۲۷ مهر ۱۳۹۲

کشف یک جمجمه يک ميليون و هشتصد هزار ساله

کشف یک جمجمه يک ميليون و هشتصد هزار ساله


رادیو فردا >  بنا بر گزارش‌ها، کشف يک جمجمه يک ميليون و هشتصد هزار ساله در گرجستان، ابعاد تازه‌ای از نحوه تکامل انسان را برای محققان روشن خواهد کرد. 

 
به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس اين فسيل کاملترين نمونه از جمجمه گونه های ماقبل انسانی است که تاکنون کشف شده است. اين جمجمه همراه با قطعات ديگر استخوانهايی که سابقا در اين مرکز حفاری کشف شده اند قديمی ترين شواهد از گونه های ماقبل انسانی را که در آفريقا خارج شده و با حرکت به سمت شمال در بخشهای ديگر جهان پخش شدند در اختيار پژوهشگران قرار می دهد.
 
براساس گزارشی که از نتايج اين کشف جديد در مجله علمی « ساينس » منتشر شده است کشف اين استخوانها نشان می دهد که گروههای ماقبل انسانی با اندازه های گوناگون همزمان در يک نقطه می زيسته اند. پژوهشگران تاکنون به يک چنين موضوعی در مورد گونه های بسيار قديمی برخورد نکرده بودند.
 
در عين حال اين کشفيات يکی از دو نظريه متفاوت در مورد مسير و چگونگی تکامل گونه های ماقبل انسانی را تقويت می کند که معتقد است شجرنامه اين جانداران تا زمانی که به انسان تکامل يافته اند بيشتر شبيه درختی کم شاخه است و نه يک بته پر شاخ و برگ.
 
خبرگزاری آسوشيتدپرس می افزايد که قبل از اين کشفيات جديد اکثر پژوهشگران معتقد بودند که خروج گونه های ماقبل انسانی از قاره آفريقا و رسيدن آنها به نقاط ديگر جهان حدود يک ميليون سال پيش روی داده است. اما بررسی روی مجموعه ای از استخوانها که در سالهای اخير در گرجستان کشف شده نشان می دهد که مهاجرت از افريقا بسيار زودتر از يک ميليون سال پيش شروع شده و انواع قديمی و بدوی تری از گونه های ماقبل انسانی اين مهاجرت را آغاز کرده اند.
 
اکنون حتی آن گروه از دانشمندان که معتقدند مسير تکامل تا رسيدن به انسان مدرن شاخه های بسيار زيادی داشته با توجه به کشف های اخير در گرجستان می پذيرند که حدود دو ميليون سال قبل فقط يک نوع از اين گونه ها در اين منطقه می زيسته است. ولی آنها در عين حال تاکيد دارند که نمی توان همين فرضيه و نتيجه گيری را در مورد ميزان تنوع گونه های ماقبل انسانی در نقاط ديگر ، از جمله آفريقا، مسلم تلقی کرد.
 

مدافعان نظريه کم شاخ و برگ بودن شجرنامه ماقبل انسانی می گويند کشف جمجمه های با اندازه های مختلف در يک نقطه که نشان می دهد همه اين جانداران از يک گونه واحد بوده اند ثابت می کند که در ساير بخشهای جهان هم که جمجمه هايی با اندازه های مختلف کشف شده است همگی به يک گونه تعلق دارند.

عکس / دریاچه الندان در ساری


 
ساری - خبرگزاری مهر : دریاچه‌ی الندان با مساحت ۱۷ هکتار که در هنگام بارندگی به ۳۰ هکتار می‌رسد در روستای الندان بخش چهاردانگه‌ شهرستان ساری واقع می‌باشد. آب این دریاچه فقط از طریق نزولات آسمانی تامین می‌شود وهیچ رودخانه‌ای به سمت آن جریان ندارد.






























۲۵ مهر ۱۳۹۲

پنجـره ای به زنـدگی خـصوصی زنـان در دنـیا

اتاق خواب جایی است برای آسودن و کسب آرامش و انرژی مجدد برای استمرار روزی دیگر از زندگی. در طراحی اتاق نباید یک سری اشیا و وسایل عجیب و غریب در آن جای گیرد چراکه انتخاب لوازم اتاق خواب و همچنین نوع چیدمان آن کمک زیادی به کسب این آرامش و استراحت واقعی می‌کند.

کارشناسان می‌گویند فقط یک تختخواب خوب برای تضمین خوابی که خستگی را از تن به در کند کافی نیست و آنچه را نمیتوان بی اهمیت دانست دکور اتاق خواب است. اما هستند اشخاصی که چه از نظر موقعیت اقتصادی و چه از لحاظ مناسبات فرهنگی به نسبت ضروریات زندگی خود، محل استراحت خود را تزئین می کنند.

تصاویر زیر موضوع پروژه ای است که دو محقق و عکاس از زنان و دختران سنین 18 تا 30 سال در پنج قاره جهان تهیه کرده اند. این پروژه نشان می دهد که اتاق خواب فقط یک محل برای خواب نیست، بلکه رویاها و تجربه ها، نوع شخصیت، خلق و خو، علایق مذهبی و شفافیت بسیاری سلایق در آن نقش دارد. هرچند با انتخاب هایی که صورت گرفته نمیتوان آنها را به نمایندگی از تمام اقشار دختران و زنان دنیا به حساب آورد ولی بهر حال آلبوم این پروژه در نوع خود قابل تامل، جالب و دیدنیست ...






























بیست اختراع برتر سال



در این مجموعه نگاهی به فهرست نهایی 20 اختراع که برای جایزه جیمز دایسون رقابت می کنند، انداخته ایم. این اختراع ها به لحاظ کیفیت و نوآوری در طراحی مورد مقایسه قرار می گیرند. برنده این رقابت جایزه ای 30 هزار پوند دریافت خواهد کرد. از جمله این اختراعات، این دستگاه ساخت بریتانیاست که مواد زائد صنایع نساجی را به مواد جایگزین پلاستیک تبدیل می کند.




زاریوس، دستگاه ساخت آلمان، که با استفاده از باد، انرژی تولید می کند و با آن می توان باتری دستگاه های الکترونیکی را شارژ کرد.




دستگاه سونو، ساخت استرالیا، که صداهای خاصی را از محیط حذف می کند. کاربران می توانند انتخاب کنند که چه صداهایی از محیط حذف شود.




گفته شده که با "اولتو"، می توان در فضای مورد نیاز برای نگهداری میوه و سبزیجات صرفه جویی کرد. این دستگاه ساخت اسپانیا، از حرارت پشت یخچال استفاده می کند و می توان آن را طوری تنظیم کرد که سرد یا گرم، مرطوب یا خشک باشد.





این دستگاه ساخت آمریکا به نام "روو لایتس" با ایجاد حلقه های نورانی در اطراف چرخ ها، ایمنی دوچرخه سواران را بالا می برد.




"کامب" نوعی کامیون بدون راننده که با استفاده از سیستم موقعیت یابی (جی پی اس) هدایت می شود. این وسیله نقلیه ساخت اتریش است.




"استک" نام این چاپگر کم حجم است که بر روی دسته ای کاغذ قرار می گیرد و همچنان که کار می کند، کاغذها مصرف کرده و به سمت پایین حرکت می کند. گروه سوئیسی سازنده این دستگاه می گوید که که این چاپگر برای خانه های کوچک ایده آل است.




این دستگاه بخیه اتوماتیک قرار است هنگامی بیمار در حال بخیه شدن است به کارکنان پزشکی امکان دهد تا وقت خود را صرف کارهای دیگری بکنند. این دستگاه ساخت کاناداست.




دستگاه "تیم او" به کسی که با جلیقه نجات روی آب کشیده می شود، امکان می دهد صورتش خارج از آب قرار گیرد. ساخت بریتانیا.




کورتکس، قالب چاپ شده به روش سه بعدی است که به جای قالب ها گچی ای که گفته می شود سنگین، خارش آور و بدبو هستند، استفاده می شود. ساخت نیوزیلند.




این ژنراتور برق پیش از این جایزه جیمز دایسون را در بریتانیا برده است. این دستگاه با استفاده از حرکت امواج، برق تولید می کند.




"ماموری" روکش لثه و حاوی حسگرهایی است که مهندسان ایرلندی سازنده آن، می گویند اگر در دهان یک ورزشکار قرار گیرد، می تواند در صورت وارد آمدن ضربه شدید به سر، پیامی به تیم پزشکی مخابره کند.



گفته شده که "بازوی تایتان"، ساخت آمریکا، توان بدنی شخص را بالا می برد و سازندگانش می گویند که به افراد آسیب دیده کمک می کند که عضلاتشان را بازسازی کنند.



این دستگاه با استفاده از رایانه، فشار خون، میزان اکسیژن خون و سایر علائم حیاتی را اندازه می گیرد. ساخت اسپانیا.



این دستگاه ساخت ژاپن به کسانی که مشکل شنوایی دارند کمک می کند تا سخنان دیگران را دنبال کنند. دستگاه با استفاده از نور، نشان می دهد که در یک گروه، کدام فرد در حال صحبت کردن است و صدایش چقدر بلند است.



قطعات این دست مصنوعی نیز که ساخت ژاپن است را می توان با یک چاپگر سه بعدی بازسازی کرد.



گلوکو، با استفاده از یک تلفن هوشمند که به یک ساعت مچی ویژه وصل است، میزان قند خون را اندازه گیری می کند. ساخت فرانسه.



هایدروز، نوع جدید جلیقه های نجات است. گروه ایرلندی سازنده آن می گوید که پوشیدن آنها راحت تر است و در مقابل سرما محافظت بیشتری از فرد به عمل می آورد.



"روم"، ساخت استرالیا یک سیلندر اکسیژن است که برای کودکان ساخته شده. به گفته سازندگانش حمل آن برای مبتلایان به آسم راحت تر از سیلندرهای رایج کنونی است.



برانکارد ساخت آمریکا که گفته می شود طراحی آن به گونه ای است که برای انتقال فرد مجروح نیازی به بلند کردن او نیست، زیرا می توان بخش های مختلف برانکارد را از زیر بیمار خارج کرد. برنده رقابت جیمز دایسون روز هفتم نوامبر اعلام می شود.