۱۵ فروردین ۱۳۹۲

بهترین و زیباترین عکس های علمی هفته

حلقه های بیابانی

هنرمند خالق دایره های زیبا، بی آب و علف و عجیب بیابان های آفریقای جنوبی کسی نیست جز موریانه!

بهترین و زیباترین عکس های علمی هفته

این دایره های بسیار زیبا که تصویری همچون آثار هنری را در ذهن بیننده القا می کنند در واقع دسترنج موریانه های بیابان «نامیب» - جایی میان آنگولای مرکزی و آفریقای جنوبی است که به صورت نوارهای باریکی از شن ساخته شده اند و تا ده ها سال نیز به همین شکل باقی می مانند. نحوه شکل گیری این دایره ها هنوز مشخص نیست اما برخی از کارشناسان می گویند نوعی موریانه ماسه‌خور به نام Psammotermes allocerus می تواند در پشت پرده این حلقه ها نقش داشته باشد. 

کوسه دوسر

بهترین و زیباترین عکس های علمی هفته

در ششم فروردین سال جاری، ماهیگیری در آب های فلوریداکیز نوعی نوزاد کوسه پیدا کرد که دو سر داشت. این ماهیگیر، کوسه موردنظر را به کارشناسان مربوطه تحویل داد. این اتفاق بسیار نادر است و فقط شش مورد از تولد این نوع کوسه در جهان گزارش شده است. نخستین کوسه دوسر کشف شده در دنیا، نر بوده است.  

انفجار زیبای خورشید

بهترین و زیباترین عکس های علمی هفته

فضاپیماهای ناسا که همیشه خورشید را زیر نظر دارند تصاویر بسیار جالبی از انفجارهای خورشیدی که روی سطح آن صورت گرفته است را ثبت کرده اند. 

ماهی مرکب حامل دوربین

بهترین و زیباترین عکس های علمی هفته

برای مشاهده نحوه زندگی ماهی های مرکب در اعماق اقیانوس آرام، دانشمندان دوربین فیلم برداری به این موجود دریای گریزپا وصل کرده اند. تصاویر به دست آمده نشان می دهند ماهی های مرکب بزرگ می توانند به طور ناگهانی به سرعت خود بیفزایند و تا 72 کیلومتر در هر ساعت حرکت کنند. در ضمن، آنها با تغییر رنگ بدن خود با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و در گروه های دسته جمعی حمله می کنند. 

دره عظیم و زیبا

بهترین و زیباترین عکس های علمی هفته

بریدگی هایی با لبه های تیز حک شده در صخره های مسی رنگ، باعث شده اند کانال رودخانه کلورادو روی نقشه به یکی از زیباترین منظره های علمی جهان تبدیل شود. این رودخانه منبع آبی مهمی برای 7 ایالت و دو کشور آمریکایی به شمار می رود. یکی از دریاچه هایی که منبع آب این مسیر هستند به نام Powell، از فضا نیز قابل مشاهده است. این عکس در تاریخ 12 مارچ سال جاری میلادی ثبت شده است.

هزارپاهای تابان

بهترین و زیباترین عکس های علمی هفته

هنگام اجرای طرح پاکسازی موش های آلکاتراز - زندان مشهور واقع در خلیج سان فرانسیسکو – کارکنان متوجه موجودی شدند که تاکنون در این جزیره آن را ندیده بودند. 

در اوایل سال 2012 میلادی، موسسه خدمات پارک ملی سانفرانسیکو، رنگ های غیرسمی را وارد غذای موش ها کرد. این رنگ در بدن حیوانات باعث می شود تا همچون فلورسنت بدرخشند و به همین دلیل، ردیابی آنها بسیار آسان تر است. اما گویا هزارپاها نیز از آن غذاها خورده اند و اکنون نسلی از هزارپای تابان کشف شده است. 

مینی سوپرنوا

بهترین و زیباترین عکس های علمی هفته

فضانوردان نوع جدیدی از ابراخترهای کوچک را کشف کرده اند که گفته می شود احتمالا در نتیجه انفجار ستاره های بسیار ریز است. سوپرنوا در نتیجه مرگ ستاره ها به وجود می آید و به دو دسته اصلی تقسیم می شوند که یکی از آنها دسته بندی جدیدی به نام « لاکس» است که سوپرنواهای بسیار کوچک هستند.

لمور کوچک

بهترین و زیباترین عکس های علمی هفته

دو نوع لمور بسیار کوچک (نوعی پستاندار و نخستی کوچک شبیه میمون که روی درخت زندگی می کند) که لمور موش مانند نامیده می شوند در ماداگاسکار کشف شده اند. این لمورها از بینی تا دم فقط 27 سانتی متر اندازه دارند که بسیار کوچک است. رنگ این موجودات جدید زرد مایل به قهوه ای است و حدود 65 تا 85 گرم وزن دارند. 

هیچ نظری موجود نیست: