۹ آذر ۱۳۹۱

سالار شهیدان از نگاه شخصیت های غیر مسلمان(2)


  • موریس دو کبری (اندیشمند فرانسوی): بیائید ما هم به نوعی از زیردستی یزیدیان خلاصی یابیم و مرگ باعزت را در زندگی با ذلت ترجیح دهیم زیرا مرگ با عزت و شرافت بهتر از زندگی با ذلت است.

  • پروفسور ماربین(فیلسوف و خاورشناس آلمانی): من معتقدم که رمز بقا و پیشرفت اسلام و تکامل مسلمانان به خاطر شهید شدن حسین(ع) و آن رویدادهای غم انگیز می باشد. حسین(ع) با قربانی کردن عزیزترین افراد خود و با اثبات مظلومیت و حقانیت خود به دنیا درس فداکاری و جانبازی آموخت و نام اسلام و اسلامیان را در تاریخ ثبت و در عالم بلندآوازه ساخت. این سرباز رشید عالم اسلام به مردم دنیا نشان داد که ظلم و بیداد و ستمگری پایدار نیست و بنای ستم هر چه ظاهرا" عظیم و استوار باشد، در برابر حق و حقیقت چون پرکاهی بر باد خواهد رفت.

  • بولس سلامه(نویسنده و شاعر مسیحی لبنانی):شبهائی که بیدار بودم یک بار برای مدتی طولانی بجهت علاقه ای که به آن دو بزرگوار-امام علی(ع)و امام حسین(ع)-داشتم، گریستم و سپس شعر علی(ع)و حسین(ع) را سرودم.

  • تاملاس توندون (هندو، رئیس سابق کنگره ملی هندوستان): این فداکاریهای عالی از قبیل شهادت امام حسین(ع) سطح فکر بشریت را ارتقا بخشیده است و خاطره آن شایسته است،همیشه باقی بماند.

  • گیبون (مورخ معروف انگلیسی): با آنکه مدتها از واقعه کربلا گذشته و ما هم با صاحب واقعه هموطن نیستیم. مع ذالک مشقات و مشکلاتی که امام حسین(ع) تحمل نمود، احساسات سنگدلترین خواننده را برمی انگیزد، چندان که نوعی عطوفت و مهربانی نسبت به آن حضرت در خود میابد.

  • گابریل آن گری(نویسنده فرانسوی): آرامگاه حسین(ع) در کربلا بعد از کعبه بدون تردید دومین زیارتگاه مسلمانان است. جنایت کربلا وحشت انگیز و غیرانسانی بود.

  • جستیس.آ.راسل(شاعر انگلیسی): ...آنها دهان مبارک امام را با شلاقهای خود نواختند، ای بدنی که زیرپای ستوران قرار گرفتی، این همان بدن پاکی است که بینندگان را مسحور میکرد، خونی که از رگهای مبارک ریخته و خشک شده، معجونی آسمانی است که تا کنون هیچ چیزی با چنین رنگ الهی، رنگ نشده است. ای زمین برهنه و بایر کربلا که در روی تو نه علفی است و نه چمنی، برای ابد آهنگ خون و آه بر تو پوشیده باد، چون که در سرزمین تو بدن پاره مقدس پسر فاطمه(س)افتاده است که روح خویش را به خدا تقدیم نمود.

هیچ نظری موجود نیست: