۵ اردیبهشت ۱۳۹۲

زیور آلات به سبک معماری ایرانی


«بنفشه همتی فر» فارغ التحصیل کارشناسی ارشد طراحی صنعتی از دانشکده هنر و معماری آزاد تهران است و به اعتبار تحصیل، تدریس و فعالیت حرفه ای در زمینه معماری داخلی نگاهش به طراحی جواهرات هم برگرفته از علاقه به عناصر معماری قدیمی ایران است که به شیوه خودش آنها را مدرن می کند.
 
تن آویزهای«بنفشه همتی فر» آینه یک تمایل فرهنگی است به استفاده از موتیف هایی برگرفته از معماریسنتی ایران و برگردانی تازه از عناصر و اجزای معماری به شکلی مدرن و امروزی. در این آثار گنبد های کهنه سال گاهی گردن آویز می شوند و گاه آینه کاری سقف ها زمینه ای برای نشاندن ستاره های چند پر. گاهی خطوط و حروف از حاشیه ها وارد قاب می شوند تا تداعی دیگری از نشانه ای فرهنگی بسازند و مقرنس هایی که نوعی تجسم سه بعدی و برجسته نقش های هندسی هستند. در آثار او درها دیگر معبری برای عبور نیستند یا پنجره ها دریچه ای برای آوردن نور، بلکه قاب هایی هستند برای به رخ کشیدن زیبایی رنگ ها و نمایش نگاره ها، هر جا که سنگ های رنگی با طلا و نقره تلفیق شده اند، درها و پنجره های ارسی بهزیور های زنانه بدل شده اند و گره چینی و کاربندی ها و... الگوی دیگری برای انگشترها و گوشواره ها و ... و کلام آخر اینکه آثار «بنفشه همتی فر» علاوه بر اینکه زینتی است برای زیبایی، تلاشی است برای خلق نشانه های همراه...

دایره های رنگی

نقطه اوج طراحی این آویز تضاد بین تکرار دایره های رنگی در رنگ های آبی، سبز و بنفش به عنوان نشانه هایی از دنیای مدرن با المان های سنتی ای است که کاملا هنرمندانه در آن به کار رفته اند؛ المان هایی مثل شمسه، خط و موتیف هایی بر گرفته از معماری سنتی ایران ...

خیال...

واژه «خیال» در قالب خطوطی زاویه دار در این انگشتر به قاب کشیده شده است آن هم در حجمی کاملا هندسی. این انگشتر ترکیبی است از طلا و نقره و زمرد...

پنجره های ارسی

بازهم نشان دیگری از معماری ایرانی...این بار این پنجره های ارسی اند که به قاب کشیده شده اند؛ قابی از طلا و عقیق در قالب گردن آویزی به سبک و سیاق امروزی!

این خطوط آشنا...

چرخش یکنواخت خطوط نرم و آشنای اسلیمی زمینه ساز طراحی این انگشتر و همچنین چشم نوازی آن در اوج سادگی شده اند.

بلندی های بادگیر

تصویری آشنا که نزدیکی بسیاری با حافظه تاریخی ما از بناهای ایرانی دارد، در قالب تلفیق هنرمندانه خطوط، به کار بستن زاویه ها و نمادی از آینه کاری در این گردن آویز هنرمندانه به قاب کشیده شده است. این تصویر آشنا همان بادگیرهای یزد است...

نشانی از دیروز

باز هم موتیف های ایرانی این بار در قالب نقوش اسلیمی. این گوشواره نگاهی است امروزی به خطوط اسلیمی که همه نشان از هنر دیروز و امروز این سرزمین است.

صد دانه یاقوت...

الهام بخش این گردن آویز طرح آشنای انار است البته به سبک و سیاق نقش قالی های قدیمی. سنگ عقیق هم همان دانه های انار را تداعی می کند که چون یاقوت در دل انار جای می گیرند...

شمسه

نقشه شمسه ای که روی این انگشتر شکل گرفته پیوندی است میان سنت و مدرنیته. پایه انگشتر حجمی است نامتعارف با نگاهی کاملا مدرن. ارتفاع زیاد این پایه و بافت متفاوت آن تاکیدی است بر مدرن بودن این انگشتر. عقیق قرمز هم که نقطه عطف طراحی آن به شمار می رود.

هیچ نظری موجود نیست: