۵ اردیبهشت ۱۳۹۳

پایدارترین شرکت های دنیا



اقتصاد هر كشوري تاثير چشمگيري به صنايع و فعاليت كارخانه‌ها و شركت‌هاي بزرگ آن كشور دارد. ثبات و رشد موزون و منسجم اقتصادي از جمله عواملي است كه نقشي اساسي در سوددهي كمپاني‌هاي بزرگ دنيا دارد. برعكس، بي‌ثباتي سياست‌هاي اقتصادي و اتخاد تصميمات غيركارشناسي و شتاب‌زده تاثيري جز ركود، ورشكستگي و حتي تعطيلي براي كمپاني‌هاي بزرگ دنيا به همراه ندارد.

 شايد به همين دليل هم باشد كه در فهرست پايدار‌ترين كمپاني‌هاي دنيا كه «فوربس» منتشر كرده نام هيچ كمپاني آمريكايي‌اي در بين هشت نام نخست اين فهرست ديده نمي‌شود. بحران‌هاي اقتصادي‌اي كه اين روزها گريبان آمريكا را گرفته تاثيرات چشم‌گيري بر فعاليت كمپاني‌هاي بزرگ داشته است. در اين فهرست كشورهاي اروپايي يكه‌تاز پايدارترين كمپاني‌هاي تجاري دنيا هستند.

Umicore

كشور: بلژيك

زمينه فعاليت: مواد و معدن

«يومي‌كور» شركتي چندمليتي در زمينه استخراج معادن و فلزات است، كه دفتر مركزي آن در شهر «بروكسل» قرار دارد. اين كمپاني در سال ۱۹۸۹ ميلادي با ادغام چهار شركت كه عموما در زمينه استخراج معادن و ذوب فلزات صنعتي فعاليت مي‌كردند، تاسيس شد. در طول سال‌هاي بعد، «يومي‌كور» فعاليت‌هايش را توسعه داد‌.

Natura Cosmeticos

كشور: برزيل

زمينه فعاليت: لوازم آرايشي ـ بهداشتي

«ناتورا» بزرگ‌ترين شركت توليد لوازم آرايشي و بهداشتي برزيلي است. «ناتورا» در حال حاضر بالغ بر 1.2 ميليون فروشگاه و عامل فروش دارد. هم‌‌اكنون نمايندگي‌هاي اين كمپاني در كشورهايي همچون مكزيك، فرانسه، كلمبيا، شيلي، برزيل، آرژانتين، بريتانيا، پرو، استراليا و ايالات متحده آمريكا فعاليت مي‌كنند.

Statoil

كشور: نروژ

زمينه فعاليت: انرژي

«استات اويل» يكي از شناخته شده‌ترين شركت‌هاي نفت و گاز است، كه در سال ۱۹۷۲ ميلادي تاسيس شده است. اين كمپاني در سال 2007 ميلادي و پس از ادغام با بخش نفت و گاز شركت «نورسك هيدرو» توسعه يافت. بزرگ‌ترين سهامدار كمپاني «استات اويل»، وزارت نفت و انرژي نروژ است كه ۶۷ درصد از سهام اين كمپاني را در اختيار دارد.

Neste Oil

كشور: فنلاند

زمينه فعاليت: انرژي

«نسته اويل» مشهورترين شركت نفت و گاز فنلاندي است كه عمده فعاليت‌هاي آن در زمينه پالايش و بازاريابي نفت خام و گاز طبيعي و انتقال بنزين و فرآورده‌هاي نفتي است. كمپاني نسته اويل در ساختار خود از سه بخش تشكيل شده است: توليد فرآورده‌هاي نفتي، خرده‌فروشي بنزين و توليد انرژي‌هاي تجديدپذير.

Novo Nordisk

كشور: دانمارك

زمينه فعاليت: بهداشت و درمان

«نوو نورديسك»‏ يك شركت داروسازي است، كه در سال ۱۹۲۳ ميلادي با نام «نورديسك» تاسيس شد و در سال ۱۹۸۹ ميلادي پس از ادغام با شركت «نوو اينداستري»، به بزرگ‌ترين توليدكننده داروي دانمارك تبديل شد.كارخانجات توليدي آن، در هفت كشور جهان فعاليت مي‌كنند. دفاتر اداري آن نيز در ۷۹ كشور فعال هستند.

Storebrand

كشور: نروژ

زمينه فعاليت: امور مالي

«استوربرند» يك شركت خدمات مالي نروژي است كه در سال ۱۷۶۷ ميلادي تاسيس شده و زمينه اصلي فعاليت‌هاي آن ارائه خدمات بيمه است. شركت زيرمجموعه «استوربرند»، كه با نام «پي‌اند سي» فعاليت مي‌كند، در سال ۲۰۰۶ ميلادي شركت سوئدي «اس‌پي‌پي» ـ را كه از شركت‌هاي تابعه هندلزبانكن سوئد بود ـ خريداري كرد.

Philips Electronics

كشور: هلند

زمينه فعاليت: لوازم الكتريكي و تجهيزات پزشكي

«فيليپس» يكي از مشهورترين برندهاي تجاري در زمينه توليدات لوازم الكتريكي و تجهيزات پزشكي است كه دفتر مركزي آن در «آمستردام» هلند قرار دارد. «جرارد فيليپس» اين كمپاني را در سال 1891 ميلادي در آيندهوون تاسيس كرد. تعداد كاركنان آن بيش از 122 هزار نفر است و در ۶۰ كشور جهان خدمات خود را ارائه مي‌كند.

Dassault Systemes

كشور: فرانسه

زمينه فعاليت: فن‌آوري اطلاعات

«داسو سيستم»، يك شركت فرانسوي است كه در عرصه نرم‌افزارهاي شبيه‌سازي سه‌بعدي فعاليت مي‌كند. شعار اين كمپاني اين است: «اگر پرسش‌هاي خوب طرح كنيم، خواهيم توانست دنيا را تغيير دهيم.» اين كمپاني در سال 2012 ميلادي بالغ بر 2.028 ميليارد يورو درآمد داشته است. «داسو سيستم» بالغ بر 10 هزار كارمند دارد.