۱۵ دی ۱۳۹۱

میراث ملی که گلوله گلوله قربانی می‌گیرد!

احساس ناامنی، تمایل زیاد برای خرید و حمل سلاح، تعداد بسیار مراکز فروش اسلحه،‌ همگی دست در دست هم داده‌اند تا آمریکا هر ساله شاهد میزان بالای قربانیان با سلاح گرم باشد.

کشتار با اسلحه همواره یکی از پررنگ‌ترین حوادث تاریخ 200 ساله آمریکا بوده که به خاطر افزایش چشمگیر آن در سال‌های اخیر هرگز امیدی به پایان آن نیست. علت این ناامیدی نیز در تمایل شهروندان آمریکایی برای حمله سلاح و نیز فقدان عزم قانون‌گذاران و سیاستمداران آمریکایی برای تصویب قوانین منع حمل و نگهداری سلاح ریشه دارد.

جالب اینکه بعد از هر فاجعه تیراندازی و کشتاری در آمریکا، تقاضا برای خرید اسلحه به طور صعودی افزایش می‌یابد. در واقع، با وجود اوضاع بحرانی اقتصاد آمریکا، صنعت تسلیحات کماکان در این کشور از رونق برخوردار است. به عنوان مثال بعد از حمله به سینمایی در شهر آئورا کلرادو که در آن 12 تن از جمله یک دختر شش ساله کشته و بیش از 50 نفر زخمی شدند، درخواست برای خرید اسلحه در این شهر 43 درصد افزایش یافت.

طبق آمارها، فروش سلاح به ویژه سلاح‌های سبک و مهمات در آمریکا رشد بی‌سابقه‌ای داشته است. علت اصلی این افزایش بی‌رویه، ترس و هراس مردم این کشور از ناامنی و یا در معرض تهدید قرار گرفتن است. همین ترس و نگرانی موجب شده سال 2012، 10 میلیون و دویست هزار قبضه سلاح در آمریکا به فروش برسد که در مقایسه با سال قبل از آن، 20 درصد افزایش داشته است.

از این رو بی‌ راه نیست که تعداد فروشگاه‌های مجاز اسلحه در این کشور بیشتر از سوپرمارکت‌ها باشد؛ موضوعی که شبکه خبری ای‌بی‌سی‌نیوز آن را اعلام کرد و نوشت: «بر اساس آمارهای اف‌بی‌آی، فقط در روز 23 نوامبر 2012، 154 هزار سلاح گرم فروخته شده است که در مجموع، در ماه نوامبر بیش از 2 میلیون سلاح گرم در آمریکا خرید و فروش شده است. در آمریکا تعداد فروشگاه‌های مجاز اسلحه بیشتر از تعداد سوپرمارکت‌ها است».

در واقع، به واسطه احساس ناامنی فزاینده در آمریکا، این کشور بالاترین نرخ مالکیت سلاح را داراست به این معنا که 89 نفر از هر 100 شهروند آمریکایی مالک یک سلاح است و به این ترتیب شهروندان آمریکایی صاحب 270 میلیون قبضه اسلحه هستند که این میزان، بالاترین نرخ مالکیت سلاح در جهان به شمار می‌آید.

به نوشته روزنامه واشنگتن پست، در حالی که آمریکا کمتر از 5 درصد از جمعیت کل جهان را داراست، بین 35 تا 50 درصد از کل غیرنظامیان صاحب اسلحه در جهان در آمریکا زندگی می‌کنند.

مجموعه عوامل فوق موجب شده آمریکا سالانه به طور میانگین شاهد 20 حادثه تیراندازی باشد. بر اساس گزارش کمپین جلوگیری از خشونت‌های مرتبط با حمل سلاح و شلیک گلوله تحت عنوان «برادی»، از سال 2005 تاکنون، خشونت‌های مرتبط با تیراندازی در آمریکا افزایش چشمگیری داشته است.

در گزارش این کمپین آمده: « در شیکاگو، ایلینوی که میزان قتل و کشتار در ماه ژوئن 2012 در مقایسه با همین ماه در سال گذشته میلادی 50 درصد افزایش داشته است، ظرف مدت 20 روز گذشته، تیراندازی‌ها در این ایالات 4 کشته و دستکم 13 زخمی برجای گذاشته و این آمار و ارقام نشان می‌دهد از اول سال 2012 تا پایان این سال، اکثر افرادی که در شهرهای کلان شهرها واقع در میانه غربی آمریکا کشته شدند، بیش از شمار نظامیان آمریکایی است که در سال 2012 میلادی در افغانستان کشته شده‌اند».

طبق آمار برادی، شمار قربانیان در آمریکا که در سال 2012 در نتیجه تیراندازی‌های گسترده کشته شده‌اند، به 50 نفر رسیده که البته این آمار قبل از حادثه کشتار کلورادو است. بعد از این کشتار بود که یک جوان آمریکایی با حمله به مدرسه‌ »ساندی هوک» در ایالت «کانتیکت» 27 نفر از جمله 20 کودک دبستانی را به گلوله بست.

نکته حیرت‌آور اینکه مرکز آمارسنجی برادی،‌ با انتشار نتایج ارزیابی‌های اخیر خود اعلام کرد، از زمان حادثه تیراندازی کانتیکت در 14 دسامبر سال 2012 تاکنون 321 نفر در اثر حوادث تیراندازی جان باخته‌اند.

با توجه به میزان بالای نرخ مالکیت اسلحه،‌ تعداد زیادی مراکز مجاز فروش سلاح و نیز ولع مردم آمریکا برای خرید سلاح، چنین آماری از قربانیان عجیب و دور از ذهن به نظر نمی‌‌رسد.

هیچ نظری موجود نیست: