۱۰ بهمن ۱۳۹۰

محققان با الهام از عقرب موفق به ساخت سطوح مقاوم ماشين‌آلات در برابر سايش شدند

دانشمندان با الهام از عقرب زرد جنس Androctonus که از يک سپر فوق‌العاده قوي براي محافظت در برابر خراش شن‌هاي بيابان استفاده مي‌کند، راه هاي جديدي براي محافظت از قطعات متحرک ماشين‌آلات در برابر ساييدگي و پارگي ابداع کردند.
به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ فرسايش حاصل از ذرات جامد ، يکي از دلايل مهم در آسيب يا شکست تجهيزات است که باعث خسارت‌هاي زيادي به بالگردها، موتور راکت‌ها، پره توربين‌ها، لوله‌ها و ساير قطعات مکانيکي مي شود. آسيب زماني اتفاق مي‌افتد که ذرات از خاک ، سنگ ريزه و ديگر مواد سخت معلق در هوا ، آب يا ساير مايعات به سطوح اين قطعات برخورد مي‌کنند.
در حال حاضر فيلترهاي حذف ذرات براي محافظت مؤثرند؛ ولي هزينه توليد نگهداري و تميز کردن آنها بسيار زياد است.
اكنون براي اولين بار «هان، لي» و همکارانش از محققان دانشگاه «جي لين» چين در تلاش براي توليد سطوح مقاوم در برابر فرسايش، موفق به کشف راز مقاومت عقرب در برابر نيروي ساينده توفان شن شدند .
محققان به اين منظور، برآمدگي‌ها و شيارهاي پشت عقرب را با استفاده از اسکن با يک دستگاه ليزر سه بعدي مورد مطالعه قرار دادند. با الگوبرداري از عبور جريان هواي مملو از شن و ماسه ازروي عقرب يک برنامه رايانه‌اي با شبيه‌سازي الگوهاي واقعي در تونل هاي هواي آزمايشگاهي روي نمونه‌هاي مصنوعي توليد شده تهيه کردند.
نتايج آنها نشان داد که شيارهاي کوچک با زاويه 30 درجه در سطح فولاد بهترين مقاوت را در برابر اين نوع فرسايش نشان مي‌دهند.