۲۵ تیر ۱۳۹۰

تا چه اندازه با مذهبی که به آن باور دارید آشنا هستید؟

دوستی تعریف می کرد که روزی پنج میمون را داخل قفسی قرار دادند،سبدی پر از موز را بر روی سکوی بلندی گذاشتند و نردبانی را پایین سکو قرار دادند که میمونها بتوانند از آن بالا رفته و موز بردارند.هر بار که یکی از میمونها کوشش می کرد تا از نردبان بالا برود و موز بردارد،نگهبانان از بیرون قفس بر روی چهار میمون دیگر آب سرد می پاشیدند که آنها را خیلی ناراحت می کرد.این اتفاق به طورمرتب تکرار شد به این شکل که هر بار که یکی از میمونها کوشش می کرد که از نردبان بالا برود،بر روی چهار میمون دیگر آب سرد پاشیده می شد.به همین خاطر پس از مدتی ،هر بار که یکی از میمونها می خواست از نردبان بالا برود،چهار میمون دیگر بر سر او هجوم می بردند و به شدت او را کتک می زدند تا کسی روی آنها آب سرد نپاشد!
پس از مدت  نسبتا طولانی که این اتفاق تکرار شد،نگهبانان یکی از میمونها را از قفس بیرون بردند و میمون جدیدی را وارد قفس کردند.و دیگر کسی هم بر روی میمونها آب سرد نمی پاشید. با اینحال وقتی که اینبار میمون جدید کوشش کرد که از نردبان بالا برود،چهار میمون دیگر بشدت او را کتک زدند! این اتفاق آنقدر تکرار شد تا اینکه میمون تازه وارد یاد گرفت که هربار یکی از میمونها بخواهد از نردبان بالا برود،باید او را کتک زد! بی آنکه دلیل آن را بداند.
مدتها گذشت و نگهبانان به تدریج هر بار یکی از میمونها را با میمون تازه واردی جایگزین می کردند تا اینکه اینبار دیگر هر پنج میمون داخل قفس تازه وارد بودند و دیگر کسی از میمونهای قدیمی که بر روی او آب سرد پاشیده شده بود باقی نمانده بود.با این وجود،هنوز هم بنا بر عادتی که میمونهای تازه واردتر یاد گرفته بودند،هنوز هم هر بار که یکی از میمونها کوشش می کرد تا از نردبان بالا برود و موز بردارد،دیگر میمونها به شدت او را کتک میزدند و این اتفاق پس از سالیان دراز هنوز هم ادامه دارد.

پرسشهای اساسی:

آیا براستی از جزییات مذهبی که به آن باور دارید آگاه هستید؟
آیا هنگامی که کسی از مذهب شما انتقاد می کند و شما با خروش و فغان او را موردسرزنش قرار می دهید، دلیل درستی برای این کارتان دارید؟
آیا آنچه که گمان میکنید برایتان مقدس است،براستی ارزشی برای شما دارد یا اینکه فقط یاد گرفته اید که این مسایل مقدس است و نباید مورد پرسش قرار گیرد؟

هیچ نظری موجود نیست: