۱۵ دی ۱۳۹۱

دانستنیهای روزمره



دفعه بعد که ویدیوگیم بازی می کنید یا در اینترنت می چرخید، بیشتر مراقب باشید: “اختلال استفاده از اینترنت” قرار است به فهرست بیماری های روانی در علم روانپزشکی اضافه شود. به ویژه این کودکان هستند که در معرض خطر قرار دارند.

دایره المعارف بین المللی سلامت روانی با عنوان “کتابچه تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-IV)” در نسخه جدید خود که قرار است در ماه می ۲۰۱۳ منتشر شود، اختلال استفاده از اینترنت را به عنوان نوعی بیماری که نیازمند مطالعات بیشتر است معرفی خواهد کرد.

روان شناسان معتقدند که اعتیاد به اینترنت باید مثل سایر اختلالات اعتیادی طبقه بندی شود چرا که علائم مشابهی از جمله مشکلات عاطفی، فقدان تمرکز و گوشه گیری را به همراه دارد.

والدین متوجه شده اند که زمانی که وسایل الکترونیکی از فرزندانشان گرفته شود، عصبانی و پرخاشگر می شوند. همچنین بچه ها ترجیح می دهند که به جای غذا خوردن یا ارتباط در اجتماع، ویدیوگیم بازی کنند.

این فهرست بندی گامی دیگر برای طبقه بندی اعتیاد به اینترنت به عنوان یک بیماری روانی خواهد بود. این نشان می دهد که خطراتی از استفاده بیش از حد از تکنولوژی متوجه افراد بوده و نیازمند تحقیقات بیشتری است که شاید در آینده به تشخیص رسمی این بیماری منجر شود.

روانشناسان در تلاشند که تشخیص اختلال استفاده از اینترنت را به چیزی بیشتر از فقط اعتیاد به گیم بازی کردن ارتباط دهند، که می تواند گروه سنی افراد دچار این بیماری را نیز افزایش دهد.

استرالیا یکی از نخستین کشورهایی است که این بیماری را به رسمیت شناخته و کلینیک هایی برای درمان اعتیاد به ویدیوگیم تاسیس کرده است.
اعتیاد به بازی های آنلاین پدیده تازه ای نیست، و در سال های گذشته اخبار زیادی در این مورد منتشر شده است.

در سال ۲۰۰۹، دانیل پتریک در اوهایو آمریکا، پس از اینکه پدر و مادر وی اجازه بازی کردن Halo 3 را به او ندادند (بدلیل نگران بازی بیش از اندازه او بودند)، با گلوله به آنها شلیک کرده و آنها را مجروح کرد.

کریس استانیفورت ۲۰ ساله نیز در سال ۲۰۱۱ بعد از ۱۲ ساعت بازی کردن بی وقفه ایکس باکس، با انسداد کلیه رو به رو شد و جان خود را از دست داد.
چند وقت پیش نیز، جوانی در تایوان به دلیل بازی کردن مداوم ۴۰ ساعت ویدیوگیم آنلاین در کافی نت دچار مرگ شد.

البته فقط بچه ها و نوجوانان نیستند که با چنین مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند. در سال ۲۰۱۰ پلیس زوجی کره ای را به علت اینکه ساعت ها مشغول بازی آنلاین بودند و دختر نوزادشان به علت گرسنگی فوت کرد را دستگیر کرد. جالب است بدانید ویدیوگیمی که این زوج بازی می کردند راجع به بزرگ کردن نوزادی به صورت مجازی بود!




خون پانداها حاوی آنتی بیوتیکی است که ۶ برابر از آنتی بیوتیک های فعلی قوی تر است



نمی دانم باید اظهار خوشحالی کرد یا ناراحتی اما در خون پانداهای دوست داشتنی و کمیاب، ترکیبی از آنتی بیوتیک ها پیدا شده که بسیار قوی تر از آنتی بیوتیک های موجود هستند.

محققان علوم زیستی دانشکده نانجینگ در چین ترکیبی با نام cathelicidin-AM از خون پانداها استخراج کردند. Cathelicidin-AM یک آنتی بیوتیک طبیعی است که توسط سلول های ایمنی پاندا تولید می شود. آزمایشات نشان داده که این ماده می تواند گونه هایی از باکتری ها و قارچ ها را از بین ببرد که در مقابل آنتی بیوتیک های فعلی از خود مقاومت نشان می دهند. از طرف دیگر این آنتی بیوتیک طبیعی می تواند کاری که آنتی بیوتیک های فعلی در ۶ ساعت انجام می دهند را در یک ساعت انجام دهد. Cathelicidin-AM را می توان هم به شکل دارو درآورد و هم بصورت ضدعفونی کننده مورد استفاده قرار داد.

در ابتدای این خبر گفتم نمی دانم باید خوشحال بود یا ناراحت، علت آن هم این است که: باید خوشحال بود چون مفید فایده بودن این حیوان دوست داشتنی برای بشر روشن شده، پس سعی خواهد شد تا از آن در مقابل انقراض بیش از پیش دفاع و نگهداری کرد. از طرف دیگر هم برای استفاده از آنتی بیوتیک موجود در بدن پاندا، خون آن را کشید. به نظر من که پانداها این کار را دوست نخواهند داشت! امیدوارم که محققان برای این مسئله هم فکری کنند.

 
 
سیگار کشیدن دی ان ای شما را تغییر می دهد!



استفاده از تنباکو می تواند از لحاظ شیمیایی روی فعالیت ژن ها تغییر ایجاد کرده و منجر به افزایش خطر گسترش سرطان شود. البته منظور من این نیست که سیگار کشیدن باعث تغییر کد ژنتیک شما می شود بلکه منظور تغییرات اپی ژنتیکی است. زمانی که ترکیب های شیمیایی به مولکول های دی ان ای متصل شده باعث تغییر حالت ژن ها می شوند. این مسئله باعث بروز مشکلات بسیاری می شود – از چاقی گرفته تا تغییر تمایلات جنسی.

این اولین مطالعاتی است که می خواهد ارتباط نزدیک بین تغییرات اپی ژنتیک بر روی ژن سرطان و احتمال افزایش ریسک بیماری را بررسی کند.

پیش تر هم الگوهای خاص اپی ژنتیک در ژن های سیگاری ها شناخته شده بود اما چون این ژن های تغییر یافته ارتباط مستقیمی با سرطان نداشتند، هنوز مشخص نبود که آیا این تغییرات شیمیایی می تواند ریسک گسترش بیماری را افزایش دهد.

حالا محققان این تحقیق که توسط «جیمز فلاناگان» از کالج سلطنتی لندن هدایت می شوند، علائم اپی ژنتیک در سلول های خونی ۳۷۴ نفر را مورد بررسی قرار دادند. این افراد عضو یک سری از مطالعات گسترده هستند که «بررسی آینده نگرانه سرطان و تغذیه اروپا» یا «اپیک» (EPIC) نام دارد.

سیگاری ها در مقایسه با افرادی که تا به حال سیگار نکشیدند دارای تگ های کمتری موسوم به Methyl Groups در ۲۰ نقطه مختلف از دی ان ای خود هستند.

هنوز مشخص نیست که آیا افزایش فعالیت ژن ها باعث سرطان می شود یا نه اما ما می دانیم کسانی که سرطان نداشته اند، معمولاً از این تغییرات ژنتیکی در بدن آنها خبری نبوده است. محققان امیدوارند این امر برای پزشکان میسر شود که بتوانند احتمال ریسک ابتلا به سرطان را از طریق تحلیل تغییرات اپی ژنتیک دی ان ای انسان دریابند.

این نوشتار در Human Molecular Genetics منتشر شده است.

 
 
 
 

هیچ نظری موجود نیست: