۸ دی ۱۳۹۰

معنای فروهر چیست ایرانیان؟, کج فهمی اروپایی ها فروهر را خدا کرد...

زرتشتیان که فروهر را نمادی برای دین خویش برگزیدند معنای هر بخش را تو ضیح دادنداز ان پس بود که دیگران پی به پیشینه ی کهن و معنای ژرف ان بردند



اگر نگاره را بنگریم خواهیم دید که دست راست انسان بالدار رو به بالاست به نشانه ی اینکه برای پیوند با خدا نیاز به میانجی نیست.
حلقه ی در دست چپ نماد پیمان و پای بندی به ان است.
دوبال گشوده نیز سه بخش دارد :پندار نیک..گفتار نیک..کردار نیکو بالهایی که پرواز انسان به جایگاه ابدی اش را ممکن میسازد.
حلقه ی میانی هم معنای این را دارد که از هر نقطه اغاز کنیم به همان جای اغازین میرسیم پس چه بهتر که از راستی و نیکی اغاز کنیم .
دو رشته ی پایین نگاره نیز سپنتامینو(:منش نیکی) و انگره مینو(منش بد)است .
دامن سه بند نیز به معنای اندیشه و گفتار و کردار بد است که میتواند ادمی را از اوج بهپستی بکشاند..


برخی به نادرست نماد فروهر را نقش اهورامزدا گمان کرده اند انهایی که چنین می پندارند حتی تاریخ را نمینگرند تا بدانند ایرانیان هرگز خدا را تصویر نمیکردند و در باور ایرانی و زرتشتی اهورامزدا صورت خارجی و جسمانی ندارد




ااین سخنان بخشی از سخنان ایمان زربخش پژوهنده ی فرهنگ ایران است که در بنیاد جمشید جاماسیان سخن میگفت که به بدفهمی و کجفهمی اروپایی ها اشاره کرد که برای نخستین بار نگاره فروهر را در سنگ نگاره های باستانی ایران دیدند و ان را چیزی همانند نماد های شمن پرستی گمان کردند و پنداشتند که نگاره ای از اهورا مزدا است..!
ایشان پس از توضیح ساختار فروهر بیان کرد بالهای گشوده ی نگاره ی فروهر بال های پرنده ی شاهین است که از دیرباز نزد ایرانیا ارج بسیاری داشته است .در اسطوره های ایرانی هم چنین امده که در روزگار هوشنگ پیشدادی بود که برای نخستین بار ایرانیان پرنده ی شاهین را رام کردند و ان را نمادی برای انسان شناختند..این اندیشه و نماد در باور های مذهبی هم رخنه کرد و به تمدن های مصریان و اشوری ها و بابلی ها هم ان رانمادی برای شناخت انسان و نشانه ای برای فرمانروایی خود دانستند...

ایمان زربخش گفت:((برای جوان ایرانی پسندیده نیست که نماد ملی و میهنی خویش را نشناسد . به جای ان از نشانه های باخترزمینی بهره ببرد که پیوندی با فرهنگ ایران ندارند))