۱۰ بهمن ۱۳۹۰

طوفان خورشیدی

ساعت ۷:۳۰ بامداد امروز (دوشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۰)، فورانی عظیم در منطقه لکه‌های خورشیدی ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ روی داد و انبوهی از مواد خورشیدی را روانه سیاره ناهید کرد. ممکن است این ذرات به زمین نیز برخورد کنند.
تصاویر تلسکوپ فضایی سوهو، بزرگی این طوفان خورشیدی را که به سوی سیاره ناهید رهسپار است، نشان می‌دهد. تصاویر دریافتی از تلسکوپ داینامیک خورشیدی ناسا، جزئیات بیشتری از چگونگی این فوران را نمایش می‌دهد .
به گزارش ناسا، آخرین تحلیل‌ها نشان می‌دهد این طوفان خورشیدی در اولین ساعت‌های بامداد ۲۹ دی به سیاره ناهید برخورد کرد و از آن‌جاکه این سیاره فاقد میدان مغناطیسی است، بخشی کوچک از جو این سیاره را با خود برد. این شبیه‌سازی را در فیلم زیر مشاهده می‌کنید. برای مشاهده این فیلم در ابعاد بزرگ، اینجا را کلیک کنید.
طبق آخرین تحلیل‌ها، این احتمال وجود دارد بخشی از این طوفان در بعدازظهر ۲۹ دی به زمین برخورد خواهد کرد. زمین دارای میدان مغناطیسی قدرتمندی است، به‌طوری که پس از سیاره مشتری، شدت میدان مغناطیسی در سطح استوای زمین بیش از دیگر سیارات است. وجود همین میدان مغناطیسی است که زمین را از آسیب پرتوهای کیهانی و طوفان‌های خورشیدی در امان نگاه می‌دارد. به هنگام برخورد طوفان‌های خورشیدی، بخشی از ذرات باردار روانه قطب‌های زمین شده و در اثر برخورد با مولکول‌های جو، نورافشانی شفق‌های قطبی را به‌راه می‌اندازند.