۲۱ دی ۱۳۹۲

عکس / 4000 پله برای دیدن منطره ای زیبا در هاوایی

4000 پله برای دیدن منطره ای زیبا در هاوایی
















یه خانه دانشجویی به سبکی متفاوت

یه خانه دانشجویی به سبکی متفاوت


خانه دانشجویی Studentboende به مساحت 10 متر مربع توسط شرکت مهندسی معماری Tengbom با همکاری دانشجویان دانشگاه Lund در شهر Smaland سوئد در سال 2013 ساخته شده است. هدف از ساخت این واحد دانشجویی، ارائه مکانی که هم از لحاظ طراحی و هم انتخاب مصالح نیز مقرون به صرفه، سازگار با محیط زیست و بعلاوه هوشمند باشد. این خانه پس از اتمام ساخت در موزه هنر Virserum در شهر Småland برای علاقه مندان به نمایش گذاشته شده است. این شرکت تصمیم گرفته تا در سال 2014، 22 واحد از این خانه های دانشجویی به منظور استفاده دانشجویان آماده نماید.



برای موفقیت در ساخت خانه های دانشجویی مقرون به صرفه به تفکر خلاق و راه حل های جدیدی نیاز می باشد. مساحت هر واحد بر حسب نیاز از 10 تا 25 متر می باشد. این آپارتمان های واقعا جمع و جور دارای یک تخت خواب فوق العاده راحت، آشپزخانه، حمام و یک باغچه کوچک همراه با پاسیو می باشند. از طریق یک طرح کارآمد و با استفاده از روکش های چوبی به عنوان مصالح به کار رفته در این واحد، هزینه های ماهیانه تا 50 درصد کاهش می یابد و همچنین تاثیرات مضر بر محیط زیست و میزان تولید کربن به طور قابل توجهی کاهش می یابد.



صرفه جویی در مصرف انرژی یک موضوع کلیدی و مهم در طراحی ساختمان های جدید است. انتخاب مصالح مناسب و روش های ساخت برای به حداقل رساندن آلودگی های ناشی از کربن و در نتیجه چوب انتخاب شده موجب می شود از اثرات سوء کربن جلوگیری شود و به عنوان یک منبع تجدید پذیر به صورت محلی می توان در کاهش هزینه های حمل مواد سوختی صرفه جویی کرد. کارخانه سازنده این محصول را به گونه ای تولید کرده است که به علت انعطاف پذیری می توان در محل مورد نظر آن را مونتاژ نمود که همین امر بر کاهش زمان ساخت و ساز موثر می باشد.







۱۸ دی ۱۳۹۲

دختر نابغه ۱۹ساله ایرانی، جوانترین پروفسور زن آمریکا +عکس


"آلیا صبور"، (Alia Sabur) اولین شهروند آمریکایی و ایرانی الاصل است که رتبه اولین و جوانترین پروفسور زن را در تاریخ آمریکا به خود اختصاص داده است.


این دختر ایرانی تبار بطور تمام وقت در دانشگاه نیویورک تدریس میکند و به عنوان یک نابغه نام خود را در ردیف جوانترین استاد دانشگاه های معتبر جهان در کتاب رکوردهای گینس ثبت نموده است.

رکوردار قبلی جوانترین پروفسور دانشگاه های جهان متعلق به یک فیزیکدان اسکاتلندی بنام "کولین مک لورین” که شاگرد اسحاق نیوتن بود و در سال ۱۷۱۷ میلادی (۲۹۱ سال پیش) در سن ۱۹ سال و ۷ ماهگی این رتبه علمی را کسب کرده بود.

"آلیا صبور”در هشت ماهگی خواندن را آغاز کرد و از کلاس چهارم ابتدایی به کالج رفت تا در سطح کارشناسی ریاضیات کاربردی بخواند. وی در سن ۱۰ سالگی در دانشگاه استونی بروک ثبت نام کرد و در ۱۱ سالگی با گرایش به موسیقی به عنوان عضو ارکستر سمفونی "راک لند” به اجرای قره نی پرداخت.

آلیا چهارده ساله بود که مدرک لیسانس خود را از دانشگاه نیویورک اخذ کرد و دانشجوی دوره کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه درکسل، نیویورک شد.

وی در ۱۸ سالگی مدرک دکترای خود را از دپارتمان تکنولوژی پیشرفته فوزیون در دانشگاه کانکوک سئول دریافت کرد و جوان ترین فردی بود که وارد دوره فلوشیپ پس از دکتری شد، او نشانگرهای سلولی خاصی را بر اساس تکنولوژی نانولوله ها ابداع کرد که در تحقیقات پزشکی اربرد زیادی دارد. او فقط 3 روز مانده بود 19ساله شود که برای تدریس در دانشگاه کنکوک، سئول، کره جنوبی پذیرفته شد.

وی تا ماه قبل در دانشگاه دروس فیزیک دانشگاه کنکوک تدریس میکرد و در حال حاضر، ریاضی و فیزیک را در دانشگاه جنوبی ایالت نیواورلند تدریس میکند. او یکی از دلایل ترک دانشگاه سئول را مشکل تکلم به زبان کرهای بیان کرده است.



عکس: یک کوه عجیب در یزد


ایسنا: این عکس کوه عقاب در نزدیکی یزد است.


آقایان این عکس را نگاه نکنند!


برترین ها: زنی هنگام بیرون رفتن برای شوهرش یادداشت زیر را نوشت: عزیزم نصف سیب زمینی ها رو پوست بکن و بیانداز در آب جوش تا من برسم خونه... خودتان شاهکار شوهرش میبینید. عکسی که در شبکه های اجتماعی هزاران بار دست به دست چرخید!


کپسول دارویی شامل نور آفتاب! +عکس


برترین ها: کمبود نور آفتاب در فصل زمستان می تواند موجب اختلالات پوستی، مشکلات فیزیکی، افسردگی و ... شود. بنابراین این قرص ها برایتان نور کافی و ویتامین د لازم را فراهم می کنند.

این قرص ها تابش خورشیدی را از مکان های مختلف زمین همچون بورا بورا، مالدیو، هائیتی و باهاما برای فرد تأمین می کنند و می توانید از پزشک داروساز در داروخانه نور آفتاب مکان موردنظرتان را بخواهید، ولی نباید از دوز روزانه بیشتر استفاده کنید.

این قرص ها توسط وولو و دیه ور برای جشنواره نور لیون طراحی شده اند. 















دستاوردهای 2013 در فناوری چاپ سه‌بعدی




چاپ سه‌بعدی طی سالهای اخیر روند پر شتاب توسعه را شاهد بوده و این فناوری در حال حاضر در علوم مختلف از جمله پزشکی، هوافضا و صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در این گزارش مهمترین دستاوردهای فناوری چاپ سه‌بعدی در حوزه‌های مختلف را طی سال 2013 میلادی مرور می‌کنیم.
 فناوری چاپ سه بعدی در پزشکی
 آزمایش واکسن‌های جدید بر روی اندام چاپی
 محققان موسسه ویک فارست در کارولینای شمالی از چاپگر سه‌بعدی برای تولید اندام مینیاتوری بر روی تراشه به‌ منظور آزمایش داروهای جدید استفاده می‌کنند.
 پروژه «اندام روی تراشه» شامل استفاده از سلول‌های انسانی برای چاپ ساختارهای سه‌بعدی با قابلیت عملکرد مشابه قلب، ریه یا رگ‌های خونی است؛ این اندام با قرار گرفتن بر روی ریز تراشه و اتصال به عروق خونی، امکان نظارت مستقیم بر شیوه‌های درمانی و آزمایش واکسن‌های جدید را در شرایط آزمایشگاهی فراهم می‌کنند.
 تولید چشم مصنوعی
 محققان دانشگاه متروپولیتن منچستر با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی موفق به تولید چشم مصنوعی شدند؛ با کمک این فناوری می‌توان در مدت یک ساعت، 150 چشم مصنوعی را با هزینه‌ای کمتر از روش دست‌ساز تولید کرد.
 توسعه قلب چاپی
 محققان موسسه نوآوری قلب و عروق در لوئیزویل در حال توسعه فناوری چاپ سه‌بعدی برای تولید یک قلب کامل هستند؛ در حال حاضر بخش‌های مختلف قلب با کمک این فناوری تولید شده‌اند، اما پیش‌بینی می‌شود که نخستین قلب چاپی در اندازه واقعی تا 10 سال آینده تولید و آماده پیوند شود.
 شبیه‌سازی جراحی مغز بر روی مدل چاپی
 محققان دانشگاه فلوریدا با استفاده از تصاویر سی‌تی‌اسکن و MRI بیماران، مدل‌های مغز چاپ سه‌بعدی تولید کردند که امکان تمرین روشهای جراحی واقعی را برای رزیدنت‌های جراحی فراهم می‌کند.
 با تهیه مدل چاپ سه بعدی از مغز و جمجمه هر بیمار و تمرین بر روی این مدل، درصد خطای احتمالی جراح حین عمل جراحی اصلی کاهش پیدا می‌کند.
 تولید کوچکترین کبد چاپی
 محققان شرکت Organovo در سان‌دیگو موفق به چاپ سه‌بعدی یک کبد آزمایشگاهی کوچک شدند که نویدبخش تولید یک کبد کامل قابل پیوند است.
 برای ساخت کوچکترین کبد چاپی، یک چاپگر سه بعدی حدود 20 لایه از سلول‌های کبدی و ستاره‌ای را که دو سلول اصلی کبد هستند، تولید و بر روی یکدیگر قرار می‌دهد.
 این کبد می‌تواند عملکردهای بافت از جمله تصفیه مواد مغذی، مواد سمی و داروها را تا 40 روز حفظ کند.
 کلیه‌ مینیاتوری
 محققان دانشگاه علوم و فناوری هواژونگ چین نمونه‌های مینیاتوری کلیه را با استفاده از سلول های انسانی و عملکردی مشابه کلیه واقعی تولید کردند.
 این فناوری شامل تولید کلیه و سایر نسخه‌های مینیاتوری اندام با استفاده از چاپگر سه‌بعدی است؛ تولید نسخه بزرگتر کلیه چاپی می‌تواند جایگزین مناسبی برای بیماران دچار نارسایی کلیوی باشد.
 غشاء چاپی جایگزین قالب گچ در شکستگی استخوان
 محققان دانشگاه ویکتوریا با استفاده از چاپگر سه‌بعدی، نوعی پوشش طراحی کردند که می‌تواند جایگزین قالب‌های گچی سنگین برای درمان شکستگی استخوان شود.
 این غشای چاپ سه بعدی علاوه بر وزن سبک، شبیه یک جوراب توری، قابلیت تهویه هوا داشته و قابل شستشو است.
 تولید گوش مصنوعی
 محققان کالج پزشکی ویل کورنل نیویورک موفق به چاپ سه بعدی گوش مصنوعی در آزمایشگاه شدند که می‌تواند برای کودکان دچار ناهنجاری مادرزادی گوش و بیماران سرطانی مورد استفاده قرار بگیرد.
 در این روش، یک تصویر سه‌بعدی دیجیتال از گوش کودک تهیه و به چاپگر سه‌بعدی برای تولید قالب گوش داده می‌شود؛ سپس ژل ساخته شده از سلول‌های زنده گوش گاو و کلاژن بداخل قالب تزریق می‌شوند.
 در دستاورد مشابهی، محققان بیمارستان ماساچوست موفق به تولید یک گوش مصنوعی شبه واقعی با استفاده از چاپگر سه‌بعدی و غضروف گوسفند شدند.
 یک مدل سه‌بعدی دیجیتالی از گوش برای اطمینان از درست بودن شکل و تناسب آن طراحی می شود؛ از روی این مدل یک قالب گوش ساخته می شود که با کلاژن گاوی پر شده و به پوست قابلیت ارتجاعی و استحکام می‌دهد.
 سپس سلول‌های غضروف گوش از گوسفندان جمع‌آوری شده و در آزمایشگاه زیر پوست موش‌ها کاشته و پس از سه ماه جایگزین کلاژن گاوی در قالب‌ها می‌شوند.
 تراشه نای چاپی
 پزشکان دانشگاه میشیگان برای نجات جان یک کودک خردسال مبتلا به بیماری تراکئومالاسی - مشکلات تنفسی ناشی از غضروف ضعیف نای - از فناوری چاپ سه‌بعدی برای ساخت یک تراشه سفارشی نای استفاده کردند.
 برای ساخت آتل تراشه، تصویر دقیقی از نای با کمک سی‌تی‌اسکن تهیه شد و سپس با استفاده از مدل‌سازی رایانه‌ای، تراشه‌ای از جنس ماده پلی کاپرولاکتون متناسب با راه‌های هوایی کودک طراحی و توسط چاپگر سه‌بعدی ساخته شد.
 جمجمه چاپ سه‌بعدی
 کاشت جمجمه چاپ سه‌بعدی می‌تواند برای بازسازی استخوان جمجمه بیماران مبتلا به سرطان یا افراد دچار آسیب مغزی در تصادفات رانندگی مورد استفاده قرار بگیرد.
 محققان شرکت آمریکایی Oxford Performance Materials با تهیه مدل دیجیتالی از جمجمه یک بیمار و چاپ لایه به لایه این بخش حساس با کمک چاپگر سه‌بعدی، آماده نخستین پیوند جمجمه چاپی می‌شوند.
 روش دقیق چاپ سه‌بعدی می‌تواند برای ساخت سطوح بسیار کوچک یا با جزئیات ظریف از جمله جایگزین سلولی و اتصال استخوان‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.
 فناوری چاپ سه‌بعدی در صنایع هوا فضا
 تولید قطعات فلزی چاپی
 آژانس فضایی اروپا با معرفی پروژه AMAZE، فناوری چاپ سه‌بعدی را وارد عصر فلز کرد؛ در این پروژه از فناوری چاپگرهای سه‌بعدی برای تولید قطعات فلزی هواپیما، فضاپیما، موتور جت و برنامه‌های کاربردی همجوشی هسته‌ای استفاده خواهد شد.
 قطعات فلزی تولید شده با فناوری چاپ سه‌بعدی قادر به تحمل حرارت تا 3500 درجه سانتیگراد خواهند بود که محدودیت‌های موجود در استفاده از قطعات پلاستیکی چاپی را از بین می‌برد.
 چاپگر سه‌بعدی در فضا
 ناسا با هدف تسهیل دسترسی به قطعات جایگزین در ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) مراحل آزمایش مدل‌های مختلف چاپگر سه‌بعدی را آغاز کرده است و نخستین چاپگر سه‌بعدی برای استفاده در فضا با همکاری محققان شرکت Made in Space در ماه ژوئن 2014 توسط موشک فالکون شرکت اسپیس ایکس به فضا پرتاب خواهد شد.
 این چاپگر در ابعاد یک دستگاه توستر کوچک با ساخت قطعات مورد نیاز فضانوردان در ایستگاه فضایی، نیاز به ارسال مستمر قطعات به فضا را برطرف می‌کند.
 آزمایش اجزای موتور موشک چاپی
 ناسا اجزای موتور موشک را که با کمک فناوری چاپ سه‌بعدی تولید شده‌اند، با موفقیت مورد آزمایش قرار داد؛ این تجهیزات قادر به تحمل فشار 10 برابری در مقایسه با نمونه‌های قبلی هستند.
 چاپگر سه‌بعدی پیتزا برای ساکنان مریخ
 فرستادن محموله غذایی به فضا بخصوص در سفر به سیارک‌های دور دست یا تأمین مواد غذایی ساکنان مستعمره مریخی بسیار پرهزینه است.
 به همین دلیل ناسا کمک مالی 125 هزار دلاری برای توسعه پروژه چاپگر سه‌بعدی پیتزا اختصاص داده است؛ عملکرد این چاپگر با استفاده از نرم‌افزار منوی غذا قابل کنترل است و دستگاه می‌تواند براساس درخواست، پیتزای سفارشی تولید کند.
 فناوری چاپ سه‌بعدی در صنایع مختلف
 ساختمان‌سازی با استخوان‌ مصنوعی چاپی
 محققان موسسه تکنولوژی ماساچوست (MIT) با الهام از استخوان انسان، کامپوزیتی با فناوری بالا طراحی کرده‌اند که در مدت چند ساعت با کمک چاپگر سه‌بعدی تولید می‌شود؛ ماده جدید از دوام، تراکم کم و ترکیبات سازگار با محیط زیست برخوردار است.
 فرآیند چاپ سه‌بعدی متاموادهای فوق‌قوی، مقرون به صرفه‌تر از روش‌های سنتی ساخت هستند و این مواد در آینده می‌توانند برای ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار بگیرند.
 کفش چاپی
 با توسعه فناوری چاپ سه‌بعدی، افراد می‌توانند بر اساس سلیقه و نیاز خود اقدام به طراحی و تولید کفش کنند.
 کفش ورزشی Designed To Win نمونه اولیه تولید شده با چاپگر سه‌بعدی است و برای طراحی این کفش، پای ورزشکار اسکن شده و از روی این الگو، کفش اختصاصی ساخته می‌شود.
 شرکت Shapeways نیز در حوزه طراحی کفش‌های چاپ سه‌بعدی فعالیت می‌کند؛ این شرکت با طراحی و قرار دادن الگوی رایگان چند مدل کفش زنانه در اینترنت، امکان تولید سفارشی کفش را فراهم کرده است.
 نخستین تفنگ پلاستیکی چاپی
 یک محقق کانادایی در مدت سه روز با استفاده از چاپگر سه‌بعدی صنعتی موفق به ساخت نخستین تفنگ پلاستیکی کالیبر 22 شد؛ این تفنگ پس از شلیک موفق اولین گلوله،‌ بلافاصله شکسته و دو تکه شد.
 حشرات چاپی غول‌پیکر 50 برابر نمونه واقعی
 محققان استرالیایی نخستین حشرات سه‌بعدی غول‌پیکر را با استفاده از چاپگر تولید کردند که اندازه‌ای 50 برابر نمونه‌ واقعی داشته و امکان بررسی این موجودات را که به سختی با چشم غیرمسلح قابل مشاهده هستند، فراهم می‌کند.
 در حال حاضر حشرات با جزئیات ابتدایی چاپ می‌شوند و محققان امیدوارند در آینده با توسعه چاپگرهای سه‌بعدی پیشرفته، آناتومی حشرات را با ریزترین جزئیات بازسازی کنند.
 تبدیل رویاها به اشیاء واقعی
 محققان در شیلی با استفاده از هدست خوانشگر امواج مغزی، امکان تبدیل ایده‌های ذهنی به اشیاء واقعی را با کمک چاپگر سه‌بعدی فراهم کردند.
 پیام‌های مغزی توسط هدست EPOC دریافت شده و با استفاده از یک برنامه رایانه‌ای، شکل مورد نظر که تصویری از ایده ذهنی کاربر است، بر روی صفحه نمایش ظاهر و توسط چاپگر سه‌بعدی ساخته می‌شود.
 ساخت دو قلوی سه‌بعدی افراد
 شرکت انگلیسی Cadvanture از فناوری اسکن و چاپ سه‌بعدی برای تولید نمونه کوچک افراد با ریزترین جزئیات استفاده کرده است.
 برای داشتن یک نمونه کوچک از فرد، تصویر افراد توسط 50 دوربین ثبت می‌شود؛ سپس نمونه‌های چاپی از هر فرد توسط یک چاپگر تمام رنگی سه‌بعدی پیشرفته با دارا بودن 390 هزار الگوی رنگ در سه اندازه از 15 تا 25 سانتیمتر چاپ می‌شود. 

بی خوابی ویرانگر مغز


محققان با انجام تحقیقی دریافتند که تاثیر بی خوابی بر انسان کمتر از ضربه مغزی نیست.

به گزارش ایرنا از هلث، محققان سوئدی که این مطالعه را انجام داده اند، گفتند: اهمیت خواب برای بدن همانند غذا و آب است.
این دانشمندان اعلام کردند که کم خوابی می تواند موجب بروز بیماری های مانند آلزایمر، پارکینسون، تصلب شرایین و دیگر بیماری ها شود.
محققان دانشگاه اوپسالا در سوئد گفت : وقتی افرادی که از کم خوابی رنج می برند می گویند احساسی مانند وارد شدن ضربه به مغز دارند، اشتباه نمی کنند چون تاثیر منفی کم خوابی بر مغز درست مانند ضربه مغزی شدید است.
محققان در این مطالعه با بررسی داوطلبان جوان و سالم متوجه شدند که بدن آنها در صورت کم خوابی یا بی خوابی ،مواد شیمیایی ترشح می کند که درست بعد از وارد شدن ضربه به مغز تولید می شود.
در این مطالعه مشاهده شد که میزان ترشح این مواد به دلیل بی خوابی از زمان وارد شدن ضربه مغزی کمتر اما به هر صورت قابل توجه است و نباید به آن بی توجه بود.
به گفته محققان، مغز انسان هنگام خواب از مواد سمی پاکسازی می شود و در صورت ناکافی بودن خواب همه این مواد از بین نمی روند و در بدن باقی می مانند و در نهایت می توانند موجب بروز بیمارهای مختلف شوند.
میزان خوابی که بدن به آن نیاز دارد به عوامل مختلفی (به وی‍ژه سن) بستگی دارد.
بر این اساس نوزادان به 9 تا 10 ساعت خواب ، به علاوه 3 ساعت یا بیشتر چرت زدن در طول روز، نوپایان به ۹ تا ۱۰ ساعت خواب شبانه و ۲ تا ۳ ساعت چرت زدن در طول روز، کودکان مدرسه ای به ۹ تا ۱۱ ساعت و بزرگسالان به ۷ تا ۸ ساعت خواب نیاز دارند.
علاوه بر سن، عوامل دیگری از جمله بارداری و افزایش سن نیز می توانند بر روی مدت زمان خوابی که بدن به آن نیاز دارد ، تاثیر بگذارد.


عکسهای متحرک


عکسهای متحرک
















۱۶ دی ۱۳۹۲

داستان یک ایرانی که 7 آمریکایی را از مرگ نجات داد !!!


خانواده زن جوان ایرانی که در آمریکا دچار مرگ‌مغزی‌شده‌ بود، با چشمانی اشکبار از طریق اینترنت به تماشای آخرین‌ لحظات زندگی فرزندشان نشستند و رضایت دادند اعضای بدن دخترشان به هفت بیمار آمریکایی اهدا شود.






این زن ایرانی که ساناز نام‌ دارد در آخرین‌ روزهای سال گذشته میلادی در حالی‌که دچار تورم شدید مغزی شده ‌بود، به بیمارستانی در میشیگان آمریکا انتقال داده ‌شد و پرسنل بیمارستان متوجه شدند این زن 27ساله از مهاجران ایرانی است که از ناحیه سر به‌شدت آسیب ‌دیده ‌ تلاش برای کمک به ساناز و بازگرداندن او به زندگی به جایی نرسید و متخصصان مغز و اعصاب میشیگان اعلام کردند این زن دچار مرگ‌مغزی‌ شده ‌است. وقتی بررسی‌های پلیس درباره زندگی ساناز آغاز شد پلیس فهمید این زن دانشجوی دکترای محیط‌‌‌زیست بوده و مدارک لیسانس و فوق‌لیسانس‌اش را در ایران در رشته محیط‌زیست و زبان فرانسه دریافت و بعد از ازدواج با مردی ایرانی مقیم آمریکا به این کشور مهاجرت کرده‌ بود. در این میان اطلاعاتی به‌دست آمد که نشان می‌داد ساناز قبل از حادثه توسط شوهرش مورد ضرب‌وجرح قرار گرفته بود.






بررسی‌های بیشتر مشخص کرد ساناز فعالی اجتماعی بوده که در کارهای عام‌المنفعه شرکت می‌کرد. آن‌طور که اطلاعات به‌دست آمده نشان می‌داد او روزهای تعطیل به مراکز خیریه رفته و انواع غذاهای ایرانی را به‌صورت رایگان برای کودکان بی‌سرپرست می‌پ
خت. او تلاش زیادی برای معرفی فرهنگ ایرانی به مردم آمریکا داشت. حتی بخشی از درآمد خود را صرف رسیدگی به کودکان بی‌سرپرست آمریکایی می‌کرد.





نوع زندگی ساناز انگیزه‌ای شد تا مسوولان بیمارستان میشیگان با خانواده او در ایران تماس بگیرند و درباره اهدای اعضای بدن این زن به بیماران نیازمند با آنها صحبت کنند. هرچند خانواده ساناز که به‌شدت از اتفاقی که افتاده ‌بود ناراحت بودند اما اهدای اعضای بدن را قبول کردند و گفتند می‌خواهند برای آخرین ‌دیدار با فرزندشان به آمریکا بروند اما سختگیری‌های قانونی برای دادن روادید به خانواده ساناز باعث شد پزشکان به خانواده وی‌ هشدار دهند اگر ساناز بیشتر از این در وضعیت مرگ‌مغزی بماند اعضای بدن او قابل استفاده نخواهد بود.




رییس بیمارستان میشیگان در تماس تلفنی با خانواده ساناز به آنها اطمینان داد پرسنل بیمارستان در آخرین لحظات زندگی ساناز او را تنها نمی‌گذارند و مانند خانواده کنارش خواهند بود. آنها برای اینکه اطمینان بیشتر خانواده ساناز را جلب کنند از طریق وب‌کم با این خانواده ارتباط برقرار کردند و آخرین‌ لحظات زندگی ساناز را برای خانواده‌اش به تصویر کشیدند.

سرپرستار بخش مغز ‌و اعصاب میشیگان همه خواسته‌های خانواده ساناز را به نیابت از آنها انجام داد. خانواده ساناز در اتاق‌نشیمن خانه پدری او جمع‌شدند و همگی برای ساناز دعا خواندند و گریه کردند. سپس به درخواست آنها سرپرستار پیشانی ساناز را بوسید و او را نوازش کرد و در آغوش کشید. خانواده ساناز آخرین جملات را در حالی‌که به شدت گریه می‌کردند به ساناز گفتند و رضایت خود را برای اهدای اعضای بدن اعلام کردند. با انتقال ساناز به اتاق عمل، وب‌کم نیز به اتاق عمل رفت و تا زمانی که خانواده ساناز خودشان راضی بودند عمل پیوند عضو را مشاهده کردند.

رییس بیمارستان بعد از عمل یک‌بار دیگر با خانواده ساناز ارتباط برقرار کرد و گزارش پیوند عضو را برای این خانواده خواند. او گفت: فرزند عزیز شما نمرده بلکه به هفت آمریکایی نیازمند جان بخشیده و به آنها کمک کرده‌ است. ما دو ریه، دو کلیه، کبد، قلب، لوز‌المعده و روده کوچک او را به نیازمندان پیوند زدیم.
او درباره مرگ ساناز گفت: وقتی ساناز را به بیمارستان منتقل کردند او کاملا بیهوش بود تلاش ما برای نجات او به جایی نرسید و وقتی مغزش را به صورت دقیق مورد بررسی قرار دادیم متوجه تخریب بسیار وسیع مغز شدیم. ساناز از ناحیه جمجمه مورد حمله قرار گرفته و ضرباتی که به جمجمه او وارد شده بود، باعث مرگش شده است. تورم شدید و غیرقابل توصیفی در ناحیه جمجمه او بود و سطح هوشیاری بسیار پایینی داشت و در نهایت بعد از چند روز وقتی که تلاش ما برای بازگرداندن او به نتیجه نرسید متوجه مرگ‌مغزی او شدیم.»

خواهر ساناز بعد از عمل پیوند اعضای بدن این زن در مصاحبه‌ای تلفنی به خبرنگار آسوشیتدپرس گفت: ساناز دختری بسیار فعال و باهوش بود و بر زبان‌های انگلیسی و فرانسه تسلط کامل داشت یک‌سال قبل او از طریق اینترنت با جوانی ایرانی که مقیم آمریکا بود آشنا شد و بعد از مدتی آنها در ترکیه با هم ازدواج کردند و ساناز به آمریکا رفت تا دکترا بخواند. او زنی بسیار مهربان و فداکار بود و به بشریت توجه ویژه‌ و همیشه دغدغه کمک به انسان‌ها را داشت. وقتی که خواهرم نوجوان بود مقاله‌ای درباره فرهنگ‌ها و دوستی نوشت که در نشریه‌ای معتبر به چاپ رسید و خواهرم به خاطر آن جایزه‌ای دریافت کرد. او هیچ‌وقت رفتار خشنی از خود نشان نداد و در قهر‌های دوستانه همیشه برای آشتی پیشقدم می‌شد.

او درباره اینکه آیا متوجه اختلاف ساناز با شوهرش شده‌بودند یا خیر گفت: چند روز قبل از این حادثه من برای تصحیح ترجمه متنی از ساناز کمک خواستم. قرار بود ساناز آن متن را که از فارسی به انگلیسی برگردانده‌ بودم برایم ویرایش کند. او دختر بسیار دقیق و نکته‌سنجی ‌بود و هیچ‌وقت اشتباه نمی‌کرد اما وقتی متن ویرایش‌شده را برایم ایمیل کرد متوجه شدم اشتباهات زیادی در آن وجود دارد. شک کردم و درباره وضعیت روحی خواهرم با او صحبت کردم حتی از او خواستم اگر مشکلی دارد با من در میان بگذارد اما سکوت کرد و گفت هیچ مشکلی وجود ندارد. فردای آن‌روز به ما خبر دادند ساناز در بیمارستان است. ما برای بازگشت دوباره ساناز به زندگی خیلی دعا کردیم و از خدا خواستیم تا بهترین‌ها برای او اتفاق بیفتد و خدا را بسیار سپاسگزاریم که شرایطی را فراهم آورد که ساناز حتی بعد از مرگش به انسان‌ها و نوع‌دوستی کمک کند.

پرستاران بیمارستان میشیگان بعد از انجام عمل روی ساناز در مراسم تدفین او شرکت کردند. سخنگوی بیمارستان در این‌باره گفت: اینکه خانواده‌ای با شش‌هزارمایل فاصله به ما اعتماد کردند و پذیرفتند اعضای بدن دخترشان اهدا شود اتفاقی بسیار نادر است البته باید بگویم که پیوند اعضای مهم بدن بیمار مرگ‌مغزی آن هم به این وسعت نیز بسیار نادر است و برای اولین‌بار این نوع عمل پیوند عضو در بیمارستان ما انجام گرفت و به‌شدت تحت‌تاثیر عملی که خانواده ساناز انجام دادند قرار گرفتیم. خانواده ساناز هیچ ‌پول یا هدیه‌ای هم قبول نکردند.»

یکی از کشیش‌های ایالت میشیگان نیز از خانواده ساناز تشکر کرد و گفت: شما فرسنگ‌ها از فرزندتان دور هستید اما بدانید تا زمانی که من زنده هستم ساناز تنها نخواهد ماند و من هر هفته سر مزار او حاضر خواهم شد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که شوهر ساناز به اتهام قتل درجه‌دوم بازداشت شده‌ است هنوز اطلاعاتی درباره اعترافات او در دست نیست اما پلیس اعلام کرده: «مطابق بررسی‌هایی که انجام داده ساناز و شوهرش در لس‌آنجلس زندگی می‌کردند و چندماه قبل با توجه به اینکه ساناز در دانشگاهی در میشیگان پذیرفته ‌شده بود برای ادامه تحصیل او به میشیگان نقل‌مکان کردند و مدت کوتاهی از زندگی آنها در میشیگان می‌گذشت. وقتی همسایه‌ها متوجه درگیری شدید این زوج شدند پلیس را در جریان قرار دادند.» بنا بر این گزارش تحقیقات از همسر ساناز همچنان ادامه دارد.


این تصاویر حرفهای زیادی برای گفتن دارند - 4

1- خواستگاری غافل‌گیرکننده‌ی مردی به نام دنیل (عکس: فوتوبلاگ «شَنِن نورمن)


2- «لوکاس هِمبری» کودکی بیمار که از سندرم سن‌فیلیپو (موکو پلی ساکاریدوز) رنج می‌برد و سگش و لحظه‌ای مملو از قدرشناسی و عشق میان آن دو. پدر لوکاس درخواست یک سگ محافظ برای تگهداری از پسرش داده‌بود، اما وقتی این خواسته رد شد، او این سگ بلژیکی را از یک پناهگاه حیوانات گرفت و شخصاً آموزشش داد تا به فرزندش کمک کند. (از صفحه‌ی فیس‌بوک لوکاس: prayingforLucas)


3- زلزله‌ی ویرانگر سیچوان چین. مردی بازمانده آلبوم خانوادگی‌ش را از زیر آوار یافته‌است. (عکس: مَدس نیسن)


4- لوکا پسر ۱۲ ساله‌ای است که به دلیل دیستروفی عظلانی گرفتار ویلچیر است. «ماتِی پِلیان» رؤیای دویدن و بازی کردن برای او را حداقل از دید دوربین عکاسی ممکن ساخته‌است.




5- عکسی از «لیزا پمبلتون». سگی در سوگ صاحبش که ملوان نیروی دریایی آمریکا بود.


6- سربازی برای نخستین بار فرزند نوزادش را ملاقات می‌کند. (عکس از تویکسی)


7- «آرنولفو کاستورِنا» و اشک شوقش بعد از بردن مدال طلای شنا برای مکزیک در پارالمپیک. (عکس: کلایو رُز)


8- سگ ۱۹ ساله‌ای به نام شوئِپ که مبتلا به آرتریت مفاصل است. صاحبش، جان، به شناور ماندن سگ کمک می‌کند تا دردش تسکین یابد و خوابی راحت را تجربه کند. مدتی پس از انتشار این تصویر، مردم کمک‌هایی مالی برای جان فرستادند تا سگش از درمان پزشکی و جراحی بهره گیرد. جان، باقیمانده‌ی پول‌ها را به بنیادی برای دیگر حیوانات بیمار اختصاص داد.)


9- «متیو بالِسترو» عکسی گرفته از مردی که دوباره حروف الفبا را به شریک زندگی‌ش که حافظه‌اش را از دست داده، می‌آموزد.


10- عکسی تأثرانگیز از «آرون جانسن». «کریستین گلدزینسکی» ۸ ساله پرچم یادبودی را از هم‌رزم پدرش طی مراسم خاکسپاری پدر می‌پذیرد. صورت کریستین مرا بسیار به یاد «ناتالی پورتمن» می‌اندازد.


11- کودکان بی‌خانمان هندی زیر پلی در دهلی‌نو که در آن ساکن‌ند، توسط دو آموزگار خیّر از آموزش رایگان بهره می‌گیرند. (عکس: عاطف قدری)


12- خبرگزاری CBS تصاویری متأثرکننده از پیرمردی منتشر کرده که به دنبال کلیه برای همسرش است.


13- اولین دیدار کودک با سگش و آخرین دیدارشان. پسرک، مرد جوانی است سگ فوت کرده.



14- «برایان اُدریسکُل» بازیکن راگبی ایرلندی، شادی جامی را که در رقابت‌های «هِینکِن» با هم‌تیمی‌هایش برده، با طرفدار خردسالش در یک بیمارستان کودکان شریک می‌شود. (منبع: imgur.com)


15- ووتن بَسِت انگلستان. «هلن فیشر» جلو رفته تا شیشه‌ی آمبولانس حامل جنازه‌ی پسرخاله‌ی ۲۰ ساله‌اش، سرباز داگلاس هالیدی، را ببوسد. (عکس: مت کاردی)


16- پدری از پسرش، افسر جوانی بازگشته از جنگ» استقبال می‌کند (عکس: شان کارپنتر- عکاس جنگ)


17- افسری به نام «فرانْک پرِیتور» به بچه‌گربه‌ای به نام «دوشیزه هَپ» که مادرش در جریان بمبارانی در کره کشته شده، غذا می‌دهد. (عکس: مارتین رایلی)



18- سربازی آلمانی ۳۴ سالگی‌ش را در افغانستان جشن گرفته. (منبع: AP photos)


19- وزیر امور خارجه آلمان غربی، «ویلی برندت» که سابقاً جزو شاخه‌ی مقاومت علیه هیتلر بود، تاج گلی در برابر مجسمه یادبود کشته‌شدگان لهستان در ورشو اهدا می‌کند. او در خاطراتش نوشت «در پرتگاه تاریخ آلمان و در مواجهه با میلیون‌ها کشته‌شده، چنان کردم که انسان‌ها انجام می‌دهند، آن زمان که کلماتی برای بیان نیست.» (منبع: Getty images)


20- مردی به نیمکت خاطرات با حسرت نگاه می‌کند. (عکس: جاناتان استمپف)


21- زنی که هرروز ناهار را با خاطره‌ی همسر فوت‌شده‌اش صرف می‌کند. 


22- پدر بودن و پسر بودن، در گذر سال‌ها.


23- «تیلور و دنیل» زوجی با عشقی عمیق. «عکس‌ها: تیم داد)



24- تانیشا بلوین ۱۰۵ ساله، دستان «نیتا لاگرِید» ۵ ساله، بازمانده‌ای از طوفان کاترینا را در دست دارد. عکس در پناهگاهی در نیواورلئان گرفته شده. (منبع: AP photos)


25- مردی از کره‌ی شمالی برای اقوامش در کره‌ی جنوبی دست تکان می‌دهد. (عکس: کیم هو یونگ)


26- «وو کونگ‌هان» پس از ۸۸ سال به رؤیایش، ازدواج با «وو سونگ‌شی»، می‌رسد. (منبع: China daily)


27- یک افسر پلیس نیویورک برای مردی بی خانمان کفش نو تهیه کرده‌است.


28- آرزوی برآورده‌شده‌ی دو برادر