۹ آذر ۱۳۹۱

سالار شهیدان از نگاه شخصیت های غیر مسلمان (1)

با خواندن نظر شخصیت های مهم اجتماعی غیرمسلمان، در اعصار مختلف با سیره و سلوک امام سوم شیعیان جهان بیشتر آشنا شویم.
 
این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست
او چو شمعی ست که دلها همه پروانه اوست

  • آنتوان بارا (پژوهشگر،متفکر و نویسنده مسیحی): من در مورد زندگی و حرکت امام حسین(ع)بیشتر به بعد انقلابی شخصیت ایشان شیفته شده ام، آن حضرت در مرامنامه قیام خود اعلام می کند: "من از روی هوسرانی و خوشگذرانی و برای افساد و ستمگری قیام نکرده ام بلکه قیام من برای اصلاح در امت جدم و برای امر به معروف و نهی از منکر و حرکت بر اساس سیره جد و پدرم است." و بعد دیگر شخصیت امام که مرا شیفته خود کرده، تواضع ایشان در کنار روح انقلابی است. این دو خصیصه نمی تواند در یک شخص جمع شود. تواضع از صفات و ویژگی های برگزیدگان خداست، او در عین احساس عزت و آزادگی و سرافرازی در برابر دشمنان، تواضع خاص خود را دارد. این بعد عظیمی است که از ویژگی امام به شمار می رود.

  • چارلز دیکنز (نویسنده انگلیسی): اگر منظور امام حسین(ع) جنگ در راه خواسته های دنیائی بود، من نمی فهمم چرا خواهران و زنان و اطفالش به همراه او بودند؟ پس عقل چنین حکم می کند که او فقط به خاطر اسلام، فداکاری خویش را انجام داد.

  • توماس کارلایل (فیلسوف و مورخ انگلیسی):بهترین درسی که از تراژدی کربلا می گیرم، اینست که امام حسین(ع) و یارانش ایمان استوار به خدا داشتند. آنها با عمل خود روشن کردند که تفوق عددی در جائی است که حق با باطل روبرو می شود و پیروزی حسین(ع) با وجود اقلیتی که داشت، باعث شگفتی من است.

  • ادوارد براون(مستشرق انگلیسی): آیا قلبی پیدا می شود که وقتی در باره کربلا سخن می شنود، آغشته با حزن و الم نگردد؟ حتی غیرمسلمانان نیز نمی توانند پاکی روحی را که در این جنگ اسلامی در تحت لوای آن انجام گرفت انکار کنند.

  • واشنگتن ایروینگ(مورخ،نویسنده و سیاستمدار آمریکائی): برای امام حسین(ع) ممکن بود که زندگی خود را با تسلیم شدن اراده یزید نجات بخشد، لیکن مسئولیت پیشوا و نهضت بخش اسلام اجازه نمی داد که او یزید را به عنوان خلافت بشناسد. او به زودی خود را برای قبول هر ناراحتی و فشاری به منظور رها ساختن اسلام از چنگال بنی امیه آماده ساخت. در زیر آفتاب سوزان سرزمین خشک و در ریگهای تفتیده عربستان، روح حسین(ع) فنا ناپذیر است.

  • توماس ماساریک: اگر چه کشیشان از ذکر مصائب مسیح مردم را متاثر می سازند ولی آن شور و هیجانی که در پیروان حسین(ع) یافت می شود در پیروان مسیح یافت نخواهد شد و گویا سبب این باشد که مصائب مسیح در برابر مصائب حسین(ع) مانند پر کاهی است در مقابل یک کوه عظیم.

  • مهاتما گاندی(رهبر استقلال هند): من زندگی امام حسین(ع) آن شهید بزرگ اسلام را به دقت خوانده ام و توجه کافی به صفحات کربلا نموده ام و بر من روشن است که اگر هندوستان بخواهد یک کشور پیروز گردد، بایستی از سرمشق امام حسین(ع) پیروی کند.
دیدگاه های فوق تنها معدودی از صدها نظر و سخن در باره امام حسین(ع) بود که آمده است .

هیچ نظری موجود نیست: