۷ مهر ۱۳۹۰

معما

درجزیره آدمخواران سه توریست به دام آدمخواران میافتند
آدمخواران هر سه توریست را در یک صف پشت سر هم به سه درخت میبندند، بطوریکه جهت هر سه به یکطرف است
یعنی توریست اول میتواند دو توریست دیگر را ببیند، اما توریست وسط چون پشتش به توریست اول است، فقط میتواند توریست سوم را ببیند، و توریست سوم چون پشتش به بقیه است هیچکس را نمیتواند ببیند
1>2>3
بترتیب فوق
اکنون جادوگر قبیله به این سه نفر میگوید من پنج کلاه در اختیار دارم که سه تا کلاه سیاه و دو کلاه سفید میباشند
چشم توریستها را بسته و روی سر هر توریست یک کلاه قرار میدهد، و سپس چشمان توریستها را باز میکند. جادوگر میگوید هر کس که بگوید کلاهش چه رنگی است از مرگ نجات پیدا میکند.
هیچ توریستی نمیتواند کلاه خودش راببیند،
توریست شماره یک که میتواند کلاه توریست شماره 2و 3 را ببیند میگوید من نمیدانم
توریست شماره دو که میتواند فقط کلاه توریست شماره 3 را ببیند، میگوید من هم نمیدانم
توریست شماره سه که کلاه هیچکس را نمیتواند ببیند، میگوید کلاه من سیاه است و نجات پیدا میکند
توریست سوم چگونه پاسخ صحیح را پیدا کرد؟

هیچ نظری موجود نیست: