Name:  13454787602.jpg
Views: 25
Size:  86.5 KB


بلند آسمان جایگاه توست ...

22 اسفند ماه سی و سومین سالگرد اعدام ناجوانمردانه تیمسار سپهبد خلبان نادر جهانبانی

بامداد 22 اسفند ماه 1357 در زندان قصر محاکمه و به حکم حاکم شرع وقت صادق خلخالی بی هیچ دلیل و فقط به جرم مدالهای رنگارنگ روی کتش روی بام مدرسه علوی تیرباران شد.

وقتی سپهبد جهانبانی را برای محاکمه آوردند، کاغذی بر گردنش انداختند تا جرمش را بنویسند، اما به نظر می‌رسید او جرمی نداشت، کسی هم پیدا نشد شهادت دهد او جرمی انجام داده.

پس روی کاغذ سفید نوشتند: سپهبد نادر جهانبانی عامل فساد (تصویر الصاقی)


در حین اعدام، نادرجهانبانی خود فرمان آتش را صادر کرد.زمانی که جوخه اعدام به طرف او نشانه رفته بودند وآماده شلیک بودند او فریاد زد ::آتش::

یادآوری خاطرات از این فرد مهربان و انساندوست برای دوستان و همکارانش که اکنون در مرز 75 تا 80 سالگی هستند، هنوز هم بسیار تاثرانگیز است

تیمسار نادر جهانبانی، پیشکسوت و یکی از برترین و ممتازترین خلبانان عصر جت در ایران بود.

وی در سال 1322 براي آموزش خلباني به روسيه رفت و از دانشگاه با درجه ستوان يكم ارشد فارغ التحصيل شد و به نيروي هوايي شاهنشاهی پيوست. در سال 1336 براي گذراندن دوره پرواز با هواپیماهای جت به آلمان غربی رفت و پس از بازگشت به عنوان استاد خلبان يگانهاي شكاري مشغول انجام وظیفه شد.



سپهبد نادر جهانبانی از جمله افسرانی بود که دوره آموزش آکروجت را در آمریکا گذراند، سپس در ایران این تیم سر افراز را که به نایب قهرمانی مسابقات آکروجت جهان نایل شده بود راه اندازی کرد. جهانبانی پس از ورود شکاریهای جت F-84 و F-86 به نیروی هوایی ایران، كار تشكيل تيم افسانهای آكروجت تاج طلایی (Golden Crown) را آغاز كرد و بدین سبب، پدر آكروجت ايران محسوب میشود.


زنده نام جهانبانی که در پرواز با شکاریهای اف-86 و اف-5 بسیار مهارت داشت در جریان درگیری و بالا گرفتن اختلافات مرزی با عراق، عملیات شجاعانه Touch & Go را بر روی باند پایگاه هوایی الرشید بغداد انجام داد و با سرعت سرسامآوری در ارتفاع بسیار پایین از فراز کاخ صدام در کنار رود دجله پرواز نمود

وی پسر امان‌الله جهانبانی بود. مادر او از مهاجران روس بود و به خاطر رخسار اروپایی‌اش به عنوان ژنرال چشم‌آبی معروف بود. همسر وی فرخ زنگنه نام داشت و این دو دارای دو فرزند به نام‌های انوشیروان جهانبانی و گلنار جهانبانی بودند

روحش شاد و یادش گرامی.........

Name:  54149_zbOJAIDG.jpg
Views: 25
Size:  140.9 KB

Name:  10ga6py.jpg
Views: 25
Size:  46.2 KB
Name:  2002097950647672557_rs.jpg
Views: 25
Size:  33.9 KB