۳۰ آذر ۱۳۹۲

آداب و رسوم شب یلدا در ایران باستان



آداب شب یلدا در طول زمان تغییر نکرده و ایرانیان در این شب، باقیمانده میوه‌هایی را که انبار کرده اند و خشکبار و تنقلات می‌خورند.
همچنین دور هم گرد هیزم افروخته و بخاری روشن می‌نشینند تا سپیده دم بشارت شکست تاریکی و ظلمت و آمدن روشنایی و گرمی (در ایران باستان، از میان نرفتن و زنده بودن خورشید که بدون آن حیات نخواهد بود) را بدهد، زیرا که به زعم آنان در این شب، تاریکی و سیاهی در اوج خود است.
واژه یلدا، از دوران ساسانیان که متمایل به به کارگیری خط (الفبای از راست به چپ) سریانی شده بودند به کار رفته است.
یلدا- همان میلاد به معنای زایش- زاد روز یا تولد است که از آن زبان سامی وارد پارسی شده است. باید دانست که هنوز در بسیاری از نقاط ایران مخصوصاً در جنوب و جنوب خاوری برای نامیدن بلندترین شب سال، به جای شب یلدا از واژه مرکب شب چله استفاده می شود.
خور روز (دی گان)- یکم دی ماه- در ایران باستان در عین حال روز برابری انسان ها بود. در این روز همگان از جمله شاه لباس ساده می پوشیدند تا یکسان به نظر آیند و کسی حق دستور دادن به دیگری را نداشت و کارها داوطلبانه انجام می گرفت، نه تحت امر.
در این روز جنگ کردن و خونریزی، حتی کشتن گوسفند و مرغ هم ممنوع بود. این موضوع را نیروهای متخاصم ایرانیان می‌دانستند و در جبهه ها رعایت می کردند و خونریزی موقتاً قطع می شد و بسیار دیده شده که همین قطع موقت جنگ، به صلح طولانی و صفا انجامیده بود.
ایرانیان نزدیک به چند هزار سال است که شب یلدا آخرین شب پاییز را که درازترین و تاریکترین شب در طول سال است تا سپیده دم بیدار می‌مانند و در کنار یکدیگر خود را سرگرم می‌دارند تا اندوه غیبت خورشید و تاریکی و سردی روحیهٔ آنان را تضعیف نکند و با به روشنایی گراییدن آسمان به رخت خواب روند و لختی بیاسایند.
در آیین کهن، بنابر یک سنت دیرینه آیین مهر شاهان ایرانی در روز اول دی‌ماه تاج و تخت شاهی را بر زمین می‌گذاشتند و با جامه‌ای سپید به صحرا می‌رفتند و بر فرشی سپید می‌نشستند.
دربان‌ها و نگهبانان کاخ شاهی و همهٔ برده‌ها و خدمت‌کاران در سطح شهر آزاد شده و به‌سان دیگران زندگی می‌کردند. رئیس و مرئوس، پادشاه و مردم عادی همگی یکسان بودند.
البته درستی این امر تایید نشده و شاید افسانه‌ای بیش نباشد. ایرانیان در این شب باقی‌مانده میوه‌هایی را که انبار کرده بودند به همراه خشکبار و تنقلات می‌خوردند و دور هم گرد هیزم افروخته می‌نشستند تا سپیده دم بشارت روشنایی دهد زیرا به زعم آنان در این شب تاریکی و سیاهی در اوج خود است.
جشن یلدا در ایران امروز نیز با گرد هم آمدن و شب‌نشینی اعضای خانواده و اقوام در کنار یکدیگر برگزار می‌شود.
متل‌گویی که نوعی شعرخوانی و داستان‌خوانی است در قدیم اجرا می‌شده‌است به این صورت که خانواده‌ها در این شب گرد می‌آمدند و پیرترها برای همه قصه تعریف می‌کردند.
آیین شب یلدا یا شب چله، همراه با خوردن آجیل مخصوص، هندوانه، انار و شیرینی و میوه‌های گوناگون است که همه جنبهٔ نمادین دارند و نشانه برکت، تندرستی، فراوانی و شادکامی هستند.
این میوه‌ها که اغلب دانه‌های زیادی دارند، نوعی جادوی سرایتی محسوب می‌شوند که انسان‌ها با توسل به برکت‌خیزی و پردانه بودن آنها، خودشان را نیز مانند آنها برکت‌آور می‌کنند و نیروی باروی را در خویش افزایش می‌دهند.
همچنین انار و هندوانه با رنگ سرخشان نمایندگانی از خورشید در شب به‌شمار می‌روند. در این شب هم مثل جشن تیرگان، فال گرفتن از کتاب حافظ مرسوم است. حاضران با انتخاب و شکستن گردو از روی پوکی و یا پُری آن، آینده‌گویی می‌کنند.
جشن شب یلدا یک جشن کاملاً زنده است و همه مسیحیان جهان این جشن را با نام جشن تولد مسیح برگزار می کنند. یلدا و مراسمی که در نخستین شب بلند زمستان و بلندترین شب سال برپا می کنند سابقه‌ای بسیار دراز داشته و مربوط می‌شود به ایزد مهر.
این جشن که یکی از کهن ترین جشن های ایران باستان است در اصطلاح به آن شب چله هم می گویند. چله بزرگ از یکمین روز دی ماه جشن خرم روز تا دهم بهمن که جشن سده است به طول می انجامد و آن را چله بزرگ می نامند به آن دلیل که شدت سرما بیشتر است، آنگاه چله کوچک فرا می رسد که دهم از بهمن تا بیستم اسفند به طول می انجامد و سرما کم کم کاسته می‌شود.
چله اول که اولین روز زمستان و یا نخستین شب آن است تولد مهر و خورشید شکست ناپذیر است، زیرا مردم دوره های گذشته که پایه زندگی شان برکشاورزی و چوپانی قرار داشت و در طول سال با سپری شدن فصل ها و تضادهای طبیعت خو داشتند و براثر تجربه و گذشت زمان با گردش خورشید و تغییر فصول و بلندی و کوتاهی روز و شب و جهت حرکت و قرار ستارگان آشنایی یافته و کارها و فعالیتشان را براساس آن تنظیم می کردند و به تدریج دریافتند که کوتاهترین روزها آخرین روز پاییز یعنی سی ام آذر و بلندترین شب ها شب اول زمستان است اما بلافاصله بعد از این با آغاز دی روزها بلندتر و شب ها کوتاه تر می‌شود.
اقوام قدیم آریایی جشن تولد آفتاب را آغاز زمستان می گرفتند خصوصاً ژرمن ها که این ماه را به خدای آفتاب نسبت می دهند و زیاد هم بی تناسب نیست چرا که آغاز زمستان مثل تولد خورشید است که از آن روز در نصف کره شمالی رو به افزایش و ارتفاع و درخشندگی می گذارد و هر روز قوی تر می شود.
در این شب آتش برمی افروختند تا تاریکی و عاملان اهریمنی و شیاطین نابود شده و بگریزند و همچنان که خورشید به مناسبت فروغ و گرمای کارسازش تقدس پیدا کرده بود آتش نیز همان والایی را نزد مردمان دارا شد.
چون تاریکی فرا می رسید در پرتو روشنایی آتش تاریکی اهریمنی را از بین می بردند. در شب یلدا یا تولد خورشید افراد دور هم جمع می شدند و جهت رفع این نحوست آتش می افروختند و خوان ویژه مانند سفره یی که عید نوروز تهیه می کنند اما محتویات آن متفاوت است می گستراندند و هر آنچه میوه تازه فصل که نگهداری شده بود و میوه های خشک در سفره می‌نهادند.
این سفره جنبه دینی داشته و مقدس بود و از ایزد خورشید روشنایی و برکت می طلبیدند تا در زمستان به خوشی سر کنند و میوه های تازه و خشک و چیزهای دیگر در سفره تمثیلی از آن بود که بهار و تابستانی پربرکت داشته باشند و همه شب را در پرتو چراغ و نور و آتش می گذراندند تا اهریمن فرصت دژخویی و تباهی نیابد.
سفره شب یلدا سفره میزد است و میزد عبارت است از میوه های تر و خشک و آجیل یا به اصطلاح زرتشتیان لرک که از لوازم این جشن بود که به افتخار و ویژگی مهر یا خورشید برگزار می شد.
امروز هم ایرانیان در سراسر جهان این جشن زیبا را در کنار یکدیگر برگزار می کنند و به خواندن شاهنامه و گرفتن فال حافظ می‌پردازند.
برای در امان بودن از خطر اهریمن، در این شب همه دور هم جمع می شدند و با برافروختن آتش از خورشید طلب برکت می‌کردند.
آیین شب یلدا یا شب چله، خوردن آجیل مخصوص، هندوانه، انار و شیرینی و میوه‌های گوناگون است که همه جنبه نمادی دارند و نشانه برکت، تندرستی، فراوانی و شادکامی هستند.
در این شب هم مثل جشن تیرگان، فال گرفتن از کتاب حافظ مرسوم است. حاضران با انتخاب و شکستن گردو از روی پوکی و یا پری آن، آینده گویی می کنند.
جشن شب یلدا جشنی است که از ۷ هزارسال پیش تاکنون در میان ایرانیان برگزار می‌شود. ۷ هزار سال پیش نیاکان ما به دانش گاه شماری دست پیدا کردند و دریافتند که نخستین شب زمستان بلندترین شب سال است.
یکی دیگر از دلایل برگزاری این جشن، شب زادروز ایزدمهر یا میترا است. مهر به معنای خورشید است و تاریخ پرستش آن در میان ایرانی ها و آریایی ها به پیش از دین زرتشت بازمی گردد که پس از ظهور زرتشت این پیامبر او را اهورامزدا تعریف کرد. یکی از ایزدان اهورایی مهر بود که هم اکنون بخشی از اوستا به نامش نامگذاری شده.

فهرست متفکران علم و فناوری2013/ هیگز باز هم در میان برترینها

نشریه فارن پالیسی، فهرست 134 نفره متفکران جهانی را در سال 2013 منتشر کرد که در این میان نام بسیاری از پیشروان عرصه اختراع، بهداشت، رسانه و فناوری نیز به چشم می خورد.
 
در فهرست منتشر شده از متفکران جهان در سال 2013 نام بیش از 20 نفر از بزرگان عرصه علم و فناوریبهداشت و درمان دیده می شود. اسامی این افراد به شرح زیر است:

الون ماسک:

برای تحقق بخشیدن به ایده های علمی تخیلی. وی به دلیل بنیانگذاری SpaceX و شرکت تسلاموتورز و Paypal در جهان شهرت دارد. او که یکی از بزرگ ترین کارآفرینان در ایالات متحده آمریکاست به عنوان مدیر عامل شرکت space X و رئیس بخش طراحی شرکت تسلاموتورز مشغول به کار است و ایده ساخت مکانیسم حمل و نقل تقریبا فراصوت به وی تعلق دارد.

جوردی راس:

برای پیشگامی در ساخت رایانه های کوانتوم در این فهرست قرار گرفته است. "راس" بنیانگذار شرکت دی - ویو سیستمز در کانادا است. این شرکت نخستین رایانه کوانتومی تجاری جهان را ساخته است.

تاد استارنر:

ترویج فرهنگ رایانه های پوشیدنی. این دانشمند علوم رایانه پیشرو تمام رایانه های پوشیدنیسال از عینک گوگل گرفته تا ساعت هوشمند گلکسی گیر سامسونگ است.

کلف لیترو:

برای ساخت ابزاری که آینده را پیش بینی می کند معروف است. وی با استفاده از الگوریتمهای بسیار قدرتمند حجم گسترده ای از گزارشهای خبری و سایر اطلاعات موجود در دسترس را تحلیل می کند تا بتوانند الگوهای پنهان در توسعه سیاسی و اقتصادی را از پیش مشاهده کند.

بری پتیس:

وی ایده خلق زیر ساختهایی را فراهم آورده است تا همه بتوانند خلاق باشند.

کریس اندرسون:

برای راه اندازی روند استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین تجاری. وی به عنوان رئیس شرکت 7سه بعدی به عنوان پدر هواپیماهای بی سرنشین که کاربر آن را با دستورالعملهای ارائه شده می سازد، شناخته می شود.

تئودور برگر:

برای ساخت خاطرات. این ایده به طور مستقیم از مفاهیم علمی تخیلی ساخته شده است که یک میکروتراشه در مغز کاشته می شود که می تواند خاطرات انسان را کنترل کرده و حتی آنها را ارتقا دهد. در نتیجه تلاشهای تئودور برگر این امر به زودی به واقعیت تبدیل می شود.

شیولین ژنگ:

فراهم کردن انرژی خورشیدی در هرکجا و هر زمان.

جیم ریوز و مارتین ریدیفورد:

برای استفاده از گرانش به منظور روشن کردن دنیا. این طراحان یک راه حل جدید برای حمل مشکل دسترسی مردم به نور الکتریکی ارائه دادند و آن نور کم هزینه ال ای دی بود که انرژی خود را برای روشن شدن از گرانش تأمین می کند.

دیمین ایوانس، بیل بیننسون و استیو الکینز:

برای استفاده از لیزرها به منظور کشف و نقشه کشی شهرهای باستانی.

فرانسوا انگلرت، پیتر هیگز و فابیولا جیانوتی:

برای افشا کردن اسرار کهکشان. در دو سال گذشته انگلرت و هیگز به عنوان نظریه پردازان ذره زیراتمی که نام هیگز برای آن انتخاب شد موفق به مشاهده تأیید نظریه خود شدند. این دو فیزیکدان 81 و 84 ساله وجود این ذره را در سال 1964 پیش بینی کرده بودند. اما مشاهده عملی این ذره در نتیجه تلاشهای فابیولا جیانوتی و تیمش به مدت چهار سال در سرن (سازمان تحقیقات هسته ای اروپا) بود.

تیم مریخ نورد کنجکاوری:

برای نشان دادن یک دنیای دیگر به زمین. این دانشمندان ناسا از سال 2012 زمان فرود مریخ نورد کنجکاوی تاکنون بیش از 70 هزار تصویر از مریخ را منتشر کرده و به یافته های هیجان انگیزی درباره سیاره سرخ رسیدند.

کریس هدفیلد:

برای نشان دادن اینکه سفرهای فضایی با سرنشین همچنان جالب هستند. این فضانورد کانادایی و فرمانده ایستگاه فضایی در زمان خود با انتشار ویدئوهایی از امورات روزمره در فضا طرفداران بسیاری به خود جذب کرد و در برخی از رسانه های اجتماعی حدود 20 هزار طرفدار داشت و زمانی که به زمین بازگشت تعداد طرفداران وی به یک میلیون نفر رسید.

هانا گی، کاترین لوزوریاگا و دبورا پرسواد:

برای نزدیک کردن دنیا به درمان ایدز.

جف بزوس:

مدیرعامل شرکت آمازون برای اتکا به رسانه قدیمی. وی با عرضه کیندل به عنوان نجات بخش کلمات مکتوب شناخته شد.

مارک زاکربرگ:

برای تحقق اینترنت ساده. وی به عنوان مدیرعامل و بنیانگذار فیسبوک اعتقاد دارد که داستان قرن آینده تحول از اقتصادی منبع محور صنعتی به اقتصاد مبتنی بر دانش است.

10 حیوان با چهره های عجیب

چهره یکی از نکاتی است که می توان حیوانات مختلف را به کمک آن تشخیص داد زیرا حیوانات دارای گونه های متفاوت هستند و هر کدام معمولا تفاوت هایی هر چند ظریف در چهره شان وجود دارد.
 
هر وقت حرف از چهره و حالت صورت می شود کلماتی مانند زشت، زیبا و عجیب به ذهن می رسد و این موضوع در میان حیوانات نیز وجود دارد. حیوانات از آنجایی که چهره های متفاوت دارند دارای گونه هایزشت و زیبا نیز هستند. از میان تمام حیواناتی که تا به حال پیدا شده اند تعدادی هستند که دارای چهره هایی عجیب هستند.

مارماهی


این موجود عجیب برای اولین بار در سال 2002 دیده شد و در نگاه اول به نظر می رسد از یک فیلم ترسناک فرار کرده است. این ماهی با دندان های بسیار تیز و چشمانی ترسناک به نام"مارماهی" معروف شد در حالی که اصلا هیچ شباهتی به مارها ندارد. این ماهی دارای قابلیت های جالبی نیز هست برای مثال می تواند تا سه روز خارج از آب زندگی کند و دندان های آن قادر هستند هر حیوانی را در هر جثه ای که باشد نابود کنند. نمونه های بالغ این مار می تواند تا یک متر طول و 6 کیلوگرم وزن داشته باشد.

آی آی


یکی از موجوداتی که در ماداگاسکار پیدا شده است "آی آی" نام دارد این موجود عجیب چهره ای خاص دارد و یکی از نادرترین پستانداران روی زمین است. این موجود برای روستائیان به عنوان یکی از موجودات منحوس شناخته می شود از این رو هر کس آن را ببیند خواهد کشت. در سالیان دور اینموجود باعث شده است که روستاییان مریض شده و بمیرند و از همین رو به فرشته مرگ روستاهای ماداگسکار شهرت پیدا کرده است.

کریول


آسیا قاره ای است که هر موجودی ممکن است در آن یافت شود زیرا تنوع آب و هوایی و قومیتی بسیاری دارد. یکی از موجوداتی که طی سال های اخیر پیدا شده است خفاش کریولا نام دارد. این خفاش چهره ای بسیار عجیب دارد و معمولا در نقاطی از زمین زندگی می کند که دست انسان ها کمتر به آن می رسد. این خفاش با انسان ها رابطه خوبی ندارد با کمترین حالت تحریک آمیزی به انسان حمله ور خواهد شد.

موش کور صحرایی


موش حیوانی ریز اما ترسناک است زیرا تحقیقات انجام شده نشان می دهد بیش از نیمی از انسان ها از این موجود می ترسند. موش کور صحرایی یکی از انواع موش هایی است که در صحرای آفریقا زندگی می کند اما چهره آن بسیار عجیب و غریب است. پوست کش آمده، دندان های عجیب از جمله ویژگی های این موش هستند. دانشمندان دریافته اند که این موش عجیب و زشت می تواند یک درمان موثر برای سرطان باشد.

هزازپای پشمالو


یکی از بامزه ترین هزارپاهایی که در دنیا وجود دارد به اسم "پشمالو" شناخته می شود. این هزارپا بدنی پر از مو دارد ولی دست زدن به این موها مساوی با مرگی دردناک خواهد بود زیرا تمامی سطح بدن این هزارپا با سم پر شده است. این هزارپا در آمریکا دیده شده است و معمولا میان برگ درختانی مانند بلوط پنهان می شود. طول آن هزارپا در بلندترین حالت می تواند به 32 میلی متر برسد.

افعی سبز


در سال 2002 دانشمندان به گونه ای جدید از افعی ها دست پیدا کردند که به افعی های سبز شهرت دارند. این مارها در جنوب آسیا یافت می شوند و البته جمعیت زیادی ندارند. این مارها در کنار آنکه سمی و کشنده اند دارای چهره ای عجیب و جالب نیز هستند. سری تخت و بدنی سبز رنگ با چانه ای آمده از جمله مواردی هستند که در مارها کمتر مشاهده می شوند و چهره ای عجیب را به این مار داده اند.

ایسوپاد


یکی از شکارچیان کف دریاست که چند سال پیش از عمق 2 هزار متری آب پیدا شد. اینشکارچی دارای چهره ای بسیار شبیه به یک حشره خاکی اما غول پیکر است که به عنوان یکی از موجوداتی شناخته می شود که تنها در تاریکی مطلق زیر آب زندگی می کند. این آبزی عجیب از لاشه حیوانات مرده یا مواد غذایی که در کف آب باقی مانده است تغذیه می کند.

موش کور بینی ستاره ای


یکی از عجیب ترین ستاره های دنیا روی زمین زندگی می کند و این ستاره که یازده شاخه صورتی دارد دقیقا روی بینی یک نوع موش کور خاص زندگی می کند. این ستاره عجیب به این موش کور اجازه می دهد تا بتواند بیشتر با محیط تعامل داشته و حتی به عنوان دست های اضافی نیز می تواند از آن ها استفاده کند. هر کدام از شاخه های این ستاره دارای قدرت حسی بسیار بالایی هستند ضریب خطای آن ها یک در 25 هزار است.

مارمولک بادبزنی


این مارمولک که در دو رنگ قهوه ای و زرد پیدا می شود یکی از عجیب ترین مارمولک هایی است که روی زمین زندگی می کند و زادگاه اصلی آن نیز استرالیا است. این مارمولک در کناره های سرش دارای باله های بسیار بزرگی است که در هنگام عصبانیت یا متوجه شدن خطر آن ها را باز می کند. این بادبزن ها گاهی می توانند تا 90 سانتی متر طول داشته باشند. این موجود غالبا روی درخت ها زندگی می کند اما ممکن است بر روی زمین نیز دیده شود.

مارمولک دم برگی


یکی دیگر از مارمولک های بسیار عجیبی که در دنیا وجود دارد با نام "دم برگی" شناخته می شود. این مارمولک در ماداگاسکار دیده می شود و نهایت به طول 330 میلیمتر می رسد. این مارمولک ها دارای اندامی بسیار نازک با دست و دمی که اصلا شباهت به حیوانات ندارند هستند. همچنین چهره آن ها نیز بسیار عجیب است و چشم هایی ترسناک دارند. صدای این مارمولک ها بیشتر شبیه به جیغ زدن است و دهانشان به نسبت بدنشان بسیار بیشتر باز می شود.

۲۹ آذر ۱۳۹۲

با ده پدیده عجیب اقیانوسی آشنا شویم

انسان در مواجهه با اقیانوس دستخوش دو نوع احساس متفاوت می گردد. یا شدیدا دلبسته آن شده و لب به تحسینش می گشاید و یا با احساسی از ترس, سکوت پیشه می کند. شاید این مسئله چندان هم غیرقابل پیش بینی نباشد چرا که پدیده های غیر قابل باوری در این پهنه آبی رخ می دهند که به نظر می رسد ریشه در اموری مرموز، خارق العاده و عجیب دارند.
 
به عنوان نمونه می توان به گل های یخ زده ای اشاره کرد که روی سطح دریا مشاهده می شوند. یا شاید باید به شکوفه های شب تاب اشاره کرد که گاهی در خطوط ساحلی دیده می شوند، جایی که روشن تر از ستارگانی است که بر فرازش می درخشند. به عبارت دیگر برخی از این پدیده ها منشا ترس و هراس بشر بوده اند مثل گرداب های شدیدی که تا ده برابر نیرومندتر از حالت عادی خود هستند. البته اگر به بطن ماجرا توجه کنیم در پس هر کدام از آن ها منطق و دلیلی نهفته است. حال اگر مایلید با دیگر پدیده هایی که در این پهنه آبی رخ می دهند آشنا شوید در ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

جزر و مد سرخ رنگ


پدیده عجیب و شگفت انگیز جریان جزر و مدی سرخ به نام شکوفه جلبکی نیز شناخته می شود. این اتفاق بویژه زمانی رخ می دهد که جلبک های موجود در رودخانه ها، دریا و یا آب های سرد دیگر به سمت خطوط ساحلی یورش برده و باعث می شوند رنگ آب به دلیل تجمع آن ها از بین رفته و تغییر کند. این اتفاق مخصوصا در آب های ساحلی رخ می دهد. اگر چه بیشتر آن را به نام جریان جزر و مدی سرخ می شناسند ولی دارای تنوع رنگ بوده و به رنگ هایی همچون نارنجی، قهوه ای و حتی سبز هم دیده شده است. این نوع جلبک ها به نام فیتوپلانتون (Phytoplanton) شناخته می شوند که دارای رنگ دانه های فتوسنتزی می باشند.

گرداب غول آسا


این گرداب که با اثری از ادگار آلن پو (داستان کوتاه فرو رفته در گرداب اثر این نویسنده آمریکایی که در 1841 به چاپ رسید) به شهرت رسید در دنیای واقعیات هم رخ می دهد. این پدیده بسیار بزرگ و قدرتمند بوده و ناشی از حرکات چرخشی و پیچشی حجم قابل توجهی از آب می باشد. این حادثه دو مرتبه در روز در غربی ترین ناحیه دریای نروژ در سواحل شمال غرب این کشور رخ می دهد. ارتفاع آب درون گرداب تقریبا ده متر پایین تر از سطح آب دریا در حالت عادی می باشد. این گرداب بسیار نیرومند بوده و قدرتی ده برابر جریان های معمولی اقیانوسی دارد. هر سه ماه یک بار مسیر حرکت آب این گرداب تغییر کرده و برعکس می شود.

گل های یخی (آب شور یخزده)


با نگاهی فرا واقعی و برداشتی مستقیما برگرفته از یکی از صحنه های رمانتیک آثار دیزنی لقب گل های یخی به این پدیده عجیب اطلاق شد. این گل ها در اصل اشکالی از کریستال های یخی هستند که روی سطح دریاها و لایه های نازک یخ مشاهده شده و در مرز بین هوا و آب دریا به وجود می آیند. این پدیده اغلب زمانی رخ می دهد که هوا در مقایسه با سطح دریا سردتر باشد. این نقص کوچک رخ داده باعث ایجاد جریانی دومینو مانند شده و این گل های یخی یک به یک شروع به پدیدارشدن روی سطح آب می کنند. بر اساس تحقیقاتی مشخص شده که تعداد قابل توجهی باکتری در این اشکال یخزده زندگی می کنند. گفته می شود که اگر روزی با این گل ها روبرو شدید بدانید که وارد قلمرویی جادویی شده اید.

دریای شیطان


دریای شیطان ناحیه ای است که در اقیانوس آرام و تقریبا در 100 کیلومتری جنوب شهر توکیو و کشور ژاپن قرار گرفته است. اما چه چیز باعث شگفتی ساز بودن این منطقه شده است؟ جدا از این که نشانه ای از این ناحیه روی هیچ نقشه ای نیست مجموعه اتفاقاتی که در این ناحیه رخ می دهد سبب شده که این نام عجیب به آن داده شود. از جمله این رویدادها می توان به این موارد اشاره کرد: هیچ موجود زنده دریایی در این ناحیه زندگی نمی کند. طوفان های متعددی دائما در این ناحیه روی می دهند که یک باره شروع شده و خیلی ناگهانی خاتمه می پذیرند. علاوه بر این 9 کشتی ماهیگیری که در اطراف این ناحیه در حرکت بودند به طرزی مرموز ناپدید شدند. در کنار این ها بستراقیانوس در این قسمت دائما در حال حرکت و تغیر شکل است به طوری که جزایر آتش فشانی یک باره ظاهر شده و خیلی سریع نیز ناپدید می شوند گویی که هیچ گاه وجود خارجی نداشتند.

ساحل کاپوچینو


دیگر پدیده عجیبی که در اقیانوس رخ می دهد به نام ساحل کاپوچینو شناخته می شود. این نام در اصل به قشر ضخیم و کف گونه ای اشاره دارد که در ساحل مشاهده می گردد. اما این کف چگونه به وجود می آید؟ علاوه بر نمک موجود در اقیانوس مواد زیادی نیز در زیر آن در حال زوال و پوسیدگی بوده و همچنین بقایای جلبک ها نیز در حال فساد و تجزیه در آن می باشند. هنگامی که دریا متلاطم است این مواد در حال فساد با شدت و سرعت بالایی حرکت کرده جابجا می شوند و در این حالت با نمک موجود در دریا واکنش داده و ترکیباتی صابون مانند ایجاد می کنند که در نتیجه آن این کف تولید می شود. اگرچه گفته می شود این کف بر سلامت انسان کوچک ترین تاثیر نامطلوبی ندارد ولی باز بهتر است در مواجهه با مواد در حال زوال و جلبک هایی که در نزدیکی خطوط ساحلی در حال تجزیه می باشند جانب احتیاط را نگاه داشت.

دوایر تماشایی در کف اقیانوس


این هم دیگر پدیده مرموزی است که در کف اقیانوس دیده می شود. اما البته دلیل به وجود آمدن آن اصلا غیرعادی نبوده بلکه بسیار هم جالب توجه است. باور می کنید که این الگوی پیچیده توسط یک ماهی نر از نوع بادکنکی به وجود آمده است؟ بله در واقع این دایره عجیب نتیجه تلاش های ماهی نر برای جذب جنس ماده می باشد. این ماهی با کمک باله های شکمی و دم خود و ضربه زدن روی کف اقیانوس این دایره را ایجاد کرده و حتی با جمع آوری تکه های شکسته صدف ها آن را تزئین و کامل می کند. قطر این دایره بیش از 6 فوت می باشد. معمولا ماهی ماده در قسمت مرکزی همین دایره از نوزادان خود مراقبت می کند.

ملاقات دریای شمال و دریای بالتیک


این پدیده که بسیار نادر و عجیب می باشد عموما زمانی رخ می دهد که دریاها به یکدیگر پیوسته یا به هم نزدیک می شوند. تنها در شهر کوچکی در منطقه اسکاگن در شمالی ترین نقطه کشوردانمارک است که می توان این پدیده را از نزدیک مشاهده کرد. زمانی که از نزدیک شاهد این به هم پیوستن باشید دهان تان از تعجب باز می ماند. اما حقیقتا چرا این اتفاق روی می دهد؟ ظاهرا این دو جریان مختلف به دلیل اختلاف چگالی و غلظتی که دارند قابل امتزاج و ترکیب با یکدیگر نمی باشند.

استخرهای آب نمک


آیا امکان دارد دریاچه ای در زیر اقیانوس شکل گیرد؟ بله و این رویداد حقیقتا پدیده ای قابل توجه می باشد. این پدیده که همچنین با عناوینی همچون دریاچه زیرآبی یا حوضچه های نمکی نیز شناخته می شود اغلب در نقاطی روی می دهد که سطح شوری آب و غلظت نمک آن بسیار بالاست. به دلیل این غلظت بالا چگالی این آب معمولا در مقایسه با آب دریا بالاتر بوده و به دلیل سنگینی حاصل از این وضع این دو لایه گوناگون قابل ترکیب با یکدیگر نمی باشند. این امر سبب ایجاد لایه های گوناگون در آب شده که از هم جدا بوده و مرزی مشخص دارند و حتی جریان های خاص خود را دارا می باشند.

شکوفه های شب تاب


دیگر پدیده عجیب و در عین حال مسحور کننده ای که در اقیانوس رخ می دهد و معمولا به ندرت دیده می شود ایجاد شکوفه های درخشان و شب تاب است. این جریان اغلب زمانی رخ می دهد که حجم قابل توجهی از پلانکتون ها توسط موجی واحد شسته شده و به ساحل برده می شوند. این گونه از پلانکتون ها به دلیل وجود رنگ دانه های فتوسنتزی خاص به طور طبیعی می درخشند. این ارگانیسم ها معمولا زمانی که در معرض شرایط استرس زا قرار می گیرند از خود نور ساطع می کنند. جریان های سریع و یا تلاطم آب و برخورد با ساحل از مواردی است که باعث ساطع شدن نور از این پلانکتون ها می شود.

برینیکلز (Brinicles)


دیگر رخداد مرموز و عجیبی که بویژه در اقیانوس های منجمد شمالی و جنوبی دیده می شود به نام برینیکلز (استالاکتیت یخی) شناخته می شود. نام این پدیده از ترکیب دو کلمه Brine به معنی آب شور و Icicle به معنای قندیل به وجود آمده است. این پدیده نخستین بار توسط داگ اندرسن و هیو میلر به تصویر کشیده شد و در برنامه سیاره یخزده (Frozen Planet) شبکه جهانی بی بی سی در سال 2011 به نمایش درآمد. اما واقعا چه چیز باعث ایجاد این پدیده می شود؟
معمولا زمانی که جریانی یخ زده از آبی بسیار شور که دارای چگالی به مراتب بالاتر از آب دریاست ایجاد می شود به دنبالش شاهد برینکلز خواهیم بود. به دلیل همین اختلاف غلظت، آب شور در قسمت تحتانی آب معمولی دریا قرار می گیرد. به دلیل سردی بی نهایت این جریان شور آب هایی که در اطراف آن قرار دارند منجمد می شوند. در نتیجه در اطراف آن غلافی یخی ایجاد شده که مثل لوله ای از یخ دیده می شود که به آن برینیکل گفته می شود. وقتی که این غلاف و جریان یخی در تماس با کف اقیانوس قرار می گیرد در مسیر حرکتش هر چیز زنده را از میان می برد.

تصویر باورنکردنی از زباله های فضایی در مدار زمین


براساس اعلام ناسا زباله های فضایی که دربرگیرنده موشکهای و ماهواره های متروک است و در مدار زمین وجود دارند به زودی ترک کردن زمین را برای کاوشگرها و فضاپیماها دشوار می کند.
میش نجر عکاس آلمانی با همکاری موسسه سیستمهای هوافضایی در دانشگاه فناوری براونشوایگ که به وی در ردگیری زباله های فضایی کمک کرده، تصویری ارائه کرده که نشان دهنده تبدیل شدن زباله های فضایی به یک مشکل جدی است.
در حال حاضر 22 هزار شی در مدار زمین هستند که ردگیری آنها در زمین ساده است و جدا از این، تعداد بیشماری جرم کوچکتر وجود دارد که می تواند به فضاپیماها در سفرهای داری سرنشین و ماهواره های ارزشمند صدمه بزنند.
براساس یک اطلاعات آرشیوی هر گوی مینیاتوری در این تصویر نشان دهنده یک شی در مدار فضایی زمین است.
به طور کلی تخمین زده شده است که تعدد زباله های فضایی زمین به 370 هزار قطعه می رسد که در مدار زمین شناور بوده و با سرعت 35 هزار و 405 کیلومتر در حرکت هستند.
از آنجا که سن پیشرفتهای فضایی انسان به 54 سال می رسد، تمدن بشری فضای بالای اتمسفر زمین را با بقایای موشکها و سایر قطعاتی که در طول پرتاب موشک از آن رها می شود آلوده کرده است.
بسیاری از این زباله های فضایی به زمین برمی گردند اما اکثر آنها هنگام بازگشت دوباره می سوزند.
یکی از منابع مهم زباله های فضایی در گذشته آزمایش سلاحهای ضد ماهواره بود که توسط ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی در دهه 1960 انجام می شد.  رویدادهای تصادفی نیز در این رابطه با این مشکل نقشی برعهده داشت. برای مثال در فوریه 2007 یک تقویت کننده Briz-M روسیه در مدار برفراز جنوب استرالیا منفجر شد.
اخیرا نیز ماهواره GOCE که از آن با عنوان فراری فضا یاد می شود سقوط آتشین روی زمین داشت. این ماهواره در مسیری بین آسیای شرقی و غرب اقیانوس آرام تا قطب جنوب سقوط کرد و منجر به هیچ صدمه ای نشد.



























تصاویری حیرت انگیز از سیر تکاملی انسان از نگاه داروين!!!


اما واقعا داروینیسم آری یا خیر؟؟؟













الاغ هایی که ایستاده یخ زدند


سرمای شدید در ترکیه باعث شد تا الاغ ها ایستاده یخ بزنند!





لحظات فراموش نشدنی سال 2013 +عکس

فارس: لحظات فراموش نشدنی در زندگی ما وجود دارند که گاهی از ذهن ما به سادگی دور نمی‌شوند.

برخی از تصاویر لحظات فراموش نشدنی که در سال ۲۰۱۳ بر ذهن‌ها ماندگار شده است در این گزارش گردآوری شده است.


توفان در رومانی



ابر در استرالیا



۱۲ نهنگ قاتل در خلیج هادسون



برف سنگین در اروپا



بزرگترین آتش در نروژ



گردباد سه‌گانه در ساردینیا



ورود شهاب‌سنگها به جو زمین در روسیه



کولاک در آمریکا



ابر بالای یک فانوس دریایی



نمایی از آسمان سرخ در بازی بیس‌بال



دانه تگرگ بعد از گردباد در اوکلاهما



گردباد در اوکلاهما



زمین لغزش در یک معدن در بینگهامتون در آمریکا



لبخند نهنگ



سیل در یونان



گردباد در ایالت کلرادو



شفق‌‌های شمالی



گشت‌های کاستا کونکوردیا



سیل در روسیه



آتش‌نشانان در بلژیک



گردباد در ایتالیا



بارش شهاب در ۲۰۱۳



تصادف در مصر