۵ بهمن ۱۳۹۲

داستانک؛ زیرکی یک ایرانی!


سازمان بهداشت جهانی برای آزمایش یک واکسن خطرناک وجدید احتیاج یه داوطلب داشت.

 از میان مراجعین فقط سه نفر واجد شرایط اعلام شدند:

یک آلمانی ،یک فرانسوی و یک ایرانی قرار شد با تک تک آنان مصاحبه شود برای انتخاب نهایی مصاحبه از آلمانی پرسید: برای اینکار چقدر پول میخواهید؟

او گفت من صد هزار دلار، این را میدهم به زنم که اگر از این واکسن مردم یا فلج شدم، زنم بی پول نماند.

مصاحبه گر او را مرخص کرد وهمین سوال را از فرانسوی نمود.

او گفت من دویست هزار دلار میگیرم، صدهزار تا برای زنم و صد هزار تا برای معشوقه ام.

وفتی او هم رفت، ایرانی گفت من سیصد هزار دلار می خواهم.

صد هزار برای خودم

صد هزار تا هم حق حساب شما

صد هزار تاش هم میدیم به آلمانی که واکسن را بهش بزنیم !

شاهکار آهنی +عکس


شاهکار آهنی

۴ بهمن ۱۳۹۲

کشف گونه جدیدی از مورچه کارگر


زیست شناسان آلمانی یک گونه جدید از مورچه کارگر را در آمریکا کشف کردند که وارد کلونی های مجاور شده و حشرات دیگر را به بردگی می گیرد.
به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از خبرگزاری فرانسه، این گونه جدید pilagens Temnothorax نام دارد و قادر است در کلونی های همسایه نفوذ کرده و مورچه هایی از این کلونی ها را به بردگی گرفته و با خود همراه بیاورد.
این گونه جدید که در شمال شرق آمریکا زندگی می کند، توسط دانشمندان دانشگاه ماینز و موزه تاریخ طبیعی (Senckenberg de Görlitz) کشف شده است.
این گونه به Temnothorax ها تعلق دارد که چند صد گونه از مورچه های کوچکی را که در درختان و جنگل ها زندگی می کنند، شامل می شود. اما این گونه جدید در مقایسه با دیگر گونه های مورچه قادر است به خانه مورچه های همسایه نفوذ کرده و آنها را برای کار به کلونی خود بیاورد.
دانشمندان پیش از این، این رفتار را در برخی از مورچه های آمازون مشاهده کرده بودند. اما pilagens Temnothorax این عمل را با ظرافت و صرفه جویی در منابع و نیروهای نفوذ انجام می دهد.
این گونه جدید که تنها 2.5میلی متر طول دارد در گروه های 4 تایی به سمت هدف حرکت می کنند.
به گفته محققان این مورچه نوعی ماده شیمیایی آزاد می کند که سبب می شود حشرات مورد حمله واقع شده واکنش زیادی به ورود آنها نشان ندهند.
این یافته جدید در مجله Zookeys به چاپ رسیده است.


۳ بهمن ۱۳۹۲

بی‌خاصیت‌ترین پسوردهای سال گذشته را بشناسید


فهرستی از بدترین رمزهای عبور مورد استفاده در سال ۲۰۱۳ منتشر شده است. در این فهرست ۲۵ رمز عبور مشخص شده‌اند. جالب این‌که بدترین رمز عبور همان رمزی است که دائم در مورد خطر استفاده از آن هشدار داده می‌شود.
گزینش رمز عبور مناسب از جمله مواردی است که در حوزه امنیت مجازی همواره مطرح می‌شود. این موضوع از آن‌جا حائز اهمیت ویژه است که از ساده‌ترین کاربران تا کاربران حرفه‌ای و هکرها، همه و همه به رمز عبور مناسب و مطمئن نیاز دارند.
شرکت "اسپلش‌دیتا" هرسال با انتشار فهرست بدترین رمزهای عبور سال نشان می‌دهد که چه تعداد از کاربران راه نفوذ به حریم خصوصی خود را برای نفوذگران هموار می‌کنند.
اسپلش‌دیتا در زمینه امنیت شبکه فعالیت می‌کند و برای تهیه فهرست یادشده به سراغ آمار موفقیت هکرها می‌رود. این شرکت شمار حمله‌های اعلام‌شده و پسوردهای شکسته ‌شده را بررسی می‌کند. افزون بر این بررسی می‌شود که هر رمز عبور چند بار در صفحه‌ی هدف تکرار شده است. البته آمار اسپلش‌دیتا مربوط به کشورهای انگلیسی‌زبان است نه همه کشورهای دنیا. با وجود این فهرست منتشرشده می‌تواند تصویری کلی از وضعیت موجود به دست دهد.
صدرنشین فهرست بدترین‌ها
بدترین رمز عبور سال ۲۰۱۳ پسوردی است که از اعداد یک تا شش تشکیل شده است (۱۲۳۴۵۶). در سال ۲۰۱۲ عبارت "password" صدرنشین فهرست بود. جالب این‌که در همه مطالبی که در مورد گزینش رمزعبور مطمئن تهیه می‌شوند، به کاربران هشدار داده می‌شود که از انتخاب پسوردهایی از این دست بپرهیزند. جالب‌تر این‌که در این مطالب پسوردهایی مانند "۱۲۳۴۵۶" به‌عنوان پسوردهای بد به کاربران معرفی می‌شوند.
جایگاه سوم در فهرست بدترین پسورد سال همچنان در اختیار "۱۲۳۴۵۶۷۸" است. "۱۲۳۴"، "۱۲۳۴۵"، "۱۲۳۴۵۶۷۸۹"، "۱۲۳۴۵۶۷۸۹۰" و "۰۰۰۰۰۰" هم در سال ۲۰۱۳ وارد فهرست بدترین رمزهای عبور شده‌اند.
بررسی فهرست بدترین پسوردهای سال که در پایان این مطلب آمده نشان می‌دهد که بسیاری از کاربران از سر راحت‌طلبی یا از بیم فراموش‌کردن رمز عبور ساده‌ترین عبارات یا اعداد ممکن را برای حفظ اطلاعات خود برمی‌گزینند.
چند توصیه برای گزینش رمز عبور مناسب
• رمز عبورتان بایست دست‌کم از ۸ کاراکتر تشکیل شده باشد
• رمز عبور را از ترکیب حروف بزرگ، کوچک، اعداد و علائم خاص (!“&()_%) بسازید
• از استفاده از اطلاعات شخصی (نام، تاریخ تولد ...) در ساخت رمز عبور بپرهیزید.
• بسته به اهمیت فضایی که با پسورد قصد محافظت از آن را دارید، بلندی رمزعبور و پیچیدگی آن را تغییر دهید.
• اگر از یک پسورد برای همه حساب‌های کاربری و ایمیل‌ها استفاده کنید، با نفوذ به یکی از حساب‌ها اطلاعات دیگر هم به خطر می‌افتند.
• تعویض مرتب پسورد امنیت داده‌های شما را افزایش می‌دهد.
• پیشنهاد: جمله‌ای را به خاطر بسپارید. حروف اول کلمات این جمله را به‌صورت یکی در میان بزرگ و کوچک بنویسید؛ چند علامت و عدد (مثلا تعداد کلمات جمله یا ...) هم به آن بیافزایید.
فهرست اسپلش‌دیتا از بدترین پسوردهای ۲۰۱۳
۱ 123456
۲ password
۳ 12345678
۴ qwerty
۵ abc123
۶ 123456789
۷ 111111
۸ 1234567
۹ iloveyou
۱۰ adobe123
۱۱ 123123
۱۲ admin
۱۳ 1234567890
۱۴ letmein (بذار بیام تو)
۱۵ photoshop
۱۶ 1234
۱۷ monkey
۱۸ shadow
۱۹ sunshine
۲۰ 12345
۲۱ password1
۲۲ princess
۲۳ azerty
۲۴ trustno1
۲۵ 000000


عکسهای متحرک / آموزش تردستی

عکسهای متحرک / آموزش تردستی








10 پل قدیمی و تاریخی ایران +عکس

جام نیوز: از دیرباز راه‌های بسیاری برای تردد مسافران و کاروان‌های تجاری وجود داشت که به واسطه موقعیت جغرافیایی و عوارض طبیعی در طول تاریخ صدها پل برای سهولت رفت و آمد مسافران روی رودها و دره‌ها ساخته شد که از برخی از آنها هنوز استفاده می‌شود و بسیاری از آنها نیز ویران شده است. در اینجا به معرفی ده پل تاریخی در گوشه و کنار این سرزمین باستانی می‌پردازیم.

 پل جی

این پل که مربوط به دوره ساسانیان و پیش از اسلام است در چهار کیلومتری شرق اصفهان و روی زاینده‌رود ساخته شده است. نوع ساخت این پل که در میان چشمه‌های آن قوس‌های زیبای کوچکی اجرا شده، هنوز کاملا سالم و پابرجا و قابل استفاده است. این پل را می‌توان قدیمی‌ترین پل ساخته شده روی زاینده‌رود نامید که بارها در طول تاریخ و بویژه در قرون اولیه اسلامی مورد تعمیر و مرمت قرار گرفته است. مصالح به کار رفته در این پل خشت و آجر و ساروج است و کارشناسان دلیل استقامت و ماندگاری آن را نیز همین موضوع می‌دانند.

طول این پل ۱۰۵ متر و عرض آن پنج متر است که این امر سبب شده رفت و آمد مسافران و کاروان‌ها از روی آن به سادگی انجام شود. به گواه بسیاری از باستان شناسان دلیل اولیه ساخت این پل، استفاده از آن در لشکرکشی‌های نظامی بوده که بعدها مورد استفاده تجاری و… قرار گرفت.در دوران صدر اسلام این پل با نام پل حسین شناخته می‌شد و در نزدیکی آن تعداد زیادی آثار و ابنیه با شکوه ساخته شده بود.

 پل دختر لرستان

این پل ابتدای جاده پلدختر خرم‌آباد و در ورودی شهر پلدختر قرار گرفته است. اکنون تنها دو طاق چشمه در طرفین منتهی‌الیه شرق و غرب باقی مانده‌اند که جاده آسفالته از زیر طاق چشمه شرقی عبور می‌کند و در منتهی‌الیه غرب نیز طاق چشمه‌اش ارتفاع کمی دارد. این دومین پلی است که در لرستان بنام «کر و دت» یا پل دختر مشهور است هرچند این بنا قرن چهار هجری قمری مورد مرمت و تجدید بنا قرار گرفته است، اما اصل آن بنا به احتمال زیاد مربوط به دوره ساسانی است.جهت پل شرقی ـ غربی وطول آن ۲۷۰ متر است و پایه‌های پهن و قطور آن از سنگ ساخته شده‌اند. امروزه تنها یک طاق از پل موجود است که جاده خرم‌آباد‌ ـ اندیمشک از زیر آن می‌گذرد. بلندای این طاق ۱۸ متر از سطح آسفالت است و نزدیک به ۳۰ متر از آب رودخانه ارتفاع دارد. عرض چشمه موجود ۵/۱۱ متر است.




درباره وجهه تسمیه پل برخی آن را منتسب به ایزد بانو آناهیتا می‌دانند. بی‌تردید این پل اهمیت ویژه‌ای در ارتباط بین مناطق جنوب با غرب و مرکز و شمال داشته و علاوه بر اتصال لرستان و ایلام راه اصلی شاپورخواست به جندی‌شاپور شهر قدیمی خوزستان (دوره ساسانی) به شمار می‌رفته است.

اکنون پنج پایه ستون و ستون سالم باقی مانده و بقایای چهار پایه ستون تخریب شده نیز در محل عبور آب دیده می‌شود. در منتهی‌الیه غربی پل، ورودی شیبداری به سمت جاده قدیم تعبیه شده است و مسافران از طریق عبور از این پل امکان عبور از رودخانه و دره آن را پیدا می‌کردند. در منتهی‌الیه شرقی و در کنار طاق چشمه سالم، دو طاق نمای کوچگ به صورت L در کنار هم قرار گرفته و مسیر به گونه‌ای است که مسافران با استفاده از سطح شیبدار و برگشت آن از روی قوس اول به سمت پایین حرکت کرده و از زیر قوس دوم از پل خارج می‌شدند.

( پل دختر میانه ) پل قافلانکوه

مسافرانی که از زنجان به میانه سفر می‌کنند در مسیر خود و در ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر میانه با چشم‌انداز پلی بسیار زیبا روی رود قزل اوزن روبه‌رو خواهند شد که حدود ۶۰۰ سال پیش و در دوران پیش از صفویان و مقارن با عصر تیموری ساخته شده است. البته برخی از باستان شناسان، شالوده اولیه این پل را هم مربوط به دوران ساسانیان می‌دانند.این پل دارای یک دهانه بزرگ و دو دهانه جانبی کوچک در طرفین است. در طول تاریخ مسافران و جهانگردان بسیاری از این مسیر عبور کرده و به توصیف این پل زیبا پرداخته‌اند. یکی از مشهور‌ترین این افراد مادام دیولافواست که در دوره قاجاریه به ایران سفر کرد و کل مشاهدات سفر خود به ایران و عراق را در قالب سفرنامه‌ای زیبا به نگارش درآورد.



پروفسور پوپ در کتاب بررسی هنرهای ایران، تاریخ بنای پل را اواخر قرن ‌۱۵ میلادی (قرن ۱۰ هجری) دانسته و نام معمار آن را حاج عباس بن الحاج محمد بن العباس قزوینی‌ و نام حاکم وقت را محمد روان بن عثمان القزوینی نوشته است.
نکته تاسف‌بار در مورد این پل، تخریب عمدی آن به وسیله مواد منفجره در زمان حکومت پهلوی و توسط خرابکاران و متمردان محلی است که موجب شد بخش میانی این پل کاملا آسیب‌دیده و از بین برود، این پل به اندازه‌ای سالم و استوار باقی مانده است که اگر این اتفاق روی نمی‌داد، هنوز قابل استفاده بود. این موضوع سبب شد اهالی محل، این پل را با نام پل شکسته نیز خطاب کنند.

پل چالان چولان

پل چالان چولان در دشت سیلاخور در مسیر جاده قدیمی بروجرد به خوزستان و اصفهان روی رودخانه سزار در روستای گاراژ احداث شده است. ‌این پل در زمان صفوی و روی شالوده پلی از زمان ساسانی ساخته شده و ‌طول این پل ۱۲۰ متر است که دارای شش طاق چشمه آجری است که پایه‌های آن تا ارتفاع یک متری از سنگ و بدنه از آجر ساخته شده است. اکنون این پل دارای شرایط مناسبی است. نکته قابل توجه تغییر نکردن عرض رودخانه است که هنوز آب از زیر تمام طاق چشمه‌های آن عبور می‌کند.


در دو طرف گذرگاه این پل دو دیواره آجری به ارتفاع ۹۰ سانتی‌متر برای امنیت و ممانعت از سقوط عابران از روی پل ایجاد شده است. روی گذرگاه پل، جان پناه آجری در طرفین مسیر ایجاد شده که در بالا به شکل مثلثی و شیروانی ساخته شده است. تا چندی پیش عبور و مرور خودروها از روی این پل انجام می‌گرفت که امروزه با ساختن پلی جدید در کنار آن، مسیر حرکت ماشین‌ها تغییر کرده است. در پایه‌های پل و قسمتی که با آب تماس دارد، زائده‌های مثلثی شکلی ایجاد شده است که جریان عبور آب را تسهیل می‌کند. پل تاریخی چالان چولان در زلزله فروردین ۸۵ خسارت دید که اکنون این بخش‌ها مرمت شده است.

 پل لاتیدان

برای دیدن طویل‌ترین پل ایران باید به جنوب ایران و استان هرمزگان سفر کنید. در ۵۰ کیلومتری غرب بندرعباس روی رود «کول» پلی بسیار بلند و طویل به طول ۸۰۰ متر ساخته شده است که برای تجسم اندازه آن کافی است بدانید طول پل لاتیدان چیزی حدود سه برابر سی و سه پل اصفهان است.


متاسفانه امروزه بخش‌های زیادی از این پل تخریب شده و تنها ۲۷۰ متر از سمت غرب و ۱۵۰ متر از سمت شرقی این پل پا برجاست و ۳۸۰ متر از بخش‌های میانی پل در طول زمان و به دلیل شدت سیلاب‌های فصلی این رود از بین رفته است و اگر برای مرمت و بازسازی آن اقدامی اساسی صورت نگیرد، شاید فرزندانمان فرصت دیدن این یادگار با شکوه را نداشته باشند.عرض پل لاتیدان به دلیل طولانی بودن آن در بخش‌های مختلف متغیر است. یکی از اصلی‌ترین دلایل تخریب قسمت میانی پل، نبود امکان ساخت پی و شالوده محکم برای آن به دلیل شدت جریان آب رود است. مصالح به کار رفته در ساخت این پل سنگ‌های تراش نخورده و ناهمگون است که توسط ملاط به یکدیگر متصل شده‌اند.

پل کهنه کرمانشاه

پل کهنه کرمانشاه در شرق کرمانشاه کنونی روی رودخانه قره‌سو قرار دارد. این پل از روزگار کهن نقشی مهم در ارتباط میان ایران و بین‌النهرین و عراق امروزی داشته و تقریبا بیشتر کاروان‌هایی که به قصد شهرهای کربلا، نجف، کاظمین، سامرا و سایر شهرهای عراق از ایران سفر می‌کردند، ناگزیر به عبور از این پل بودند.امروزه بعد از گذشت صدها سال از ساخت این پل هنوز به اندازه‌ای قدرتمند باقی مانده که از آن برای عبور و مرور خودروها و کامیون‌های حمل آجر که محصولات کوره‌های آجرپزی اطراف پل را به سایر نقاط حمل می‌کنند، استفاده می‌شود.


تاریخ ساخت پل مربوط به دوره صفوی است البته در کتاب معماری ایران یوسف کیانی این پل را ساسانی ـ سلجوقی معرفی کرده و همچنین در کتاب پل‌های قدیمی ایران (تحقیق و تألیف: محمد علی مخلص‌، سازمان میراث فرهنگی) آمده است: «بنیان اولیه ساسانی، تعمیر سلجوقی و بازسازی کامل در دوره صفویه.» این پل، شش طاق دهانه دارد و عرض معبر آن حدود هفت متر است. طول فعلی پل تقریبا ۱۴۹متر و اکنون روی پل آسفالته است.

 پل خواجو

این پل در انتهاى خیابان کمال اسماعیل اصفهانى و انتهاى جنوبى خیابان خواجو واقع شده است. پل خواجو در سمت شرقی ۳۳ پل در دوره صفویه به سال ۱۰۶۰ هجری و همزمان با حکومت شاه عباس روی بقایای پلی که در دوره تیموری و با نام حسن بیک ساخته شده بود بنا شد. در طول تاریخ پل خواجو با نام‌های بسیاری مانند بابا‌رکن‌الدین، پل حسن‌آباد، پل شیراز و پل شاهی شناخته شده است.


این پل کاربری دومنظوره داشته و می‌توانست در صورت نیاز به عنوان سد نیز عمل کند براساس روایات تاریخی و آثار باقیمانده هرگاه که شاه تصمیم می‌گرفت با بستن دریچه‌های زیر گذر پل، این سازه به مانند سد عمل کرده و سطح آب در جلوی دریچه‌ها بالا می‌آمد و فضایی شبیه دریاچه در برابر آن ایجاد می‌شد. شاه‌عباس دستور داده بود در میانه پل کوشکی کوچک برای خود و خانواده‌اش بسازند که در هنگام مراسم و جشن‌ها و برنامه‌های تفریحی که در زاینده‌رود انجام می‌شد در این اتاق‌ها اقامت کند. این فضا هنوز پابرجاست و دارای تزئینات بسیار زیبایی است. پل خواجو ۱۵۰ متر طول و ۱۴ متر عرض دارد که بر این اساس می‌توان آن را یکی از پل‌های طویل کشور ایران قلمداد کرد.

پل گاومیشان سند

این پل روی رود سیمره، پس از تلاقی رود کشکان و در جاده دره شهر، بعد از روستای بابا خوارزم قرار گرفته است. اکنون تمام رود سیمره از بستر میان دو پایه پل عبور می‌کند که تاق آن نیز شکسته است. سایر چشمه‌های پل سالم مانده‌اند. بستر رود سیمره هشت متر پایین‌تر از کف چشمه‌های پل قرار دارد که طی چند قرن به وجود آمده است. نزدیک به ۲۰۰ سال پیش، این پل را والی پشتکوه مرمت کرده بود. طول این پل ۱۶۸ متر و عرض گذرگاه آن هشت متر بوده است. اکنون شش چشمه نسبتا سالم از پل گاومیشان باقیمانده است. بزرگ‌ترین چشمه طاق این پل حدود ۷‌/‌۳۲ متر عرض دارد و در ساخت این بنا از مصالح قلوه سنگ، آجر، بلوک‌های سنگی و ملاط گچ نیم‌کوب استفاده شده است.


این بنا در دوره‌های صفوی و قاجار مورد مرمت و استفاده قرار گرفته است. در قسمت جنوب پل اتاق‌ها و فضاهای طاقداری تعبیه شده بود که گذرگاه پل از روی آن عبور می‌کرد. مقطع پایه ستون‌های پل؛ بیضی است که این نوع طراحی برای تسهیل در عبور جریان آب است. نکته هوشمندانه در ساخت این پل، استقرار پایه‌ها روی بستر صخره‌ای طرفین رودخانه است که تماس این پایه‌ها را با فشار آب و رطوبت ناشی از آن به حداقل رسانده است. علاوه بر موارد ذکر شده، در زیر گذرگاه پل، یک فضای مسقف با قوس و طاق‌هایی طراحی شده به وجود آمده است. سرهنری راولینسون در سفرنامه خود می‌نویسد: «پلی که هم‌اکنون روی سیمره (دره شهر فعلی) قرار دارد یکی ازمهمترین پل‌های ایران است و آن را حسین خان بزرگ، والی معروف ایلام و لرستان به سال ۱۰۰۸ هجری قمری تعمیر کرده و طول آن ۱۶۸ گام است.»

پل کشکان

این پل روی کشکان رود در جاده خرم‌آباد ـ کوهدشت و ۴۰ کیلومتری کوهدشت در روستای پاپل، قرار گرفته است. در متون تاریخی از آن به عنوان کژکی یاد شده است.دره کشکان از دیر باز شاهد حضور و زندگی انسان‌ها بوده است. به همین دلیل بیش از چهار پل روی این دره و به فاصله کمتر از ۵۰۰ متر ساخته شده که خود گویای اهمیت این گذرگاه تاریخی است.این پل دارای ۱۲ چشمه بزرگ و یک چشمه کوچک در منتهی‌الیه غربی پل است. پایه ستون‌ها از سنگ‌تراش‌خورده و بدنه از لاشه سنگ و ملاط گچ، آهک و ساروج ساخته شده و در منتهی‌الیه قوس‌ها از آجر استفاده شده است. قطر پایه‌ها بسیار زیاد بوده و در حد فاصل میان پایه‌ها و قوس چشمه‌ها، حجره‌های مسقفی ایجاد شده است. در این پایه‌ها از مقطع بیضی برای سهولت در عبور آب استفاده شده است.


روی پایه ستون‌های پل، حفره‌هایی برای دفع رطوبت تعبیه شده است. روی گذرگاه پل نیز سوراخ‌هایی به سمت بیرون دیده می‌شود که رطوبت و آب‌های ناشی از نزولات جوی را به خارج از پل هدایت می‌کند.نکته قابل توجه این است که اکنون آب رودخانه تنها از میان دو چشمه پل عبور می‌کند و با توجه به طول زیاد پل نمی‌توان استنباط کرد حتی در زمان ساخت، کل پایه‌ها در آب قرار داشته و احتمالا پل، گذرگاه عبور از رود و دره کوچک محل عبور رود محسوب می‌شده است.

امروزه بخش‌های زیادی از پل تخریب شده که بیشتر شامل فرو ریختن طاق چشمه‌ها و قوس آنهاست. طول پل ۲۸۵ متر است که با احتساب دنباله‌های آن ۳۴۰ متر می‌شود. امروزه از دروازه طاق پل تنها سه دهنه آن تخریب شده و بقیه هنوز سالم است. برخی از پایه‌های پل با سنگ‌های بزرگ و حجاری شده ساخته شده و ارتفاع آن از سطح رودخانه ۳۰ متر است.

 سی و سه پل

سی و سه پل مشهور‌ترین پل ایران و ویترین گردشگری در اصفهان است؛ نامی که تقریبا برای بیشتر گردشگران خارجی هم آشناست. این پل زیبا و تاریخی با نام‌های پل الله‌وردی‌خان، پل چهار باغ، پل سی و سه چشمه و پل جلفا نیز شناخته می‌شود و از یادگارهای عصر صفوی و ساخته شده در زمان سلطنت شاه عباس است. دلیل هر یک از این نام‌ها به مناسبت خاصی است برای نمونه الله‌وردی‌خان نام سازنده و جلفا نام محله‌ای معروف در نزدیکی این پل است. این پل حدود ۳۰۰ متر طول و ۱۴ متر عرض دارد و روی زاینده‌رود به همراه ۳۳ چشمه آب بنا شده که البته براساس مستندات باقی مانده در ابتدا چهل چشمه داشته است.


شرح زیبایی این پل در بسیاری از سفرنامه‌های مسافران خارجی که در طول تاریخ به اصفهان سفر کرده‌اند، ذکر شده است. برای نمونه سر پرسی ساکس این پل را زیباترین پل تمام دنیا می‌داند و دیدن آن را به همه جهانگردان توصیه می‌کند.سی و سه پل دارای دو طبقه مجزاست و در طرفین آن پیاده‌روهایی برای عبور و مرور ساخته شده و در میانه آن عرض کافی برای حرکت سواران و ارابه‌ها تعبیه شده است. روایت است شاه عباس علاقه خاصی به این پل داشته و بسیاری از جشن‌ها و مناسبت‌ها را در آن برگزار می‌کرده است. از مهم‌ترین این جشن‌ها، جشن آبریزگان بوده که در سیزدهمین روز تیر هر سال برگزار می‌شده و مردم در این روز به جشن و شادی پرداخته و روی هم آب می‌پاشیدند.

گیاه چراغ خواب! +عکس


ایرنا: محققان آمریکایی موفق به تولید گیاهی شده اند که بدون استفاده از جریان الکتریسیته، نور تولید می کند.

این گیاه که در میسوری تولید شده با استفاده از فناوری مهندسی ژنتیک تولید شده است و نام تجاری آن Starlight Avatar است.


این گیاه برای تولید نور به هیچ ترکیب شیمیایی و نور فرابنفش نیاز ندارد و عمر طبیعی آن در حدود 2 تا 3 ماه است و در تمام این مدت نور تولید می کند.

نور این گیاه شب تاب از یک باکتری دریایی و توسط ژنوم کلروپلاست تولید می شود.

محققان امیدوارند که این گیاه به تولید انبوه برسد و جایگزین لامپ های برق در محوطه سازی های تزیینی شود چراکه لامپ های موجود در محوطه های تزیینی، گازهای گلخانه ای تولید می کنند.


نور این گیاه سبز آبی است؛ اما پیش بینی می شود که در آینده ای نزدیک بتوان گیاهانی با خاصیت تولید نورهای متفاوت پرورش داد.

تحقیقات بر روی این پروژه حدود 10 سال به طول انجامیده است و قرار است درپایان ماه جاری 20 گلدان از این گیاه با قیمت پایه 1 دلار به مزایده گذاشته شود.

این شیء عجیب روی سطح ماه چیست؟


ایسنا: این شی مثلثی دارای ردیف‌هایی از هفت نقطه‌ نورمانند در طول لبه‌ است که به یک پایگاه یا کشتی‌فضایی بیگانه مرتبط شده‌اند.

شیء دو وجهی و مثلثی روی سطح ماه در یک ویدیوی جدید به رسانه‌ها ارسال شد.


این شیء غول‌پیکر که اندازه آن 125 در 90 متر گزارش شده، مانند لبه هدایت‌کننده یک کشتی‌فضایی مثلثی بزرگ به نظر می‌رسد و از هر هواپیمای ساخته‌شده روی زمین بزرگ‌تر است.

به نظر می‌رسد، اشکال دورانی و دارای فضابندی منظم هفت نقطه موجود روی این شیء کاملا مثلثی، به طور هوشمندانه‌ای طراحی شده‌اند.

گفته می‌شود، تا به امروز هیچ جرم دیگری کشف نشده که با این شیء یا هر شیء موجود روی سطح سیاره دیگری که توسط ماهواره‌ها یا کاوشگرها تفحص شده‌، مطابقت داشته باشد.

حرمسرای هخامنشی؛ از تصویر تا سند


آفتاب: منابع مورخ برای ترسیم سیمای حرمسرای هخامنشی به دو دسته منابع بیرونی، شامل منابع یونانی و عبری زبان و منابع درونی شامل اسناد به دست آمده از بایگانی های قلب امپراتوری پارسی تقسیم می شوند. منابع بیرونی، تصویری منسجم و یکپارچه و به ظاهر بی عیب و نقص ارائه می دهند، اما باید دید این تصویر تا چه حد می تواند در برابر اسناد درونی مقاومت کند؟

کتاب استر و منابع یونانی، فضای دربار هخامنشی را این گونه بازسازی می کنند که زنان به دور از مردان و در ساختمان یا ساختمان هایی جداگانه زندگی می کرد ه اند. (بریان ۱۹۹۶: ۲۹۵) هرودوت هنگامی که درباره چگونگی آشکار شدن راز هویت سازی گئومات مغ (نک صفایی ۱۳۹۰:۵) توضیح می دهد؛ از زندگی جداگانه همسران کمبوجیه که اینک در اختیار گئومات هستند، یاد می کند. در این میان، دختر یکی از همدستان داریوش، با پدرش به وسیله پیک مکاتبه می کند و گویا پدر او که از اشراف بوده، حق ورود به ساختمان ویژه زنان شاه را نداشته است (هرودوت، کتاب سوم، بند ۶۸ ـ ۶۹) همین مورخ، در جاهایی دیگر نیز به زندگی جداگانه زنان اشاره کرده است (هرودوت، کتاب سوم، بند ۱۳۰ و کتاب یکم، بند ۱۳۶) پلوتارک نیز مشخصا بیان می کند که زنان دربار در انزوا و به دور از چشم مردان زندگی می کرده اند. (تمیستوکلس، ۲۶، ۵) البته افراد مورد اطمینان می توانسته اند به حرمسرا رفت و آمد کنند. برای نمونه می دانیم که مردخای برای اطمینان از سلامتی استر، همواره به حرمسرا رفت و آمد می کرده است. (کتاب استر، باب ۲، آیه ۱۱) پی یر بریان، معتمدان شاه را که امور مربوط به حرمسرا را رتق و فتق می کردند، خواجه نامیده و پژوهش مفصلی درباره آنها انجام داده است. (بریان ۱۹۹۶: ۲۷۹ ۲۸۸)

آنچه به اختصار گفته شد، تصویری بود که منابع بیرونی و دور از مرکز، درباره چگونگی زیستن زنان هخامنشی و مساله حرمسرا بازتاب داده اند، اما لازم است که این تصویر با منابع و اسناد مرکز سنجیده شوند. این اسناد چیستند و چه ماهیتی دارند؟

در کاوش های باستان شناختی در تخت جمشید به سرپرستی ارنست هرتسفلد در سال های ۱۹۳۴ـ۱۹۳۳، مجموعه ای نزدیک به ۳۰ هزار لوح گلی از بخش شمال شرقی سکوی تخت جمشید به دست آمد. (رزمجو ۲۰۰۴: ۱۰۳) متن این الواح به عیلامی و متعلق به سال های ۵۰۹ تا ۴۹۴ پیش از میلاد، یعنی از سال سیزدهم تا بیست و هشتم سلطنت داریوش. (هلوک ۱۹۶۹: ۱) این الواح از آن جهت که مربوط به امور روزمره هستند؛ می توانند حقیقت های جاری در دربار را به مورخ نشان دهند.

این گل نوشته ها نشان می دهد که زنان رده بالای دربار مسافرت می کرده اند و جیره خاص این مسافرت ها را دریافت می کرده اند؛ بنابراین محدود به حرمسرا نبوده اند. (بریان ۱۹۹۶: ۲۹۶)

«۳۶ بار [بار=واحد اندازه گیری] آرد، همسر مردونیه، دختر شاه جیره دریافت کرد. روزانه ۹ بار (یک جیره) در کوردوشوم، (یک جیره) در بسیتمه، (۲ جیره) در لیدومه دریافت کرد. او سندی مهر شده از سوی شاه را حمل کرد. سال بیست و سوم، ماه دوازدهم» این سند نشان می دهد که یک شاهزاده خانم مشغول سفر بوده و در طول راه، در ایستگاه هایی، جیره دریافت کرده است.

علاوه بر این، می دانیم که نشان دادن زنان روی مهرها رایج بوده است. بر یک مهر استوانه ای که مربوط به سده پنجم (پ.م) است، زنی روی تخت سلطنتی نقش شده است که لباس پارسی به تن دارد. همچنین می توان به مهر ۷۷ از الواح باروی تخت جمشید و یک دیوار آویز تزئینی که چهار زن را در دو طرف عودسوزی نشان می دهد و متعلق به سده چهارم پیش از میلاد است، اشاره کرد.

این مدارک نشان می دهد که به تصویر کشیده شدن زنان چه اشراف و چه معمولی برخلاف روایات یونانی، ممنوعیتی نداشته است. (بروسیوس ۱۹۹۶: ۸۶ ۸۷)

به نظر می رسد که آداب و رسوم پارسی و همین طور سنت های بومی منابع بیرونی به نحوی در کنار یکدیگر باعث تصویر شدن زنان هخامنشی به صورت محبوسانی در حرمسرا شده است. این تصویر چنان قوی بود که یک کاخ هخامنشی را کاوشگران، حرمسرا خواندند. (اشمیت ۱۹۵۱: ۲۵۵) صرف نظر از دلیل هایی که برای این نامگذاری می آورند. (شهبازی ۱۳۸۹: ۱۶۸) به نظر می رسد، این نامی که باستان شناسان بر کاخ گذاشته اند کاملا تحت تاثیر سنت های تاریخ نگاری یونانی بوده است.

با کشف گل نوشته های باروی تخت جمشید که اسنادی روزانه هستند و حقایق را از چشم اندازی درونی نشان می دهند؛ می توان تصویرهای بیرونی را به زیر سوال برد. (بروسیوس ۱۹۹۶) زنان نه فقط در ساختمانی بسته به نام «حرمسرا» محدود نبوده اند، بلکه اسنادی مانند PF ۱۸۳۵ نشان می دهند که دارای املاک مستقلی بوده اند که اداره آن نیز به عهده خود ایشان بوده است. (هلوک ۱۹۶۹: ۵۰۴)

عکس‌های سِلفی فوق‌العاده زیبای یک عکاس

این شات های فوق العاده که یک عکاس از خودش گرفته باعث می شود که سلفی های روزمره کاربران پیش آنها هیچ به نظر برسند. پل زیزکا، عکاس 34 ساله، از دو سال پیش عکاسی در شب را آغاز کرد و خیلی زود تحت تأثیر مناظر شگفت انگیزی که کشف می کرد قرار گرفت. برای آنکه کار بدیعی از خود ارائه دهد، او شروع به اضافه کردن عنصر جدیدی به عکس ها کرد و در تمام عکس هایش خودش را نیز نشان داد. او با کمک نوردهی طولانی این عکس ها را انداخت و پیش خودش فکر کرد که با اضافه کردن خودش به این عکس ها، رابطه ای بین یک شخص مرکزی و طبیعت اطراف او ایجاد می کند.

تعدادی از این عکس ها را در زیر می بینید.

































دوستت دارم به 300 زبان دنیا +عکس


روزنه آنلاین: در یكی از محله‌های مركزی شهر پاریس، دیواری وسیع وجود دارد كه سرامیك‌هایی لاجوردی تنش را پوشانده‌اند و روی آن با 300 زبان زنده دنیا بیش از هزار بار به رنگی سپید نوشته شده است: "دوستت دارم". سهم ما ایرانی‌ها هم، دو تا از آن دوستت دارم‌هاست كه یكی از آنها بالای دیوار قرار گرفته است و دیگری تقریبا در مركزش.

دوستت دارم‌های ایرانی جای خوبی قرار گرفته‌اند و چشم هر گردشگری دست‌كم یك بار آنها را می‌بیند، شاید به این دلیل كه خط ایرانی زیباست، شاید هم به این خاطر كه ما ایرانی‌ها به عاشقی معروفیم. ما عشق را نسل به نسل در روح یادگاری‌های‌مان دمیده‌ایم. شاید اگر عشق نبود، هنرهایمان هیچوقت ماندگار نمی‌شد.







خطرناک ترین درخت دنیا +عکس

باشگاه خبرنگاران: درخت ها همیشه معنی بخش زندگی بوده اند و ما از آن ها برای زندگی بهتر استفاده می کنیم ولی برخی درختان هم هستند که سمی بوده و باعث ضرر رسیدن به انسان ها می شوند از این رو نزدیک شدن به آن ها می تواند به معنای پایان زندگی باشد.

درخت "Manchineel" یکی از درختان بسیار ترسناکی است که روی زمین وجود دارد و همیشه از آن به صورت خاصی حفاظت می شود زیرا هیچ انسانی نباید نزدیک این درخت هم بشود. این درخت همیشه با تابلوهای قرمز و اخطار محسور شده است تا همه متوجه خطرش شود.


این درخت در مناطق مختلف مانند فلوریدا، کارابیان و باهاماس رشد می کند ولی به تازگی در غرب انگلستان هم رشد کرده است. این درخت میوه های کوچکی دارد که به نام سیب های مرگ شناخته می شود چرا که بوی آن هم می تواند انسان را راهی بیمارستان کند.

این درخت زیر باران هم بسیار خطرناک خواهد شد زیرا قطرات باران با برگ های آن برخورد کرده و سپس به ریشه می رسد. آب باران زمانی که به زمین برسد همه چیز را خواهد سوزاند و این سوختن با دودی همراه است که باعث می شود منطقه قرنطینه شود. این درخت این روزها رکورددار گینس است زیرا سمی ترین درخت دنیا شناخته شده است.



۲۹ دی ۱۳۹۲

6 استفاده جدید و بسیار حیرت انگیز از شکر




1. استفاده به عنوان لایه بردار

به گزارش نیک صالحی برای لایه برداری و پاکسازی پوست یک فنجان شکر را با چند قطره روغن مخلوط کنید. می توانید از روغن زیتون، روغن بادام ، روغن جوجوبا یا دیگر روغن های گیاهی استفاده کنید. آنها را طوری مخلوط کنید که یک خمیر سفت به دست آید ولی نباید اجازه دهید دانه های شکر کاملا آب شود. این اسکراب به از بین بردن آلودگی روی پوست کمک می کند. یک فنجان سرپر شکر می تواند همانند یک دوش برای شما عمل کند. می توانید از روغن های معطر نیز در آن استفاده کنید.



2. دوام طولانی مدت رژلب

به جای آنکه به دنبال لوازم آرایشی باشید که دوام بیشتری داشته باشد، از شکر استفاده کنید. بعد از زدن رژلب روی لب ها، کمی از دانه های شکر را روی لب ها بزنید. بگذارید دانه های شکر روی لب ها بنشیند. بعد از مدتی به آرامی با دستمال شکر را از لب ها بردارید. این ترفند برای طولانی نگه داشتن رنگ رژلب است و دیگر نیاز نیست چندین بار آن را تجدید کنید.



3. نگهداری غذاها با شکر

یکی از استفاده های قابل توجه شکر ذخیره و نگهداری غذاها با کنترل رشد میکرو ارگانیزم ها است. اگر می خواهید کیک و بیسکوئیت های خانگی مدت زمان بیشتری ماندگاری داشته باشند، روی آنها شکر بپاشید. همچنین می توانید حبه قند را در محفظه های غذایی پنیر یا بیسکوئیت قرار دهید تا مدت بیشتری دوام داشته باشد. رطوبت غذاها را فوری خراب می کند و شکر ماده ای است که رطوبت اضافی را جذب می کند.



4. پاک کردن لکه چمن

از روی لباس ها لکه چمن روی لباس حتی بعد از شستشو با ماشین لباس شویی به سختی پاک می شود. دو فنجان سرپر شکر را با آب بجوشانید تا یک محلول چسبناک به دست آید. به گزارش نیک صالحی این محلول را روی لکه بزنید و آن را به مدت نیم ساعت روی آن باقی بگزارید و سپس آبکشی کنید. از این محلول برای لکه های دیگر نیز می توان استفاده کرد.



5. ساختن تله حشرات

از شکر خلاصی از شر حشرات مزاحم نظیر مگس و پشه، بدون آنکه از اسپری های بد بو در خانه می تواند به سادگی صورت گیرد. شکر و آب را بجوشانید و این محلول را در یک ظرف سرباز نگهداری کنید. این ظرف را در گوشه ای از خانه که مستعد جذب حشرات است قرار دهید. در روز بعد خواهید دید که حشرات با جذب شدن به سمت شیرینی و بوی شکر در این محلول گرفتار شده اند. برای به دام انداختن حشراتی نظیر سوسک نیز می توانید شکر و نوشابه را مخلوط کرده و در نواحی که این حشرات هستند بپاشید.



6 . روشن کردن سریع آتش

ممکن است برای پیکنیک به بیرون رفته باشید ولی به راحتی نتوانید آتش روشن کنید و در میان جمع شرمنده شوید. گاهی چوب سخت آتش می گیرد و یا آنکه کمی مرطوب است، برای نجات خود در این شرایط می توانید یک مشت شکر روی چوب هایی که قصد آتش زدن دارید بریزید. با این کار سریع تر آتش درست می شود و در عین حال مدت زمان طولانی تری نیز دوام خواهد داشت.

بهترین‌ تصاویر‌ فضایی در نشنال‌ جئوگرافیک

خبرآنلاین: بهترین عکس‌های فضایی هفته را با ما مرور کنید: از سوسوی نئونی ابرنواختر و گنجینه سحابی رتیل گرفته، تا بزرگ‌ترین پرتگاه منظومه شمسی و غروب تماشایی خورشید بر فراز تاج محل.

سوسوی نئونی ابرنواختر


در قلب ستاره‌ای منفجر شده، کارخانه غبار تازه شکل گرفته‌ای به رنگ قرمز نورافشانی می‌کند. این تصویر ابرنواختر 1987A است که توسط تلسکوپ آلما شکار شده است. گردنبند آبی و سبز اطراف ابر نواختر ناشی از امواج ضربه‌ای آن است. ابر غبار نیز عمدتا از جنس سیلیس و اکسیژن است، و دیگر عناصر نیز در اثر واکنش‌های هسته‌ای درون آن شکل گرفته‌اند. اخترشناسان رصدخانه جنوبی اروپا تخمین می‌زنند که این ابر غبار حدود یک چهارم خورشید ما جرم داشته باشد.

غروب تماشایی


تاج محل یکی از عجایب معماری جهان است که ترکیب آن با عکس چند زمانه غروب خورشید نمایی دیدنی به آن بخشیده است. اگرچه خورشید در این عکس ظاهری آرام دارد، اما آرامش خورشید عکس چیزی جز توهم بصری نیست. در حقیقت، در حال حاضر خورشید در بیشینه چرخه فعالیت یازده ساله خود قرار دارد؛ زمانی‌که لکه‌های خورشیدی مداوم روی سطح ستاره ظاهر، و شراره‌های خورشیدی به طور مداوم در فضا رها می‌شوند.

مریخ باستانی و پرتو خورشید


در این عکس که توسط مدارگرد شناسایی مریخ گرفته شده، پرتوهای نور خورشید بزرگ‌ترین پرتگاه منظومه شمسی را روی سیاره مریخ روشن ساخته‌اند. پرتگاه Tithonium Chasma تنها بخشی از دره والس مارینریس مریخ است؛ دره‌ای عظیم که حدود 4 هزار کیلومتر از چهره مریخ را خراشیده است. نوارهای روشن و تیره عکس مربوط به لایه‌های رسوبی هستند که درون این پرتگاه قرار دارند. اخترشناسان گمان می‌کنند خطوط باریکی که همچون قلم‌زنی در میان این لایه‌های ماسه‌ای گسترده شده‌اند، مربوط به تغییری در محور گردش مریخ هستند که میلیون‌ها سال پیش رخ داده است. تغییر زاویه محور چرخش سیاره از 50 درجه به 25 درجه فعلی ممکن است باعث ذوب شدن یخ‌ها و جاری شدن آب شده باشد، که این کانال‌ها را درون دره شکل داده است.

اوج‌گیری


پس از برخاستن از مرکز فضایی ساتیش داوان هند، ماهواره‌ای سوار بر موشک در حال تاختن به سوی اعماق آسمان است. این ماهواره که با نام GSLV D5 شناخته می‌شود، توسط سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) طراحی شده و دارای موتوری برودتی است که با نوعی سوخت مایع کار می‌کند. سازمان فضایی هند ششمین سازمان فضایی دنیا است که توانسته است این نوع ماهواره را با موفقیت پرتاب کند. پیش از این، تنها کشورهای آمریکا، روسیه، فرانسه، ژاپن و چین توانسته بودند ماهواره‌هایی با موتور مشابه ماهواره GSLV D5 را با موفقیت به فضا پرتاب کنند.

تار سحابی رتیل


این عکس جدید از تلسکوپ فضایی هابل، خزنده ترسناک کیهانی موسوم به سحابی رتیل را در نور فروسرخ به تصویر کشیده است. سحابی رتیل منطقه‌ای از فضا است که سرشار از خوشه‌های ستاره‌ای، گاز درخشان و غبار تیره ضخیم است. این عکس که با استفاده از مشاهدات پروژه گنجینه رتیل هابل (HTTP) تهیه شده است، از داده‌های دوربین میدان گسترده شماره 3 (WFC3) و دوربین پیشرفته نقشه‌برداری هابل (ACS) برای خلق عکس استفاده کرده است. پروژه گنجینه رتیل اقدام به بررسی و عکس‌برداری از میلیون‌ها ستاره درون سحابی، نقشه‌بردای از موقعیت آنها و تعیین مشخصات ساکنین این سحابی می‌کند. این مشاهدات به اخترشناسان کمک می‌کند تا با کنار هم قرار دادن اطلاعات مذکور، درک بهتری از ساختار این سحابی به دست آورند.



عکس منتشره از سطح مریخ و شواهدی از جریان مواد مذاب آتشفشانی
ناسا


تپه های شنی ایجاد شده در مریخ توسط پدیده بارچان (حرکت طولانی باد در یک جهت است)
ناسا