۱۰ دی ۱۳۹۰

25 اندرز از داریوش بزرگ

1.این کشور را اهورا مزدا از دروغ، دشمن و خشکسالی محفوظ دارد.به این کشور نیاید نه دروغ،نه دشمن و نه خشکسالی!   (داریوش بزرگ)
2.پسند نیست که کسی به کسی بدی کند. (آخرین گفتار داریوش)
3.وقتی کمبوجیه رهسپار مصر شد،مردم نافرمان شدند،پس از آن،دروغ در کشور زیاد شد،هم در پارس هم در ماد هم در سایر کشورها. (کتیبه بیستون- بند ۱۰)
4.من پرستشگاه هایی را که گئومات مغ ویران کرده بود مرمت کردم.به مردم چراه گاه‏ها و رمه‏ها و غلامان و خانه‏هایی را که گئومات مغ ستانده بود باز گرداندم.من مردم را در جایشان استوار نمودم.هم پارس،هم ماد و سایر کشورها.(کتیبه بیستون-بند ۱۴)
5.آنچه مرا خشمگین میکند،از آن خود داری میکنم و بر تندی های خود مسلط هستم.(آخرین گفتار داریوش)
6.من دوست نیکی‏ام،من بدی را دوست ندارم.(آخرین گفتار داریوش)
7.پسند من نیست که زیر دستی از زبر دستی زور بشنود.(آخرین گفتار داریوش)
8.آنچه حق است،پسند من است.(آخرین گفتار داریوش)
9.این است کشور هایی که نافرمان شدند،دروغ آنها را نافرمان کرد که اینها به مردم دروغ  گفتند.اهورا مزدا آنها را به دست من داد.هر طور میل من بود همانطور با آنها کردم.(داریوش بزرگ)
10.تو که از این پس شاه خواهی بود خودرا قویاٌ از دروغ بپا.اگر چنان فکر کنی که کشور من در امان باشد،کسی که دروغ‏زن(دروغگو) باشد،اورا سخت کیفر بده.(داریوش بزرگ)

11.من با توجه به پیروی از اورمزد،بر راستی میگویم و نه بر دروغ که من آن اعمال را در یک سال کردم؛درست مانند کسی که بر راست است و نه بر دروغ‏زن(دروغگو).
12.چون اهورامزدا مرا شاه در این زمین کرد،به خواست اهورا مزدا همه چیز را زیبا کردم.
13.بسیار کارهای بد کرده شده بود آنرا زیبا کردم.کشور ها در شوش بودند،هریک دیگری را میزد.به خواست اهورا مزدا آنرا کردم که هیچ یک دیگری را نزند.سراسر هریک در جای خود است(در مقام و جایگاه)،قانون من،از آن میترسند،تا تواناتر ضعیف را نزند و هلاک  نسازد.(کتیبه شوش)
14.پسند من نیست که بینوایی زور بشنود.(آخرین گفتار داریوش)
15.تو که از این پس شاه خواهی بود،مردی که دروغگو باشد یا آنکه دراز دست باشد،دوست آنها مباش.به سختی آنها را کیفر بده.(داریوش بزرگ)
16.آنکه اهورا مزدا را بپرستد،چه زنده و چه مرده،برکت از آن او خواهد بود.(کتیبه بیستون)
17.تو که از این پس این نبشته را که من نبشتم یا این پیکر ها را ببینی،مبادا آنهارا تباه سازی،تا هنگامی که توانا هستی،آنها را در همان حالت نگه دار.(داریوش بزرگ)
18. من پیروان دروغ را دوست ندارم.(آخرین گفتار داریوش)
19.ای مرد!فرمان اهورا مزدا آن به نظر تو ناپسند نیاید!راه راست را ترک منما!شورش مکن!(کتیبه داریوش در نقش رستم)
20.به خواست اهورا مزدا چنان کسی هستم که راستی را دوست هستم،بدی را دوست نیستم.نه مرا میل است که شخص ضعیف از طرف توانا به او بدی کرده شود،نه آن مرا میل است که شخص توانایی از طرف ضیف به او بدی کرده شود.
21.آنچه راست است میل من است.مرد دروغگو را دوست نیستم.تندخو نیستم.آنچیزهایی را که هنگام خشم بر من وترد میشودسخت به اراده نگاه میدارم.
22.این کشور پارس که اهورا مزدا به من ارزانی فرمود،زیبا،دارای اسبان خوب،دارای مردان خوب است.به خواست اهورامزدا و به خواست من داریوش،این کشور از دیگری نمیترسد.
23.از آن جهت اهورا مزدا مرا یاری کرد که بی وفا نبودم،دروغگو نبودم،دراز دست نبودم،نه من،نه دودمانم،موافق حق رفتار کردم.نه به ضعیف و نه به توانا زور نورزیدم.
24.من پیروان دروغ را دوست نیستم.من کینه‏جو نیستم؛آنچه مرا خشمگین سازد از آن خود داری میکنم و بر تندی های خود مسلط هستم.
25.اهورا مزدا از آن من است و من از آن اهورا مزدا.من اهورا مزدا را پرستش کردم،اهورا مزدا به من یاری ارزانی فرماید.