۱۳ مهر ۱۳۹۰

:: عفت تجارت چی نخستین زن خلبان ایرانی


زنانی که در ارتش پاکستان دوره آموزش خلبانی هواپیماهای جنگی را می بینند، می گویند متقاعد کردن خانواده هایشان برای انتخاب این شغل، از هدایت هواپیماهای جنگی اف- ۷ در آسمان دشوارتر بوده است. البته نا گفته نماند که هیچ کدام از خلبانان زن ارتش پاکستان تاکنون در عملیات های جنگی شرکت نکرده اند.

صدسال پیش، ۲۲ اکتبر سال ۱۹۰۹، نام نخستین خلبان زن در تاریخ پرواز ثبت شد. هر چند یک قرن از این تاریخ می گذرد، اما هدایت ماشین پرنده، همچنان شغلی مردانه باقی مانده است. از تولد ماشین پرنده شش سال بیشتر نگذشته بود که «الیزه دلا روشه» خلبان زن فرانسوی با پشت سر گذاشتن مسافتی حدود ۳۰۰ متر، نام خود را در تاریخ پرواز ثبت کرد. سه سال بعد، سال ۱۹۱۱میلادی، «ملی بسه» آلمانی هم آزمون خلبانی را با موفقیت پشت سر گذاشت.
مدت کوتاهی بعد، در حالی که بیشتر از یک دهه از ساخت نخستین ماشین پرنده نگذشته بود، حضور زنان در پهنه آسمان تا جایی گسترده شد که نخستین زن خلبان ایرانی، عفت تجارت چی (۱۳۱۹ خورشیدی) هم به این عرصه پیوست. در تاریخ یکصد و اندی سال پرواز انسان با ماشین پرنده، خلبانان زن هم موفق شدند رکوردهایی مثل مسافت های دور دنیا را به نام خود ثبت کنند و حتی هدایت هواپیماهای جنگی را نیز برعهده گیرند. هانا رایتش نخستین خلبان زن آلمانی بود که در جریان جنگ جهانی دوم موفق به دریافت صلیب شجاعت شد. با این حال حضور زنان در عرصه پرواز هرگز به پای مردان نرسید. دلیل این ناکامی هم «عشق پرواز» میان مردان نبود

هیچ نظری موجود نیست: