۱۰ دی ۱۳۹۰

15 اندرز از کورش بزرگ

1.فرمان دادم بدنم را بدون تابوت و مومیایی به خاک سپارند تا اجزاء بدنم ذرات خاک ایران را تشکیل دهد.(کورش بزرگ)
2.در راه رفتن،سخن گفتن و نشستن ارج برادران و بزرگتران خودرا نگه دارید.(کورش بزرگ)
3.هرگز زانو نخواهم زد حتی اگر سقف آسمان کوتاه تر از قامتم شود.(کورش بزرگ)
4.فرزندانم همیشه با هم یکدل بمانید تا همبستگیتان پایدار ماند زیرا همبستگی مایه خوشبختی مردمان می باشد.(کورش بزرگ)
5.از کژی و ناروایی بپرهیزید و خدا را همواره گواه و دیدبان خود قرار دهید.(کورش بزرگ)
6.همیشه پیرو مردمان دادگر باشید و بکوشید تا نامی نیک از خود بر جای گذارید.
7.از سرگذشت پیشینیان خود پند گیرید زیرا که آموزگاه پند و اندرزند.(کورش بزرگ)
8.پس از خدا از آینده خود و از مردم در هراس باشید، نیکی به مردم خوشدلی و آسایشی می آورد که از همه شادی ها گواراتر است.(کورش بزرگ)
9.من چون همیشه از شکست و پسرفت در هراس یودم خودرا همیشه از خود پسندی پرهیزاندم،در پیروزی های بزرگ میانه رو بودم و بیش از اندازه شاد نگشتم.(کورش بزرگ)
10.دورویی و دشمنی مایه فرومایگی است و بیدادگری و کینه توزی شونده نابودی دودمان ها.(کورش بزرگ)
11.در جهان ننگی بزرگتر از دورویی و دشمنی میان برادران نیافتم،پس همواره برادرتان را یاری کنید.(کورش بزرگ)
12.کورش بزرگ:ای کمبوجیه بدان که چوبدستی زرین شهریاری را نمی پاید،بسا که یاران یکرنگ برای پادشاه بهترین پشتیبان هستند.در گردش کارهای کشوریان خود را از هم میهنان خود برگزین نه از بیگانگانی که در کشوری دیگری رویش و بالش یافته اند.
(کورش بزرگ)
13.هفت راز خوشبختی از زبان کورش بزرگ:متنفر نباش،عصبانی نشو،ساده زندگی کن،کم توقع باش،همیشه لبخند بزن،زیاد ببخش و یک دوست خوب داشته باش.    (کورش بزرگ)
14.فرزندانم،پیش از من میهنم سرزمین کوچک و گمنامی بود و اینک که در دک مرگ آن را بزرگترین،تواناتریت و پر گهرترین کشور است به شما میسپارم.(کورش بزرگ)
15.هنگامی که من مردم پیکرم را در زر و سیم نپوشانید و زودتر آنرا به آغوش خاک بسپارید زیرا خاک سرچشمه زیبایی ها و نیکی هاست.همه پارسیان را به آرمگاه من بخوانید و از آنان که به سر خاک من می آیند پذیرایی کنید تا بدانند که من به چه خوشبختی بزرگی رسیده ام.(کورش بزرگ)