایی ( شامل معابد و کتیبه ها ) در همدان، شوش، کازرون، آذربایجان، کرمانشاه و کنگاور به جای مانده است. 









معبد آناهیتا در مرکز شهر کنگاور در مسیر همدان به کرمانشاه




معبد آناهیتا در بیشاپور کازرون




و ؟؟؟؟؟ معبد آناهیتا ........


با آرزوى این که تمامى ما ایرانیان، گذشته خود را بشناسیم و تا جایى که توان داریم جشن هاى کهن خود را زنده کنیم و به احترام آب هاى تمام دنیا که پاک است و پاک کننده، به آن ارج نهیم و در حفاظت و پاک نگه داشتن آن بکوشیم.







فال ها تقریبأ جنبه سرگرمی را دارند ، آنچنان ب دل نگیرید!



مردان متولد آبان
متولدين آبان افرادي خوشرو و با درايت هستند. اغلب خالي دارند كه علامت عزت است. چون افرادي خيرخواه هستند، هر چه از عمرشان بگذرد، عزيزتر مي‎شوند. اين افراد در كارها شتابزده عمل مي‎كنند، لذا گاه پشيماني به بار مي‎آورند. اين افراد پول خوبي به دست مي‎آورند، اما اغلب آسان آن را از دست مي‏دهنداينان هرگاه همت خود را به كار بگيرند، در هر كاري موفق خواهند بود .

متولدين اين ماه اغلب از ناحيه كمر و سينه وقلب، دچار حساسيت هستند. مصرف كنجد و عسل برايشان مفيد است. اغلب وقتي بيمار شوند، بيماريشان از درد دل، درد شكم و قولنج مي‎باشد. عموماً در سن 8 و 24 و 30 سالگي ب خطر مواجه مي‎شوند. هرگاه از آنها بگذرند، به عمر طبيعي مي‎رسند. اين افراد وقتي نذر مي‎كنند، بايستي آن را ادا كنند. انگشتر عقيقي يمني براي آنان مناسب است .

زنان متولد آبان
زنان متولد اين ماه عموماً خوشرو، آبانبان، خوش قدم، داراي طبعي لطيف، مؤدب، تا حدي مغرور و خودخواه هستند. اين زنان گاه غمگين و بي‎حوصله مي‎شوند. بعضاً از جانب فرزندان رنج و آسيبي متوجه آنان مي‎شود. در عين حال اين زنان اغلب در زندگي از رفاه و آسايش برخوردار خواهند شد .



زنان متولد اين ماه اغلب از ناحيه كبد حساسيتي دارند كه با مصرف كدوي آب پز و آب گشنيز و ميوه‎هايي مثل ليمو، هندوانه، هلو و آلو درمان خواهند شد. لباس‎هاي سبز و آبي و انگشتر عقيق براي اين زنان مناسبمي‎باشد .




رازهای رفتاری متولد آبان


آباني ها سريع دل بسته و سريع تر دل ميکنند ؛ متولدين آبان ماه براي ارضاي خواسته‌هاي خود گاهي نسنجيده و آني عمل ميکنند و در واقع، به همان سرعتي که دل میبازند، سريع‌تر دل ميکنند!

آنها معمولا خواهان عشق در يک نگاه هستند و به سرعت عاشق ميشوند.
هميشه آماده باشيد تا در مورد عميق‌ترين خواسته‌هاي دروني، اسرار زندگي و روياهاي شخصيتان با آنها صحبت و تبادل نظر کنيد ؛ آنها خواهان مشاهده شور و شوق وافر در وجودتان هستند.

آنها عاشق سفر و تفريح هستند و اگر پا به پاي آنها پيش نرويد، بدون شک ترکتان ميکنند.

آنها در هنگام کار مايلند موسيقي بلندي بشنوند ؛ مردان متولد آبان ماه مايلند در طول روز هزاران مرتبه از شما ابراز علاقه ببينند تا خيالشان راحت شود.

هرگز و تحت هيچ شرايطي حس حسادت آنها را تحريک نکنيد وگرنه با واکنشي به مراتب بدتر از سوي آنها مواجه خواهيد شد و به سرعت و قبل از آن که دريابيد چه اتفاقي افتاده ترکتان ميکنند.

در حقيقت، سريع دل بستن و سريع‌تر دل کندن، يکي از عادات هميشگي آنها محسوب ميشود.


سنگ متولدین آبان ماه




تا پیش‌ از رنسانس، در اروپا هر سنگ‌ زرد رنگی‌ را توپاز می ‌نامیدند (سنگ‌ پریدوت‌ را هم یك‌ نوع‌ توپاز می‌دانستند). توپاز ( TOPAZ ) از واژه‌ توپازیوس‌ كه‌ نام‌ جزیره‌ای‌ در دریای‌ سرخ‌ است‌ گرفته‌ شده‌ و در زبان‌ یونانی‌ معنای‌ جست‌ و جو كردن‌ می ‌دهد.

این‌ سنگ‌ سمبل‌ وقار و ابهت،‌ و نشانه‌ شادی‌ و موفقیت‌ است. مصری‌ها سنگ‌ توپاز را سمبل‌ خورشید می‌ دانند. یونانی‌ها نیز معتقدند این‌ سنگ‌ به‌ انسان‌ نیرویی‌ خاص‌ می‌ دهد و طلسم‌ و جادو را باطل‌ می ‌كند. حتی‌ در گذشته‌ بر این‌ باور بودند كه‌ اگر كسی‌ این‌ سنگ‌ را همراه‌ داشته‌ باشد از نظرها دور می ‌ماند. رومی‌ها اعتقاد داشتند كه‌ توپاز هوش‌ و وفاداری‌ را افزایش‌ می ‌دهد. به‌ علاوه، آنان‌ پودر این‌ سنگ‌ را در شربت‌ حل‌ می کردند و برای‌ درمان‌ خونریزی‌ و آسم‌ از آن‌ استفاده‌ می ‌كرده‌اند. از پودر آن‌ برای‌ درمان‌ و التیام‌ سوختگی‌ و زخم‌های‌ شدید نیز بهره‌ می‌ برده‌اند. حتی‌ در مواردی‌ به‌ عنوان‌ پادزهر استفاده‌ می‌ شده‌ است. توپاز در برزیل‌ نشانه‌ و سمبل‌ دندان پزشكان‌ است.




اسكار وایلد(1) در یكی‌ از كتاب‌های‌ خود می ‌گوید: من‌ توپازهایی‌ دارم‌ به‌ رنگ‌ زرد، همسان‌ چشم‌ ببر؛ به‌ صورتی‌ چشم‌ كبوتران‌ و سبزی‌ چشم‌ گربه‌ها.توپاز به‌ رنگ‌های‌ زرد، قرمز مایل‌ به‌ قهوه‌ای، آبی‌ روشن، صورتی‌ متمایل‌ به‌ قرمز، و سبز روشن‌ یافت‌ می ‌شود.