۲۶ بهمن ۱۳۹۲

آموزش ساده سایه بازی با دست +عکس


کاردستی، آموزش ساده سایه بازی


یاسوج؛ جشنواره آدم برفی دنا +عکس

گلی شگفت انگیز شبیه لب انسان! +عکس

اين تصاوير مونتاژ نيستند . گل «Psychotria Elata» در جنگل‌های استوایی قاره امریکا مانند کاستاریکا و کلمبیا یافت می‌شود. شباهت زياد گلبرگ هاي اين گل به لب انسان باعث معروفيتش شده است.








بازمانده تمدن «ماناها» در ایران +عکس

خبرگزاری فارس: در دومین فصل کاوش هیئت کاوش قلایچی بزرگ‌ترین قلعه نظامی ماناها را در ساحل شمالی زرینه رود در بالای کوه مجاور روستای جان آقا شناسایی کرد علاوه بر این قلعه چند قلعه مانایی دیگر در فصل‌های بعد در مکان‌هایی چون روستای اربنوس روستای آقا از توابع میاندوآب شناسایی کرد

بوکان هویت تاریخی خود را از محوطه باستانی قلایچی در مجاورت روستای قلایچی در هشت کیلومتری شمال شرقی بوکان به وام گرفته که بازمانده یکی از مراکز بسیار مهم تمدن (ماناها) در هزاره نخست پیش از میلاد مسیح در حوزه شمال غرب ایران است و نماد تمدن و قانون در بین مردمان این نواحی بوده است.

اسناد و مدارک باستانی مکشوفه از این منطقه نشان از یک تمدن کهن است که همزمان نمونه‌هایی از این دست در حسنلو در نقده، زیوه در سقز حکایت از پیشینه تاریخی این دیار است، بوکان به پایگاه اشکانیان و ساسانیان نیز منتسب بوده زیرا تپه‌های خاکستری نشانگر آتشکده‌های عهد زرتشت است.

طبق بررسی‌های به عمل آمده در روند و خواستگاه پیدایش شهرها معلوم شده که خاورمیانه و مخصوصا مناطق غرب ایران جزو کهن‌ترین تمدن‌هایی هستند که سابقه شهرنشینی آن‌ها محرز شده است، بر همین اساس شهر کنونی بوکان نیز با توجه به قرارگیری در حیطه جغرافیایی فوق و نیز وجود ده‌ها بنا تپه و سایت تاریخی در داخل و اطراف خود از کهن‌ترین مکان‌هایی است که دارای سابقه شهر نشینی است.



قدمت تاریخی بوکان و ویژگی در کنار شاخص‌های فرهنگی بوکان را در استان با نام شهر فرهیختگان معرفی کرده و ادبیات این دیار چهره‌‌های برجسته‌ای را به عرصه هنر و ادبیات ایران زمین معرفی کرده است، یدک کشیدن شهر آفرینش‌های فرهنگی و هنری مسئولیت مردمان این  دیار را در حفظ و پاسداری و نشر این سرمایه گرانبها را دو چندان کرده است.

قبل از آمدن آریایی‌ها به ایران حکومت‌های محلی زیادی در سلسله جبال زاگرس حکومت می کردند از میان دولت‌هایی که نخست در سرزمین آینده ماد تشکیل حکومت دادند می‌توان مانا را نام برد مرکز دولت مزبور در جلگه جنوبی دریاچه ارومیه قرار دارد.

دولت مانا از قرن هشتم بارها با آشور و اورارتو به مبارزه برخاست و در واقع مغلوب هیچ یک از دول مزبور نشد، براساس پژوهش‌ها و بررسی‌های انجام گرفته آثار مربوط به دولت مانا از جنوب دریاچه ارومیه به دست آمده است.

این محدوده شامل شهرهای بوکان، نقده، اشنویه، پیرانشهر، سردشت، مهاباد، میاندوآب، شاهین‌دژ، سقز، بانه و بیجار و براساس یافته‌های جدید مناطق زنجان و از آن طرف تا حوالی تبریز است.

در سال 1364 گروهی از باستان‌شناسان سازمان میراث فرهنگی کشور برای انجام یک فصل بررسی و شناسایی محوطه‌های باستانی عازم منطقه بوکان شدند، این گروه ضمن بازدیدهای خود با تپه‌ای مواجه شد که از هر لحاظ حائز اهمیت بوده است در سطح تپه و نیز در گودهایی که توسط غارتگران فرهنگی ایجاد شده بود شمار زیادی آجر لعابدار و قطعات متعدد آن پیدا شد و بنا بر گفته اهالی این آجرها که عموما لعابدار و دارای نقوش گوناگون بوده دست به دست خرید و فروش می‌شد.







شایان ذکر است نمونه این آجرها از موزه ملی توکیو و مرکز مطالعات خاورمیانه ژاپن و... سر در آوردند بر این اساس سازمان میراث فرهنگی کشور در صدد بر آمد در این محوطه برنامه کاوش را به اجرا درآورد.

باستان‌شناسان طی یک فصل کاوش بخش‌هایی از یک سازه مهم معماری را از زیر خاک خارج کردند و همچنین کتیبه آرامی آن که سیزده سطر دارد طی این کاوش‌ها به دست آمد این کتیبه به همراه آجرهای لعابدار مکشوفه از این فصل حفاری در موزه ایران باستان نگهداری می‌شود و طی طرح مشترکی از طرف دانشگاه تهران و موزه ایران باستان مورد مطالعه قرار گرفته است.

هیئت کاوشگران به بقایای معبدی دست یافت که طبق کتیبه آرامی آن متعلق به دوره مانا بوده و در واقع همان شهر ایزیرتو پایتخت ماناها است در اطراف قلایچی قلاع نظامی کوهستانی با عملکردهای استحفاظی دیده‌بانی و تقویتی ایجاد شده است.

در دومین فصل کاوش هیئت کاوش قلایچی بزرگ‌ترین قلعه نظامی ماناها را در ساحل شمالی زرینه رود در بالای کوه مجاور روستای جان آقا شناسایی کرد علاوه بر این قلعه چند قلعه مانایی دیگر در فصل‌های بعد در مکان‌هایی چون روستای اربنوس روستای آقا از توابع میاندوآب شناسایی کرد علاوه بر این قلعه چند قلعه مانایی دیگر در فصل‌های بعد در مکان‌هایی چون روستای اربنوس روستای ساری قامیش عملکرد حفاظتی نسبت به شهر ایزیرتو داشتند.

در بالای تپه قلایچی مجموعه‌ای معماری به دست آمد که مساحت آن یک هکتار است این مجموعه دارای یک ورودی و سه پله در ورودی است در کنار ورودی اتاقی کوچک وجود دارد و آثار دو پایه ستون در آن دیده می‌شود کف مجموعه به صورت سنگفرش بوده و در وسط این مجموعه تالار ستون‌داری وجود دارد که نسبت به کل مجموعه حالت مرکزیت به خود گرفته است.

غار طبیعی قلایچی در 12 کیلومتری شمال شرقی بوکان و در مجاورت محوطه باستانی قلایچی که از مراکز تمدن مانایی‌ها بوده قرار گرفته و از جمله غارهای طبیعی به شمار می‌آید که در اثر نفوذ آب به دورن لایه زمین شکل گرفته و از نظر ساختاری از جمله غنی‌ترین غارهای مکشوف در ایران به شمار می‌رود.

دهانه غار قلایچی با قطر هشت متر در ارتفاع یک‌هزار و 750 متری کوهی با همین نام قرار دارد عمق چاه تا رسیدن به کف تالار نخست 110 متر بوده که مستلزم فرود روی تپه‌ای 20 متری است.



لازم به ذکر است که عمیق‌ترین چاه ایران با نام دریا در شهر رفسنجان به عمق 83 متر ثبت شده و این در حالی است که با کشف چاه اول این غار می‌توان آن را با عمق 110 متر عمیق‌ترین چاه طبیعی کشف شده در ایران نامید.

وسعت بوکان حدود 5.6 درصد آذربایجان غربی را به خود اختصاص داده و بعد از شهرهای ارومیه و خوی بزرگ‌ترین شهر استان است، این شهرستان در منطقه تقریبا کوهستانی و معتدل قرار گرفته است.

شهر بوکان طبق کشفیات باستانشناسی سال 1350 که توسط وزارت فرهنگ آن زمان به ثبت رسیده است معلوم می‌گردد که سه هزار سال پیش در این محل آبادی وجود داشته است با مراجعه به 31 فقره آثار مکشوفه باستانی بوکان و اطراف آن و نیز وجود تنورهای خرد شده و گورهای بسیار در اعماق زمین به قدمت این نواحی می‌‌‌‌‌توان پی برد.

مردم منطقه در این شهر و روستاهی اطراف آن به تولید صنایع دستی مشغول هستند و عمده صنایع دستی این منطقه شامل قالی بافی، سجاده بافی، پارچه بافی، حصیر بافی و خراطی بوده و پولک دوزی از مشهورترین صنایع خانگی این شهرستان است.

آرامگاه شیخ برهان در روستای خانقاه، آبشار کیوه رش در منطقه گردشگری کیوه رش، قلعه بردینه، مسجد جامع روستای حمامیان، مسجد جامع بوکان، قلعه سردار عزیز خان مکری و گنبد سردار از دیگر آثار تاریخی بوکان به شمار می‌رود.

قلعه سردار خان مکری از اماکن تاریخی بوکان محسوب می‌شود سردار عزیز خان مکری وزیر جنگ ناصر الدین شاه قاجار در سال 1285 هجری قمری اقدام به احداث یک قلعه در کنار حوضخانه بزرگ بوکان کرد در دو گوشه شرقی و غربی این قلعه در بالای برج‌های مرتفع منشوری شکل آن دو کنگره فلزی نصب شده که شکوه و عظمت خاصی را به قلعه بخشیده بود.



مقبره سردار در شهر بوکان در داخل پارک عمومی قرار گرفته و مربوط به دوره قاجاریه است این اثر 198 مترمربع بوده و دارای یک گنبد مرکزی، ایوان و دو دهلیز در طرفین است، مصالح به کار رفته در بنا در قسمت پی از سنگ لاشه به صورت تفلیسی و دیوارها و گنبد و طلق‌ها از آجر چهارگوش است، در ضلع جنوبی که ورودی بنا را تشکیل می‌دهد ایوانی با دو ستون سنگی قرار گرفته که زیبایی خاص به مجموعه داده است.

مقبره مذکور مدفن خانواده سردار "عزیز خان مکری" داماد امیرکبیر و فرمانده کل قشون ناصرالدین شاه قاجار بوده که مورد توجه امیرکبیر بوده است، بنای مذکور با معماری سنتی یکی از آثار قدیمی و ارزشمند بوکان بوده که به دلیل احترام خاص مردم به این مکان معمولاً مورد بازدید اهالی بوکان قرار می‌گیرد.

مسجد حمامیان در نزدیکی شهر بوکان در کنار روستای حمامیان مسجد قدیمی و نسبتاً سالم حمامیان و بقایای مدرسه قدیمی حمامیان که هم اکنون قسمتی از کلاس‌های آن سالم مانده، قرار گرفته است، این مسجد قبل از جنگ جهانی دوم در سال 1328 هجری بنا شده و موسس آن مرحوم "محمود آقا ایلخانی‌زاده" و معمار آن شادروان "معمارباشی مراغه‌ای" بوده است.



مسجد جامع بوکان در بخش مرکزی و قدیمی شهر و در کنار تپه قدیمی، مشهور به تپه قلعه سردار و در ضلع شرقی سرآب که از کوه فعل شکینه سرچشمه می‌گیرد، قرار گرفته، این اثر با طول و عرض 25*30 متر دارای شانزده گنبد که بر روی نه ستون قرار گرفته احداث شده است.

شش عدد از این ستون‌ها از سنگ‌های آهکی تراشدار مربوط به بنای اولیه اثر است، ولی چهار گنبد آجری و سه عدد از ستون‌ها با تیرآهن و روکش سیمانی در گسترش بعدی مسجد در سال 1345 ساخته شده‌اند، تاریخ تاسیس مسجد جامع 1310 هجری قمری است و معمار این بنا مرحوم "علی اصفهانی" از معماران ماهر و چیره دست آن زمان بوده است.

بوکان شهری غنی از جاذبه‌های گردشگری است

فرماندار بوکان گفت: بوکان شهری غنی از جاذبه‌های گردشگری است.

حسن عباسی امروز در گفت‌و‌‌گو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت: بوکان شهری دارای جاذبه‌های متعدد گردشگری از نظر طبیعت و آثار باستانی بوده و از جمله آثار باستانی می‌توان به تپه قلایچی، مسجد جامع، مسجد حمامیان، قلعه سردار مکری و قلعه بردینه اشاره کرد.

وی با بیان اینکه یک هتل مجهز و پنج مهمانسرا در بوکان وجود دارد، ابراز داشت: در ایام تعطیلات نوروز و تابستان مکان‌هایی برای اقامت مسافران از جمله مراکز شبانه‌روزی تجهیز و آماده می‌شود.

عباسی بر اهمیت اطلاع‌رسانی و تبلیغات در خصوص جاذبه‌های گردشگری در جذب گردشگر، افزود: سالانه در سفرهای نوروزی بروشورهایی در زمینه جاذبه‌های گردشگری شهرستان تهیه و در اختیار گردشگران قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه توافقات لازم برای احداث موزه مردم شناسی در بوکان انجام شده، ادامه داد: در صورت تامین اعتبار عملیات اجرایی این موزه نیز آغاز خواهد شد.

عباسی با بیان اینکه آثار باستانی با ارزشی در بوکان وجود دارد، تصریح کرد: در حال حاضر نیز کاوش‌هایی بر روی برخی از آثار در حال انجام است.

فرماندار بوکان در پایان متذکر شد: یکی از مسائل مهمی که می‌تواند وضعیت صنعت گردشگری را بهبود بخشد مسئله کیفیت خدمات گردشگری است که می‌تواند  بر توسعه گردشگری داخلی و نیز بر افزایش آمار گردشگران خارجی تاثیر به سزایی داشته باشد.

صنعت گردشگری علاوه بر درآمدزایی بالا از توانایی اشتغال‌آفرینی خوبی نیز برخوردار است و توسعه این صنعت نقش مؤثری در کاهش بیکاری و بهبود توزیع درآمد و افزایش درآمدهای منطقه دارد. گردشگری به واسطه ارتباط زیادی که با  دیگر فعالیت‏های اقتصادی دارد می‌تواند منافع قابل توجهی را برای کل اقتصاد فراهم آورد، فعالیت‏های مربوط به حمل و نقل، هتلداری، صنایع دستی و رستوران‏ها از جمله مواردی هستند که با توسعه صنعت گردشگری از رونق نسبی خوبی برخوردار خواهند شد و در رونق اقتصادی منطقه نیز موثر خواهند بود.

دشت زیبا و حاصلخیز بوکان در حصار رودهای سیمنه و زرینه و کوه‌های صخره‌ای قرار گرفته با مردمانی خونگرم، میهمان‌نواز و میهن‌دوست.



محوطه باستانی قلایچی در مجاورت روستای قلایچی در هشت کیلومتری شمال شرقی بوکان قرار دارد، از آثار به دست آمده از این تپه علاوه بر معبد مرکزی، برج‌ها و دیوارهای مربوط به آن، حیاط سنگ فرش، پله‌هایی که به این حیاط متصل می‌شود، اتاق هایی با اندود گل اخری و نقاشی‌هایی با رنگ‌های سیاه و آبی و آجرهای منقوش دارای موضوعات انسانی، هندسی و گیاهی است با توجه به مدارک سفالی و آثار موجود به نظر می‌رسد که این مجموعه مربوط به دوره حکومتی مانا در شمال غرب ایران باشد.

هشت کار اشتباهی که نباید با آی‌فون‌تان انجام دهید


 گوشی‌های هوشمند اهمیتی کم‌نظیر در زندگی آنلاین و آفلاین کاربران دارند و از آنجایی که معمولا کالایی قیمتی‌اند٬ بهتر است در نگهداری و بهره‌گیری از آنها نکات خاصی مد نظر قرار گیرد. در این مطلب که برگرفته از وب‌سایت هافینگتون‌پست است٬ به هشت نکته‌ای اشاره شده که انجام دادن آن روی آی‌فون اشتباه است و پرهیز از این اشتباهات می‌تواند عمر مفید آی‌فون شما را افزایش دهد.

۱) روشن نگه داشتن وای‌فای و بلوتوث آی‌فون

وقتی وای‌فای و بلوتوث روی آی‌فون فعال باشد اما گوشی در حال استفاده از یکی یا هر دوی آنها نباشد٬ هدررفت انرژی به شدت افزایش می‌یابد و باتری گوشی زودتر به نقطه پایان می‌رسد. وقتی مشغول کار و زندگی روزانه خود هستید احتمالا در ساعات بسیاری نیاز به فعال نگه داشتن وای‌فای و بلوتوث ندارید و بنابراین بهتر است این گزینه‌ها را غیرفعال کنید. فقط زمانی وای‌فای یا بلوتوث را فعال کنید که واقعا قصد استفاده از آن را دارید.

۲) روشن نگه داشتن طولانی‌مدت گوشی بدون خاموش کردن متناوب

برای افزایش عمر باتری آی‌فون٬ خاموش کردن متناوب آن ضرورتی است که کمپانی اپل هم بر آن تاکید دارد. در غیر این صورت٬ عمر باتری آن زودتر به پایان خواهد رسید٬ چون روشن نگه داشتن طولانی مدت گوشی فشار زیادی به باتری وارد می‌کند.

اگر از ‌آی‌فون برای بیدار شدن استفاده می‌کنید٬ بهتر است در این کار هم تجدید نظر کنید و به‌جای آن یک ساعت زنگ‌دار بخرید تا در زمان خواب بتوانید گوشی‌تان را با خیال راحت خاموش کنید. در غیر این صورت بهتر است زمان دیگری در روز را برای خاموش نگه داشتن گوشی انتخاب کنید.

۳) استفاده کردن از آی‌فون در هوای بسیار گرم یا بسیار سرد

آی‌فون تاب تحمل گرما و سرمای شدید را ندارد و در دمای بسیار بالا یا پایین بهتر است از آن استفاده نکنید. متخصصان توصیه می‌کنند در دمای کمتر از صفر درجه و بالاتر از ۳۵ درجه سانتی‌گراد بهتر است به گوشی‌تان استراحت بدهید.

حتی ممکن است در سرما یا گرمای شدید آی‌فون به‌صورت اتوماتیک موقتا خاموش شود. در چنین شرایطی٬ بهتر است دست‌کم گوشی را در جیب‌تان نگه دارید تا از گرما و سرمای شدید در امان باشد.

۴) وصل کردن آی‌فون به شارژر در تمام طول شب

وصل کردن گوشی به شارژر در طول شب و در زمان خواب برای شارژ کامل داشتن در صبح روز بعد کاری رایج است که بسیاری از کاربران انجامش می‌دهند٬ اما این نکته را در نظر داشته باشید که متصل ماندن آی‌فون به شارژر بعد از آنکه شارژش کامل شد٬ در طول زمان به باتری موبایل آسیب‌های جدی وارد می‌کند و از عمر آن به‌طور چشمگیری می‌کاهد.

سعی کنید زمان‌هایی را برای شارژ کردن گوشی انتخاب کنید که بتوانید با فاصله‌ای کوتاه پس از کامل شدن شارژ٬ آن را از شارژر جدا کنید٬ یا از پریزی استفاده کنید که تایمر دارد و پس از مدتی معین شارژر را به‌صورت اتوماتیک خاموش می‌کند.

۵) استفاده از شارژرهایی غیر از شارژرهای ساخت اپل

شارژرهای اصل کمپانی اپل برای آی‌فون و آی‌پد ممکن است کمی گران باشند٬ اما استفاده از آنها بهتر از هر شارژر دیگری برای تجهیزات اپل است. استفاده از شارژرهای متفرقه می‌تواند به موبایل یا تبلت شما آسیب وارد کند و حتی گزارش‌هایی از شارژرهای جعلی هم منتشر شده که باعث آتش‌سوزی و انفجار دستگاه شده‌اند. مطمئن باشید پولی که برای شارژرهای اپل می‌دهید ارزشش را دارد.

۶) تمیز نکردن منظم گوشی

بهتر است به تمیزی گوشی هوشمندتان اهمیت بدهید. بدیهی است که با استفاده از گوشی در طول زمان جرم‌هایی روی آن می‌نشیند که نیاز به پاک‌سازی دارد. توصیه اپل این است که برای پاک کردن گوشی از دستمال‌های «نرم و بدون کرک» استفاده کنید. اگر به اپل استور مراجعه کنید٬ می‌توانید دستمال‌های مخصوص اپل برای تمیز کردن گوشی و تبلت را هم با قیمتی مناسب بخرید.

۷) بدون پسورد نگه‌داشتن آی‌فون

بر اساس آمارهایی که اپل منتشر کرده نزدیک به نیمی از کاربران آی‌فون پسوردی روی گوشی‌های هوشمندشان نگذاشته‌اند. اگر گوشی بدون پسورد شما دزدیده شود٬ همه هویت و دارایی‌های دیجیتال شما در دسترس دیگران قرار می‌گیرد و برای دسترسی به داده‌های خصوصی‌تان هیچ مانعی هم بر سر راه آنها نیست. فعال کردن passcode آی‌فون راهی ساده و ضروری برای حفاظت از حریم خصوصی‌تان است.

۸) قدم زدن با آی‌فون در دست

آی‌فون کالایی محبوب و ارزشمند در بازارهای سیاه است و به خاطر همین دزدان بسیاری در کمین‌اند تا آن را از دستان شما بربایند. این روزها بیش از ۴۰ درصد از سرقت‌های انجام شده در شهرهای بزرگ مربوط به موبایل و تبلت است. بنابراین بهتر است بدانید که قدم زدن با آی‌فون در دست به‌طور بالقوه بسیار خطرناک است.

ماهواره‌ای با قدرت تشخیص خوراکی دست افراد در ارتفاع 595 کیلومتری زمین!


محققان،‌ ماهواره بسیار پرقدرتی طراحی کرده‌اند که قادر به مشاهده جسمی به کوچکی 25 سانتی‌متر بر روی زمین است.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محققان شرکت آمریکایی Ball Aerospace که وظیفه تأمین سخت‌افزاری تصاویر گوگل ارث Google Earth و نقشه‌های گوگل Google Maps را برعهده دارد، قصد دارند بزودی پرقدرت‌ترین تلسکوپ خود را راهی فضا کنند.
ماهواره Worldview-3 سومین سری از تلسکوپ‌های رصدگر زمین این شرکت محسوب می‌شود که در ارتفاع 595 کیلومتری زمین مستقر خواهد شد.
این ماهواره با سرعت 28 هزار کیلومتر در ساعت می تواند در مدت چند روز کل کره زمین را طی کرده و پوشش کاملی از مناطق مختلف جهان در اختیار محققان قرار دهد.
ماهواره Worldview-3 به جای عکسبرداری منفرد، اقدام به ضبط تصاویر بصورت نوار ممتد می‌کند؛ این ماهواره بسیار پر‌قدرت قادر به تنظیم لنزها بر روی یک سوژه خاص به کوچکی 25 سانتی‌متر است و حتی می‌تواند مواد غذایی در دست افراد را نیز تشخیص دهد.
همچنین امکان مشاهده طیف‌هایی که چشم انسان قادر به مشاهده آنها نیست، از جمله طیف مادون قرمز با کمک ماهواره Worldview-3 فراهم می‌شود؛ از این طریق می تواند نشانه‌های مواد طبیعی یا تولید بشر را براحتی شناسایی کرد.
استفاده عمومی از تصاویر تهیه شده توسط ماهواره رصدگر زمین شامل برخی تصاویر و با نیمی از کیفیتی است که در اختیار مقامات دولت آمریکا قرار داده می‌شود.
ماهواره رصدگر زمین Worldview-3 تا پایان سال جاری میلادی به فضا پرتاب خواهد شد.

 

شواهدی جدید از وجود آب مایع روی مریخ

چاپ فرستادن به ایمیل
یک مدار گرد مریخ ناسا تصاویری منتشر کرده که قوی ترین شواهد از وجود آب مایعی است که ممکن است هنوز روی سطح سیاره سرخ جریان داشته باشد.

تصاویر به دست آمده از مدارگرد اکتشافی مریخ حاکی از وجود نشانه های انگشت مانندی بر روی دامنه های مریخ است.
کارشناسان می گویند اگرچه این شواهد هنوز به تایید نرسیده اما معتقدند این نشانه ها توسط مواد معدنی ایجاد شده که امکان شکل گیری آنها بدون جریان مایع وجود نداشته است.
اینها نشانه های تیره و انگشت مانندی است که وقتی که دما افزایش می یابد تا پایین برخی دامنه های مریخ کشیده می شوند.
این شواهد جدید شامل تغییر فصلی مرتبط در مواد معدنی آهنی در همین دامنه ها و بررسی دماهای سطحی و دیگر ویژگی ها در مناطق فعال است.
این یافته ها از این تصور پشتیبانی می کند که احتمالا شوراب هایی با ضد یخ کانی آهن مانند سولفات به طور فصلی جریان پیدا کند؛ با وجود این هنوز توضیحات محتمل دیگری نیز برای این جریانات وجود دارد.
محققان این جریان های تیره را خطوط طولانی تیره در محدوده شیب (RSL ) می خوانند.
"لوجندرا اوشا" پژوهشگر دانشگاه فناوری جورجیا در آتلانتا و یکی از محققان این پروژه می گوید اگرچه هنوز به شواهد مستدل و قطعی از وجود آب  RSLدست نیافته ایم اما مطمئن نیستم چگونه ممکن است چنین  فرایندی بدون آب روی دهد.
وی سه سال پیش این جریان ها را با استفاده از تصاویر دوربین HiRISE مدار گرد اکتشافی ناسا کشف کرد.
این دانش پژوهان اخیرا 13 منطقه تایید شده RSL را با استفاده از دیگر تجهیزات همین کاوشگر مورد بررسی قرار داده و نشانه های طیفی مجزا و با ثباتی از آهن و مواد معدنی آهن دار را در بیشتر سایت ها پیدا کردند.
به گفته دانشمندان قدرت این نشانه های طیفی با توجه به فصل تغییر می کند. این نشانه ها در فصل های گرم قوی تر و در فصل های سرد کمتر می شود.
مهمترین نظریه این نشانه ها وجود جریان آب نزدیک به سطح است که در آن مایع شور نقطه انجماد آب خالص را تغییر می دهد.
ریچارد زورک یکی از دانشمندان آزمایشگاه جت پیرانش  ناسا گفت: کشف جریان آب حتی آب شور در هر جایی از مریخ می تواند کشف بسیار مهمی باشد و شناخت ما را از تغییرات اقلیمی کنونی بر روی مریخ افزایش داده و احتمالا نشان دهنده زیست گاه بالقوه برای حیات در نزدیکی سطح بر روی مریخ امروز باشد.
نتایج این تحقیقات در نشریه Geophysical Research Letters منتشر شده است.

جزئیات جدید از پهپاد فوق سری انگلیس

چاپ فرستادن به ایمیل
پهپاد فوق سری Taranis انگلیس که گفته ‌می‌شود یکی از پیشرفته‌ترین هواپیماهای بدون سرنشین جهان است، نخستین آزمایش پرواز را با موفقیت پشت سر گذاشت.

نسل جدید هواپیمای بدون سرنشین وزارت دفاع انگلیس یکی از محرمانه‌ترین طرح‌های نظامی این کشور محسوب می‌شود که ماه آگوست 2013 (مرداد 92) مورد آزمایش قرار گرفت، اما جزئیات آن به تازگی منتشر شده است.
کار طراحی پهپاد فوق سری Taranis از سال 2006 و با بودجه 300 میلیون دلاری آغاز شده است.نخستین تست پرواز این پهپاد بمدت 15 دقیقه خارج از انگلیس انجام شد، اما جزئیات محل دقیق این تست بصورت محرمانه باقی مانده است.
همچنین بخش عمده‌ای از جزئیات ساخت Taranis بصورت طبقه‌بندی شده و سری هستند، اما اطلاعات منتشر شده نشان می‌دهد، طول هواپیما 12.5 و طول بال آن 10 متر است.
این پهپاد با همکاری محققان 250 شرکت بزرگ از جمله رولز رویس، GE Aviation Systems ،QinetiQ و BAE Systems طراحی شده است.
هواپیمای جاسوسی Taranis از توانایی شرکت در عملیات شناسایی و حمله به اهداف تعیین شده در خاک دشمن بدون رهگیری توسط سیستم‌های مداری برخوردار است.
این پهپاد قادر به انجام مأموریت‌های از پیش برنامه‌ریزی شده و کنترل مسیر پروازی بصورت خلبان خودکار است.

کشف سیاره‌ لرزان با فصلهای یک روزه!

چاپ فرستادن به ایمیل
دانشمندان ناسا سیاره منحصربفردی را با استفاده از فضاپیمای کپلر یافته‌اند که روی محور خود می‌لرزد و شرایط آب‌وهوایی آن حتی از شرایط آب‌وهوایی زمین نیز متغیرتر است.

این سیاره لرزان مانند گهواره کودک، بی‌مهابا روی محورش تلوتلو می‌خورد.
مورب‌بودن محور چرخشی Kepler-413b می‌تواند طی 11 سال، 30 درجه تغییر کند و منجر به تغییرات سریع در فصول آن شود؛ در مقایسه، لرزش چرخشی زمین طی 26 هزار سال، 23.5 درجه است.
سیاره جدید 2300 سال نوری از زمین فاصله دارد و در صورت فلکی «ماکیان» واقع شده است. Kepler 413-b هر 66 روز یک بار حول دو ستاره دوقلوی نزدیک قرمز و نارنجی‌رنگ میزبانش می‌چرخد و به نظر می‌رسد، مدار آن حول ستاره‌های دوگانه به دلیل کج‌بودن 2.5 درجه‌ای صفحه مدارش نسبت به صفحه مدار این دو ستاره، می‌لرزد. به هنگام مشاهده از زمین، این مدار به طور پیوسته به سمت بالا و پایین حرکت می‌کند.
فضاپیمای کپلر با مشاهده تاریک‌شدن ستاره‌ یا ستارگان به هنگام عبور سیاره‌ای از مقابل آنها، دست به شکار سیاره‌ها می‌زند و منجمان با استفاده از این سامانه و با شناسایی الگوی غیرمعمول حرکت Kepler-413b، آن را کشف کردند.
دانشمندان به دنبال پاسخگویی به این پرسش هستند که چرا سیاره جدید با ستارگانش هم‌راستا نیست؛ آنها بر این باورند، شاید اجرام سیاره‌ای دیگری در این سیستم وجود دارند که مدار سیاره را کج می‌کنند یا این که ستاره سومی در آن نزدیکی است که از لحاظ گرانشی به این سیستم مرتبط بوده و بر آن تاثیر می‌گذارد.
حتی با وجود فصل‌های متغیر این جرم کیهانی، Kepler-413b برای زندگی‌کردن بیش از اندازه گرم است، زیرا مدار آن به اندازه‌ای به ستارگان میزبانش نزدیک است که دمای سیاره برای میزبانی آب مایع، بیش از اندازه بالاست.
این جسم آسمانی و گازی همچنین با جرمی معادل 65 برابر زمین، یک ابرنپتون به شمار می‌آید و دارای هیچ خشکی نیست.