Click image for larger version

Name: anlljseloc9dsruqxk03_733.jpg
Views: 2793
Size: 99.3 KB
ID: 253861


حسین خلعتبری خلبانی که سرش در راه دفاع از خاک میهن از تنش جدا شد.

به تاریخ ۲۱ مارس۱۹۸۵ برابر یکم فروردین ۱۳۶۴ ، با اعلام زنگ اسکرمبل در پایگاه سوم شاهرخی همدان، یک فروند جنگنده اف ۴ دی با کد رمز «سلیمان ۳۱ » به خلبانی سرگرد «حسین خلعتبری» و کمک ستوان «عیسی محمد زاده» مجهز به موشکهای هوا به هوای اسپارو و سایدوایندر به سرعت به هوا بلند میشود.

هدف، مقابله و عقب راندن دو جنگنده متجاوز میگ ۲۳ ام ال ای عراقی است که در ارتفاع مياني ۳۵۰۰۰ فوتی با هدف حمله به ایستگاه رادار سوباشی در کردستان وارد حریم ایران شده اند. آنها در آسمان کردستان در منطقه سقز با دو میگ-۲۳ یاد شده درگیر میشوند. خلعتبری سریعا به سمت یکی از میگها گردش کرده و تا ارتفاع ۳۵۰۰۰ فوتی اوج میگیرد. لحظاتی بعد یکی از میگها هدف قرار گرفته و منهدم میشود. اما جنگنده اف ۴ دی توسط شکاری بلندپرواز میگ ۲۵ پی دی عراقی که در ارتفاع بسیار بالاتر پرواز و از دید پنهان مانده بود غافلگير میشود.

لحظاتی بعد موشک دوربرد آر ۴۰ میگ- ۲۵ عراقی به کمر فانتوم ایرانی برخورد کرده و آن را در هوا متلاشی میکند. حسین خلعتبری درجا به شهادت میرسد و کمک خلبان با وجود جراحات بسیار شدید به ویژه شکستگی شدید دست راستش، موفق به اجکت گردیده و به وسیلهء تیم رسکیو نیروی هوایی ایران نجات مییابد.

پیکر خلعتبری تکه تکه شد و تنها بقایای بسیار اندکی از آن در میان خیل انبوه مردم تشییع گردید و در گلزار چهل شهیدان رامسر به خاک سپرده شد.*** مدتها بعد، سر از تن جدا شده خلعتبری درون کلاه خلبانی توسط چوپانی پیدا شد و پس از کسب تکلیف از چند نفر قبر را بخاطر احترام به مزارش نشکافتند و سر را جدا در جایی دیگر خاک کردند *** وی اکنون تنها کسی است که دو قبر دارد و بسیاری او را در نیروی هوایی با لقب سر از بدن جدا می شناسند

Click image for larger version

Name: 563783_263063257156509_439034969_n.jpg
Views: 2794
Size: 28.2 KB
ID: 253860


بخشی از وصیت نامه ی معروف حسین خلعتبری :
"اگر ذره اي از خاك وطنم به پوتين سرباز دشمن چسبيده باشد آن را با خونم در خاك وطن مي شويم و مرگ در اين راه را افتخار مي دانم و اگر ارزشمندتر از جانم هديه اي داشتم حتما به اين مردم خوب تقديم مي كردم