۷ تیر ۱۳۹۳

ایده ایرانی که به دست غربی ها افتاد

دانشگاه صنعتی شریف از یک سرقت علمی از استاد و دانشجوی این دانشگاه و افتادن آن به دست غربیها، خبر داد.
 
دانشگاه صنعتی شریف اعلام کرد:
ایده استاد دانشگاه صنعتی شریف برای ساخت شبکیه مصنوعی که تنها با نور وارد شده به چشم کار می کند، دو سال پس از رد شدن توسط معتبرترین نشریات پژوهشی جهان، توسط یک شرکت آمریکایی تولید و به عنوان اختراع به ثبت رسید.

معمای رد شدن فوری مقالات

پس از گرفتن پاسخ های قطعی در محاسبات و ناامیدی از امکان ساخت، در سال 89 استاد و دانشجو تصمیم گرفتند تا نتایج کار خود را با استفاده از شبیه سازی های دقیق مورد اعتبار سنجی قرار داده و آن ها را منتشر کنند. فردمنش استاد دانشگاه صنعتی شریف، می گوید:
ما نتایج را در قالب یک مقاله ابتدا برای نشریه مهندسی پزشکی موسسه جهانی مهندسان برق و الکترونیک (IEEE) فرستادیم و در ناباوری شاهد رد شدن قاطع مقاله حتی بدون درخواست هیچ بازبینی بودیم.
در دلایل رد مقاله از قول سه گروه پژوهشی توسط ناشر همچنین توسط داوران مقاله با وجود ارایه نتایج محاسبات و شبیه سازی های دقیق، ادعا شده بود که چنین طرحی عملا امکانپذیر نیست. البته آن ها خود واقف به قانع نشدن ما بودند و گفتند از آنجا که می دانیم احتمالاً قانع نشدید مقاله خود را به یک نشریه دیگر نیز بفرستید.
بدین ترتیب استاد دانشگاه صنعتی شریف مقاله را برای نشریه دیگر این موسسه تحت عنوان مجله حسگرها (IEEE sensors journal) فرستاد. وی درباره نتیجه این کار می گوید:
برای من رد شدن یا حتی نیاز به اصلاح اساسی پیدا کردن مقاله هایم امری بسیار نادر است اما این نشریه نیز مقاله ما را حتی درخواست اصلاح نداده و قابل چاپ ندانسته و آن را رد کرد، در حالیکه ما برای تمام ادعاهای آن ها پاسخ داشتیم و دادیم. ولی به دنبال پیگیری این بار نیز گفتند ایده شما عملی نیست.

سرنوشت غم انگیز ایده

سرانجام فردمنش و دانشجوی وی از اصرار بر چاپ مقاله خود دست برداشتند و به ادامه تحقیقات پرداختند. غافل از آنکه گروهی دیگر کار را آغاز کرده و در حال فعالیت برای عملی کردن این ایده بودند. دو سال پس از رد شدن مقاله فردمنش وی در کمال تعجب گزارش ثبت اختراع شبکیه مصنوعی چشم خود توسط یک شرکت آمریکایی را بر روی میز کارش دید.
سرپرست پروژه طراحی شبکیه مصنوعی چشم با تغذیه نور پس زمینه می گوید:
آمریکایی ها ایده ما را که به گفته نشریات پژوهشی خودشان امکانپذیر نبود، عملی کرده و آن را به ثبت رساندند. در حالی که پیاده سازی این ایده را از نظر علمی تقدیر می کنم تفاوت اساسی ما با آن ها این بود که ما حمایت، امکانات و یا پول ساخت آن را نداشتیم.
وی درباره اقداماتی برای پس گرفتن اعتبار توضیح داد:
هر چند نشریات خارجی مقاله ما را چاپ نکردند اما این طرح به صورت رسمی پایان نامه دانشجوی کارشناسی ارشد در سال 89 در کتابخانه دانشگاه ثبت شده و ما با استناد به آن فعالیت های بین المللی خود را برای گرفتن اعتبار طرح می توانیم داشته باشیم، اما لازمه این فعالیت ها داشتن روابط بین المللی خوب و حمایت جدی و زیرساختار لازم است.

شبکیه مصنوعی چشم درمانی دردناک برای بیماران

شبکیه یکی از اصلی ترین بخش های چشم است که مانند فیلم عکاسی، نور تابیده شده به خود را تبدیل به تصویر رنگی کرده و آن را به صورت سیگنال های عصبی به مغز می فرستد. در برخی بیماران این عضو مهم به دلایل مختلف پس از مدتی تحلیل رفته و فرد بینایی خود را از دست می دهد. امروزه پزشکان با کمک فناوری توانسته اند شبکیه مصنوعی بسازند که با نصب در چشم بینایی را به بیمار باز گرداند. شبکیه مصنوعی در واقع یک المان میکروالکترونیکی است که شبیه به گیرنده های نوری دوربین دیجیتال کار می کند.
همانطور که دوربین های عکاسی برای تصویربرداری به باتری نیاز دارند، مدار شبکیه مصنوعی نیز باید به یک منبع انرژی الکتریکی متصل شوند و این دردناک ترین بخش کار است. بیمار مجبور به حمل باتری و یا سیستم تغذیه این شبکیه است که معمولا در خارج چشم نصب شده و دائما نیاز به شارژ شدن دارد. تصور تمام شدن باتری چشم و نابینایی پس از آن برای افراد سالم بسیار سخت است. اما این واقعیتی وحشتناک برای بیمارانی است که از شبکیه مصنوعی چشم استفاده می کنند.

ایده ای که از دست رفت

افزایش کارآیی و راندمان مؤثر سلول های خورشیدی و بهبود روز به روز راندمان مدارهای الکترونیکی که به کاهش مصرف انرژی در این مدارها منجر شده است، جرقه یک ایده نو برای حل مشکل بیماران را در ذهن مهدی فردمنش، استاد دانشگاه صنعتی شریف روشن کرد.
وی درباره این ایده می گوید:
چرا از نوری که وارد چشم می شود برای تامین انرژی المان میکرو الکترونیکی شبکیه مصنوعی چشم استفاده نکنیم؟
بدین ترتیب پروژه رویا مهاجری دانشجوی کارشناسی ارشد فردمنش با عنوان طراحی شبکیه مصنوعی مستقل با تغذیه نور پس زمینه, در اواخر سال 87 تعریف شد. پس از حدود یک سال تلاش، اولین نتایج به دست آمد. این دانشجو درباره این نتایج می گوید:
ما مداری را طراحی کردیم که توان بسیار پایینی را مصرف می کرد، بر اساس محاسبات می توانستیم آن را با یک سلول خورشیدی کوچک که در چشم جا می شود تغذیه کنیم.
به گفته این دانشجو، اگر ما این مدار و سلول خورشیدی را از جنس سیلیکون می ساختیم می توانست تا زمانی که بیمار زنده است بینایی او را بدون نیاز به باتری تامین کنیم که این یک دستاورد بسیار هیجان انگیز بود اما ساخت این المان به آسانی میسر نبود.
فردمنش در این باره توضیح می دهد:
تلفیق فناوری های سلول خورشیدی و مدار توان پایین سیلیکونی خود یک فناوری سطح بالا و پرهزینه است که ما حتی در توانمان نبود که سفارش ساخت آن را به جایی بدهیم.
  منبع : مهر

8 اقدامی که موجب کاهش عمر می شود.

تا قبل از اینکه دیر شود می توانیم با رعایت نکاتی از کوتاه شدن عمر جلوگیری کنیم.
 


زود بازنشسته شدن

89 درصد از افرادی که در سن 55 سالگی بازنشسته می شوند نسبت به افرادی که در 65 سالگی بازنشسته می شوند، 10 سال زودتر به مرگ نزدیک می شوند.
نتیجه:
عدم فعالیت در زندگی نقش مهمی در سلامت افراد جوان تر دارد.
گوشت قرمز

خوردن گوشت قرمز

خوردن روزانه 120 گرم گوشت قرمز، 30 درصد از عمر را کاهش می دهد.
نتیچه:
افزایش در خوردن گوشت قرمز با مرگ و میر، سرطان و بیماری های قلبی عروقی همراه است.
تلویزیون

تلویزیون

دو ساعت در روز روبروی تلویزیون نشستن یک سال و نیم از عمر کم می کند.
نتیجه:
مطالعاتی نشان داده است زمان زیادی در مقابل تلویزیون نشستن موجب از دست دادن چند سال از عمر می شود.
خواب

خواب بیش از حد

تحقیقاتی که طی 6 سال در دانشگاه کالیفرنیا در مورد یک میلیون و صد هزار بیمار انجام گرفت، نشان داد افرادی که روزانه 8 ساعت می خوابند نسبت به افرادی که 6 یا 7 ساعت می خوابند، کمتر عمر می کنند.
نتیجه:
پرخوابی با خشکی دیابت، بیماری قلبی و افسردگی مرتبط است.
ذرت بو داده در مایکروویو

ذرت بو داده در مایکروویو

ذرت بو داده در مایکروویو می تواند باعث بیماری های ریوی شود که موجب کوتاه شدن عمر می شود.
نتیجه:
به دلیل کره ای که روی ذرت زده شده است عطر و طعم ذرت خوب می شود اما تولید یک ماده شیمیایی به نام دی استیل می کند که در صورت بیش از حد خوردن آن دچار عفونت جدی ریوی می شوید.
قرص های خواب آور

قرص های خواب آور

افرادی که به طور منظم قرص های خواب آور مصرف می کنند 4 تا 6 برابر به مرگ نزدیک می شوند.
نتیجه:
قرص های بنزودیازپین ها، باربیتوریت ها و آرام بخش خطرناک هستند.
ترافیک

ترافیک

رفت و آمدهای طولانی روزانه منجر به مشکلات بهداشتی و بیماری ها می شود.
نتیجه:
استرس و عدم فعالیت در ترافیک منجر به فشارخون بالا و فشارهای عصبی شده و عمر را کوتاه می کند.
مسواک

مسواک

مراقبت نکردن از دندان ها نه تنها باعث بیماری های دهان و دندان می شود بلکه ممکن است باعث بیماری های قلبی و عروقی شود و 6 سال عمر را کوتاه می کند.
نتیجه:
التهاب لثه باعث اختلال در رگ های خونی و بیماری های عروقی می شود.
  منبع : فارس نیوز

تفاوت کی روش با مربیان ایرانی


حالا تا حدودی فاصله کی روش با منتقدان ایرانی اش معلوم شد!
 
در گرماگرم اردوهای تدارکاتی تیم ملی فوتبال ایران و در حالی که مربی و بازیکنان این تیم به حمایت نیاز داشتند، آقای حمید درخشان گفته بود: اعتقاد شخصی من این است که بعد از جام جهانی مربی ایران باید تغییر کند و اولویت هم مربی داخلی باشد. هم ایشان گفته بود: به نظر من فدراسیون نباید خیلی به تمدید قرارداد با آقای کی روش تمایل نشان دهد.
علاوه بر این، وقتی آقای درخشان، حسن روشن، پرویز مظلومی و حسین عبدی در شبکه دو تلویزیون حضور یافته بودند با این گمان که میکروفون ها خاموش است، ترس خود از تیم آرژانتین را علنی کرده بودند. در این برنامه کارشناسان داشتند درباره سرنوشت تیم ملی در برزیل حرف می زدند و به مردم امید می دادند که با روحیه خوب می توان نتایج خوبی در جام جهانی گرفت. در همین لحظه پیمان یوسفی مخاطبان را به تماشای آیتمی دعوت کرد و مهمانان حاضر در برنامه به گمان اینکه میکروفن های استودیو بسته است تحلیل های واقعی خودشان در خصوص تیم ملی را بیان کردند. ابتدا حمید درخشان بود که در این رابطه و با خنده گفت:
هر چی فکر می کنم نمی دونم دی ماریا رو باید بگیریم؟ مسی رو باید بگیریم؟
پرویز مظلومی هم آرزو کرد که: ای کاش بازی آخر ما با آرژانتین بود! در همین لحظه حسن روشن هم گفت: مسی مقابل ایران بازی نمی کند و به نظر من به استراحت می پردازد که پیمان یوسفی با این نظر مخالفت کرد و گفت: او در کارنامه اش به دنبال آقای گلی می گردد.
اکنون و پس از بازی درخشان و بدون واهمه شاگردان کی روش، حتما این سوال برای شما پیش آمده که چه اتفاقی افتاده که تیم این مربی از آرژانتین نمی ترسید و در نیمه دوم برای گل زدن به آن تلاش می کرد... و شهروندان ایران آنچنان از کار شاگردان او به وجد آمده اند که با وجود باخت به خیابان ها ریخته اند؟
کوتاه سخن: فوتبال یک دانش- مهارت است که در عصر مدرن به سرعت و لحظه به لحظه در حال نو شدن و پیچیده تر شدن است. هر کس بتواند با این قافله همراه باشد زنده می ماند و هر کس که جا ماند، تلف می شود... و مربیان وطنی ما دیری است که کارشان تمام است؛ ولی خودشان خبر ندارند!
خسته نباشی آقای با کلاس!
  منبع : روزگار نو

منظومه شمسی چگونه متولد شد

شکل گیری منظومه شمسی حدود 5 میلیارد سال پیش، از ابری متشکل از گاز و غبار بین ستاره ای، آغاز شد. جاذبه باعث انقباض ابر شده و کره متراکمی از گاز در مرکز ابر به وجود آورد.
 
جاذبه همچنین باعث دوران هر چه سریع تر ابر شد. هنگام دوران، مواد موجود در ابر، پهن شده و حلقه ای به وجود آمد که نواحی متراکم مرکزی را در برگرفت. سرانجام در این ناحیه متراکم، گرمای لازم برای وقوع واکنش های هسته ای فراهم شد و بدین ترتیب، ستاره خورشید به وجود آمد. اعضای کوچک تر منظومه شمسی از مواد موجود در این حلقه به وجود آمدند.
این اعضاء عبارتند از: سیارات، سیارک ها و ستاره دنباله دار.
منظومه شمسی، سامانه ای متشکل از یک ستاره به نام خورشید و اجرام آسمانی است که در مدارهایی پیرامون آن می گردند. سامانه خورشیدی از انفجار یک ابر نواختر و فروریزش یک ابر چرخان پدید آمد و در دوران رنسانس و با مشاهدات افرادی از جمله گالیله کشف شد. این منظومه در بازوی شکارچی، کهکشان راه شیری واقع شده و 25000 سال نوری از مرکز کهکشانی فاصله دارد. خورشید بیش از 99/8 درصد جرم سامانه خورشیدی را شامل می شود و منبع انرژی بسیار از جمله انرژی گرما و نور است. اگر خورشید نابود شود، منظومه شمسی نیز نابود می شود.
منظومه شمسی دارای هشت سیاره (تیر، ناهید، زمین، مریخ، هرمز، زحل، اورانوس و نپتون) و پنج سیارک ( سرس، پلوتو، هائومیا، ماکی ماکی و اریس) است. چهار سیاره نخست، سیارات درونی یا زمین سان هستند و بیشتر از سنگ ساخته شده اند و چهار سیاره دیگر سیارات بیرونی یا غول های گازی هستند و از گازهای مختلف ساخته شده اند. علاوه بر این اجرام، سامانه خورشیدی دارای اجرام دیگری از جمله ماه ها، سیارک ها، شهاب وارها، شهاب ها، شهاب سنگ ها و دنباله دارهاست. سامانه خورشیدی همچنین دارای مناطق خاصی از جمله کمربند سیارک ها، کمربند کویپر و دیسک پراکنده است. منظومه شمسی تا جایی گسترش می یابد که دیگر تحت تأثیر نفوذ نور خورشید، گرانش خورشیدی، میدان مغناطیسی خورشید و بادهای خورشیدی نباشد.

نظریه برخورد نزدیک

تاکنون نظریات زیادی در مورد منشأ منظومه شمسی و زمین ارائه شده است، در میان آن ها، دو نظر اساسی وجود دارد. اولی فرضیه برخورد نزدیک نام گرفته است. بر این پایه است که سیاره ها، از مواد جدا شده از خورشید، تشکیل شده اند.
بر طبق آن، کشش گرانشی یک ستاره یا دنباله دار به حدی بوده است که هنگام عبور از کنار خورشید مقداری از ماده آن را بیرون کشیده است. در اوایل قرن بیستم میلادی دو اخترشناس امریکایی نظریه برخورد نزدیک را ارائه دادند که بنا به عقیده آن ها، ذراتی از ماده خورشید، در اثر برخورد نزدیک یک ستاره دیگر بیرون ریخته است. بعداً این ذرات به همدیگر پیوسته و اجرام بزرگی را تشکیل می دهند که از این اجرام بزرگ، سیاره ها به وجود آمده اند.

فرضیه کانت - لاپلاس

نظریه مهم دیگر در سال 1755 میلادی (1134 شمسی) به وسیله فیلسوف آلمانی، امانوئل کانت مطرح شد. نظر کانت به عقیده قابل قبول امروزی شبیه است. بر طبق آن، منظومه شمسی از یک ابر گاز و غبار در حال چرخش، شکل گرفته است. نظر کانت به وسیله ریاضیدان فرانسوی به نام پیر دو لاپلاس بسط داده شد. فرضیه کانت - لاپلاس، یک ابر بسیار بزرگ از گازهای داغ را ترسیم می کند که به دور محور خود می چرخد. کانت و لاپلاس، این ابر بزرگ را سحابی نامیده اند.
سرد شدن گاز سحابی، باعث انقباض آن می شود. با انقباض جرم اصلی، حلقه هایی از گاز در اطراف آن باقی می مانند، این جرم اصلی همان خورشید است. حلقه ها، در اثر نیروی گریز از مرکز (نیرویی است که اجسام در حال چرخش را به طرف بیرون از مرکز چرخش می راند) از مرکز دور می شوند؛ بنابراین فرضیه، حلقه های جدا از هم، منقبض شده و سیاره ها را به وجود آورده اند. دانشمندان در درستی این نظر تردید دارند، چرا که گازهای داغ, گرایشی به انقباض ندارند، بلکه در فضا گسترش می یابند.

نظریه جدید ابر غبار

فیزیک دان آلمانی کارل فون وایتسزیکر بنیاد اصلی تئوری جدید ابر غبار را پیشنهاد کرد. بعد از آن اخترشناس امریکایی به نام جرارد کویپر نظر وایتسزیکر را به صورت تئوری جدید منشأ منظومه شمسی تکمیل کرد. سیارات منظومه شمسی، از همان گاز و غباری شکل گرفته اند که خورشید از آن پدید آمده است. ابر بزرگ با گردش خود در فضا به بخش های کوچک تری تقسیم شده است. ذرات موجود در این بخش ها، یکدیگر را جذب کرده اند و سرانجام سیاره ها را به وجود آورده اند. بیشتر مواد ابر اصلی در اثر تابش خورشید از آن دور شده اند، ولی پیش از آن که خورشید، حالت ستاره به خود گیرد، اندازه سیاره ها به حدی رسیده بود که می توانستند در مداری به دور آن باقی بمانند یا گردش کنند.

شکل گیری منظومه شمسی از دید دینامیک

منظومه شمسی یک ساختار منظم را بر حسب خواص فیزیکی نشان می دهد، طوری که اگر از بالای قطب شمال خورشید دیده شود, منظومه شمسی قواعد زیر را پیدا می کند:
1- سیارات در خلاف جهت عقربه های ساعت در اطراف خورشید می گردند، خورشید نیز در همان جهت به دور خود می چرخد.
2- به استثنای عطارد و پلوتون، اکثر سیارات دارای صفحات مداری هستند که فقط به طور جزئی با صفحه دایره البروج شیب دارند، مدارها تقریباً هم صفحه هستند.
3- به استثنای عطارد و پلوتون، سیارات در مدارهایی می گردند که خیلی به دایره نزدیک هستند.
4- به استثنای زهره و اورانوس، سیارات در خلاف جهت عقربه های ساعت (یعنی در همان جهت حرکت مداریشان) به دور خود می چرخند.
5- اکثر قمرها در همان جهتی که سیارات مادرشان به دور خود می چرخند و در نزدیکی صفحات استوایی سیارات قرار دارند.
6- ستاره های دنباله دار با دوره تناوب طولانی، مدارهایی دارند که از همه جهات و زوایا می آیند، بر خلاف مدارهای هم صفحه سیارات، اقمار، سیارک ها و ستاره های دنباله دار با دوره تناوب کوتاه.
7- سه عدد از سیارات مشتری گون شناخته شده اند که دارای حلقه هستند.

شکل گیری منظومه شمسی از دید شیمی

تشکیل یک سیاره مستلزم یک فرآیند چند مرحله ای است، اولاً دانه های جامد متعلق به سحابی خورشید متراکم می شوند. ثانیاً این ذرات باهم یکی شده و اجرام آسمانی بزرگ به نام ریز سیارات را شکل می دهند که سپس تصادم کرده و برای تشکیل پیش سیارات با هم یکی می شوند و به سیارات امروزی متحول می گردند. ترکیبات شیمیایی سیارات به وسیله فرآیندی به نام تسلسل تراکم از روی تراکم دانه ها تعیین می شوند. ایده اولیه تسلسل تراکم این است: مرکز سحابی باید در دمایی برابر چندین هزار درجه کلوین بوده باشد. در اینجا دانه های جامد، حتی ترکیبات آهن و سیلیکات ها نمی توانستند متراکم شوند.
در جای دیگر که مواد می توانستند به عنوان دانه های جدید متراکم شوند، به دما بستگی داشت:
پایین تر از 2000 کلوین، دانه های ساخته شده از مواد خاکی متراکم شدند، زیر 273 کلوین دانه های مواد خاکی و یخی هر دو می توانستند شکل بگیرند. در دمای متفاوت گازهای موجود و جامدات حاضر به طور شیمیایی برهم کنش کرده و ترکیبات متنوعی را تولید می کنند. اگر دمای سحابی به سرعت از مرکز به طرف بیرون کاهش یابد، چگالی ها و ترکیبات سیارات می توانند با تسلسل تراکم توضیح داده شوند.
  منبع : تبیان

لوگوی این شرکت ها چه مفهومی دارد

گاهی اوقات نماد سازمان ها و شرکت ها تنها یک سمبل ساده محسوب نمی شوند و نشانه و پیغامی مخفی در بطن خود دارند که از نظرها پنهان می ماند.
 
شرکت ها و سازمان های مختلف از تصاویر و لوگوهای متنوع به عنوان نماد و معرف شرکت، سازمان و حوزه کاری خود استفاده می کنند. گاهی اوقات این لوگوها آنچنان معروف شده که کمتر کسی به معنا و ماهیت آن ها توجه می کند. ممکن است تیم طراحی لوگو برای یک شرکت ماه ها وقت خود را صرف کند تا بهترین نتیجه را در طراحی لوگو ارائه دهد تا بتواند با یک تصویر کوچک هدف و مقصود خود را نشان دهد. در این میان گاهی اوقات لوگوهای موجود پیغام ها و نشانه های خاصی را در بطن خود دارند که از دید بسیاری از افراد مخفی می ماند.
در ادامه این مطلب به برخی از این لوگوها و نشانه ها و پیغام های مخفی موجود در آن ها اشاره خواهیم کرد.
در لوگوی وایو شرکت سونی، حروف V و A نشان دهنده طول موج آنالوگ هستند و حروف I و O هم مانند صفر و یک نشان دهنده کدهای باینری هستند.
یکی از رقبای سرویس مکان های فیسبوک شرک Four Square و سرویس موقعیت یابی آن است. حال اگر به لوگوی مکان های فیس بوک توجه کنید، متوجه می شوید که فلش قرمز رنگ بر روی نقشه عدد 4 یعنی کلمه Four رقیب این سرویس قرار گرفته.
خطوط موجود در لوگوی شرکت سیسکو نماد پل Golden Gate در شهر سانفرانسیسکو است. نام شرکت نیز بر اساس نام همین شهر تعیین شده است.
خط زرد موجود در لوگوی شرکت آمازون مانند یک لبخند است و در عین حال از حرف A تا حرف Z را نشان می دهد که به نوعی می توان آن را معادل از شیر مرغ تا جان آدمیزاد تعبیر کرد.
مربع های موجود در لوگوی شرکت تحلیل اطلاعات هشتاد بیست نشانگر کدهای باینری هستند. سطر اول 1010000 به معنی هشتاد است و سطر دوم 0010100 به معنی بیست.
لوگوی گیم کیوب شرکت نینتندو علاوه بر این که دو مکعب داخل هم را نشان می دهد بلکه نشان دهنده حروف G و C به صورت نگاتیوی نیز است.
مایکروسافت XNA یک ابزار توسعه بازی مایکروسافت است. در لوگوی این شرکت حروف XNA به صورت کد مورس در حرف X مخفی شده است. _.._ به معنی X؛ ._ به معنی N؛ و _. به معنی A است.
لوگوی سیستم عامل اوبونتو در واقع نشانگر سه نفر هستند که دست یکدیگر را گرفته اند و به بالا نگاه می کنند.
پیکاسا یکی از ابزارهای عکس از شرکت گوگل است. کاسا در اسپانیایی به معنی خانه است و پیک نیز به معنی تصویر. حال اگر به لوگوی این سرویس دقت کنید تصویر خانه ای را در داخل شاتر رنگی دوربین می بینید.
لوگوی شرکت کلیمر در نگاه اول مانند یک فلش بزرگ است. اگر کمی دقت کنید می بینید که یک هواپیمای کاغذی نیز است. اما نکته مطلب اینجا است که فعالیت این شرکت در حوزه انجام امور دفتری و به اصطلاح کاغذ بازی های لازم برای رسیدگی به شکایات مشتریان از خطوط هوایی است.
لوگوی شرکت Rdio که در زمینه موسیقی و استریم موسیقی فعالیت می کند در فضای خالی و نگاتیو داخل حروف d و o دو نت متداول در موسیقی را جای داده است.
  منبع : بازار خبر

عکس: هرم نیازهای انسان سال 2014!


هرم نیازهای انسان سال 2014!

عکس: هرم نیازهای انسان سال 2014!


 

یک سیاره دیگر به جمع شبیه‌ترین‌های زمین پیوست




سیاره بیگانه Gliese832c در فاصله 16 سال نوری از زمین، دارای فصل‌های مشابه زمین بوده و از قابلیت میزبانی از حیات برخوردار است.

به گزارش ایسنا، محققان دانشگاه نیوساوت‌ولز در استرالیا با بررسی تغییرات ناشی از گرانش این سیاره در زمان حرکات ستاره میزبان موفق به شناسایی سیاره Gliese832c شدند.

این کشف با استفاده از ابزار طیف‌نگار Echelle بر روی تلسکوپ Anglo-Australian در استرالیا، طیف‌نگار سیاره‌یاب کارنگی بر روی تلسکوپ ماژلان II در شیلی و طیف‌نگارHARPS تلسکوپ رصدخانه جنوبی اروپا در شیلی انجام شد.

ابر زمین تازه کشف شده Gliese832c جرمی 5 برابر جرم زمین دارد، اما شرایط دمایی آن تقریبا شبیه سیاره ما بوده و و دارای تغییرات فصلی مشابه فصل‌های زمین است.

این سیاره بیگانه در منطقه قابل سکونت ستاره Gliese832 در فاصله 16 سال نوری از زمین واقع شده است که فاصله مناسب برای داشتن آب به شکل مایع محسوب می‌شود؛ یک دور چرخش کامل این سیاره بدور ستاره میزبان 36 روز بطول می‌انجامد.

ستاره میزبان (Gliese832) یک کوتوله قرمز، بسیار کم‌نورتر و سردتر از خورشید است، به همین دلیل سیاره Gliese832c انرژی ستاره‌ای معادل زمین دریافت می‌کند که باعث می‌شود این سیاره بیگانه در جمع سه سیاره شبه‌زمین جای بگیرد.

ستاره Gliese832 میزبان سیاره بیگانه شبه‌مشتری به نام Gliese832b است که در سال 2009 شناسایی شد؛ سیاره Gliese832c نیز که به تازگی کشف شده است، به فهرست سیارات بیگانه قابل سکونت اضافه شده و این رقم به 23 سیاره افزایش پیدا کرد.

۴ تیر ۱۳۹۳

خطای دید باور نکردنی!



بازی با خطای دید



بازی با خطای دید

عجیب ترین‌ شگفتی ها در زیر زمین!

برترین ها: در زیر زمین، درست در زیر پای انسان ها، عجایب طبیعی یا ساخته دست بشری وجود دارند که آدم از دیدنشان دهانش باز می ماند. به طور مثال، معدن چی های مکزیکی در حین کار در زیر زمین به جایی رسیدند که پر بود ار کریستال های یخ که هر کدام ارتفاعی برابر با آپارتمان های چند طبقه دارند.

عجایب ساخت دست بشر نیز بد نیستند. شهر قدیمی ترکیه به نام Derinkuyu نیز 20 هزار نفر جمعیت دارد که در 18 طبقه در دل کوه زندگی می کنند.

معدن نمک Turda – رومانی

این معدن از قرن 13 میلادی – حدود اوایل سال 1075 میلادی – معادن نمک Turda در ترانسیلوانیا کشف و حفاری شده است و اکنون به عنوان موزه از آن استفاده می شود. این موزه جالب و هیجان انگیز، زمین کوچک گلف، چرخ و فلک، حلقه های بسکتبال و حتی رودخانه زیرزمینی دارد که می توانید با قایق در آنجا تفریح کنید. این معدن در ارتفاع  112 متر زیر زمین قرار دارد. چشمه آب معدنی نیز دارد و گردشگران برای درمان نیز به آنجا می روند.


اتاق ماگما آتشفشان Thrihnukagigur - ایسلند

حجره زيرزميني که حاوي مايع ماگمايي غني از گاز بوده و آتشفشان ها را تغذيه مي کند. وقتي اين حجره سرد شده و منجمد گردد به آن توده آذرين مي گويند. این بخش زیبا و جالب حدود 4 هزار سال است در این منطقه وجود دارد. جالب است که ماگماها به جای فوران، به درون زمین فرو رفته اند و چون رنگ پذیری بالایی دارند، ترکیبی از انواع را به خود گرفته اند. پس از بالا رفتن از زمین گدازه ها، بازدیدکننده ها می توانند با تراموا حدود 119 متر به داخل آتشفشان بروند. تورهای گردشگری این منطقه در ماه های ژوئن و جولای برپا می شوند.



Poço Encantado – برزیل


چاه جادویی یا Poço Encantado یک رودخانه زیرزمینی است با پنجره طبیعی است که به سوی جنگل های بالای سرش باز شده است. در خلال ماه های آوریل و سپتامبر، هنگامی که خورشید درست بالای این چاه قرار دارد، نور آن باعث می شود تا آب داخل چاه به رنگ آبی عمیق و عجیبی تغییر رنگ دهد. این آب به قدری شفاف است که از ارتفاع 70 متری نیز می توان به راحتی کف آن را دید.



رودخانه زیرزمینی Puerto Princesa – فیلیپین


این رودخانه که حدود 5 مایل درازا دارد در زیر زمین و کوه های آهکی در جریان است و نام آن به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. این رودخانه در زیر کوه آهکی در جزیره Palawa جریان دارد و رودخانه Cabayugan را به دریای چین جنوبی وصل می کند. پارک ملی اطراف این رودخانه از 8 سیستم اقلیمی از کوهستانی گرفته تا ساحلی را پشتیبانی می کند. گردشگران می توانند با قایق های مخصوص و به همراه راهنما وارد این غار رودخانه ای بشوند. عرض ورودی ها حدود 120 متر و ارتفاع آنها حدود 60 متر است.


غار کریستال های یخی – مکزیک

این غار کریستالی در سال 2000 میلادی  در معدن Naica در نزدیکی Chihuahua کشف شد. هنگامی که آب با فشار بسیار از حفره هایی با قطر 9 تا 27 متری برون می زد، این غار را کشف کرده اند. هیچ جای دنیا چنین کریستال هایی را نمی توانید در زیر زمین پیدا کنید.  البته بازدید از این غار تقریبا غیرممکن است زیرا ایمنی لازم را ندارد و رطوبت در آنجا صددرصد است و دما گاهی به 136 درجه فارنهایت نیز می رسد. گرمای داخلی غار به واسطه استخری از ماگما است که در زیر غار جریان دارد.



غارهای Waitomo Glowworm – نیوزیلند


این غار زیستگاه کرم های شب‌تاب سبزرنگی است که فضای تاریک غار را با نور خود روشن کرده اند. نور این کرم ها فضایی همچون فیلم های علمی- تخیلی به وجود آورده اند. نور این کرم ها در اثر واکنش های شیمیایی که در بخش داخلی شکم آنها روی می دهد، آبی می شود.



استراحت‌گاه Greenbrier Bunker


این پناهگاه زیرزمینی و انبار سوخت به طور مخفیانه در سال 1956 میلادی برای اعضای کابینه پارلمان ساخته شده است. اکنون این خانه زیرزمینی با درهای سنگین 25 تنی خود محلی برای بازدید گردشگران شده است. این مکان در حال حاضر، کپسول زمان جنگ سرد است. در این جا می توانید از اتاق های کنفرانس، تجهیزات ارتباطی و سالن ها بزرگ و اتاق های آلایش زدایی دیدن کنید.


سن باسیلیکا و سانتا ماریا Concezione dei Cappuccini – رم

در این کلیساها که به قرن 12 میلادی تعلق دارند نقاشی های سقفی و دیواری کشف شده است. در این تصاویر، مردم در حال پرستش میترا (خدای خورشید) هستند. در زیر کلیسا نیز Santa Maria della Concezione قرار دارد که حدود 10 دقیقه طول میکشد تا به آن برسید. در این دخمه اسکلت و جمجمه 4 هزار راهب با هنرمندی بسیار زیبا و خلاقانه ای به نمایش گذاشته شده اند. به طور مثال، لوستر این زیرزمین نیز از استخوان و جمجمه تهیه شده است.


باغ های زیرزمینی Forestiere – کالیفرنیا

از سال 1906 تا 1946 میلادی، فردی از اهالی سیسیل به Baldassare Forestiere مهاجرت کرد و برای خود خانه و باغچه ای زیرزمینی ساخت. او با کمک وسایل کشاورزی در زیرزمین، اتاق های 930 متر مربعی، محراب و حتی حوض ماهی زیرزمینی حفر کرد. بنای 10 آکری این هنرمند از خورشید کالیفرنیا نور می گرفته است و درختان میوه در زیرزمین می توانستند شکوفه و میوه دهند. 


اتاق های کابینه جنگ – لندن

یکی از شگفتی های باقی مانده در زیرزمین، اتاق هایی است که هدایت جنگ جهانی دوم انگلیس از آنجا کنترل می شده است. از این اتاق ها، افراد بلندمرتبه ارتش، رئیس جمهور وقت – وینستون چرچیل – از سال 1939 تا 1945 میلادی و کابینه جنگ استفاده می کرده اند. اکنون نیز به موزه تبدیل شده است.



Coober Pedy – استرالیا


این پناهگاه زیرزمینی برای فرار از بلایای طبیعی خوب است. در طول جنگ جهان اول، این پناهگاه ظرفیت 4 هزار نفر را داشته است. اکنون این مکان به هتل تبدیل شده است و رستئران، گالری هنری و کلیسا دارد.


ایستگاه مترو Mayakovskaya – مسکو

این ایستگاه در طول جنگ جهانی دوم پناهگاه بسیاری از مردم و سربازان به شما می رفته است. اکنون نیز به عنوان سومین سیستم متروی زیرزمینی در جهان به شمار می رود. ستون های سالن این مترو با مرمرهای قرمز و استیل ضدزنگ تزئین شده اند و موزائیک های کف نمایی همچون کلسیا را به بینده القا می کنند.


معبد غار Dambulla – سریلانکا

این بنا یکی از بزرگ ترین و پیچیده ترین معابد غارمانند در دنیا است که در سریلانکا قرار دارد. این معبد در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. گردشگران با بازدید از این غار 22 قرن تاریخ را می توانند یکجا ببینند. در این جا 150 مجسمه بودا و پادشاهان را می توانید، ببینید.



آرامگاه Seti I، مصر


آرامگاه Seti در مصر آخرین محلی است که همه پادشاهان مصر در آنجا می خوابند. آرامگاه بزرگی که چشم اندازهای زیبایی دارد و گردشگران بسیاری را به سمت خود جلب می کند. این آرامگاه 100×136 متر اندازه دارد و دیوارهای آن با انواع نقاشی های دیواری پوشانده  شده است.



شهر زیرزمینی Derinkyu – ترکیه

این پناهگاه در قرن هشتم پیش از میلاد مسیح توسط اهالی  برای 20 هزار نفر ساخته شده است. بعدها در قرن ششم پیش از میلاد مسیح این بنا گسترش یافت. این بزرگ ترین شهر زیرزمینی ترکیه است که در روستای کاپادوسیا قرار دارد. این شهر همچون ماز تودرتویی است که به طرز زیبایی در زیر زمین حفاری و کنده کاری شده است.

آبشار Uluru؛ متفاوت‌ترین آبشار دنیا +عکس

تاپ ناپ: Uluru که به نام " آیرز راک " هم شناخته شده است آبشاری بسیار زیبا در استرالیا است. این آبشار در میان سخره های سیمانی که تا 348 متر ارتفاع دارند در جریان است.در این منطقه در مرکز استرالیا بارش باران بسیار کم و سالانه حدود 300 میلیمتر است ولی در اواسط ماه های آذر و فروردین بارش های سنگینی در این منطقه روی میدهد که باعث تشکیل این آبشار شده و منظره ای بسیار زیبا را پدید می آورد. تخمین زده شده که تنها 1٪ از بازدید کنندگان Uluru شانس دیدن این آبشار را دارند.

آبشار Uluru منظره ای کم نظیر +عکس

آبشار Uluru منظره ای کم نظیر +عکس

آبشار Uluru منظره ای کم نظیر +عکس

آبشار Uluru منظره ای کم نظیر +عکس

آبشار Uluru منظره ای کم نظیر +عکس

آبشار Uluru منظره ای کم نظیر +عکس

آبشار Uluru منظره ای کم نظیر +عکس

آبشار Uluru منظره ای کم نظیر +عکس