۸ تیر ۱۳۹۱

تصاوير يک لباس هوشمند برای بيماران/ انتقال وضعيت بيمار به پزشک

به تازگی محققان 8 کشور اروپايی در قالب يک پروژه تحقيقاتی تی شرت هوشمند به ويژه برای بيمارانی که نياز به مراقبت های طولانی مدت دارند توليد کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، هيچکس دوست ندارد به پزشک مراجعه کند. افرادی نيز که به مطب ها مراجعه می کنند بايد مدتی را در اتاق انتظار صرف کنند و پزشک نيز که اغلب مجبور است کل روز را صرف گوش کردن به گلايه های بيماران از مشکلات سلامتی شان کند، به سرعت به معاينه فرد می پردازد و گاهی نيز متوجه برخی مشکلات بيمار نمی شود. همچنين حق ويزيت نيز نبايد فراموش کرد.

اما اکنون محققان تی شرت هوشمندی ساخته اند که به انواع حسگرها مجهز و برای تشخيص بيماری ها ساخته شده است. اين تی شرت هوشمند توسط کنسرسيومی از 8 کشور اروپايی و در پروژه ای تحت عنوان Chronius توليد شده است. محققان برای مطالعات توليد اين تی شرت از کميسيون اروپايی حدود 9 ميليون دلار بودجه گرفتند.
تی شرت هوشمندی که از سوی پژوهشگران 8 کشور توليد شد
اين تی شرت به ويژه برای بيمارانی طراحی شده است که از بيماری انسداد ريوی مزمن( COPD) و بيماری مزمن کليوی رنج می برند.

با اين حال اين تی شرت می تواند برای افرادی که به دليل ابتلا به بيماری های مزمن مشابه و غيرقابل درمان که می بايست مراقبت های درمانی طولانی مدت داشته باشند، قابل استفاده است.
اين تی شرت دارای حسگرهای نظارت بر قلب و تنفس است
اين تی شرت مانند ديگر پوشاکی که بر اساس سيستم نظارت پزشکی توليد می شوند، دارای حسگرهای نظارت بر قلب، تنفس و فعاليت است.

با اين حال طراحی باز و انعطاف پذير آن حاکی از ترکيب حسگرها به گونه ای است که می توان برای پاسخ به نيازهای خاص بيمار از جمله داشتن چند بيماری همزمان، آنها را تغيير داد.
بخش پوشيدنی اين سيستم برای کار با دستگاه های خارجی مانند ترازوی ديجيتالی ، گلوکومتر، نمايشگرهای فشار خون، اسپيرومتر، و حتی حسگرهای کيفيت هوا در اتاق بيمار، طراحی شده است.

اين حسگرها به تلفن هوشمند متصل می شوند که اطلاعات وضعيت سلامت بيمار را به پزشک منتقل می کند. در نهايت داده های بيمار به کمک يک نرم افزار هوشمند تجزيه و تحليل می شود. در حال حاضر درمان چنين بيماری هايی نيازمند مراجعه دائم بيمار به پزشک است.

به گفته روبرتو روسو مدير تحقيق و توسعه مرکز TeSAN مراجعه های حضوری بيماران به مراکز درمانی موجب هدر رفت وقت و هزينه برای بيماران و سيستم درمان هر کشوری است.

وی افزود: اگر بتوان بيماران را از راه دور نظارت کرد تعداد مراجعات حضوری آنها به پزشک بسيار کاهش می يابد و سيستم درمان می تواند تمرکز خود را بر بيماران ديگری که نيازمند دريافت خدمات درمانی مستقيم هستند افزايش دهد.
آزمايش سيستم بهداشت و درمان از راه دور توسط مرکز TeSAN نشان می دهد نظارت از راه دور می تواند تا 30 درصد مراجعه حضوری بيمار را کاهش دهد. همچنين مرتبط بودن به يک سيستم کنترل از راه دور به آن معناست که درصورت بروز هرگونه بحرانی برای سلامت بيمار ، پزشک به ياری او خواهد آمد.

آزمايش اين سيستم در اسپانيا و ايتاليا بر روی بيمارانی که فقط به مشکلات کليوی يا ريوی مبتلا بودند با موفقيت انجام شده است.

اکنون محققان می خواهند اين تی شرت را بر روی 300 بيمار در ديگر کشورهای اروپايی از جمله اسپانيا، استونی ، اسلوونی، سوئد و انگليس با تمرک خاص بر روی بيماران مبتلا به دو يا چند بيماری مختلف مانند بيماری ريوی و ديابت، دوباره آزمايش کنند.
به گفته روسو اگرچه هزينه تی شرت ها بسيار زياد است اما چين و آمريکا نيز خواهان استفاده از آن شده اند. اين در حالی است که سازمان های ورزشی نيز منتظر استفاده از اين سيستم برای ورزشکارانشان هستند.
 

هیچ نظری موجود نیست: